Censur i forumet?!

Medlem
Censur i forumet?!

Tidigare idag klockan 15:15 publicerades en nyhet som hette "Stor PSN-rea pågår för fullt."

Jag skrev kommentarer i nyhetstråden. Nu är både nyheten och nyhetstråden borta. Det kan jag förstå eftersom nyheten framstod som ett litet klavertramp i en annars bra nyhetsrapportering. Det jag blir fundersam över är inte varför nyheten togs bort (den var inte så relevant då rean torde ha gällt amerikanska PS Store (priser i dollar), vilket nyhetsskribenten Fredrik Eriksson antagligen inte kollade upp) utan varför den tillhörande nyhetstråden också är borttagen, och varför inte någon på FZ bemötte den kritik som riktades mot nyheten från mig och flera andra användare. Det är ju rent utsagt fånigt att sopa det under mattan på det här sättet.

Kan tillägga att jag kollade senast runt halv sex och nu är klockan runt elva, så kanske har det hänt något eller kommenterats något under tiden jag inte har varit inne på den här sidan. Kanske gavs någon slags förklaring innan nyheten försvann från sidan.

Sen vill jag också säga att ni som är FZ:s chefer inte ska vara så hårda mot Fredrik, för alla gör misstag ibland eller är kanske inte på topp. På det stora hela taget är det ingen stor grej att skriva en slö nyhet som ej är relevant. Det drar knappast ner helhetsintrycket av sidan. Att däremot smussla och sopa grejer under mattan är inte okej. Inte alls. Tråden till nyheten borde ha fått vara kvar även om nyheten togs bort. Dessutom kunde man ju ha skrivit om nyheten och förtydligat att det gällde amerikanska PS Store (vilket jag förmodar att den gjorde). Ett visst nyhetsvärde finns ändå eftersom man med en del bök (jag skrev en ganska utförlig kommentar om detta i den borttagna tråden) kan komma åt amerikanska PS Store.

Så FZ, en chans till att bemöta kritiken för Fredrik Eriksson. Och en enda chans att rädda ansiktet i detta ärende genom att placera tillbaka nyhetstråden i forumet. Eller förklara varför den togs bort. Om den nu inte finns kvar, men jag hittar den ej och hade ej behörighet till tråden när jag kollade nyss. Genom snabbmeddelandena såg jag att en annan användare hade citerat mig i tråden men sen saknade jag åtkomst till tråden, antagligen för att den nu är borta.

Eller så låser och plockar ni bort den här tråden också, vilket skulle vara skrattretande. Men jag har den här gången kopierat allt som jag skrivit och klistrar in det i en ny tråd om ni kommer på tanken att göra det (vilket jag verkligen inte tror om er, men å andra sidan är mitt förtroende för er en smula naggat i kanten nu).

Medlem

Nu såg jag aldrig nyheten eller tillhörande forumtråd men jag är lite nyfiken på varför du tycker att det är så viktigt med respons och vad det nu är som har sopats under mattan ? Om någon ansvarig såg en nyhet de inte gillade och tog bort den är det väl inte så märkvärdigt ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Det rör sig inte om censur om man tar bot en kommentars-tråd som hör till en nyhet som tas bort. Att känna sig tvungen att påpeka att man kopierat allt man skrivit i den tråden och kommer posta om det känns däremot som a tt gå lite långt med hela grejen.

Det är väl klart att skribenters skrivande kan gå upp och ner, men vad som tas bort och inte på FZ, är FZ's redaktions beslut och endast deras.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Parzec:

Nu såg jag aldrig nyheten eller tillhörande forumtråd men jag är lite nyfiken på varför du tycker att det är så viktigt med respons och vad det nu är som har sopats under mattan ? Om någon ansvarig såg en nyhet de inte gillade och tog bort den är det väl inte så märkvärdigt ?

Man kan väl lugnt säga att nyheten inte fick FZ att framstå från sin bästa sida, det kan nog de som läste den hålla med om. Det var rätt oproffsigt. När nyheten då får ganska massiv kritik känns det olustigt att man väljer att ta bort allting istället för att åtminstone behålla nyhetstråden.

