Fansen vann – Bioware erbjuder nytt Mass Effect 3-slut!

Medlem
Skrivet av refuse:
Skrivet av Spifflelight:

Fattar verkligen inte grejen här...
Mass effect 1 var riktigt bra.
Mass effect 2 var mycket bra.
Mass effect 3 var mest samtal, välj en fras, mer samtal, skjut 2 skott.

I övrigt bra att dom lyssnar på fansen, men det ursprungliga slutet har nog funnits med i planerna sen start, dom har väl alltid sagt att det skulle va en trilogy?

I övrigt, helt off topic; Har spelare blivit mer gnälliga och jävligt jobbiga senaste åren? Se ME3 - BF3 - WoW - SWToR etc etc, fan vad det skriks om det ena och det andra? Vad blir nästa, kräva att Assassins Creed ändras om slutet inte faller alla i smak?

Det ursprungliga slutet var ett helt annat. Reapers uppgift var att skapa en reaper av människor som kunde förstöra den mörka energin som tog över galaxen (se Haestroms sol i Mass Effect 2) och det slutliga dilemmat skulle vara att antingen ge efter och offra mänskligheten för att bli av med mörk energi eller besegra reapers och möta hotet själva. Drew Karpyshyn var lead writer i början men Cam Walters tog över och skrev det numera legendariskt kassa slutet till Mass Effect 3.

Tackar för uppklarandet :).

Om dom bytt writer mitt i så säger och förklarar det en del. För min del tycker jag ME3 är nästintill ospelbart, pga för många, för regelbundna och för långa dialoger. Dialoger med plot och plottwist som känns lite väl 80's.

Sheperd vandrar i skogen och ser en unge, går till nästa unge, vaknar av mardröm. Seriously?

Medlem

Jag gillar inte hur det gick för Djurgården i hockey, FIXA!!!

Förstår verkligen inte vad allt tjafs gäller, slutet var helt okej och bra i jämförelse med vissa andra spel. Men en anledning att skapa en ny Shepard och ge sig i kast med det hela igen då, fast tycker personligen att man borde satsat på mer spelinnehåll istället för att ändra slutet, spelet är väldigt fattigt på uppdrag vilket har varit det enda negativa, förutom dom självklara Bioware-buggarna...

Hmm, hur blir det då med oss som inte började gråta över slutet då, oss kör man ju över nu. Upp till kamp!

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Lär väl gnällas över det slutet med.

precis


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag gillar inte hur det gick för Djurgården i hockey, FIXA!!!

Förstår verkligen inte vad allt tjafs gäller, slutet var helt okej och bra i jämförelse med vissa andra spel. Men en anledning att skapa en ny Shepard och ge sig i kast med det hela igen då, fast tycker personligen att man borde satsat på mer spelinnehåll istället för att ändra slutet, spelet är väldigt fattigt på uppdrag vilket har varit det enda negativa, förutom dom självklara Bioware-buggarna...

Hmm, hur blir det då med oss som inte började gråta över slutet då, oss kör man ju över nu. Upp till kamp!

Medlem

Ända sen jag klarade spelet, och tittat igenom videos om en viss teori, så kan jag säga att jag fick plötsliga D2: LoD vibbar. Även om det inte alls är troligt (,Mest önsketänkande, men ändå?,) så känns det som om slutet i ME3 inte var det riktiga, utan att det kanske väntar en extra akt i form av ett större expansionspaket runt hörnet, som ska presenteras nu under PAX. Jag tror inte att det här epilog DLC:et är det som ska presenteras. Det fick ju inte mig att "häpna", som Lance Henrikssen utryckte i en tidigare nyhet. Jaja, vi får se. Hoppas kan man ju alltid.

Inaktiv

HELT FEL! Jag är ett fan av Titanic men gillar inte slutet, någon som är taggad på att ändra det? ^^

Medlem

Bara jag som tror att detta varit meningen redan från början? Jag tror dom medvetet slutade där dom slutade, för att sedan kunna stoppa in en förlängning av slutet.

Medlem
Skrivet av fall:

HELT FEL! Jag är ett fan av Titanic men gillar inte slutet, någon som är taggad på att ändra det? ^^

Varför inte? De hade ju chansen med nya 3D-versionen? Dock har jag inte sett fanrörelser i närheten av de som protesterat mot ME3-slutet i samband med film... Hela poängen med film är ju att man är passiv åskådare.

Skrivet av MakkeK:

Jag gillar inte hur det gick för Djurgården i hockey, FIXA!!!

