Medlem

Försöker leva utefter någon slags själv-kognitiv betéendeterapi. Genom att tycka gott om sig själv så mår man bra, att lyfta fram bra saker man varit med om istället för dåliga osv.

Det är klart att det kan anses som att man "lurar sig själv", men det funkar from time to time. Annars förlitar jag mig själv på humor och musik, utan dessa skulle jag inte överleva.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Saltkråkan:

Märker ofta hur du bjosarn tar till bilder när du inte kan ge ett svar.

Tycker inte jag behöver svara på en irrelevant liknelse. Det ter sig nämligen omöjligt att jämföra en religion och känslan kärlek. Om jag får friheten att "förfina" frågan genom att tala om religiositet istället så är den mer greppbar.
Men även det har jag självklart ett svar på. Nämligen att en människas religiositet självfallet inte är evig, på samma sätt som att en människas kärlek självfallet inte är evig.

Som sagt, det här är min egna "förädling" av "frågan", men som den står i sin originalform så är det inte en jämförelse som går att använda i diskussionen - och då bemöts det bäst med en passande bild.

Saltkråkan: Några frågor?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Saltkråkan:

Märker ofta hur du bjosarn tar till bilder när du inte kan ge ett svar.

Tycker inte jag behöver svara på en irrelevant liknelse. Det ter sig nämligen omöjligt att jämföra en religion och känslan kärlek. Om jag får friheten att "förfina" frågan genom att tala om religiositet istället så är den mer greppbar.
Men även det har jag självklart ett svar på. Nämligen att en människas religiositet självfallet inte är evig, på samma sätt som att en människas kärlek självfallet inte är evig.

Som sagt, det här är min egna "förädling" av "frågan", men som den står i sin originalform så är det inte en jämförelse som går att använda i diskussionen - och då bemöts det bäst med en passande bild.

Saltkråkan: Några frågor?

Ge ett sådant här svar istället då.

Medlem

Fast det anser inte jag är ett svar på din fråga, eftersom att den ställdes emot RELIGION och inte människors uppfattade RELIGIOSITET.

Men bra! Då är vi alla underfull med hur vi tycker.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

försök respektera andra och deras syn även om du inte alltid kan hålla med. Vi är alla människor oberoende vilken färg, tro, födelseplats vi än må ha.

evig kärlek? Den "renare" formen av kärlek som tex par känner för varandra dör ut med tiden, senast då de dör men det ligger väl i naturen att uppehålla liv (så långt det går)? Kanske går att kalla det biologi också i en viss mening. Om känslor så som kärlek är involverat får de lärde diskutera i all evighet, jag nöjer mig med att känna efter själv och sprida den i alla dess olika former


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Men även det har jag självklart ett svar på. Nämligen att en människas religiositet självfallet inte är evig, på samma sätt som att en människas kärlek självfallet inte är evig.

Min poäng var att du försvarar religion medan du angriper kärlek.

Medlem

Mikaelh, bjornsan - Jag antar att ni pratar om kärlek till en partner, isåfall får jag hålla med bjornsan - den kärleken är "gammal vana" före kärlek i de allra flesta fall. Kärleken till sina barn eller sin familj dock, det är en helt annan sak och så "evig" den nu kan vara.

Det var mina fem cent, ge mig tre tillbaka.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Min poäng var att du försvarar religion medan du angriper kärlek.

Svarar nekande på båda påståendena. Jag har inte "angripit kärleken", om jag har "angripit" något så är det i så fall illusionen om den "eviga kärleken".

Religionen håller vi till en annan tråd.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

CastorFiber: Kan sträcka mig att hålla med delvis. Men det finns familjer som skiter sig.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd

Eftersom du inte anser att kärleken är evig så vore det intressant att få höra din definition på vad kärlek är, bjosarn. (Tonen på den här meningen känns betydligt mer negativ än vad jag tänkte. Den är menad att vara neutral.)

Medlem

Har av nån anledning kommit att leva livet efter mottot "Det löser sig".


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Eftersom du inte anser att kärleken är evig så vore det intressant att få höra din definition på vad kärlek är, bjosarn.

Kärlek är en upplevd känsla - en känsla som kan försvinna lika fort den kom. Självfallet kan det vara svårare i vissa fall, men jag tror inte att en kärlek per definition kan vara evig, och jag finner också tvivel inför att den skulle hålla en livslängd.
Om man talar om att "kärleken tar nya former" så anser jag att man endast kröker orden, vilket jag säger utan att mena på att det bara finns EN sorts kärlek.

Och till Mikaelh väljer jag att använda ett citat från en annan tråd i vilket jag bytt ut en känsla emot en annan.

Skrivet av Mikaelh:

men KÄRLEK (org: glädje) är bara en känsla, impulser i hjärnan.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Lära sig konsten att inte förlora sin identitet och våga gå sin egen väg.

Man är unik, det finns bara en som är exakt likadan som en själv?

Lev varje dag, som om den vore den sista.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Vi är mer lika än vi är unika.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Okay, summativt kör vi på då.

Jag tror på att människor kan förändras till det bättre, eller åtminstone till något annorlunda. Grunden i mitt socionomtänk på't ungefär.

Jag tror på att misstag är snabbkurser i att lära sig att inte göra fel.

Vad man än gör så händer något, handling och konsekvens ni vet.

Jag tror på människans förmåga till godhet, samt ondska.

Jag tror som sista punkt att sanningen är en subjektiv lögn, det vill säga att allt vi vet självklart måste utgå ifrån något. Någonting subjektivt. Det vill säga, kunskap är grunden för rättvisa.

Typ.

Äsch, dröm sött.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

dont overdo it.

