Halvbra speldator behövs

Medlem
Halvbra speldator behövs

Tjo, min systers dator gick sönder för några dagar sedan. Jag kan ju inte säga att jag är ett datorproffs så jag vet inte vad felet är (den vägrar starta). Saken är den att vi ändå tänkte fixa en ny dator till henne.

Jag skulle vilja spara grafikkortet som sitter i datorn (nvidia 8800 GTS) och sedan återanvända hårddiskar, dvd-läsarna och nätaggregat (står max 400 watt på). Jag har lyckats bygga ihop en dator förut så det ska nog inte vara ett problem men jag vet inte riktigt vilka delar som funkar med vilka. Det jag behöver är ett moderkort, processor, ram-minne och chassi (kan ha glömt något). Behöver också ett operativsystem (windows 7?). Skulle vara väldigt snällt om någon kunnig person hade lust att hjälpa till.

Med tanke på att jag inte vet vad det är för hårddiskar så hoppas jag att de går att använda. Om det skulle vara så att de inte går så kan vi fixa nya i efterhand. Om inte nätaggregatet kommer fungera så går det också att diskutera.

Hennes krav är att det ska gå att surfa, arbeta (office), se på film och spela vissa spel. Hon vill att starcraft 2 och diablo 3 ska fungera.

Budgeten ligger på ca 7000 kr men det gör inget om det blir billigare eller i värsta fall något dyrare.

Tackar på förhand.

Medlem

Ingen som kan hjälpa?

Medlem

8800 GTS kommer inte klara SC2 och Diablo 3 särskilt bra. Du måste nog köpa ett bättre, ex Radeon 5770 eller 5850. Kan du återanvända chassit?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Achronos:

8800 GTS kommer inte klara SC2 och Diablo 3 särskilt bra. Du måste nog köpa ett bättre, ex Radeon 5770 eller 5850. Kan du återanvända chassit?

Chassi skulle helst inte vilja återanvändas. Kan man bygga en dator med 8800 gts och sedan byta upp sig?....finns det asså ett moderkort som klarar både 8800 gts och radeon 5770/5850?

Om det inte går att återanvända 8800 gts så är det inte katastrof. Har du lust att hinta om delar som passar ihop?

Tack för att du svara!

Medlem

Varför inte ta ett gtx 460 istället för ett 5770/5850?

Medlem

^^ om det är lika bra så spelar det ingen roll

1
Skriv svar