CD Projekt: "Spelindustrin utnyttjar spelare"

Medlem

stolt över mina landsmen och ser fram emot CD Projekts nästa Projekt

Medlem

Oändligt med alternativ där ute? Ja, om det vore så väl. Tänk om det endast finns några få företag som äger och dominerar alla andra? Det kanske bara är små uppstickare som inte blivit uppköpta än, som kan göra som de vill. Men små företag går det inte alltid så bra för, de har inte tillgång till de stora resurserna som Activision och dom, har. Visst kan det finnas småföretag som lyckas (t.ex. Mojäng) men Mojang, har bara dragit in typ 70 miljoner USD, vilket är småpotatis i dessa sammanhang när stora titlar säljer för flera miljarder och franchising och sånt, som genererar många miljarder i inkomst totalt. Då är även de mest framgångsrika småföretagen, små och har inget att komma med.

Medlem

Helt rätt tänkt av CD Projekt. Blev bestört idag då jag såg ett förbokningserbjudande på MoH: Warfighter och såg att DL versionen kostar 50:- mer än den fysiska, där är ett av dom absolut grisigaste jävla sätt av spelföretag att mjölka på pengar, folk betalar lite extra för att det är lite mer bekvämt.
För man kan omöjligt rättfärdiga att en nedladdad version som endast kostar bandbredd och energi skulle vara mer kostsamt än fysiska skivor som måste tillverkas och sedan skeppas kors och tvärs till jordens alla hörn.
Istället borde man uppmuntra till nedladdning för miljötänkets skull och göra det billigare, som så sig bör då produkten är billigare för tillverkarna ska den även bli billigare för konsumenten!

Inaktiv
Skrivet av dotque:

Ja säga vad man vill men spelmarknaden var då betydligt bättre förr!
Modning, Demo, Dedikerade servrar, Ständigt patchande.
Det var en självklarhet!

EDIT: Av ren nyfikenhet då, vem i helvete kan ge minus åt den här kommentaren? Skulle vilja ha en förklaring!

Du glömde "LAN" stödet också! Helt borta idag!

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Busko:

stolt över mina landsmen och ser fram emot CD Projekts nästa Projekt

Det förstår jag, det hade jag också varit om jag var av polsk börd. Glöm heller inte ascoola Hard Reset som även det är polskt!

Medlem

Tror helt klart detta kommer slå tillbaks på de stora utgivarna, det är inte en frågan om ifall så kommer ske utan när.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Busko:

stolt över mina landsmen och ser fram emot CD Projekts nästa Projekt

Det förstår jag, det hade jag också varit om jag var av polsk börd. Glöm heller inte ascoola Hard Reset som även det är polskt!

vem i helvete minusar mjaus inlägg? Skärp er, troll.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Medlem

CDPR folket är så kloka

Skrivet av Harpa:

vem i helvete minusar mjaus inlägg? Skärp er, troll.

Kan ni inte ta bort tumme upp/ner? Ingen bryr sig om det ändå och folk trollar bara.

Medlem

" Men vi trodde att vi skulle sälja mer om vi gav ut det gratis,"

Ok, så med andra ord är de precis likadana kålsupare som resten av industrin? De valde alternativet som gav dem mest pengar och i detta fallet så inkluderade det att de på köpet fick goodwill... Tror inte en sekund på att de "chansade" på detta, det var flertalet marknadsundersökningar och tester för att se vad utfallet skulle bli först.

Bra om det fungerar visserligen, kanske fler kan följa deras exempel.

Medlem

Jag drar stora paralleller mellan CD Project och Bohemia Interactive. Gillar dem. De är två studios som fortfarande gör spel för att de gillar att göra spel som de själva gillar att spela (jag vet, skum mening...)

Hursomhelst, sånt gillar jag.

Medlem

Och detta är anledningen jag vägrar piratkopiera av bra utvecklare som CD Projekt. De vet vad de sysslar med och dom gör det bra! De tjänar in pengar MEN dom gör det samtidigt som kunden blir nöjd.

Införskaffat Witcher 2 på steam under rean!

