Xcom: Enemy Unknown
Känns ändå som att det kan vara värt 230kr om man nu får Civ5 på köpet, har kittlat i strategigenen ett tag nu. Tack greenman gaming! <3
du får ej civ 5 på köpet om du inte köper via steam
Jo det får man. http://blog.greenmangaming.com/2012/10/xcom-enemy-unknown-pre...
Känns ändå som att det kan vara värt 230kr om man nu får Civ5 på köpet, har kittlat i strategigenen ett tag nu. Tack greenman gaming! <3
De har ändrat sitt erbjudande nu så man får civ 5 också! Dock så får du civ 5 på release dagen utav xcom inte i förväg
Beviset finner ni här: http://www.greenmangaming.com/s/se/en/pc/games/strategy/xcom-...
De har ändrat sitt erbjudande nu så man får civ 5 också! Dock så får du civ 5 på release dagen utav xcom inte i förväg
Beviset finner ni här: http://www.greenmangaming.com/s/se/en/pc/games/strategy/xcom-...
oj ber om ursäkt hade fel information. Via steam fick man spelet direkt och hade hört att man ej fick via gmg, editerar bort min post.
ps: verkar inte som om man kan editera, antar att det är för att posten är citerad DS
Trevlig recension! Verkar vara ett härligt spel, synd om min plånbok bara då alla spel verkar släppas i oktober
Tack för en fin recension! Ser verkligen fram emot att få ta del av alla leksaker som "Special Edition" till PC har att bjuda på! Men tills dess får man spela DUST 514 till PS3n.
Okej, har du nått bra tips på någon vpn-tjänst?
Spotflux fungerar utmärkt, gratis och lätt för detta syftet. Kom ihåg att gå offline direkt efter aktiveringen och att inte sätta steam i online-mode igen innan fredag.
Nämnvärt är också att det i teorin är emot reglerna och du kan få kontot avstängt, även om jag aldrig hört att det hänt.
Om man redan aktiverat och laddat ner spelet innan då? Går det inte spela spelet förrän spelet släpps i Sverige?
Det "aktiveras" inte direkt utan låses upp.
Sen när du hamnar i Sverige igen så låses det till din region.
Se det som en spärr.
Bra recension som alltid Emil, men för de som inte vet hur den faktiska gameplayen går till i det taktiska läget så hade det behövts iallafall ett stycke som går igenom det. Hursomhelst så ser jag framemot att få sätta tänderna i det här någon gång när universitetslivet inte suger musten ur mig helt och hållet!
They went shopping, now they're rotten.
Dödstraktor. Sveriges hårdaste radioprogram. Måndagar 20 - 21.
Spotflux fungerar utmärkt, gratis och lätt för detta syftet. Kom ihåg att gå offline direkt efter aktiveringen och att inte sätta steam i online-mode igen innan fredag.
Nämnvärt är också att det i teorin är emot reglerna och du kan få kontot avstängt, även om jag aldrig hört att det hänt.
Om man redan aktiverat och laddat ner spelet innan då? Går det inte spela spelet förrän spelet släpps i Sverige?
Se det som en spärr.
Så man behöver bara ha t.ex. Spotflux på just när man vill spela då spärren tas bort när man har det på?
Och när man stänger ner Spotflux så spärras den igen?
Se det som en spärr.
Så man behöver bara ha t.ex. Spotflux på just när man vill spela då spärren tas bort när man har det på?
Ja, ungefär så är det ^^
Så mycket strategiska alternativ jag saknar, (precis som du säger, basförsvarsuppdrag, mer byggnadsalternativ (om jag vill ha en bas fylld med så gott som bara forskningslaboratorier vill jag ha den möjligheten), flera baser o.s.v.) även om spelet verkar riktigt bra.
Att man inte ens kan välja vapen och utrustning känns faktiskt som en regelrätt fördumning, utbudet och variationen känns också förvånansvärt klena - vilket är tråkigt.
