Gratistjänsten Void lanserad – högt tryck från dag ett

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

WinWin för spelare, ju mer du lånar, använder och tipsar om tjänsten destu större blir den

Håller med om allt du skrev men jag funderar lite över den här biten. Om de ville ha så många användare som möjligt, varför då tramsa sig med invites och sånt?
Möjligt att det är någon strategi för att öka hype men personligen känns det mest som "hemliga klubben".


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem
Skrivet av Sahsoka:
Skrivet av Grumbledock:

WinWin för spelare, ju mer du lånar, använder och tipsar om tjänsten destu större blir den

Håller med om allt du skrev men jag funderar lite över den här biten. Om de ville ha så många användare som möjligt, varför då tramsa sig med invites och sånt?
Möjligt att det är någon strategi för att öka hype men personligen känns det mest som "hemliga klubben".

Det var inte ett invite system jag menade, utan snarast att man skulle sprida att tjänsten fanns, nämna den bland vänner, på forum och liknande
Invite system brukar tyvärr bli mer besvär än nytta enligt min erfarenhet, och väldigt mycket "klubben för inbördes beundran"

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det är ju FFS gratis, GRATIS, då kan man inte ställa orimliga krav.

Det må vara gratis, men min tid är dyrbar. Jag ser helt klart ett potential i Void, men om de vill att jag och många andra ska börja använda deras tjänst så måste de definitivt utöka tillgången på spel, och det fort. Att lansera en tjänst med enbart väldigt gamla och/eller helt okända spel, varav flera är spel jag inte ens skulle spela på min mobil om jag så satt uttråkad på ett tåg mitt ute i tjottahejti är inte det bästa sättet att locka folk på. Det blir något av ett antiklimax, och många är så funtade att de inte ser det framtida potentialet alls utan istället ger upp på det direkt och aldrig kommer tillbaka.

Jag betalar helt ärligt hellre för ett spel jag verkligen vill spela än att slösa tid på att spela ett halvtaskigt gratis-spel.

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Det må vara gratis, men min tid är dyrbar. Jag ser helt klart ett potential i Void, men om de vill att jag och många andra ska börja använda deras tjänst så måste de definitivt utöka tillgången på spel, och det fort. Att lansera en tjänst med enbart väldigt gamla och/eller helt okända spel, varav flera är spel jag inte ens skulle spela på min mobil om jag så satt uttråkad på ett tåg mitt ute i tjottahejti är inte det bästa sättet att locka folk på. Det blir något av ett antiklimax, och många är så funtade att de inte ser det framtida potentialet alls utan istället ger upp på det direkt och aldrig kommer tillbaka.

Jag betalar helt ärligt hellre för ett spel jag verkligen vill spela än att slösa tid på att spela ett halvtaskigt gratis-spel.

Vad trevligt att höra, ju mer du betalar desto bättre går det för tjänsten och fler/Större spel kan köpas in. Men i början handlar det mest om att få ett underlag, visa att det finns en marknad. Ju fler som ansluter sig desto fler potentiella kunder (och större vinster) och då kommer de större titlarna.
Tror folk/ungdomar är för bortskämda med piratverksamheten som erbjuds idag, pionjär-project kan inte ge allt från början. Steam var värdelöst i början, Spotify saknade mycket music, youtube hade knappt några filmer och Lovefilms utbud direkt löjligt. Dock så växte tjänsterna med tiden och har nu både bra priser och erbjudanden. Tror det helt allvarligt att någon stor spelutvecklare skulle ge bort sina största och nyaste spel gratis mot lite reklam till en tjänst som har ett par tusen användare?
Företageskonomi och spel är inte välgörenhet, om/när tjänsten växer så ökar och spelutbudet.

Medlem

Det är dock viss skillnad på den allra senaste AAA-titeln och spel som var gamla redan när Luther dog, eller spel som ingen med god smak skulle vilja spela. Det finns gott om andra bra spel däremellan. Dessutom så hade de Jagged Alliance 2 (som jag förvisso redan äger sedan länge) som jag faktiskt kunnat tänka mig att testa enbart för att se hur tjänsten fungerar, men det har nu försvunnit från listan under mystiska omständigheter. Nog för att jag insåg att de inte skulle ha ett jättestort utbud från början, men lite bättre än så här hade jag nog allt väntat mig.

Min tid är som sagt dyrbar, och jag har gott om annat att spela som jag redan betalat för. Jag personligen har varken tid eller ork att slösa på Void som det ser ut i dagsläget, men jag hoppas helt klart att det lyckas och blir mer attraktivt i framtiden. Det är något av en frisk fläkt att se att det finns de som faktiskt försöker anpassa sig efter utvecklingen istället för många andra som istället tjurskalligt (och hopplöst) försöker bromsa utvecklingen och bara lyckas med att straffa sig själva och de som faktiskt köper deras spel genom att införa drakoniska DRM-lösningar och annat tjafs.

12
Skriv svar