Förstår verkligen inte vad allt tjafs gäller, slutet var helt okej och bra i jämförelse med vissa andra spel. Men en anledning att skapa en ny Shepard och ge sig i kast med det hela igen då, fast tycker personligen att man borde satsat på mer spelinnehåll istället för att ändra slutet, spelet är väldigt fattigt på uppdrag vilket har varit det enda negativa, förutom dom självklara Bioware-buggarna...

Hmm, hur blir det då med oss som inte började gråta över slutet då, oss kör man ju över nu. Upp till kamp!

Vad i hela? Jämför du att ändra i ett spel med sportresultat i verkliga livet? Finns väl miljoner bättre jämförelser du kunde ha gjort. De ändrar inte slutet ens, de ska "klargöra" slutet.

Kan ta ett exempel. Tolkiens mästerverk Sagan om Ringen skrevs om eftersom slutet inte gillades...

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Bara jag som tror att detta varit meningen redan från början? Jag tror dom medvetet slutade där dom slutade, för att sedan kunna stoppa in en förlängning av slutet.

De släppte alltså ett ofärdigt spel som vi skulle vänta i månader på att få se slutet på, medan communityn imploderade? De trodde helt enkelt att slutet de gjort var fantastiskt.

Medlem
Skrivet av Icerock:

"teamets artistiska vision".....min kuk skulle göra ett bättre slut än erat så kallad team....giriga fittidioter...

Nu får du väl växa upp och lägga ner med 14-åringssnacket, eller? Omoget, otacksamt och idiotiskt. Spela inte spelet om det är så jävla illa.

Och till alla er som säger att det är skitkasst, då har ni heller ingen rätt att klaga på det tidigare slutet. Om ni bara klagar för att ni är missnöjda, men inte vill ha en förbättring, så whinar ni bara i onödan, vilket bara är allmänt irriterande.

Alla som klagar fick som de ville, så nu får ni väl vara nöjda med den vinst ni fått.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av refuse:
Skrivet av fall:

HELT FEL! Jag är ett fan av Titanic men gillar inte slutet, någon som är taggad på att ändra det? ^^

Varför inte? De hade ju chansen med nya 3D-versionen? Dock har jag inte sett fanrörelser i närheten av de som protesterat mot ME3-slutet i samband med film... Hela poängen med film är ju att man är passiv åskådare.

Skrivet av MakkeK:

Jag gillar inte hur det gick för Djurgården i hockey, FIXA!!!

Förstår verkligen inte vad allt tjafs gäller, slutet var helt okej och bra i jämförelse med vissa andra spel. Men en anledning att skapa en ny Shepard och ge sig i kast med det hela igen då, fast tycker personligen att man borde satsat på mer spelinnehåll istället för att ändra slutet, spelet är väldigt fattigt på uppdrag vilket har varit det enda negativa, förutom dom självklara Bioware-buggarna...

Hmm, hur blir det då med oss som inte började gråta över slutet då, oss kör man ju över nu. Upp till kamp!

Vad i hela? Jämför du att ändra i ett spel med sportresultat i verkliga livet? Finns väl miljoner bättre jämförelser du kunde ha gjort. De ändrar inte slutet ens, de ska "klargöra" slutet.

Kan ta ett exempel. Tolkiens mästerverk Sagan om Ringen skrevs om eftersom slutet inte gillades...

Så att jämföra ett verkligt spel, där spelarna deltar aktivt och deras agerande kan påverka slutresultatet, med ett virtuellt är fel men att jämföra med ett litterärt verk, där läsaren bara följer raderna, är rätt?
Hela den här "debatten" om ME är absurd, varför ska man ändra ett slut bara för att vissa inte gillar/förstår/kommer dit?
By the way, när Titanic kom fanns inte dagens sociala medier, och den attityd folk fått idag, där man beklagar sig över allt och alla. Hade det funnits så hade Cameron haft en enkelbiljett ner i ubåten häromveckan för nog fan var det folk som skränade redan då över hur slutet var kasst, satt folk utanför filmbolagets kontor med plakat och man hade planer på en uppföljare där DiCaprio överlevt och kommit ombord på en annan livbåt...

Vad gäller Tolkiens verk har jag ingen aning om vad och när det skrivits om, det jag vet är att den svenske översättaren gjorde egna ändringar i den svenska versionen vilket gjorde Tolkien rasande och dessa låg i en fejd under många år.
Dessa ändringar har tagits bort i senare översättningar vilket i så fall betyder att efter denna DLC så kommer Bioware att återgå till originalet?

