Pc-versionen av Black Ops II – FOV höjd till 90
Allmänna prestandaförbättringar för de spelare som kör processorer med fyra eller fler kärnor i senaste Black Ops II-patchen.
Jag förstår inte. Är det så svårt att ha med Fov 90 från första början?
Jaja, i vilket fall som helst så är det trevligt att se att de anstränger sig och lägger till saker i efterhand
Det är väldigt svårt nuförtiden ja. Det är därför just den ändringen står som rubrik.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Vad är egentligen FoV? Påverkar det hur mycket man ser i UI´t eller? Jag har bara testat inställningarna i Duke Nukem Forever och det enda jag lade märke till var att man såg mer av sitt vapen i fps vyn.
Någon kunnig person som kan förklara lite mer för mig?
Game long and prosper
Javas, foven bestämmer om hur många grader utav spelvärlden du ser från "dina ögon", fov 90 = du ser 90 grader av hela världen
fov 120 = 120 grader av hela världen etc
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein
Vapenbalans please! Det är samma som i MW3 med vissa vapen innan de fixade det.
Vad är egentligen FoV? Påverkar det hur mycket man ser i UI´t eller? Jag har bara testat inställningarna i Duke Nukem Forever och det enda jag lade märke till var att man såg mer av sitt vapen i fps vyn.
Någon kunnig person som kan förklara lite mer för mig?
Jag låter den animerade bilden förklara, men kort och gott: bredden på ditt synfält.
Vad är egentligen FoV? Påverkar det hur mycket man ser i UI´t eller? Jag har bara testat inställningarna i Duke Nukem Forever och det enda jag lade märke till var att man såg mer av sitt vapen i fps vyn.
Någon kunnig person som kan förklara lite mer för mig?
http://www.tewclan.co.uk/e107_images/BC2_FOV.gif
Jag låter den animerade bilden förklara, men kort och gott: bredden på ditt synfält.
Åh, tusen tack! Ska genast höja FOV i alla spel som erbjuder möjligheterna från och med nu En sista fråga, är det mycket krävande att höja eller spelar det inte så stor roll?
Game long and prosper
Vad är egentligen FoV? Påverkar det hur mycket man ser i UI´t eller? Jag har bara testat inställningarna i Duke Nukem Forever och det enda jag lade märke till var att man såg mer av sitt vapen i fps vyn.
Någon kunnig person som kan förklara lite mer för mig?
img=http://www.tewclan.co.uk/e107_images/BC2_FOV.gif
Jag låter den animerade bilden förklara, men kort och gott: bredden på ditt synfält.
Åh, tusen tack! Ska genast höja FOV i alla spel som erbjuder möjligheterna från och med nu En sista fråga, är det mycket krävande att höja eller spelar det inte så stor roll?
Nog allt krävs det mer kraft utav datorn, eftersom mer måste renderas samtidigt. Exakt hur pass kan jag inte svara på då det uppenbarligen varierar väldigt mycket från dator till dator och spel till spel. Lycka till!
Vad är egentligen FoV? Påverkar det hur mycket man ser i UI´t eller? Jag har bara testat inställningarna i Duke Nukem Forever och det enda jag lade märke till var att man såg mer av sitt vapen i fps vyn.
Någon kunnig person som kan förklara lite mer för mig?
img=http://www.tewclan.co.uk/e107_images/BC2_FOV.gif
Jag låter den animerade bilden förklara, men kort och gott: bredden på ditt synfält.
Åh, tusen tack! Ska genast höja FOV i alla spel som erbjuder möjligheterna från och med nu En sista fråga, är det mycket krävande att höja eller spelar det inte så stor roll?
Nog allt krävs det mer kraft utav datorn, eftersom mer måste renderas samtidigt. Exakt hur pass kan jag inte svara på då det uppenbarligen varierar väldigt mycket från dator till dator och spel till spel. Lycka till!
Alright, tack för hjälpen
Game long and prosper
Jag förstår inte. Är det så svårt att ha med Fov 90 från första början?
Jaja, i vilket fall som helst så är det trevligt att se att de anstränger sig och lägger till saker i efterhand
Tyvärr, och det beror generellt sett på dagens konsoller.
I takt med att de grafiska kraven som ställs på dagens spel ökar (även för spel som släpps till samma konsoll, speciellt om det gäller uppföljare) så behöver man också försöka "optimera" fram bättre FPS på samma hårdvara.