Sen om de på FZ väljer att ödmjukt svara på kritiken eller ej (och låtsas som det regnar) är ju upp till dem. De väljer om de vill försvara sig. Men att helt ta bort kritiken mot dem (i samma veva som nyheten försvann försvann forumtråden också...utgår jag ifrån) som riktades mot dem i nyheten tycker jag känns fel och fånigt.

Det är mer en principfråga tycker jag att ej ta bort kritik utan istället bemöta den (eller åtminstone låta den finnas tillgänglig).

Sedan var det kanske en bagatellartad nyhet som knåpats ihop på ett slött sätt och som handlade om något som de flesta antagligen har mycket lite intresse av eftersom det gällde amerikanska PS Store. Nyhetsvärdet var väldigt svagt och man fick intrycket av att nyheten kopierats lite snabbt från VG247 utan att skribenten tagit två sekunder (eller 22 sekunder...) till att kolla upp om det gällde europas PS Store. Kanske ville skribenten fylla nyhetskvoten och hittade inget annat vettigt att skriva om. Det kändes i vilket fall som helst väldigt slappt.

Här är nyheten i sin ursprungliga form (källan som angavs var just VG247), och hela punktlistan var kopierad och inklistrad, med dollartecken och engelskan kvar och allt.

http://www.vg247.com/2013/01/02/playstation-holiday-essential...

Tycker att det är betydligt värre att ta bort en forumtråd än att ta bort en nyhet. Understryker det än en gång. Det är (det här kommer att låta högttravande, men det är lika sant för det) ett hot mot den fria åsiktsbildningen på FZ om kritik som är både saklig, befogad och konstruktiv tas bort utan vidare.

Medlem
Skrivet av Stag:

Det rör sig inte om censur om man tar bot en kommentars-tråd som hör till en nyhet som tas bort. Att känna sig tvungen att påpeka att man kopierat allt man skrivit i den tråden och kommer posta om det känns däremot som a tt gå lite långt med hela grejen.

Det är väl klart att skribenters skrivande kan gå upp och ner, men vad som tas bort och inte på FZ, är FZ's redaktions beslut och endast deras.

Du anser att det inte rör sig om censur. Det är din åsikt. Jag orkar inte ens bemöta påståendet då det inte grundar sig i någon argumentation. "Därför att det är så" är ditt argument just nu.

Sen påpekade jag redan från början, för att förekomma just sådana kommentarer, att jag inte förväntar mig att FZ stänger även denna tråd. Men det skulle onekligen se rätt illa ut för dem om de trots allt gjorde det efter att jag har påpekat att jag har sparat allt i huvudinlägget eller hur?

Det må vara FZ:s beslut, precis som att det är en diktaturs beslut att ta bort saker som medborgare har skrivit. Självklart gör auktoriteten som den vill. De lyder dock under de regler / lagar som finns. I det här fallet har FZ själva bestämt reglerna. Det är inget som vi användare har kunnat påverka vad jag vet. Vi köper dem och är medlemmar på sidan, eller så gör vi inte det.

Och eftersom makten här på FZ knappast utgår ifrån folket/användarna, utan snarare från företaget självt (de är indirekt beroende av oss dock, för det är trafiken som ger annonsintäkter och det är vi som står för trafiken. Inga annonser, inga pengar, ingen sajt, om nu inte FZ gör den ändå ideellt) kan man inte säga att FZ gör direkt fel. De gör som de vill, de äger sajten. Så länge de följer den vanliga lagen i Sverige kan de ju banna vem de vill, precis som boten Anna... Det är deras beslut att stänga ner en hel forumtråd.

Men är det ett bra beslut som främjar den fria åsiktsbildningen?

________

Orkar ej diskutera mer. Antingen väljer FZ att förklara varför de gjorde som de gjorde, eller ej. Ni får gärna diskutera vidare men jag känner inte att det ger så mycket. Själv är jag mer intresserad av att höra vad FZ själva säger. Och jag hade kunnat maila/PM:a, men jag ser hellre att diskussionen sker i ett öppet debattforum. Sen kan ni tycka vad ni vill om att det är en petitess o.s.v. JAg kan också tycka det. Är mest intresserad av att höra FZ:s ev. förklaring som sagt, inte att diskutera relevansen i att jag gör en tråd där jag ifrågasätter att man tar bort en annan tråd med åsikter i. Vill ni diskutera den här trådens relevans, fine. Jag tycker att den diskussionen är rätt ointressant faktiskt.

