Diablo III-lanseringen – det här gick fel

Medlem
Skrivet av maceor:

fast ni skrev ingen om dom som blev placerade på amerikanska servrar!!!!!!!

Placerade? Du menar de som missade att ändra till EU?


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

DET HANDLAR INTE OM HACKADE KONTON
Bara överdriven skit från ett fåtal p12:or som ger ut sina lösenord för att de laddat ned en über1337-bot och går på de spam mail som hela tiden skickas runt.

http://pc.gamespy.com/pc/diablo-iii/1224798p1.html?
Officiellt uttalande.

Medlem

Nja. Kan inte hålla med om att man ska behöva förutsätta att spel, med online-krav eller inte, krånglar etc etc.
Det är en produkt likt vilken annan och jag tycker inte att man ska låta företag vänja sig vid att, ah det har inte så stor betydelse om vi missar något, de förväntar sig det. Känns fel på många sätt.
Mjo det är inte alltför lätt att göra ett spel, ännu svårare/omöjligt att göra ett fläckfritt spel, men det borde vara målsättningen. Och de vet ändå vad de ger sig in på när de börjar göra spelet eller släpper det. Så nja tycker inte det är positivt att tolerera misstag, felsteg och annat. Det ger dem bara mer utrymme att göra misstag etc.
Kvittar vilket företag egentligen.

Medlem
Skrivet av Kvarn:
Skrivet av maceor:

fast ni skrev ingen om dom som blev placerade på amerikanska servrar!!!!!!!

Placerade? Du menar de som missade att ändra till EU?

Om blizzard inte ens tyckte att den infon var värd startsidan i D3 skulle jag nog säga att dom fuckade up

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Online DRM är den största boven i mina ögon. Att inte kunna spela ett singleplayer spel som man själv har köpt därför att någon behöver patcha en server känns fel.

Synd att det står på spel boxen och i system requirements att internet uppkoppling är ett krav. Förväntar man sig offline play utan o läsa så får man faktiskt ta och skylla sig själv eftersom det är inget någon försökt o dölja.

Medlem

är på act 2 inferno, men har fortfarande inte fått act 1 normal achievement tex, fortfarande många fel kvar.

Medlem

Skulle vara trevligt med en liknande poll.

Har du någonsin spelat ett ARPG spel förut?

[ ] Ja.
[ ] Ja. Mer än 4+
[ ] Ja. Men bara Diablo serien.

[ ] Nej.
[ ] Nej Diablo 3 är första.

[ ] Väntar på annat ARPG.
[ ] Usch för dessa spel

Bara för att det förvånar mig att det är så pass många som köpt spelet.

Medlem

Error 37 var väntad. Av erfarenheter av Blizzard och MMORPGs vid en så här stor release så inser man att det inte går att spela första dagen. Jag försökte inte ens vid Cataclysm till WoW.

Att servrarna var överbelastade dagen efter vid 9-tiden var dock förvånande även om man kom in betydligt lättare.

Det stora besvikelsen var att auktionshuset inte fungerar för riktiga pengar än. Men jag antar att det har mer att göra med att Blizzard vill ha en stabiliserad ekonomi först.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Error 37 var väntad. Av erfarenheter av Blizzard och MMORPGs vid en så här stor release så inser man att det inte går att spela första dagen. Jag försökte inte ens vid Cataclysm till WoW.

Att servrarna var överbelastade dagen efter vid 9-tiden var dock förvånande även om man kom in betydligt lättare.

Det stora besvikelsen var att auktionshuset inte fungerar för riktiga pengar än. Men jag antar att det har mer att göra med att Blizzard vill ha en stabiliserad ekonomi först.

Ekonomin är redan förstörd av buggar, exploits (x15 quest complete för att döda en boss) och hackade konton.

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Ravenknight:

Online DRM är den största boven i mina ögon. Att inte kunna spela ett singleplayer spel som man själv har köpt därför att någon behöver patcha en server känns fel.