Ett klassiskt knep för att "optimera" på det här sättet (inom citationstecken eftersom den här typen av "optimering" egentligen är BRIST på optimering som tvingar fram dessa dolda försämringar) är just att sänka FOV'en. Metro 2033, till exempel, har en FOV på 60 (om jag minns rätt). Skyrim har en på 75. Detta trots att människan ser i omkring 180 grader.
90 graders FOV anses av väldigt många vara den bästa approximationen för ett realistiskt FOV på dagens widescreen-lösningar (med en bildpanel!). Vid flerskärmslösning så gillar vissa att skruva upp FOVen en hel del.
Ni som har problem med FoV MW3, kan hoppa in på denna sidan och kolla CoD MW3 för att där hitta en FoV-changer.
Btw, om det inte framgick FoV - Field of View.
Edit: glömde länk http://www.mapmodnews.com/ :slut edit
{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.
Vad är egentligen FoV? Påverkar det hur mycket man ser i UI´t eller? Jag har bara testat inställningarna i Duke Nukem Forever och det enda jag lade märke till var att man såg mer av sitt vapen i fps vyn.
Någon kunnig person som kan förklara lite mer för mig?
De som händer är att kameran (dina ögon i spelet) får en fokuspunkt som ligger längre bort från sin position.
Detta ger ett större synfält men kan också försvåra din förmåga att sikta eftersom mittpunkten ligger längre och längre bort från din karaktär.
Om du testar att ändra din fov till 150 och uppåt så kommer du se precis vad jag menar.
Den (största) anledning till låg konsol-FOV är att vid högre FOV hamnar sidoförvrängningen inom ögats fokus område när man sitter längre bort från bilden (soffa) och även bildens mitt blir för liten på soffavstånd.
Men detta är ju PC (~40cm-distans i snitt) så vad håller sopprötterna på med????
Konsol-anledningarna finns ju inte.. och med bara 90 tappar man lite av vitsen med wide-monitor!
(106 är wide-motsvarigheten till 90-standarden i 4:3 (icke wide) men med extra vyfält på sidorna).
Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.
Fördjävligt med alla dessa portar från konsol där foven är typ 65. Om de inte redan visste det så funkar det inte med fov 65 på en dator där man sitter nära en 24" skärm. Finns väldigt många inklusive mig själv som blir åksjuk av det, ja riktigt illamående redan efter typ 10min spelande.
Lösningen är antingen att höja foven, byta till en mindre skärm eller sitta längre från skärmen.
Fördjävligt med alla dessa portar från konsol där foven är typ 65. Om de inte redan visste det så funkar det inte med fov 65 på en dator där man sitter nära en 24" skärm. Finns väldigt många inklusive mig själv som blir åksjuk av det, ja riktigt illamående redan efter typ 10min spelande.
Lösningen är antingen att höja foven, byta till en mindre skärm eller sitta längre från skärmen.
Det har inte bara med att det är portar från konsol att göra, eller prestanda - det är även så att många designers/directors/PR har fått för sig att lägre fov ser bättre ut, därför kommer det knappt in ens som en inställning. När spelet väl kommit ut och dessa personer börjat jobba med andra projekt, så kommer sådana saker oftare in.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det här med låg FOV i nyare spel är ett gissel.
Det började med half life 2, som var ökänt för att ge folk "åksjuka". Just för att det, för den tiden, hade ovanligt låg fov som defaultinställning. (75 tror jag)
Numera verkar nästan vartenda spel ligga runt 75 och i vissa fall som någon påstod ovan 65?!?!
Allt under 90 är för mig ospelbart, helst 100-110 för att det ska vara roligt.
Vad är det som får speltillverkarna att förstöra sina spel med en sådan enkel inställning.
Prestanda köper jag inte, visst, du ser mer och måste då troligtvis rendera fler objekt men du behöver inte rendera dem lika tydligt då du inte zoomat in lika mycket så du ser alla detaljer.
Att det är någon typ av director beslut en ganska trolig anledning, dels så ser man detaljer bättre vilket ser bra ut på filmer. Men även får spelet mer "spänning" då du inte ser när dåligt scriptade fiender spawnar upp bakom nästa hörn. (Jämför ficklampan i doom3).
Konsoler som många nämner är också en bov i spelet, dels av den anledning att man sitter långt ifrån och låg fov då är mer naturligt, men även att man måste ha mer zoom för att kunna sikta med en äcklig handkontroll.
Synd bara att detta ska påverka spel som försöker framstå som seriösa shooters, hade de bara hållt sig till Sims och Farmville hade det väl varit ok...