Det är ett öppet forum och jag väljer att ifrågasätta FZ:s beslut, sen om det är ointressant, onödigt eller bajsnödigt enligt er andra, då får ni tycka det. Men det är lite off topic faktiskt

Medlem

Censur och censur. Man råkade publicera en nyhet som visade sig inte var så aktuell för oss svenskar. Hade nyheten varit kvar så hade bittra människor bara hetsat varandra i tråden. Jag ser ingen anledning att behålla nyheten om den inte gör någon nytta för läsarna, och nyheter och dess kommentarer hör ihop. Tar du bort nyheten så ryker även kommentarerna kring den nyheten.

I stället för att skriva en massa nonsens som inte leder nån vart så kunde du bara ha startat en egen tråd om rean i den amerikanska PS Store.

Medlem

+1 på Bojkott.

Att dessutom skriva att du inte orkar föra diskussionen vidare efter att du startar den säger en hel del. Då kanske du inte skulle ha startat den till att börja med.

Öppnar man en diskussion måste man kunna, och lika viktigt, vilja, föra den.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tycker att du överdriver väldigt mycket, det handlar inte om censur, det handlar som Bojkott skriver om att nyheten inte var särskilt aktuell för oss.

Inaktiv

Det här är ju ingen censur, man publicerade alltså en nyhet som egentligen var tänkt för amerikansk publik o inser sen "fan jag gjorde fel bort med skiten", och raderar således allting.

Det är ju inte censur alls. Censur är när man tar bort eller förändrar något från sitt original och/eller vrider på sanningen, typ som när vissa politiker försöker hemlighetsstämpla sina utgifter, som är en offentlig handling. Då snackar vi censur, inte när en spelsida tar bort en felaktig artikel/nyhet.

Redaktör
Ponny

Hej på er!

Då jag i efterhand märkte att rean gällde amerikanska psn valde jag att ta bort nyheten. Även om den hade ett liiitet nyhetsvärde, var det väl lite ansåg jag. Kritiken jag fick var helt rättfärdigad, inget snack om den saken. Dock försökte jag inte "censurera" någonting eller sopa det under mattan; tog helt enkelt bort en dålig nyhet som sajten klarade sig bra utan. Dåliga nyheter gör alla någon gång, såklart. Ingen är perfekt. Inget konstigare än så. Att forumtråden försvann också var inget val jag gjorde - den försvann samtidigt som nyheten, helt enkelt.


signatur

En Bamseponny av folket

Nu kommer ett sent svar, sent på grund av att jag frågat runt ordentligt för att inga förhastade åsikter ska lägga sig i svaret.

Nyheten och kommentarstrådarna är direkt länkade, om nyheten tas bort, då försvinner kommentarsfälten samtidigt. Inget har plockats bort p.g.a. en enskild kommentar eller diskussion.

Det var Fredrik själv som tog bort sin egenskrivna nyhet. Förklaringen han gav mig var sådan:
"Nyheten var inte bra, handlade om amerikanska PSN så jag tyckte inte den hade relevans, hade varit för snabb på avtryckaren. Var en nyhet som helt enkelt inte var bra nog. "

Ingen hade lagt sig i eller sagt åt honom att ta bort den, skribenterna har själva full kontroll över sina egna skriverier. Det betyder inte att redaktörer och skribenter inte kommunicerar ifall problem dyker upp. Men så var det inte i detta fallet.

Det är inte första gången en nyhet tas bort för att den var felaktig och troligen inte den sista, skribenter och nyhetsrapportörer har en viss press på sig att leverera ett visst antal texter, ibland blir det fel, ibland blir det dubbletter. Dessa tas naturligtvis bort, och då följer kommentarerna med, inget konstigt när man tänker på det.