Känns lite krystat. Snart hör vi att Stephen King ändrar slutet på Carrie för att folk tyckte... ja, ni får läsa boken själv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Känns lite krystat. Snart hör vi att Stephen King ändrar slutet på Carrie för att folk tyckte... ja, ni får läsa boken själv.

Bara om Stephen lovar att allt vi gör under berättelsens gång ska påverka slutet.

Och så blåser han oss helt och håller inte det löftet.

Medlem
Skrivet av john2376:
Skrivet av raefzm88:

hahaha fyfan vad vidrigt. Mer DLC mjölkning. Värsta är att fansen blir glada? ni blev blåsta från början, nu ska ni få pröjsa ytterligare en gång för att få spela det som det borde ha varit ? Sorgligt.

Vad är det du inte fick in i skallen? Eller läser du inte en sak innan du klagar, som en idiot..

"ett nytt Mass Effect 3-slut i form av gratisnedladdningen Mass Effect 3: Extended Cut i sommar"

Sen avslutades spelet som de "borde ha varit", måhända inte som kunden ville det skulle avslutas, men få saker i spel, film och tv industrin gör det.

Har redan blivit rättad en gång, får du inte in det i skallen eller läser du inte innan du klagar? idiot

:*

Medlem

Det ÄNDRAS INTE, det är en epilouge DLC.
"tur" att BW fick för sig att inte ta betalt iaf.

Medlem
Skrivet av refuse:
Skrivet av Pooslice:

Bara jag som tror att detta varit meningen redan från början? Jag tror dom medvetet slutade där dom slutade, för att sedan kunna stoppa in en förlängning av slutet.

De släppte alltså ett ofärdigt spel som vi skulle vänta i månader på att få se slutet på, medan communityn imploderade? De trodde helt enkelt att slutet de gjort var fantastiskt.

Ja precis, de släppte ett "ofärdigt" spel. Dom sa ju redan från början att det var mer som väntade. Dom ville att folk skulle prata, gnälla osv. Gratis reklam. Fast detta som släpps nu i sommar säger dom enbart är filmer, dvs inget spelande. Men de fortsätter säga att det skall komma mer DLC. Så vaddå, det skall utspela sig före slutet då? Ja jag vet inte, vi får väl se.

Medlem

Synd att Bioware tappade tvålen där.. Det är endå Spelföretagen som bestämmer slutet på ett spel DE SKAPAT tycker man.. sen kommer det endå bli nerd rage av fansen så gg wp..

Medlem

Slutet sög stenhårt. Glad att de ändrar det men saker och ting har absolut tappat proportionerna.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Medlem

Hahahaha hoppas det blir ÄNNU sämre!


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Hah! Fatta om det skulle torska det med. ;p


signatur

They tried to bury their sins, but instead planted the seeds of their doom.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Höglund:
Skrivet av showerguy:

Jag spottar på det här beslutet.. efter det här kommer fans kunna klaga när som. Helt fel väg att gå.

Hur kan det vara något dåligt? Konsumenter borde klaga när de inte är nöjda med en vara/tjänst.

Cynical Brit förklarar det bättre än mig.

Kallas bortskämda spelare.

Kallas besvikna konsumenter, de är som när jag inom en halvtimme byte biljetter mellan olika filmer som gick samtidigt då mina polare skulle gå på en film som jag inte visste vilken de var(Komissarie Svett) - de gick utmärkt.

Skrivet av Spifflelight:

Fattar verkligen inte grejen här...
Mass effect 1 var riktigt bra.
Mass effect 2 var mycket bra.
Mass effect 3 var mest samtal, välj en fras, mer samtal, skjut 2 skott.

I övrigt bra att dom lyssnar på fansen, men det ursprungliga slutet har nog funnits med i planerna sen start, dom har väl alltid sagt att det skulle va en trilogy?

I övrigt, helt off topic; Har spelare blivit mer gnälliga och jävligt jobbiga senaste åren? Se ME3 - BF3 - WoW - SWToR etc etc, fan vad det skriks om det ena och det andra? Vad blir nästa, kräva att Assassins Creed ändras om slutet inte faller alla i smak?

De har bytt writers genom åren, writern för sista spelet har erkänt att det är hans verk. Spelare har blivit äldre och mer öppna om sin hobby, samt så har verktygen för att göra sin röst hörd blivit så mycket enklare.

Skrivet av MakkeK:
Skrivet av refuse:
Skrivet av fall:

HELT FEL! Jag är ett fan av Titanic men gillar inte slutet, någon som är taggad på att ändra det? ^^

Varför inte? De hade ju chansen med nya 3D-versionen? Dock har jag inte sett fanrörelser i närheten av de som protesterat mot ME3-slutet i samband med film... Hela poängen med film är ju att man är passiv åskådare.