Synd att det står på spel boxen och i system requirements att internet uppkoppling är ett krav. Förväntar man sig offline play utan o läsa så får man faktiskt ta och skylla sig själv eftersom det är inget någon försökt o dölja.

Nu sade jag ingenting om att jag inte hade läst informationen i fråga utan förmedlade endast vad jag kände angående spelets singeplayer-del. Läs om, läs rätt. Och jag står fullt fast vid att jag inte ser någon vinst med att inte kunna spela mitt legalt inköpta singleplayer-spel när jag känner för det.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av KloN:

De nya problemen är ju näst intill allt på grund av detta onlinetjaffs, hade man bara kunnat installera och lira offline hade problemen varit betydligt mindre.

Blizzard skyllde väl på att det var ett sätt att få bort fuskarna..

Men jag vet inte vad det var för fel på Diablo 2-systemet? Ett delat single/lan/open battlenet-läge och ett closed. Är man korkad nog att spela på open och sedan klaga på fuskare har man inte på internet att göra.

Dock så slår de väl ihjäl piratkopierandet fullständigt när de gör ett MMO utav spelet. Frågan är väl bara hur många som skiter i att köpa spelet nu när det är som det är jämfört med hur många som hade piratkopierat det om det fanns offline-SP.

Medlem

"Försvunna achievements

De första dagarna hängde inte achievements-servern med när alla nya spelare skulle in samtidigt, vilket resulterade i förvirring hos vissa fans vars surt förtjänade achievements inte registrerades. Allt sådant här strul ska ha rättats till med tiden, men även detta är ett tecken på hur hårt belastade Blizzards servrar måste ha varit när lanseringen var som hetast."

Finns ett litet problem med dessa. Om du har gjort vissa kriterier som man inte kan få igen så är man körd! Jag tex kan inte få två (minst) achievements pga att de inte funkade. När man får jewler och läsa alla beastiary i act 1, de båda är taggade som att jag inte har dem trots att jag har båda kriterierna uppfyllda. GG där..

Medlem
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Ravenknight:

Online DRM är den största boven i mina ögon. Att inte kunna spela ett singleplayer spel som man själv har köpt därför att någon behöver patcha en server känns fel.

Synd att det står på spel boxen och i system requirements att internet uppkoppling är ett krav. Förväntar man sig offline play utan o läsa så får man faktiskt ta och skylla sig själv eftersom det är inget någon försökt o dölja.

Nu sade jag ingenting om att jag inte hade läst informationen i fråga utan förmedlade endast vad jag kände angående spelets singeplayer-del. Läs om, läs rätt. Och jag står fullt fast vid att jag inte ser någon vinst med att inte kunna spela mitt legalt inköpta singleplayer-spel när jag känner för det.

Ditt legalt inköpta singleplayer-spel? Inser du shitstormen det skulle varit om det du säger var rätt? Du har ett legalt inköpt online-spel, enjoy. Sen om du väljer att spela det ensam online eller avnjuta det tillsammans med 1-3 andra är upp till dig själv. Med tanke på att det står klart och tydligt att internet uppkoppling är ett krav så kanske du bör "läsa om, läsa rätt".

Tack för mig.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Den troligen vidöppna bakdörren som Bilzzard lämnade till hackarna är ett stort minus.

...

Ännu värre givetvis om sagda DRM bara ger fribrev åt hackare att stjäla ens prylar.

Både FZ och du borde kanske lugna ner sig med att sprida rykten:

Skrivet av Blizzard:

Despite the claims and theories being made, we have yet to find any situations in which a person's account was not compromised through traditional means of someone else logging into their account through the use of their password.

http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/5149619846?page=29#571

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Ravenknight:

Den troligen vidöppna bakdörren som Bilzzard lämnade till hackarna är ett stort minus.

...

Ännu värre givetvis om sagda DRM bara ger fribrev åt hackare att stjäla ens prylar.