Sen läser vi visst all kritik som läsarna skriver, synd att det försvann, men skriv helst sådant i forumkategorien "Synpunkter och Förslag", där missar vi inget och om det inte är rena trollfasoner så kommer det stå kvar där.

Någon Censur har inte skett här, och någon yttrandekränkning har inte heller skett. Ledsen om det kändes så.

Sen vill jag sist själv tillägga att en del av din formulering faktiskt känns sårande.

Hoppas i alla fall att du har en fortsatt trevlig vistelse.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Banjo, Jag hade skrivit något i still med att jag tyckte rean var snål i jämförelse med andra reor och att jag inte tänkte spendera några pengar på den, Ser fortfarande att du hade "citerat" mig, men fick aldrig chansen att läsa vad du hade skrivit.. var det nåt intressant? ^^

~ Toast

Att fimpa artiklar med dit hörande komentarer och diskutioner är visst en viss inskränkning på den frihet att yttra sig som en person som spenderar tid här upplever sig ha rätt till, även om det kan kännas överdrivet och uppblåst för somliga, men vem drar gränsen? och när blir denne någon en diktator över demokratin? Jag fattar att man kom på att nyheten var orelevant i ett senare läge, men man kanske ska fundera på hurvida kommentarer ska vara bundna till nyheterna på samma sätt, eller hurvida man ska låta "fel" få vara kvar.. Jag är ingen FZ kritiker, jag tycker de gör det mesta rätt här, men i denna tråd vill jag endå bistå med att Banjon kanske inte har 100% fel heller!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Skägg.
10 Chambers

Artikelkommentarer (och den forumtråd de hamnar i) tas som sagt bort när en nyhet döljs, vi har ingen möjlighet att lyfta ur dessa ur sammanhanget på grund av kodningen bakom kulisserna. Artikelkommentarer är en del av forumet, men ändå inte. Det är lite komplicerat.

Ett annat alternativ hade varit att uppdatera nyheten med riktig information och låtit diskussionen fortgå men jag står bakom Fredriks beslut. Och ingen är hård mot allas vår Bamseponny. Från och med måndag är han ju dessutom vikarierande redaktör när Tomas går på pappaledighet. Fast det är ett sidospår.

Banjo, att du känner så starkt för att kommentarerna försvann är något vi kan ha i åtanke nästa gång vi stöter på en liknande situation.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Banjo, att du känner så starkt för att kommentarerna försvann är något vi kan ha i åtanke nästa gång vi stöter på en liknande situation.

Hade ju blivit jättekonstigt med massa kommentarer på något som inte längre finns. Känner ni att nyheten inte håller den nivå FZ.se strävar efter ta bort den - oavsett vem eller hur många som kommenterat.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Banjo, att du känner så starkt för att kommentarerna försvann är något vi kan ha i åtanke nästa gång vi stöter på en liknande situation.

Hade ju blivit jättekonstigt med massa kommentarer på något som inte längre finns. Känner ni att nyheten inte håller den nivå FZ.se strävar efter ta bort den - oavsett vem eller hur många som kommenterat.

Jo, men då kanske man ska uppdatera nyheten istället.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jo, men då kanske man ska uppdatera nyheten istället.

Ja, det kan så vara. Då gäller det väl att utvärdera det specifika fallet. Men har svårt att se det så i det här fallet. Speciellt om Fredrik helst av allt ville ta bort den. Jag har inga problem med att FZ.se tar bort sina egna artiklar eller kommentarer i dem, men rör ni min blogg så fan!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Kan någon göra en lång historia kort så även jag förstår vad ni pratar om.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:

Kan någon göra en lång historia kort så även jag förstår vad ni pratar om.

Fredrik skrev en artikel om en pågående rea. Det påpekades (på diverse mer eller mindre trevliga sätt) att rean bara gällde den amerikanska marknaden. FZ.se valde att ta bort nyheten, vilket resulterade i att ALLA kommentarer också försvan. Detta ogillades av en eller två personer som valde att ta upp diskussionen här.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

tack för svaret


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Tråden flyttad till "Synpunkter och förslag".


signatur

Have a good time!

1
Skriv svar