Det blir inget riktigt UFO: Enemy Unknown av det, men det är väl i dagsläget så nära man kommer bland högbudgettitlar. (Får vänta med försiktig optimism på Xenonauts, alfa- och betaversionerna har varit relativt bra.)
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Att man inte ens kan välja vapen och utrustning känns faktiskt som en regelrätt fördumning, utbudet och variationen känns också förvånansvärt klena - vilket är tråkigt.
Wut? Är det verkligen så? Säg att det inte är så, visst kommer väl inte att köra med 4-6snipers men det ska ju vara mitt val.
För övrigt sjukt dryg med dessa regionbegränsningar, varför kan inte vi få lira samtidigt som jänkarna, varför?
Se det som en spärr.
Ja, ungefär så är det ^^
Ok, tackar! Jag har aldrig hållt på med något sådant så hade ingen aning om hur det gick till.
Wut? Är det verkligen så? Säg att det inte är så, visst kommer väl inte att köra med 4-6snipers men det ska ju vara mitt val.
För övrigt sjukt dryg med dessa regionbegränsningar, varför kan inte vi få lira samtidigt som jänkarna, varför?
Du har utrustnings"paket" - soldater är låsta till en viss typ av paket, (sniper, heavy, assault osv) och dessa kan senare uppgraderas på något sätt. Sen kan du bygga ihop en egen grupp så du har 6 soldater med samma typ av paket, men att konfigurera själv går inte. Items finns inte kvar alls, utan det är motsvarande ett talangträd med färdigheter och förmågor.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Ser fram emot detta, dock så är det lite förmycket ändringar från föregångaren enligt mitt tycke. Men tror ändå att spelet kommer bli bra.
Bara en sådan grej som att man inte kan plocka upp en död/stunnad soldats/aliens utrustning. Eller minimerandet av möjligheterna att utrusta sina soldater, träna dem på det man själv vill.
Att aliens som inte syns då och då ger ifrån sig en hint om var de befinner sig för att man inte ska behöva leta efter den sista är ju lite väl onödig funktion.
Hade också gärna sett fler baser, blev som ett spel i spelet att hålla koll på allt utspritt manskap osv. Då baserna inte kan anfallas tas ytterliggare ett stort moment bort från spelet.
Sen tycker jag att år 2012 borde man kunna lösa så att mapsen har en viss tillhörighet med VAR uppdraget är. Är det mitt i afrikas öken förväntar jag mig att det är ett ökenlandskap, inte västerlänskt statdslandskap.
Kommer nog även sakna actionpoints, känns som att nya systemet är lite för förlåtande.
Men men, preloadat och klart... Nu återstår bara att orka vänta också... Hoppas på att man blir positivt överraskad så man glömmer alla "negativa" punkter.
Någon som har koll på hur bra det flyter på en PS3? Jag har ju naturligtvis en gaming-PC, men det är ganska jäkla gött att sitta i mys-soffan såhär på höstkanten med en handkontroll i näven, inbakad i en filt.
Man kan ju alltid ställa dumburken brevid tv'n,
Fungerar hur bra som helst bara man har lite plats, och xcom pc versionen har fullt stöd för gamepads.
Win/Win - myskänslan av soffa + handkontroll kombenierat med prestandard/grafiken från pc'n.
Ps. MATX dator chassin for life.
Ser fram emot detta, dock så är det lite förmycket ändringar från föregångaren enligt mitt tycke. Men tror ändå att spelet kommer bli bra.
Bara en sådan grej som att man inte kan plocka upp en död/stunnad soldats/aliens utrustning. Eller minimerandet av möjligheterna att utrusta sina soldater, träna dem på det man själv vill.
Att aliens som inte syns då och då ger ifrån sig en hint om var de befinner sig för att man inte ska behöva leta efter den sista är ju lite väl onödig funktion.