Både FZ och du borde kanske lugna ner sig med att sprida rykten:

Skrivet av Blizzard:

Despite the claims and theories being made, we have yet to find any situations in which a person's account was not compromised through traditional means of someone else logging into their account through the use of their password.

http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/5149619846?page=29#571

Tror nog snarare att Blizzard är i full färd med så kallad skadereglering. Det finns redan information ute på nätet som visar hur hackarna påstås kan ha gått till väga så det finns gott om utrymme att tro både det ena eller det andra om hur tätt spelet var vid release. Däremot så tror jag nog att en hel del jönsar försöker skrika sig fria från ansvar för att ha varit inne och snokat på tredjepartssidor på jakt efter billigt guld eller fuskiga botar.

(Edit: ordval o stavning. Gah. Jag går och lägger mig igen. Kan inte skriva.)


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Dock så slår de väl ihjäl piratkopierandet fullständigt när de gör ett MMO utav spelet. Frågan är väl bara hur många som skiter i att köpa spelet nu när det är som det är jämfört med hur många som hade piratkopierat det om det fanns offline-SP.

Tyvärr dröjer det väl inte så länge innan det finns privata servrar uppe =/

Angående releasen är det väl knappast någon som kan påstå att den varit särskilt smidig (väntat resultat eller inte) men det verkar i alla fall som Blizzard försöker rätta till felen så fort de kan.

Det viktigaste nu är att det kommer fram fakta på hur allvarligt det är med de hackade kontona och säkerheten. Det är klart att Blizzard säger "vi har inte något fall där ett konto med en authenticator som varit inkopplad innan har blivit hackat" i ett så här tidigt skede och mer eller mindre lassar över skulden på alla spelarna istället. Just nu står ord mot ord och jag vet inte vem jag ska tro.

Personligen tycker jag dock att ett lösenord ska räcka, det gör det på de flesta andra ställen. Känns som man går ett steg bakåt i utvecklingen när man får flashbacks till Robocop-spelet till Amigan som man var tvungen att koppla in en dongle för att spela..


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Vet inte vad ni tror som säger att Blizzard borde vara bättre förberedda m.m.

Alla som har lirat något MMO vid launch(D3 är visserligen inget MMO men fortfarande liknande summa med folk som ska in online och spela alltså ett miljontal+). Det går ALDRIG att logga in vid launch.

I flera veckor är det timmars köer in på servrar. Jag kunde logga in på D3 01:10 vid launch, tycker själv det gick mycket smidigare än förväntat. Det GÅR INTE att lastbalansera så att runt 5 miljoner människor kan logga in SAMTIDIGT via deras login servrar. Det är tekniskt omöjligt. Har inget som helst att göra med att de inte är förberedda.

Det förstår ni väll själva? Ett bolag som har utvecklat WoW som har över 10 miljoner subscribers och haft flertal expansion släpp till detta. Skulle vilja se ett annat bolag lyckas bättre med releasen av D3 än vad blizzard gjorde...

Sedan att folk blir hackade hit och dit är med högsta sannolikhet folk som varit inne på suspekta sidor/klena lösenord samt ingen authenticator. WoW har haft samma problem läääänge.

Det jag kan hålla med om som var dåligt var nedtiden i söndags. Ingen ETA och ingen förklaring eller orsak. Känns lite snörpligt. Samt att inte achivements uppdaterades korrekt vid launch.

Ni som sitter och snackar om att Blizzard inte var bra förberedda har ingen som helst aning om tekniken bakom.

Medlem

Yay! Francis på bilden!

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av SpiroTris:

Dock så slår de väl ihjäl piratkopierandet fullständigt när de gör ett MMO utav spelet. Frågan är väl bara hur många som skiter i att köpa spelet nu när det är som det är jämfört med hur många som hade piratkopierat det om det fanns offline-SP.

Tyvärr dröjer det väl inte så länge innan det finns privata servrar uppe =/

Angående releasen är det väl knappast någon som kan påstå att den varit särskilt smidig (väntat resultat eller inte) men det verkar i alla fall som Blizzard försöker rätta till felen så fort de kan.

