Square Enix-bossen avslöjar varför FF VII-remaken dröjer

Medlem

FF serien dog efter X

Min ranking blir FF4 som bästa spel i serien, sen FF6 på andra plats och FF7 på tredje plats.

Medlem

Blir väldigt väldigt svårt att toppa VII imo... kan dom inte dela upp arbetet istället i 2 grupper, 1 som jobbar på remaken och den andra som jobbar på att toppa remaken

Medlem
Skrivet av WildThing:

Personligen hatade jag åttan, gillade sjuan men älskar nian mer än någon annan del i serien. Vivi <3

Tror du är den enda som har skrivit något vettigt i denna tråd!

Intressant iakttagelse i alla fall att trots att vi tycks ha vitt skilda åsikter om vilket/vilka FF-lir som är allra bäst så tycks de flesta vara ense om att det mesta efter FF X inte riktigt hållit måttet.

Jag gillade visserligen FF XII, det var ett väldigt bra rollspel. Men det kändes inte alls som Final Fantasy, så jag hade nog föredragit om de helt enkelt kallat det något annat. Trots moogles och kristaller så tyckte jag att den titeln gick alldeles för långt ifrån seriens tidigare delar.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Woffen:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Heavenlaid:

Tycker personligen 7:an är överskattad. Visst, den e skitbra, men 8:an och 10:an är bättre.

Överskattad tycker jag verkligen inte, men visst håller jag med dig om att åttan glöms bort alldeles för ofta!

För mig är VIII systemet det absolut bästa. Men storyn kan verkligen inte mäta sig med VI. VII's materia system var också riktigt roligt.
Glöms bort? Nja, det vet jag ju inte. Förträngs, det är närmare sanningen.

Haha, alla ni FF VIII-haters har missförstått allt!

Tycker verkligen att 7:an är överskattad, det är ett OK spel men det är inget jämfört med 4-5 och 6. Sen angående 8:an så gillar jag det också, enda problemet är att det är för enkelt att exploita med junction och göra dina karaktärer helt odödliga. Men annars är det ok ;), nog för att 9:an är bättre.

Jag tycker att lite av charmen med åttan är just hur man kan "utnyttja" systemet som bara tusan, om man bara tänker till lite. Att "carda" alla fiender fram till slutet och sen levla upp varje gubbe en och en till level 100 med maximala GF boosts och grejer är ju hur tillfredsställande som helst.

Oj, här blev det ett fel visst. VIII junction system är det bästa systemet i hela serien, men storyn bleknar i jämförelse med VI. VII's materia system var också riktigt roligt.

Medlem

Jag hör till den minoritet som tycker både FF6, FF8 och FF9 är bättre än FF7, men det är ju inget dåligt spel i serien. Jag håller däremot med till 100% att de senare spelen helt enkelt är sämre, av de jag provat i alla fall.

Personligen är det nog mest för att jag tyckte att de hade bättre tema på världen i de tidigare - bättre blandning mellan magi och teknik, samt genomgående lyckades ha mer intressanta karaktärer. Det känns som om de senaste spelen försökt vara litet mer seriösa i sin skildring av en relativt knäpp värld - kanske är det det som är problemet, att de inte klarar av det? Den första FF-filmen hade det problemet för mig iaf.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Intressant iakttagelse i alla fall att trots att vi tycks ha vitt skilda åsikter om vilket/vilka FF-lir som är allra bäst så tycks de flesta vara ense om att det mesta efter FF X inte riktigt hållit måttet.

Jag gillade visserligen FF XII, det var ett väldigt bra rollspel. Men det kändes inte alls som Final Fantasy, så jag hade nog föredragit om de helt enkelt kallat det något annat. Trots moogles och kristaller så tyckte jag att den titeln gick alldeles för långt ifrån seriens tidigare delar.

Tyckte faktiskt också XII var rätt skapligt när jag väl gav det chansen. Jag testade det när det precis hade kommit ut, och sågade det ganska ordentligt i mitt huvud.

Men efter att ha testat det igen nyligen (några veckor sedan) så är det faktiskt rätt bra storleksmässigt i alla fall, många sidequests och sånt att pyssla med vilket drar iväg på tiden.