Medlem

Det har redan börjat slå tillbaka mot utgivare. Visst känner jag bara till mig själv som slutat köpa spel från EA och Activision men det är troligen fler som börjat med det. Tyvärr kommer bakslaget aldrig vara stort nog då större delen av casual spelarna inte bryr sig ett dugg om att dem blir grundlurade.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av dotque:

Ja säga vad man vill men spelmarknaden var då betydligt bättre förr!
Modning, Demo, Dedikerade servrar, Ständigt patchande.
Det var en självklarhet!

EDIT: Av ren nyfikenhet då, vem i helvete kan ge minus åt den här kommentaren? Skulle vilja ha en förklaring!

Du glömde "LAN" stödet också! Helt borta idag!

Holy freakin crap det hade jag glömt helt

Skrivet av Kiriakis:

CDPR folket är så kloka

Skrivet av Harpa:

vem i helvete minusar mjaus inlägg? Skärp er, troll.

Kan ni inte ta bort tumme upp/ner? Ingen bryr sig om det ändå och folk trollar bara.

But why?! It makes me feel so special..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av mr_jingles:

" Men vi trodde att vi skulle sälja mer om vi gav ut det gratis,"

Ok, så med andra ord är de precis likadana kålsupare som resten av industrin? De valde alternativet som gav dem mest pengar och i detta fallet så inkluderade det att de på köpet fick goodwill... Tror inte en sekund på att de "chansade" på detta, det var flertalet marknadsundersökningar och tester för att se vad utfallet skulle bli först.

Bra om det fungerar visserligen, kanske fler kan följa deras exempel.

De valde alternativet som innebar båda möjligheterna och så funkar det även för fysiska varor. Behandlar du dina kunder som skit räkna då också med att du inte kommer behålla dessa som kunder speciellt länge. Tar du överpriser på varor så kommer du inte heller kunna sälja lika många. Efterfrågan och tillgången styr priset detta lär man sig för tusan i skolan i ett ämne som heter företagsekonomi och det gäller allt förutom just media som verkar tro att de lever i en annan liten värld.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Du glömde "LAN" stödet också! Helt borta idag!

Hur många är det som faktiskt "LAN:ar" som man gjorde förr? Nu för tiden är det (åtminsone) ADSL överallt och de som sitter och "LAN:ar" är ju alla uppkopplade. Många spelar spel över nätet och laddar ned saker istället för att spela "internt" på nätet.

Alltid lika instressant att se när personer bemödar sig att ta sig och sina datorer till kompisarna för att "spela tillsammans" och sedan sitter de i samma rum och antigen spelar olika spel mot andra eller kollar på var sin film

// edit

Skrivet av dotque:

Ja säga vad man vill men spelmarknaden var då betydligt bättre förr!
Modning, Demo, Dedikerade servrar, Ständigt patchande.
Det var en självklarhet!

EDIT: Av ren nyfikenhet då, vem i helvete kan ge minus åt den här kommentaren? Skulle vilja ha en förklaring!

Någon som gillar linjära spel utan anpassningsbarhet och omspelbarhet, hög ping, buggar och att köpa grisen i säcken?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av showerguy:

Du glömde "LAN" stödet också! Helt borta idag!

Hur många är det som faktiskt "LAN:ar" som man gjorde förr? Nu för tiden är det (åtminsone) ADSL överallt och de som sitter och "LAN:ar" är ju alla uppkopplade. Många spelar spel över nätet och laddar ned saker istället för att spela "internt" på nätet.

Alltid lika instressant att se när personer bemödar sig att ta sig och sina datorer till kompisarna för att "spela tillsammans" och sedan sitter de i samma rum och antigen spelar olika spel mot andra eller kollar på var sin film

// edit

Skrivet av dotque:

Ja säga vad man vill men spelmarknaden var då betydligt bättre förr!
Modning, Demo, Dedikerade servrar, Ständigt patchande.
Det var en självklarhet!

EDIT: Av ren nyfikenhet då, vem i helvete kan ge minus åt den här kommentaren? Skulle vilja ha en förklaring!