Avstängd

Allt jag gör, tänker, säger, vill jag göra av kärlek. Det är mitt mål: att bli mer lik Jesus.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Allt jag gör, tänker, säger, vill jag göra av kärlek. Det är mitt mål: att bli mer lik Jesus.

:heart:


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av EliasN:

Allt jag gör, tänker, säger, vill jag göra av kärlek. Det är mitt mål: att bli mer lik Jesus.

Det vore bra om det verkligen var så.

Men tyvärr innebär kristendomen att ens liv är kontrollerat av en bok, och ännu värre: man vill kontrollera andras liv.

Dock trevligt att det finns kristna som inser att det viktigaste är vad Jesus sa och gjorde - inte vad Paulus skrev eller vad kyrkan säger.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av EliasN:

Allt jag gör, tänker, säger, vill jag göra av kärlek. Det är mitt mål: att bli mer lik Jesus.

Det vore bra om det verkligen var så.

Men tyvärr innebär kristendomen att ens liv är kontrollerat av en bok, och ännu värre: man vill kontrollera andras liv.

Dock trevligt att det finns kristna som inser att det viktigaste är vad Jesus sa och gjorde - inte vad Paulus skrev eller vad kyrkan säger.

utan att starta ännu en religiös diskussion så vill jag att du funderar på vad han sa och menade en gång till. Det spelar mindre/ingen roll om du har samma religiösa övertygelse som han har.


signatur

thank you, come again

Medlem

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av huxflux:

utan att starta ännu en religiös diskussion så vill jag att du funderar på vad han sa och menade en gång till. Det spelar mindre/ingen roll om du har samma religiösa övertygelse som han har.

Word up.
Plus: Det är sällan något är endast svart eller vitt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av huxflux:

utan att starta ännu en religiös diskussion så vill jag att du funderar på vad han sa och menade en gång till. Det spelar mindre/ingen roll om du har samma religiösa övertygelse som han har.

Word up.
Plus: Det är sällan något är endast svart eller vitt.

Nu sa du emot dig själv.

Jag skrev att det är trevligt att det finns kristna som fokuserar på Jesus Kristus istället för Bibeln eller kyrkan.

Är det svart? Eller är det vitt?

Skrivet av huxflux:

utan att starta ännu en religiös diskussion så vill jag att du funderar på vad han sa och menade en gång till. Det spelar mindre/ingen roll om du har samma religiösa övertygelse som han har.

Jag vet mycket väl vad han sa och menade eftersom jag har varit kristen hela mitt liv och känt Elias hela mitt liv (typ).

Avstängd

Om du läste något mellan raderna får du gärna säga vad det var, för jag vet inte själv. Jag menade precis vad som stod där och inget annat.

Medlem

Nej, jag läste inget mellan raderna.

Medlem

snälla, gör inte det här till någon religionstråd. om ni inte märkt det så är det internet.. ingen vinner, ingen får någon kaka, däremot kan man utbyta idéer utan större problem.


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Då tråden är om livssyner så kommer religion poppa upp ganska snabbt, tyvärr.

Medlem

håll er ifrån det då. Vill inte att den här tråden ska spåra ur, ni kan ta det i era religionstrådar. Ni kommer ändå ingenstans med dom, ni argumenterar, motargumenterar, förolämpar, och trådar blir låst. inte min önskan med denna tråd.

Så snälla ta det som en tråd om livssyner utan att diskutera religion. Jag vet att ni har era åsikter men som TS så har jag mina också och en av dom är INGA Off-Topic RELIGIONS DISKUSSIONER SOM SLUTAR UPP MED *tråd låst* (eller något annat)

fan ska religions diskussioner göra fz's forum till en enda stor SNAFU

situation normal, all fucked up


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av RagNy:

håll er ifrån det då. Vill inte att den här tråden ska spåra ur, ni kan ta det i era religionstrådar. Ni kommer ändå ingenstans med dom, ni argumenterar, motargumenterar, förolämpar, och trådar blir låst. inte min önskan med denna tråd.

Så snälla ta det som en tråd om livssyner utan att diskutera religion. Jag vet att ni har era åsikter men som TS så har jag mina också och en av dom är INGA Off-Topic RELIGIONS DISKUSSIONER SOM SLUTAR UPP MED *tråd låst* (eller något annat)

fan ska religions diskussioner göra fz's forum till en enda stor SNAFU

situation normal, all fucked up

Nu förolämpar du alla religiösa genom att säga att religion inte är en livssyn.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av RagNy:

håll er ifrån det då. Vill inte att den här tråden ska spåra ur, ni kan ta det i era religionstrådar. Ni kommer ändå ingenstans med dom, ni argumenterar, motargumenterar, förolämpar, och trådar blir låst. inte min önskan med denna tråd.

Så snälla ta det som en tråd om livssyner utan att diskutera religion. Jag vet att ni har era åsikter men som TS så har jag mina också och en av dom är INGA Off-Topic RELIGIONS DISKUSSIONER SOM SLUTAR UPP MED *tråd låst* (eller något annat)

fan ska religions diskussioner göra fz's forum till en enda stor SNAFU

situation normal, all fucked up

Nu förolämpar du alla religiösa genom att säga att religion inte är en livssyn.

det har jag inte sagt. jag vill att ni inte ska diskutera det som ni gör i 99% av alla trådar.

folk får gärna säga att dom lever enligt en religiös tro men jag vill inte att ni ska diskutera det ÖVERALLT.

så snälla Mikaelh dra inte vidare på det spåret här. Var tolerant och låt dom säga sitt. Ta den striden någon annanstans.. som jag själv skrev i denna tråd "Ta inte alla strider, bara dom som räknas". ok? jag hoppas att du överlever en tråd utan dom diskussionerna


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

123
Skriv svar