Däremot storyn och röstskådespelet ger ju en del att önska :/

Dessutom, vart är mina klassiska summons? Nog för att det är Ivalice-universumet, men jag saknar ändå maffiga summons av nån anledning

Medlem

Älskar att FF7 är så pass bra trots sin ålder att dom är rädda för det... Om det skulle komma en remake skulle jag tveka på att köpa fler nya FF titlar eftersom jag då kommer ha det ultimata FF i svinigt bra grafik.

Medlem

Förstår inte vad folk gillade i 8an...storyn, temat där det utspelade sig var enligt mitt tycke bara tråkigt.

Och sedan hela iden med att "pumpa" sina summons fick spelet för mig att bara bli ett rent sugit button mashing system.

Medlem

Är FF XIV F2P / P2P? Också kostar det seriöst 29 kr på webhallen?


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem

För mig kommer FF VII vara det bästa FF spelet, och det är för att Storyn börjar med en riktigt emo protagonist som inte bryr sig om något. Sedan börjar det sakta men säkert ändras. Alla områdena har en charm, musiken sätter verkligen stämningen. OM man tröttnade lite på main questet kunde man köra diverse olika minispel som chocobo racing, Fort Condor defense etc etc.

Personligen gillar jag FF VIII, FF IX & FF X väldigt mycket också men 7an är det spel som verkligen ligger mig närmst om hjärtat! Och det verkar som att många fans vill ha en remake på det, har jag missuppfattat det om en "remake" men är inte det bara när dom uppdaterar grafiken på ett redan släppt spel? Om jag har förstått det rätt så vad pratar han om när han säger "För att vi ska få återse Cloud, Sephiroth och gänget i högupplöst format krävs alltså först att den anrika rollspelsfabriken börjar leverera som förr."

Edit: Glömde att skriva: Känns som att det finns VÄLDIGT många fans som är beredda på att betala för att få en upphottad grafik på FF VII

Medlem

Ibland kanske man bara ska "Minnas" dom bra gamla spelen och eventuellt spela dom igen som dom en gång var gjorda... Det kommer att gnällas på allt möjligt vid en eventuell remake.. Jag tar en tripp då och då i minnes allén.. det fungerar bra nog:-)


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem
Skrivet av SkullJoke:

Är FF XIV F2P / P2P? Också kostar det seriöst 29 kr på webhallen?

Ja jag köpte XIV på CDON för 48 kr inkl frakt:-) det är fortfarande ett kasst upplägg i menyer och dyligt. Men i höst kommer en större patch som ska fixa till det massor och förhoppningsvis göra spelet spelbart och riktigt bra. 2.0 heter den och ska släppas i samband med PS3 versionen. Har man dessutom orginalet så ska man få spela gratis en bra tid vid patchens release.. kan vara värt 48 spänn och vänta och se tycker jag...:-)


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Samma fighting musik hela tiden, samma fighting sekvenser hela tiden, slumpmässiga strider som bryter inlevelsen, karaktärer som är lika inspirerande och älskvärda som dom är metrosexuella. Namn och platser som midgard och TURKS...

Ja, FF7 är verkligen ett höjdarspel.

Men jag antar om man var i rätt ålder när den släpptes så räckte det väll med Tifa för att utnämna det till bästa jrpg någonsin.

Jag förstår inte riktigt dina argument.. för det första säger du att det är samma fighting-sekvenser, men samtidigt slumpmässiga strider? För det andra så är det inte samma fighting-musik hela tiden. Och slutligen, vad är det för fel på Midgard och Turks? Jag skulle gärna vilja veta.


signatur

BKMN - Triple A Minus

Medlem
Skrivet av BKMN:

Jag förstår inte riktigt dina argument.. för det första säger du att det är samma fighting-sekvenser, men samtidigt slumpmässiga strider? För det andra så är det inte samma fighting-musik hela tiden. Och slutligen, vad är det för fel på Midgard och Turks? Jag skulle gärna vilja veta.

Vad jag menar med slumpade strider är hur man går runt i vad som verkar tomma områden då man plötsligt hamnar i strid titt som tätt, det har alltså inget med själva stridandet i sig att göra, men jag var kanske otydlig. Varför jag finner strider repetitiva är för att dels så använder monstrena man möter bara så många olika attacker, dels så är många animationer outhärdligt sega och att det blir tjatigt med samma fiende typ om och om, då man själv sällan kommer byta taktik dessutom.