Hade också gärna sett fler baser, blev som ett spel i spelet att hålla koll på allt utspritt manskap osv. Då baserna inte kan anfallas tas ytterliggare ett stort moment bort från spelet.
Sen tycker jag att år 2012 borde man kunna lösa så att mapsen har en viss tillhörighet med VAR uppdraget är. Är det mitt i afrikas öken förväntar jag mig att det är ett ökenlandskap, inte västerlänskt statdslandskap.
Kommer nog även sakna actionpoints, känns som att nya systemet är lite för förlåtande.
Men men, preloadat och klart... Nu återstår bara att orka vänta också... Hoppas på att man blir positivt överraskad så man glömmer alla "negativa" punkter.
Känns att de har plockat bort en hel del av dett för att det bättre skall passa bättre på konsoll. Especiellt minskningen av micromanagment och hintarna till var fienderna gjömmer sig.
Men men, vi får se den 12'e.
Någon som har koll på hur bra det flyter på en PS3? Jag har ju naturligtvis en gaming-PC, men det är ganska jäkla gött att sitta i mys-soffan såhär på höstkanten med en handkontroll i näven, inbakad i en filt.
Man kan ju alltid ställa dumburken brevid tv'n,
Fungerar hur bra som helst bara man har lite plats, och xcom pc versionen har fullt stöd för gamepads.
Win/Win - myskänslan av soffa + handkontroll kombenierat med prestandard/grafiken från pc'n.
Ps. MATX dator chassin for life.
Känns att de har plockat bort en hel del av dett för att det bättre skall passa bättre på konsoll. Especiellt minskningen av micromanagment och hintarna till var fienderna gjömmer sig.
Men men, vi får se den 12'e.
Men eller hur, sitter framför TVn med min spelburk och PS3-handkontroller!
Kan sakna att man inte kan plocka upp sina egna soldaters utrustning (som medpacks etc) men att plocka upp alienutrustning fyllde ingen direkt funktion i originalet. Det tog mest bara tid, time units och onödigt mycket plats i inventoryn. Mycket bättre som det är nu i det nya på den punkten tycker jag.
I originalet så hade i alla fall jag så att mina soldater redan agerade i "klasser" och tränade upp och utrustade soldaterna utifrån det. Att slippa sitta och utrusta dom med självklara vapen för respektive soldat/klass samt fylla deras inventory med ammo, granater och raketer känns bara bra. Spelet blir även svårare i det avseendet att du inte kan fylla en soldat med t.ex granater eller raketer och löpa amok på nästa uppdrag.
Skulle aldrig funkat med "iron man" påslaget., vilket jag tycker känns som en självklarhet att spela med när det finns. Svårare val och riktiga konsekvenser istället för att ladda om så fort något inte går som man vill. Man hade ändå en "huvudbas" där det viktigaste fanns och diverse skräpbaser (med hangar, living quarters, general stores och radar) i originalet. Inget jag kommer att sakna i alla fall.
Beror på hur man ser det men enligt mig är det ingen större skillnad.
Time units/action points gjorde att du i originalet kunde beräkna allt in i minsta detalj men även korrigera "misstag" tack vare att soldaten hade kvar time units. Man har inte lika stora möjligheter att korrigera "misstag" med det nya systemet pga att det är begränsat till två handlingar per turn. Logiskt sett så borde det innebära mindre förlåtande men ärligt talat så upplever jag att det inte är någon större skillnad på det nya och det gamla systemet.
Hur som helst så verkar det nya xcom bli ett betydligt svårare spel än originalet med svårare val och större konsekvenser. Såvida man nu inte fegar ur och spelar på normal, utan "iron man" påslaget och spelar det som originalet med flera saves att alternera mellan för att kunna spela spelet så "felfritt" som möjligt. Finner man ett nöje i det så för all del spela så men jag ser inte det roliga i det.
Det är, enligt mig, en av de största bristerna i originalet men något som förbättrats avsevärt i det nya tack vare "iron man".