The Secret World-floppen tvingar Funcom till mindre spel
Synd men inte oväntat. Age of Conan var hysteriskt dåligt och det är inte bra reklam för ett nytt spel att man släppt ett dåligt. Att därtill slåss med stora titlar är svårt, det vet alla vilken bransch det än gäller.
Dock vill jag ändå påstå att bra spel säljer sig själva. Dels genom recensioner och dels genom att du spelar och tipsar mig som tipsar nån annan som... Bra spel säljer, det är enkelt faktiskt.
나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야
Synd men inte oväntat. Age of Conan var hysteriskt dåligt och det är inte bra reklam för ett nytt spel att man släppt ett dåligt. Att därtill slåss med stora titlar är svårt, det vet alla vilken bransch det än gäller.
Dock vill jag ändå påstå att bra spel säljer sig själva. Dels genom recensioner och dels genom att du spelar och tipsar mig som tipsar nån annan som... Bra spel säljer, det är enkelt faktiskt.
Vad definerar ett "bra spel"? Ett spel som jag gillar kan vara skräp för någon annan.
Kontrollerna är bra i Secret World. Handligen är hyffsad tycker jag. ect.
Jag tycker t.ex. att Guild Wars 2 är dåligt medan vänner och andra tycker att det är jättekul
Lorem ipsum dolor sit amet
Vad definerar ett "bra spel"? Ett spel som jag gillar kan vara skräp för någon annan.
Kontrollerna är bra i Secret World. Handligen är hyffsad tycker jag. ect.
Jag tycker t.ex. att Guild Wars 2 är dåligt medan vänner och andra tycker att det är jättekul
Ja? Det där gäller väl precis allt i vår värld men det ändrar ju inte på faktumet att bra spel säljer sig själva. Då får man förutsätta att de antingen pumpat in pengar i reklam och/eller har ett spel som många gillar. Nu floppade försäljningarna för dem och då har de ju sannolikt inte lyckats med sitt spel eftersom... ...bra spel säljer sig själva.
Förstår inte riktigt din post, den är så självklar. Jag förstår inte vad du vill säja som inte framgår av sig själv. Att folk gillar olika spel är väl knappast en nyhet och behövs poängteras, eller?
Jag tycker faktiskt att Funcom är lite drabbat av omständigheter överlag; jag tycker inte alls att deras spel är totala floppar eller så.
Sedan kan man ju diskutera hur riskfritt det är att envisas på mmo-marknaden i dagsläget.
Jag måste också lägga till att likt många poster ovan så är jag fast övertygad om att spelkänslan är det absolut viktigaste i ett mmo. Det spelar ingen roll hur snyggt gjord världen är, eller hur mycket content det finns om man irriterar sig på animationer osv. När man spelar ett MMO så återser man saker och ting så mycket längre än i ett singleplayerspel, så är man irriterad i början så lär ju inte det minska precis.
Ett problem är att oavsett hur bra du gör ett sånt spel så mäter de flesta riktigt intresserade och långtidsspelande mot World of Warcraft. På samma sätt som andra spel oftast mäts mot en tungviktare i generen...
Om du ska ge ut en egen cola-dricka så mäts du alltid mot Coca Cola.
Glöm inte bort att minst 90% har piratkopierat spelet, säger snart ubisoft till sina kollegor
Ett argument som ofta används för att ta fokus ifrån det riktiga problemet: Att det görs riktigt många kassa spel.
Sen är det väl inte direkt vanligt med piratade MMOs som oftast kräver subscription
Life's a giant party, and I'm not invited...
Eftersom det är ett MMO så har jag inte ens övervägt att spela det, men med det sagt så verkar spelet ändå ganska intressant - för att vara ett MMORPG då....
Antagligen kommer jag att vara mer benägen att köpa deras "mindre produktioner" framöver.
Last one to heaven is a loser!
Glöm inte bort att minst 90% har piratkopierat spelet, säger snart ubisoft till sina kollegor
Ett argument som ofta används för att ta fokus ifrån det riktiga problemet: Att det görs riktigt många kassa spel.
Sen är det väl inte direkt vanligt med piratade MMOs som oftast kräver subscription
Det är det faktiskt. Finns en hel del privata servrar.
Trist.
Personligen så tror jag att det har en hel del med betalningsmodellen att göra. Det är riktigt svår att slå sig in på MMO-marknaden nu och kräva en månadsprenumeration, när mycket som finns och kommer framtiden är F2P.
Inbillar mig att det hade gått bättre om man satsat på F2P från början, men det är ändå väldigt synd med TSW då jag tycker det behövs fler MMO:er som försöker sig på lite nya grepp.