Skrivet av MakkeK:

Jag gillar inte hur det gick för Djurgården i hockey, FIXA!!!

Förstår verkligen inte vad allt tjafs gäller, slutet var helt okej och bra i jämförelse med vissa andra spel. Men en anledning att skapa en ny Shepard och ge sig i kast med det hela igen då, fast tycker personligen att man borde satsat på mer spelinnehåll istället för att ändra slutet, spelet är väldigt fattigt på uppdrag vilket har varit det enda negativa, förutom dom självklara Bioware-buggarna...

Hmm, hur blir det då med oss som inte började gråta över slutet då, oss kör man ju över nu. Upp till kamp!

Vad i hela? Jämför du att ändra i ett spel med sportresultat i verkliga livet? Finns väl miljoner bättre jämförelser du kunde ha gjort. De ändrar inte slutet ens, de ska "klargöra" slutet.

Kan ta ett exempel. Tolkiens mästerverk Sagan om Ringen skrevs om eftersom slutet inte gillades...

Så att jämföra ett verkligt spel, där spelarna deltar aktivt och deras agerande kan påverka slutresultatet, med ett virtuellt är fel men att jämföra med ett litterärt verk, där läsaren bara följer raderna, är rätt?
Hela den här "debatten" om ME är absurd, varför ska man ändra ett slut bara för att vissa inte gillar/förstår/kommer dit?
By the way, när Titanic kom fanns inte dagens sociala medier, och den attityd folk fått idag, där man beklagar sig över allt och alla. Hade det funnits så hade Cameron haft en enkelbiljett ner i ubåten häromveckan för nog fan var det folk som skränade redan då över hur slutet var kasst, satt folk utanför filmbolagets kontor med plakat och man hade planer på en uppföljare där DiCaprio överlevt och kommit ombord på en annan livbåt...

Vad gäller Tolkiens verk har jag ingen aning om vad och när det skrivits om, det jag vet är att den svenske översättaren gjorde egna ändringar i den svenska versionen vilket gjorde Tolkien rasande och dessa låg i en fejd under många år.
Dessa ändringar har tagits bort i senare översättningar vilket i så fall betyder att efter denna DLC så kommer Bioware att återgå till originalet?

Om det är helt fel att matchresultat ska ändras pga populär omröstning? Ja, dock så händer det nog ganska ofta att såkallade "läggmatcher" sker för att få gynsammare motstånd i slutspelen eller pga en ekonomisk ersättning - blir fansen glada över kännedomen om det?

Slutet av Titanic var en av de bästa scenerna med den filmen, vad hade utlovats? Något i stil med en episk berättelse om två människor ifrån skilda samhällen som möts på en sjunkande båt. Om filmen heter Titanic så är nog alla beredda på att båten kommer sjunka, att den inleds med en ENSAM kvinna och inte ett par borde också kunna tipsa en.

Du yrar och använder väldigt konstig logik, men då Extended Cut är DLC så kan du ju skippa i att ladda ner den lika som att du kan välja vilken upplaga av Sagan om Ringen du vill köpa.

Skrivet av john2376:
Skrivet av raefzm88:

hahaha fyfan vad vidrigt. Mer DLC mjölkning. Värsta är att fansen blir glada? ni blev blåsta från början, nu ska ni få pröjsa ytterligare en gång för att få spela det som det borde ha varit ? Sorgligt.

Vad är det du inte fick in i skallen? Eller läser du inte en sak innan du klagar, som en idiot..

"ett nytt Mass Effect 3-slut i form av gratisnedladdningen Mass Effect 3: Extended Cut i sommar"

Sen avslutades spelet som de "borde ha varit", måhända inte som kunden ville det skulle avslutas, men få saker i spel, film och tv industrin gör det.

Vad är det du inte fick in i skallen? Eller läser du inte en sak innan du klagar, som en idiot...
Det finns minst 4-5 inlägg innan dig som har redan addresserat hans inlägg.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

"våra mest passionerade fans" LÄS: Rage'ande 15-åringar som känner till CAPS LOCk-knappen allt för väl.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:
Skrivet av Icerock:

"teamets artistiska vision".....min kuk skulle göra ett bättre slut än erat så kallad team....giriga fittidioter...

Nu får du väl växa upp och lägga ner med 14-åringssnacket, eller? Omoget, otacksamt och idiotiskt. Spela inte spelet om det är så jävla illa.