Det viktigaste nu är att det kommer fram fakta på hur allvarligt det är med de hackade kontona och säkerheten. Det är klart att Blizzard säger "vi har inte något fall där ett konto med en authenticator som varit inkopplad innan har blivit hackat" i ett så här tidigt skede och mer eller mindre lassar över skulden på alla spelarna istället. Just nu står ord mot ord och jag vet inte vem jag ska tro.

Personligen tycker jag dock att ett lösenord ska räcka, det gör det på de flesta andra ställen. Känns som man går ett steg bakåt i utvecklingen när man får flashbacks till Robocop-spelet till Amigan som man var tvungen att koppla in en dongle för att spela..

Tills konkreta bevis har kommit fram så står jag fast vid att felet ligger hos användaren snarare än företaget i detta fall. En tråd på REDDIT är ju knappast något o skita knäck över med tanke på hur mycket skräp den sidan spyr ut varje dag.

Ju fler forum trådar som skapas och ju fler disskutioner som förs mellan användarna ju mer vilseledda blir dom. 99% av dom har inte ens en aning om hur det hela fungerar via den så kallade "hack-metoden" men ändå disskuterar dom de hejvilt som om de alla jobbat med nätverk och internet säkerhet i 40 år.

Det är lätt o vara smart på internet men med tanke på att inget händer utanför internet så tar jag det hela som skitsnack.

Skulle gladeligen bli överbevisad dock och jag blir den första att erkänna att jag hade fel.

Medlem

Se det från den ljusa sidan, ni fick iallfall ett roligt barnspel likt WoW!

Medlem
Skrivet av crozz:

Se det från den ljusa sidan, ni fick iallfall ett roligt barnspel likt WoW!

Barnspel eller inte. Kul som Fan är det i all fall.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av crozz:

Se det från den ljusa sidan, ni fick iallfall ett roligt barnspel likt WoW!

Barnspel eller inte. Kul som Fan är det i all fall.

Crozz är lite mer vuxen än oss andra. Kul att han tar sig tiden o kommentera här dock, känns väldigt vuxet av han!

Medlem
Skrivet av izeen:

Ni som sitter och snackar om att Blizzard inte var bra förberedda har ingen som helst aning om tekniken bakom.

Läste du motiveringen till att dom borde ha varit mer förberedda?

Du skriver att "det inte finns något annat företag som skulle ha lyckats bättre med lanseringen" pga av att "de har 10 milj subscribers till WoW" och därmed har erfarenhet - det är ju just det som är anledningen till att man tycker att dom har misslyckats. Med den erfarenheten, med miljoner spelare under så lång tid, så borde dom lyckats bättre än vad dom har gjort nu.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tar och väntar två veckor till innan det blir Diablo Inte värt o sitta o slå på keyboardet för att spelet är trasigt

Gjorde det med Skyrim.... Slår fortfarande.....

Medlem

Jag har iofs redan tröttnat på Diablo 3 då jag igentligen inte tycker om sådana spel från grunden. Men spelade igenom det, och det var rätt så roligt. (spelade d1 och d2 också och samma sak där).

Fast jag måste försvara Blizzard i en sak vad gäller releasen, och varför gnäller folk om att det inte går att spela 00:01. Finns väl inte en enda anledning för ett företag att köpa in sig på fler servrar vid releasen bara för att palla ett dygns tryck, då de aldrig kommer att så många inloggade som just vid en release.

Vad jag inte gillade med Diiablo 3 var att minibossarna var så sjukt mycket svårare än vad de riktiga bossarna var, de var ju ett skämt (Speciellt eftersom man kunde ressa under bossrna när man var i grupp)


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av crozz:

Se det från den ljusa sidan, ni fick iallfall ett roligt barnspel likt WoW!

Berätta om alla tuffa coola vuxenspel du spelar! MÅSTE spela dem Vill vara lika tuff och vuxen som dig.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av izeen:

Vet inte vad ni tror som säger att Blizzard borde vara bättre förberedda m.m.

Alla som har lirat något MMO vid launch(D3 är visserligen inget MMO men fortfarande liknande summa med folk som ska in online och spela alltså ett miljontal+). Det går ALDRIG att logga in vid launch.