Var i slutna betan till AoC också, tyvärr så var det inte alls klart när det släpptes...vilket också var synd då det var ett rätt trevligt MMO på många sätt. Tyvärr så får man bara en launch och MMO spelarna är nog bland de mest kräsna och oförlåtande som finns, så tyvärr hjälpte det inte att spelet var riktigt hyfsat ett år senare.
Hoppas bara att utvecklarna inser att det är betalningsmodellen som är problemet, så att det inte får för sig att ta det säkra för det osäkra och bara forsätta göra "säkra" spel, d.v.s. sådana som till stor del liknar WoW.
Som sagt, synd. Men om det nu blir F2P så kommer jag nog att köra det lite i alla fall då det verkar vara intressant på många sätt.
SE
Vetefan vad jag ska säga.
Spelade betan i typ 30 min.
Första jag slogs av i allra första cutacenen var att grafiken såg förjävlig ut, typ motsvarande ens gamla ps2/xbox1... Inte direkt ett maffigt blizzard cgi-intro...
Sen bara slängs man mitt in i nån story, som jag knappt orkade lyssna på, mitt in i en karaktär i en stor stad....
Jg vet inte, är väl för skadad av WoW, har för höga förväntningar och är för färgad av hur det 'ska' vara istället för att komma med ett öppet sinne..
i WoW valde man sin ras och klass, börjar mitt ute i ingenting, som en liten... Ingenting.... Tar sina stapplande första steg och ser en quest... Hela tiden ett driv i att 'jag vill vidare för att se vad som händer'. Fick inga sånna känslor av TSW öht...
Spelet kanske har potential och blir bättre senare in, men vad hjälper det när ingen jag kännes ens orkade spela mer än några timmar av betan, än mindre känna suget att -betala-
Grejen är att wow är rätt enkelt grunläggande sett. Man är level 1, man vill, bli lvlMax. Kötta lite questar längs vägen, oxå får man lite mer skills. Och ßen vill man ha lite mer gear, samtidigt som man springer runt i en cool värld. Redan direkt vid första spawnpoint så ser man sina friends man bjuder in i grupp, inga krångligheter.
Sådär mkt kan jag fortfarande inte ens beskriva TSW... Vad är det? Vad går det ut på? Hur är endgame? Vet inte hela grejen med story och allt, blev bara för mkt, känslan blev "nä jag orkar inte sätta mig in i allt detta" också gav jag upp innan jag ens börjat... 30-60 min är tiden ett spel har stt fängsla mig nuförtiden, sen går man vidare till nästa
spelade swtor i ca 3 månader innan jag blev "mätt" på innehållet. Höll ändå ut ytterligare 3 månader. TSW har jag lirat 1 månad sen släpp och känner att det är innovativt men... kommer nog inte fortsätta efter månadens slut då jag lirat igenom allt pve material och alla pvp zones. Sen är det alla effekter som stör mig, att svinga ett svärd runt skallen skapar inte vindbyar med stormvarning 3 på.
Det bästa är ändå att nighmare versionerna av alla instanser är verkligen en jäkla kul utmaning. hoppas aldrig dom gör spelet som vanilla wow. Men det behövs mer av den varan i själva spelet.
Köpte TSW när det kom och det jag tyckte om var temat samt investigation questen. Däremot var jag inte så förstjust i stridsystemet och spelet kändes mer som ett singleplayer spel än ett mmo men utan samma driv att fortsätta. Man integrerade knappt med andra spelare, det pratades inte så mycket och det var bökigt att göra visa quests med polare. Sen kändes det som att faktionerna inte spelade någon roll och alla såg mer eller mindre likadana ut. Störde mig även på cashshoppen. Spelade ut 30 dagarna jag fick men inte längre.
Köpte TSW när det kom och det jag tyckte om var temat samt investigation questen. Däremot var jag inte så förstjust i stridsystemet och spelet kändes mer som ett singleplayer spel än ett mmo men utan samma driv att fortsätta. Man integrerade knappt med andra spelare, det pratades inte så mycket och det var bökigt att göra visa quests med polare. Sen kändes det som att faktionerna inte spelade någon roll och alla såg mer eller mindre likadana ut. Störde mig även på cashshoppen. Spelade ut 30 dagarna jag fick men inte längre.
+1
Även fast TSW var bra och innovativt. Så tog det endast 3 dagar med GW2 för att inse vad som gick snett och vad som behövs i ett modernt MMO. Totalt nöjd med GW2.
The definition of insanity?
Jag tror inte att Funcom skulle lyckats sälja TSW med dubbla siffror även om GW2 inte hade släpts.
