Commodore 64:an är 30 år gammal

Robot
Commodore 64:an är 30 år gammal

Hurra för en av tidernas viktigaste hemdatorer!

#super-mario-bros, #commodore


Medlem
Commodore 64:an är 30 år gammal

Känner någon någon nisse som kan laga C64or? får inte bild på min. vet någon något speciellt fel som kommer med åren? funderat länge på kall-lödningar som oxiderat

Medlem

FLOPPYDISK!
PRESS PLAY ON TAPE!
LOAD "*",8,1


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Inaktiv

Var då man började lira, var väl 6år gammal om mamma minns rätt

Minns att vi hade en pall med en plåtbit på o i den drämde vi TAC2 när vi förlorade, att dom höll är ju helt sjukt. Rejäla grejer.
Turboloader och kassettband is teh shit

Nostalgi tripparna är helt galna när man kollar runt på youtube o ser sina gamla lir, speciellt då musiken.

Medlem
Medlem

Inför C64:ans födelsedag som nationell helgdag!

Medlem

Fort Apocalypse var min första kontakt med C64:an.... Vilka minnen!

Medlem

Hade aldrig råd med C64:an som barn, köpte däremot en vic20, med bandspelare och pong rattar. För pantade flaskor och burkar.

Där jag fick min inkörsport satt många långa nätter och skrev program och spel och musik i basic.

Medlem

Wow, så jag är EXAKT 8 år yngre än Commodore 64..
Om det är just andra Augusti som gäller d.v.s.

Inaktiv

Det var där det började för min del.

IK+... ens minnesbild av spelen stämmer inte riktigt med hur det egentligen såg ut. En annan av mina favoriter var Bruce Lee http://www.youtube.com/watch?v=l2Kn0a1Khc4

Medlem

Underbart! Spelade Ghostbusters och The Great Giana Sisters hos en kompis, fick mig att köpa en egen C64 och sen 25 år senare är man fortfarande en gamer.

Medlem

Åh, C64. Den gamla goda tiden då spel faktiskt kom med manual och keyboard overlays för att de var så ologiska och komplicerade att utvecklarna var tvungna at förklara hur spelet fungerade, till skillnad mot dagens streamlineade covershooters. 90% av spelen var så svåra att man inte kunde klara dem, och på den tiden kunde man inte googla fram walkthroughs. Man blev så otroligt frustrerad hela tiden när man körde, men när man äntligen kom förbi stället man suttit fast på den senaste halvtimmen blev man så löjligt glad.

Last Ninja. Säger då bara det.

[edit: fail på kommenteringssystemet. Den visade inte min post, så jag postade igen. Då blev det dubbelpost]

Medlem

Herrej*vlar... Tiden går...var 13 när CBM64 föddes...importerade min från England då den var billigare där men åkte på tullavgift Minnen minnen

Medlem

[edit: fail på kommenteringssystemet. Den visade inte min post, så jag postade igen. Då blev det dubbelpost]

Medlem

Processor: MOS Technology 6510 eller MOS Technology 8500
Klockfrekvens: 0,985 MHz (PAL) / 1,023 MHz (NTSC)

Grafikhårdvara: MOS Technology VIC-II MOS 6567/8567 (NTSC) MOS 6569/8569 (PAL) 16 färger
Textläge: 40×25; 256 tecken i en modifierbar[4] teckentabell (8×8, eller 4×8 i flerfärgesläge)
Skärmlägen: 320×200 pixlar (2 färger i varje 8×8-block), 160×200 (3 färger samt bakgrund i varje 4×8-block)
8 sprites, 24×21 pixlar (12×21 i flerfärgersläge)

Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" 3 röster, ADSR:er för varje röst.
4 vågformer: triangel, sågtand, pulsvåg med variabel modulation, brus
Oscillatorsynkronisering, ringmodulation
Programmerbara filter: högpassfilter, lågpassfilter, bandpassfilter, notchfilter

RAM: 64 KiB (65536 bytes). 38911 bytes fanns tillgängligt för BASIC-program.
0,5 KiB färg-RAM
Uppgraderingsbar till 320 KiB Commodore 1764 256K RAM Expansion Unit (REU).