I flera veckor är det timmars köer in på servrar. Jag kunde logga in på D3 01:10 vid launch, tycker själv det gick mycket smidigare än förväntat. Det GÅR INTE att lastbalansera så att runt 5 miljoner människor kan logga in SAMTIDIGT via deras login servrar. Det är tekniskt omöjligt. Har inget som helst att göra med att de inte är förberedda.

Det förstår ni väll själva? Ett bolag som har utvecklat WoW som har över 10 miljoner subscribers och haft flertal expansion släpp till detta. Skulle vilja se ett annat bolag lyckas bättre med releasen av D3 än vad blizzard gjorde...

Sedan att folk blir hackade hit och dit är med högsta sannolikhet folk som varit inne på suspekta sidor/klena lösenord samt ingen authenticator. WoW har haft samma problem läääänge.

Det jag kan hålla med om som var dåligt var nedtiden i söndags. Ingen ETA och ingen förklaring eller orsak. Känns lite snörpligt. Samt att inte achivements uppdaterades korrekt vid launch.

Ni som sitter och snackar om att Blizzard inte var bra förberedda har ingen som helst aning om tekniken bakom.

Oundvikligt med problem eller inte, jag är nyfiken på när du tycker att man kan vänta sig en (nära nog) felfri spelupplevelse för ett spel man köpt från och med första release-dagen ? Och nej, det här är inget troll-försök utan jag är faktiskt intresserad av vad andra tycker angående det här. Jag har bara hört antingen "det ska funka från sekund 1 efter release" och "det är alltid problem vid release då det är omöjligt att förbereda sig osv osv" men aldrig vad folk anser vara en rimlig period att vänta. En vecka ? Två ? En månad ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av SpiroTris:

Dock så slår de väl ihjäl piratkopierandet fullständigt när de gör ett MMO utav spelet. Frågan är väl bara hur många som skiter i att köpa spelet nu när det är som det är jämfört med hur många som hade piratkopierat det om det fanns offline-SP.

Tyvärr dröjer det väl inte så länge innan det finns privata servrar uppe =/

Troligtvis inte, men det kommer ändå inte vara samma sak som det riktiga spelet. Lagom tills de är optimerade och liknar det riktiga spelet så kan man få originalet för halva priset ändå

Medlem
Skrivet av Parzec:

Oundvikligt med problem eller inte, jag är nyfiken på när du tycker att man kan vänta sig en (nära nog) felfri spelupplevelse för ett spel man köpt från och med första release-dagen ? Och nej, det här är inget troll-försök utan jag är faktiskt intresserad av vad andra tycker angående det här. Jag har bara hört antingen "det ska funka från sekund 1 efter release" och "det är alltid problem vid release då det är omöjligt att förbereda sig osv osv" men aldrig vad folk anser vara en rimlig period att vänta. En vecka ? Två ? En månad ?

Enligt mig själv så tycker jag att det varierar ganska kraftigt. När det gäller MMO's så beror det ju på lite olika saker. Största problemet brukar dock va kötider.

Som exempel så hade Aion så långa serverköer att man var tvungen att RDP:a hem och logga in någon gång före lunch så att man med lite tur var inne på servern när man kom hem från jobbet. Det tog runt två veckor innan det blev bättre.

SWTOR som hade launch nyligen hade väldigt mycket servrar att välja på från launch men det var fortfarande kötider på 1timme+. Det gick över på ungefär en vecka. Många polare som man lirat olika MMO's med brukar avvakta en månad för då brukar de värsta barnsjukdommarna samt köerna försvunnit. Dock om det är ett spel man verkligen vill spela från launch så tror jag man får stå ut med småfel samt ganska långa kötider i minst två veckor.

Medlem

Tycker snarast de kan göra en nyhet om vad som gick bra, den blir något kortare ^^
Detta gick bra; Vi lyckades få en massa folk att köpa ett spel de inte ens kan spela, $_$

123
Skriv svar