Vad det är för fel på Midgard och Turks är väll lite mer av en smak sak, jag tycker bara det var opassande och störde mig på det då jag inte ser kopplingen alls till Midgård, skulle vara samma sak om det hette Hogwarts eller T-centralen för min del. Turks kändes bara bra onödigt, jag kanske tog illa vid p.g.a. min egen bakgrund men jag ser inte varför ännu en gång en redan fast benämning används för något helt annat.

Och visst är det inte samma stridsmusik hela tiden, men nära nog för att det skulle driva mig till vansinne. Jag avskyr det främst av samma anledning jag avskyr att slumpade strider inträffar, då det total bryter stämningen som dom annars har gjort ett bra jobb med.

Hoppas det svarar på dina frågor.

Medlem

Låt FF serien dö ut med FF7-remake som sitt sista, största och bästa spel.

Sen är det bara till att låta Mistwalker ta över tronen genom att släppa Lost Odyssey 2

Medlem
Skrivet av kangas1000:
Skrivet av SkullJoke:

Är FF XIV F2P / P2P? Också kostar det seriöst 29 kr på webhallen?

Ja jag köpte XIV på CDON för 48 kr inkl frakt:-) det är fortfarande ett kasst upplägg i menyer och dyligt. Men i höst kommer en större patch som ska fixa till det massor och förhoppningsvis göra spelet spelbart och riktigt bra. 2.0 heter den och ska släppas i samband med PS3 versionen. Har man dessutom orginalet så ska man få spela gratis en bra tid vid patchens release.. kan vara värt 48 spänn och vänta och se tycker jag...:-)

Då antar jag också att det är free to play? =P


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av BKMN:

Jag förstår inte riktigt dina argument.. för det första säger du att det är samma fighting-sekvenser, men samtidigt slumpmässiga strider? För det andra så är det inte samma fighting-musik hela tiden. Och slutligen, vad är det för fel på Midgard och Turks? Jag skulle gärna vilja veta.

Vad jag menar med slumpade strider är hur man går runt i vad som verkar tomma områden då man plötsligt hamnar i strid titt som tätt, det har alltså inget med själva stridandet i sig att göra, men jag var kanske otydlig. Varför jag finner strider repetitiva är för att dels så använder monstrena man möter bara så många olika attacker, dels så är många animationer outhärdligt sega och att det blir tjatigt med samma fiende typ om och om, då man själv sällan kommer byta taktik dessutom.

Vad det är för fel på Midgard och Turks är väll lite mer av en smak sak, jag tycker bara det var opassande och störde mig på det då jag inte ser kopplingen alls till Midgård, skulle vara samma sak om det hette Hogwarts eller T-centralen för min del. Turks kändes bara bra onödigt, jag kanske tog illa vid p.g.a. min egen bakgrund men jag ser inte varför ännu en gång en redan fast benämning används för något helt annat.

Och visst är det inte samma stridsmusik hela tiden, men nära nog för att det skulle driva mig till vansinne. Jag avskyr det främst av samma anledning jag avskyr att slumpade strider inträffar, då det total bryter stämningen som dom annars har gjort ett bra jobb med.

Hoppas det svarar på dina frågor.

Tack för svaret! Ok då fattar jag vad du menar med striderna.
Det där med Midgard har ju bara att göra med att han inspirerats av nordisk mytologi, vilket också är synligt via andra referenser, t.ex. Odin. Angående namnet Turks, är det inte en ändring genom den engelska översättningen? Takusu är väl det japanska namnet och betyder något annat? Jag vet ju såklart inte vad Turks syftar till i det här fallet, men jag förstår vad du menar.

Vill också bara säga att jag inte på något sätt menar att du har fel i din åsikt, var mest nyfiken på hur du menade. Det var inget "dålig åsikt du suger jag har rätt !!11!!!!pwn"-inlägg. Ville bara understryka det, eftersom det förekommer rätt mycket sånt.
Som sagt, tack för ditt svar!


signatur

BKMN - Triple A Minus

Medlem

"det kommer inte att hända något innan vi överträffar 7:an..."
Då kommer vi aldrig att se en ny version, FF 7 är och kommer nog alltid vara det bästa spelet jag någonsin har spelat. Det är fulländat från början till slut. (Min åsikt bara)


signatur

You're alright kido, Welcome to Bad Company!

12
Skriv svar