Och till alla er som säger att det är skitkasst, då har ni heller ingen rätt att klaga på det tidigare slutet. Om ni bara klagar för att ni är missnöjda, men inte vill ha en förbättring, så whinar ni bara i onödan, vilket bara är allmänt irriterande.

Alla som klagar fick som de ville, så nu får ni väl vara nöjda med den vinst ni fått.

Du grabben jag växer fan upp när jag vill och inte här du säger det! plus det står ingenstans i min kommentar om att jag tycker spelet är dåligt.....spelet är fan bra, visst det kan inte jämföras med de tidigare spel, men det är inte dåligt. Förutom slutet som suger och 85% av fansen kan inte ha fel det är bara fakta.

Plus det återstår att se om folk fick det de ville. Slutet borde funnits från början och i min mening vilket slut de än gör nu så är det försent för att få det bra, skadan är för stor.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Alltså, varför är inte källan upplagd i nyheterna? Jag vill gärna kolla upp orginal-nyheten

Medlem

Det var ju trevligt att dom ska förstöra spelet för fansen vill det.

Medlem

@jima hur tänker du då? Du måste ju inte ens ladda ner det nya slutet om du inte vill. Det är en frivillig, gratis dlc.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av refuse:
Skrivet av Pooslice:

Bara jag som tror att detta varit meningen redan från början? Jag tror dom medvetet slutade där dom slutade, för att sedan kunna stoppa in en förlängning av slutet.

De släppte alltså ett ofärdigt spel som vi skulle vänta i månader på att få se slutet på, medan communityn imploderade? De trodde helt enkelt att slutet de gjort var fantastiskt.

Ja precis, de släppte ett "ofärdigt" spel. Dom sa ju redan från början att det var mer som väntade. Dom ville att folk skulle prata, gnälla osv. Gratis reklam. Fast detta som släpps nu i sommar säger dom enbart är filmer, dvs inget spelande. Men de fortsätter säga att det skall komma mer DLC. Så vaddå, det skall utspela sig före slutet då? Ja jag vet inte, vi får väl se.

Jag är på din idé lite där. Fy fan vad mycket reklam de fått av det här, finns ju en del twitter/facebook inlägg som säger typ "fan vilket liv det var, man kanske skulle testa spelen". t.o.m. min fru som är NOLL intresserad av Tv-/Datorspel har varit sugen på att se vad som är så fett med resten av spelen som gör att slutet kan vara så upprörande.

Vi som klagar kommer ju (vad de än säger) betala för alla framtida dlc/expansioner som rör slutet och en eventuell fortsättning.

Vi vet fortfarande INGENTING om vad som ska vara i "nya" slutet. Det kan ju vara ännu mer förklaring till en indoktrination (om man tror på det) eller en ännu tydligare/längre cliffhanger för framtiden.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Alltså, varför är inte källan upplagd i nyheterna? Jag vill gärna kolla upp orginal-nyheten

http://news.ea.com/portal/site/ea/index.jsp?ndmViewId=news_vi...

http://blog.bioware.com/2012/04/05/mass-effect-3-extended-cut... FAQ på Biowares blog


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

Det känns lite magstarkt av FZ att kalla det ett "nytt slut" och att "slutet ändras" när det är samma gamla slut i lite finare kläder...

Citat från en länk till det officiella uttalandet högre upp bland kommentarerna:

Citat:

The goal of the DLC is not to provide a new ending to the game, rather to offer fans additional context and answers to the end of Commander Shepard's story.

Citat:

So there you have it. Are we proud of the game we made and the team that made it? Hell yes. Are we going to change the ending of the game? No.

Nej, lägg av med aftonbladet-rubrikerna och kalla DLC:n vad det är - lite extra filmmaterial som ska förklara hur slutet var tänkt.

Vad gäller själva agerandet från EA/BW känns det lite som om de tror att fansen är idioter. De släpper ett litet tillägg som ska "förklara" slutet. För mig signalerar detta att de inte förstått att det folk varit arga på är att själva slutet är dåligt skrivet och inte hänger samman med resten av historien. Problemet är inte att folk inte förstår slutet - problemet är att slutet inte är bra.

Hade de förstått och tagit åt sig kritiken hade de antingen släppt en DLC som faktiskt ändrade slutet till något som hänger ihop med historien, eller skitit i att släppa en slut-DLC och erkänt att man gjort ett brutalt misstag när man till tredje spelet ersatte Karpyshyn med någon som uppenbarligen inte förstår själva historien som lead writer.

Man kan inte säga att man skyddar artistisk integritet samtidigt som man gör sig av med artisten som låg bakom den ursprungliga idén. Det är ren och skär lögn.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Skriv svar