Funcom gör allt för dåligt jobb med att underhålla spelen och dom lyckas aldrig med att lägga till uppdatgeringar i sina spel som INTE gör att spelet krabbar ytterligare. Tar även väldigt lång tid för dom att göra uppdateringarna. AoC är deras bästa spel men på 4-5 år så har dom bara fixat deras mest kritiska buggar och fortsätter att bara lägga in mer och mer material utan att fixa självaste spelet.
Ja, för uppdateringar varje månad är så långsamt?
Som anledningar till den svaga försäljningen nämns mixad kritik, utannonserandet av lanseringsplanerna för Guild Wars 2 samt att World of Warcraft: Mists of Pandaria släpps den 25 september. För att ta del av Funcoms fullständiga finansrapport beger du dig hit.
De borde nämnt att spelet var dåligt också.
Hur många mmo floppar kan normännen härda ut egentligen? >:/
Hur många som helst, tills oljan tar slut.
Att AoC "floppade" är ju dock starkt överdrivet av internet skvallerkärringar. Att inte sälja 10 miljoner som WoW är inte en flopp. Tror AoC sålde 1.2 miljoner eller något. Det är allt annat än en flopp.
Med tanke på hur många subs de blödde under de första 3-4 månaderna så jo, det är en ganska ordentlig flopp.
I drank what?
Som anledningar till den svaga försäljningen nämns mixad kritik, utannonserandet av lanseringsplanerna för Guild Wars 2 samt att World of Warcraft: Mists of Pandaria släpps den 25 september. För att ta del av Funcoms fullständiga finansrapport beger du dig hit.
Att AoC "floppade" är ju dock starkt överdrivet av internet skvallerkärringar. Att inte sälja 10 miljoner som WoW är inte en flopp. Tror AoC sålde 1.2 miljoner eller något. Det är allt annat än en flopp.
Med tanke på hur många subs de blödde under de första 3-4 månaderna så jo, det är en ganska ordentlig flopp.
Vad var det som var dåligt med spelet?
Att i början när AoC kom så var det så ruskigt fattigt med content att en stor del av folket som spelade fick grinda villas för att komma någonstans i sitt lvlande. Kan bara tala för mig själv men efter att jag orkat nå max-lvl med två karaktärer så blev jag så mätt på spelet att jag kunde spy. Bristen på innehåll gjorde ju att väldigt många tappade intresse och den stora levande världen med egna byar och feta raids aldrig riktigt blev av och där av blev AoC ett småtrist MMO som så många andra. Spelet fick content efter ett bra tag men då var det tyvärr allt för sent.
Kan dock erkänna att bland den roligaste world-PVPn jag upplevt har varit i just AoC.
Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.
Jag tror det enda som satt sig som "bra" från AoC är "O'LEEEEE" man vrålar när man dänger nån rejält.
Därtill var spelet en buggfest, inte minst på det visuella. Folk kom snabbt på hur "gocart" funkade. Det känns sådär jätteseriöst när man gång på gång möter folk som kommer "åkandes" eftersom man kunde "springa" när man satt ner. Därtill simmade man UPPFÖR vattenfall...
Dungeons var märkliga. Kartsystem fanns inte alls när jag spelade det.
Spelet i sig hade potential men totalt sett var AoC fattigt och väldigt ofärdigt. De som gick tillbaka till spelet efter att varit borta ett tag när de "nylanserade" det sa att det var en del fixat men lika mycket nytt fail som fixat fail. Plus minus noll alltså.
Att i början när AoC kom så var det så ruskigt fattigt med content att en stor del av folket som spelade fick grinda villas för att komma någonstans i sitt lvlande. Kan bara tala för mig själv men efter att jag orkat nå max-lvl med två karaktärer så blev jag så mätt på spelet att jag kunde spy. Bristen på innehåll gjorde ju att väldigt många tappade intresse och den stora levande världen med egna byar och feta raids aldrig riktigt blev av och där av blev AoC ett småtrist MMO som så många andra. Spelet fick content efter ett bra tag men då var det tyvärr allt för sent.
Kan dock erkänna att bland den roligaste world-PVPn jag upplevt har varit i just AoC.
Tänkte mera på vad du tyckte var dåligt med TSW som du skrev var dåligt, men alltid intressant att veta om AoC med.
TSW är ett grymt spel i en alldeles egen nisch. Tror snarare på att de marknadsfört det för lite därav färre såldaspel! Fler borde testa det och se vad dem har missat! För det är grymt kul kan jag lova.. Färre buggar än aoc vid launchen, som tyvärr gett norrmännen deras kassarykte, den inte helt friktionsfria aoc starten. Tycker dem har lärt sig av sina misstag och gjort spelet mer flytande.
Finns bara ett sätt ta reda på hur kul det->
-TSW Rock on