Någon som gillar linjära spel utan anpassningsbarhet och omspelbarhet, hög ping, buggar och att köpa grisen i säcken?

Menar du dagens spel eller föregående som dotque menar?


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av mr_jingles:

" Men vi trodde att vi skulle sälja mer om vi gav ut det gratis,"

Ok, så med andra ord är de precis likadana kålsupare som resten av industrin? De valde alternativet som gav dem mest pengar och i detta fallet så inkluderade det att de på köpet fick goodwill... Tror inte en sekund på att de "chansade" på detta, det var flertalet marknadsundersökningar och tester för att se vad utfallet skulle bli först.

Bra om det fungerar visserligen, kanske fler kan följa deras exempel.

De valde alternativet som innebar båda möjligheterna och så funkar det även för fysiska varor. Behandlar du dina kunder som skit räkna då också med att du inte kommer behålla dessa som kunder speciellt länge. Tar du överpriser på varor så kommer du inte heller kunna sälja lika många. Efterfrågan och tillgången styr priset detta lär man sig för tusan i skolan i ett ämne som heter företagsekonomi och det gäller allt förutom just media som verkar tro att de lever i en annan liten värld.

Ja de valde ett alternativ av två möjliga. Andra företag kanske inte har samma möjlighet eller har en situation där det ser annorlunda ut. Om du som företag ser att du tjänar 10x mer på att släppa DLC för säg 100kr så ska man väl göra det enligt den där kursen i företagsekonomi du gått? Sen om det innebär 20x sämre goodwill kanske man ska tänka igenom det en gång till.

Det jag försöker säga är att jag tror det är väldigt enkelt att plocka goodwill poäng just nu. Jag tror inte att de nödvändigtvis hade det i åtanke då de började utveckla spelet. För att finansiera utvecklingen pitchade de säkert hur deras enhanced edition eller vad det var skulle dra in X antal miljoner dollar på marknaden.

Sen sket det sig i slutändan på något sätt, kanske skulle det inte ge tillräckligt med vinst att trycka nya skivor och ha en ny PR kampanj eller något. Eller kanske gick marknaden ned. Och då bestämmer de sig för att casha in lite goodwill och släppa sakerna gratis.

Jag spekulerar men har ytterst svårt att tro att de bara gjorde det för att "de gillar sina fans". För i så fall är de i stort behov av att gå den där kursen i företagsekonomi du snackar om.

Inaktiv
Skrivet av conthox:
Skrivet av showerguy:

Du glömde "LAN" stödet också! Helt borta idag!

Hur många är det som faktiskt "LAN:ar" som man gjorde förr? Nu för tiden är det (åtminsone) ADSL överallt och de som sitter och "LAN:ar" är ju alla uppkopplade. Många spelar spel över nätet och laddar ned saker istället för att spela "internt" på nätet.

Alltid lika instressant att se när personer bemödar sig att ta sig och sina datorer till kompisarna för att "spela tillsammans" och sedan sitter de i samma rum och antigen spelar olika spel mot andra eller kollar på var sin film

// edit

Skrivet av dotque:

Ja säga vad man vill men spelmarknaden var då betydligt bättre förr!
Modning, Demo, Dedikerade servrar, Ständigt patchande.
Det var en självklarhet!

EDIT: Av ren nyfikenhet då, vem i helvete kan ge minus åt den här kommentaren? Skulle vilja ha en förklaring!

Någon som gillar linjära spel utan anpassningsbarhet och omspelbarhet, hög ping, buggar och att köpa grisen i säcken?

Ja precis men hur ska man kunna lana om det inte finns något lan stöd? På våra lan där vi brukar vara 50-70 personer så styr vi det mesta som vi kan via lan nätverket. Visst krävs spel som Sc2 internet och annat.

Inte så många som har lärt sig vad "LAN" egentligen är och förstår tanken med det. Anordnar själv LAN här i trakten och direkt när internet krånglar så blir det ett jäkla liv för att dom inte kan kolla facebook, lyssna på spotify och lira LOL.