Källa: Wikipedia

Vilket monster! Är lite ledsen att jag missade C64-eran. Mitt gamerliv började inte förrens med Atari 2600, NES och 486... Men men, jag får lyssna på C64-musik och fantisera om hur bra det var. Grattis!

Redaktör
Skrivet av Manqs:

! Är lite ledsen att jag missade C64-eran. Mitt gamerliv började inte förrens med Atari 2600, NES och 486... Men men, jag får lyssna på C64-musik och fantisera om hur bra det var. Grattis!

Atari 2600 är äldre än C64:an. För övrigt där mitt gamingliv började, närmare bestämt med Asteroids. En A2600 (trasig), en C64 och en Amiga 500 står i garderoben hemma.


signatur
Medlem

LOAD "*",8,1 trodde jag var för om man hade diskdrive har jag för mig

Medlem

Hårdvaran i denna skulle bli en fin nästa generations konsoll.

Medlem

Åhh jaa! Bubble bobble! skate or die! batman! Vilka minnen!!

Medlem

En av min barndoms hörnstenar!!!
Kärlek!!
Grattis C64

Medlem

Ett grattis borde vara i ordning.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Manqs:

! Är lite ledsen att jag missade C64-eran. Mitt gamerliv började inte förrens med Atari 2600, NES och 486... Men men, jag får lyssna på C64-musik och fantisera om hur bra det var. Grattis!

Atari 2600 är äldre än C64:an. För övrigt där mitt gamingliv började, närmare bestämt med Asteroids. En A2600 (trasig), en C64 och en Amiga 500 står i garderoben hemma.

Jag som trodde du var med på releaser utav klassiker såsom Mahjong och Schack.


signatur

Videomupp

Redaktör
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Manqs:

! Är lite ledsen att jag missade C64-eran. Mitt gamerliv började inte förrens med Atari 2600, NES och 486... Men men, jag får lyssna på C64-musik och fantisera om hur bra det var. Grattis!

Atari 2600 är äldre än C64:an. För övrigt där mitt gamingliv började, närmare bestämt med Asteroids. En A2600 (trasig), en C64 och en Amiga 500 står i garderoben hemma.

Jag som trodde du var med på releaser utav klassiker såsom Mahjong och Schack.

Nej, då var jag upptagen med att lära neanderthalarna hacka runor. Gick sådär för dem.


signatur
Medlem

Jag hade ZX Spectrum, riktigt skön dator som jag lärde mig programmera på.

Medlem

åh fy helvete hur gammal är då jag? *grinar*

Medlem

Fort Apocalypse var ju gudagåvan, vilket lir!


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Fick en c64 när jag fyllde 5år första spelet man lira var 1942=)

Load
press play on tape

Coolt att man har den kvar!
GRATTIS!! Ditt gamla skrälle! <333

Medlem

Ångrar bittert man sålde sin c64 och amiga 500 med hårddisk

Helt omöjligt mer eller mindre o hitta en amiga 500 för försäljning utan att betala en arm eller ett ben.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

KoP
Medlem

10 PRINT "HIPP HURRA FÖR 64'AN!!!"
20 GOTO 10
RUN

Bästa speltiden i mitt liv var under Commodores vinge med
64'an och Amigan. God bless.

Alla gamla 64-rävar med Android/iPhone, ladda ner Frodo64 asap och njut. Blir någon
timmes spelande i veckan. Måste dock inhandla någon form av bluetooth controller för
i ärlighetens namn är det inte någon höjdare att lire med touchcontroller.
Giana sisters funkar dock rätt skapligt med touchscreen.

Sen är det ett måste att ha hela High voltage sid collection i luren också

Medlem

Uj...30 år!! Jag har en 5-6 c64:or liggandes. Köpte en senast för 2 år sedan. Sen har jag C= gaddat på halsen. Nördigt? Tja, japp Men sån är jag!
Lyssnar på SiD sånger åtminstone någon gång om dagen...antingen i original format eller remix.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

123
Skriv svar