Att någon har tiden och orken

Flakmonkey
Att någon har tiden och orken

Att folk lägger ner tid på de mest meningslösa och fantastiska maskinerna är inte någon hemlighet för den som besökt Youtube. Filmerna på verken är otaliga och bolltransportören i Lego som jag hittade här nedan är bara ännu ett exempel på just det. Ett otroligt bra exempel förvisso, men det är inget unikt koncept.

Flera saker slår mig när jag ser såna här filmer. Den första tanken är oftast "WTF?!", följt av "OMG!" och olika varianter av det tills jag börjar tänka lite mer på det. Då kommer jag nämligen in på tankebanor om hur imponerande det är att någon för det första kan bygga sånt där men även frågor som varför och hur någon bara orkar utan att få någon direkt belöning för det. Självklart är skapandet belöning i sig, men tänk vad de hade kunnat göra om de lagt ner samma talang och energi på något som kan förbättra världen eller som åtminstone kan ge dem lite pengar att ha kul för.

Nåja... när jag tänker efter så lägger jag nog ner otroligt mycket tid på lika meningslösa saker. Jag eller någon annan får ju inte ut så mycket av mitt TV-spelande förutom att jag tycker det är roligt. Skulle nog snarare tro att det leder till förtret för somliga i min omgivning. Livet skulle nog egentligen vara förbaskat tråkigt utan meningslösa tidsfördriv som detta. Det mesta som är kul är ju rätt meningslöst när man klurar lite på det. Fast då är ju frågan vad som egentligen är meningsfullt? Gör vi verkligen något som är meningsfullt överhuvudtaget?

Hmm...

#blogg

Medlem
Att någon har tiden och orken

Vad som är meningsfullt är väl egentligen kopplat till den egna värderingen och ditt ego.
Meningsfull för mig är att vara en bra människa. Men det är ju en tolkning som ligger hos andra så vi kan nog konstatera att något självklart absolut meningsfullt egentligen inte finns. Då alla inte tycker samma sak om det meningsfulla.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

1
Skriv svar