Kommer offline stöd och lan stödet tillbaka så skulle såklart människor att utnyttja det!

Medlem
Skrivet av mr_jingles:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av mr_jingles:

" Men vi trodde att vi skulle sälja mer om vi gav ut det gratis,"

Ok, så med andra ord är de precis likadana kålsupare som resten av industrin? De valde alternativet som gav dem mest pengar och i detta fallet så inkluderade det att de på köpet fick goodwill... Tror inte en sekund på att de "chansade" på detta, det var flertalet marknadsundersökningar och tester för att se vad utfallet skulle bli först.

Bra om det fungerar visserligen, kanske fler kan följa deras exempel.

De valde alternativet som innebar båda möjligheterna och så funkar det även för fysiska varor. Behandlar du dina kunder som skit räkna då också med att du inte kommer behålla dessa som kunder speciellt länge. Tar du överpriser på varor så kommer du inte heller kunna sälja lika många. Efterfrågan och tillgången styr priset detta lär man sig för tusan i skolan i ett ämne som heter företagsekonomi och det gäller allt förutom just media som verkar tro att de lever i en annan liten värld.

Ja de valde ett alternativ av två möjliga. Andra företag kanske inte har samma möjlighet eller har en situation där det ser annorlunda ut. Om du som företag ser att du tjänar 10x mer på att släppa DLC för säg 100kr så ska man väl göra det enligt den där kursen i företagsekonomi du gått? Sen om det innebär 20x sämre goodwill kanske man ska tänka igenom det en gång till.

Det jag försöker säga är att jag tror det är väldigt enkelt att plocka goodwill poäng just nu. Jag tror inte att de nödvändigtvis hade det i åtanke då de började utveckla spelet. För att finansiera utvecklingen pitchade de säkert hur deras enhanced edition eller vad det var skulle dra in X antal miljoner dollar på marknaden.

Sen sket det sig i slutändan på något sätt, kanske skulle det inte ge tillräckligt med vinst att trycka nya skivor och ha en ny PR kampanj eller något. Eller kanske gick marknaden ned. Och då bestämmer de sig för att casha in lite goodwill och släppa sakerna gratis.

Jag spekulerar men har ytterst svårt att tro att de bara gjorde det för att "de gillar sina fans". För i så fall är de i stort behov av att gå den där kursen i företagsekonomi du snackar om.

Det är mer troligt att dem gjorde det för goodwill än för att bara tjäna mer pengar. Det är inte så överdrivet osannolikt då det faktiskt finns självstående företag som inte bara ser sig själva som kassakor.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Idono:
Skrivet av conthox:

Någon som gillar linjära spel utan anpassningsbarhet och omspelbarhet, hög ping, buggar och att köpa grisen i säcken?

Menar du dagens spel eller föregående som dotque menar?

Mitt var lite sarkastiskt skrivet, jag menade att dom som inte vill ha det som dotque beskrev, dvs spel med "Modning, Demo, Dedikerade servrar, Ständigt patchande." tycker om spel som är t ex linjära och har buggar. Inte helt seriöst alltså, utan mer en pik till dagens spelutvecklare som har glömt bort det där som ger det extra som gör att livslängden på spelen ökar.

Skrivet av showerguy:

Ja precis men hur ska man kunna lana om det inte finns något lan stöd? [...] Kommer offline stöd och lan stödet tillbaka så skulle såklart människor att utnyttja det!

Frågan är barar hur många är det som kör LAN på samma sätt som förr och framför allt - hur många av dom som inte köper spelen idag skulle köpa dom på grund av att LAN-stödet kommer åter?

Jag är inte lika övertygad som du att det är speciellt många som kommer att använda LAN-stödet och jag tror definitivt inte att gruppen som inte köper spelen idag på grund av att LAN-stöd inte finns men kommer att köpa det om det finns är tillräckligt stor för att utvecklarna kommer att spendera pengar på att lägga till det.

Om man ni kan spela spelen på "LAN" också, i och med att de så kallade LAN:en har uppkoppling så finns det inte så stor anledning att lägga till det.

Om det är smidigheten man vill åt, att kunna se vilka spel som är på gång hos polarna kan man istället använda friendslistan. Man skulle i så fall kunna använda den bättre och kanske utöka friendslistan så att man kan lägga till alla i det lokala nätet och sedan dela in dom i grupper, det vore mycket smidigare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av mr_jingles:

Ja de valde ett alternativ av två möjliga. Andra företag kanske inte har samma möjlighet eller har en situation där det ser annorlunda ut. Om du som företag ser att du tjänar 10x mer på att släppa DLC för säg 100kr så ska man väl göra det enligt den där kursen i företagsekonomi du gått? Sen om det innebär 20x sämre goodwill kanske man ska tänka igenom det en gång till.

Det jag försöker säga är att jag tror det är väldigt enkelt att plocka goodwill poäng just nu. Jag tror inte att de nödvändigtvis hade det i åtanke då de började utveckla spelet. För att finansiera utvecklingen pitchade de säkert hur deras enhanced edition eller vad det var skulle dra in X antal miljoner dollar på marknaden.

Sen sket det sig i slutändan på något sätt, kanske skulle det inte ge tillräckligt med vinst att trycka nya skivor och ha en ny PR kampanj eller något. Eller kanske gick marknaden ned. Och då bestämmer de sig för att casha in lite goodwill och släppa sakerna gratis.

Jag spekulerar men har ytterst svårt att tro att de bara gjorde det för att "de gillar sina fans". För i så fall är de i stort behov av att gå den där kursen i företagsekonomi du snackar om.

Skulle gärna vilja veta varför CD Project som nytt bolag skulle ha haft bättre möjligheter än vilken annan nystartad utvecklare som helst. Du verkar tro att de skulle ha haft någon form av fördel mot andra utvecklare. Skulle nog snarare vilja hävda motsatsen, eftersom de valde att inte använda sig av DRM så lär de fått en hel del problem med att ge ut sina spel. Faktiskt är det tack vare just detta bolag som vi numera kan köpa äldre titlar helt fritt från DRM och även nyare titlar.

Det är just detta man lär sig i den kurs jag nämnde, att ens kunder är A och O och behandlar du dom illa kan du räkna med att de inte kommer vara dina kunder speciellt länge, alltså behöver de tydligen inte gå den kursen eller så har de redan tagit den.

Jag säger inte att man ska erbjuda allt material man gör kring ett spel gratis, absolut inte. Vad jag säger är att man ska ge sina köpare det material man är färdig med och inte hålla inne på det bara för att man kan tjäna en extra peng på DLC. DLC är egentligen inget nytt, det nya däremot är att man tar skrattretande priser för dom. Det finns heller oftast ingen risk för att man kommer förlora pengar på en DLC, det är knappast som när man förr släppte expansioer. Då var det inte bara att slänga ihop ett gäng extra saker och sälja det i butik och sedan räkna med att man skulle gå plus, då fanns det en risk att dessa skulle kunna innebära förluster. Som köpare kände man sig inte lurad när en expansion släpptes till ett visst spel och faktiskt var vissa av dessa till och med bättre än spelet de expanderade.

Nu börjar folk inse vad bolagen håller på med och det är bra mycket bättre att vara ärlig för det är denna ärlighet som kommer ge en trogna köpare. Se på Kickstarter, där donerar folk pengar till något som inte finns annat än på ett papper. Det finns inga som helst garantier att det kommer bli en färdig produkt. Själv donerar jag hellre pengar till ett sådant projekt än att ge dessa till en utgivare jag har noll förtroende för tack vare hur de valt att behandla sina köpare.

Medlem

CD Project, nuff said

Inaktiv

Mer klokheter från mitt favoritspelhus!

Medlem

Äskar CD project och dom verkar ha en sund instälning till spelindustin, men...verkar dom inte alltid lite dryga? Det finns aldrig någon ödmjukhet. Är bland mina två favoritutveklare men blit alltid lite iriterad när jag läser nåt av deras utalande.

12
Skriv svar