Konsolernas förlust: 52 miljarder

Medlem

Konsol marknaden är sjukt begränsad. Nice för casual gamers och vissa saker som fighting spel, bilspel, platformspel funkar bra till det.

Men utöver det är allt sämre

1. Mindre spelutbud. konsolspelen är väldigt mainstream inriktat. Mycket de spel som kommer är av stora företag som saknar fantasi. Istället klämer de bara ut samma skit om och om igen.
PC har betydligt bredare utbud, med massa orginella spel som inte skulle funka till konsol. T.ex RTS spel och krigs simulatorer finns i princip inte ens på konsol.

2. Ful grafik, på min PS 3a ser allting väldigt kornigt ut.

3.Dålig FPS

4. Handkontrol är kass i de flesta fall. Det funkar helt enkelt inte om man vill lira en Shooter. Saker måste simplifieras, auto aim, mindre knappar, osmidiga menyer och lama quick time events.

5. Dyra spel, Okej en PC kostar mer än en konsol.
Men man kan göra betydligt mer än att spela på en PC.
Och i det långa loppet så blir det billigare att lira på en PC, jag menar på steam kan man hitta relativt nya spel för några euro.
Beggade konsolspel kostar i många fall kring 400 spänn.

6. PC är mer social. Okej inte om man har kompisar över.
Men om vill lira via internet, så är saker betydligt smidigare via en PC.

7. Konsolen är betydligt mer begrännsad. Vilket betyder att de spel som görs ofta följer en viss mall.

8. E-sport är bäst för PC.

9. Konsolspel har fördelen att den är mer lättanvänd.
Men samtidigt så har det bidragit att konsolmarknaden främst vänder sig till kidsen. De flesta av konsol spelarna är unga casual gameers. Vilket har gjort att de flesta spelen vänder sig till just dessa.

10. Ladda ner mods eller bara hitta info känns betydligt lättare att göra via en PC.

Folk hat skickat. "Du måste testa Uncharated!" "Du måste testa Batmanspelen!" etc etc...visst dom var okej men det ända konsol spelet jag haft riktigt riktigt skoj med än så länge har varit Little big planet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sebastian Lind:

Kan ju vara värt att nämna att Ben Cousins är en högst tendentiös källa, och innan man gjort en detaljgenomgång av siffrorna bör de nog tas med en nypa salt. Jag säger inte att han nödvändigtvis har fel (vissa hävdar att han tagit sig friheter med uträknandet), men oavsett vilket så är det nog bra att vara försiktig när en partisk person gör sådana här uttalanden.

Sen är ju inte ens Nintendo medtagna i kalkylen alls, fastän de vunnit den nuvarande (förra?) konsolgenerationen med bred marginal. De har ju också en helt annan hårdvarustrategi än MS och Sony, vilket kanske i och för sig förklarar varför de inte är medtagna.

Han börjar bli en citatmaskon i Pachters rang. Och det är såklart intressant att en person som utvecklar mobilspel hävdar att den egna marknaden är flådigast.

signatur
Inaktiv

Men vad klagar spelindustrin på PC:n för om det går så dåligt för konsolerna?

Medlem

Jag tror på en standardiserad öppen (uppgraderingsbar) "PC-konsol" i framtiden..

Medlem

Jag hänger inte riktigt med, hur kan dom ha gått med så mycket förlust på konsolerna? Dom har ju sålt minst lika många konsoler som under förra konsolgenerationen och inte hörde man att dom gick i förlust då.

Whats up with that!?

signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Men jisses, jobbar du på Ubisoft eller?

Eller varför håller även du på med sånt skitsnack?

signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Och konsol-piratning förekommer inte menar du? Vakna är du snäll.

"We are suffering currently from the huge piracy that is encompassing Crysis. We seem to lead the charts in piracy by a large margin, a chart leading that is not desirable. I believe that’s the core problem of PC Gaming, piracy, to the degree [that PC gamers who] pirate games inherently destroy the platform. Similar games on consoles sell factors of 4-5 more. It was a big lesson for us and I believe we won’t have PC exclusives as we did with Crysis in future."

- Cevat Yerli

"Here's the problem right now; the person who is savvy enough to want to have a good PC to upgrade their video card, is a person who is savvy enough to know bit torrent to know all the elements so they can pirate software. Therefore, high-end videogames are suffering very much on the PC. Right now, it makes sense for us to focus on Xbox 360 for a number of reasons. Not least PCs with multiple configurations and piracy."

- Cliffy B

"It's hard to second guess exactly what the reasons are. You can say piracy. You can say user migration, but the ground truth is just that the sales numbers on the PC are not what they used to be and are not what they are on the consoles."

- John Carmack

Som du säkert kan lista ut av dessa herrars synpunkter på piratkopiering så är PC det största problemet.

Konsoler bidrar med mest pengar till spelbranschen, och har alltid gjort det. Hur många 7-åringar tror ni kommer köpa Epic Mickey 2 på PC? Ettan sålde 2 miljoner exemplar på Wii. Det är siffror som stora PC-titlar kämpar för att nå upp till. Jag tror inte ens att The Witcher 2 nåt upp till dom siffrorna ännu, men det dröjde inte länge för det spelet att nå upp till 4 miljoner piratkopieringar.

Att påstå att piratkopiering inte existerar på konsol är fel. Det är ett problem som både Sony, MS och Nintendo kämpar för att motverka. Dock har man möjlighet att ta till med hårdhandskarna där i och med att dom kan banna konsoler, men ingen kan ju banna en PC. Att det dessutom krävs fysiska ingrepp för att kunna spela backups på konsol gör att många avstår.

Så sammanfattat så är PC ett större problem för spelutvecklare än konsol, även om samtliga plattformar är drabbade av det. Hårdhänta DRM är ju det värsta en PC-spelare vet, så dör konsolerna så riskerar hela spelbranschen att dö ut. För ingen kommer utveckla ett AAA-spel för flera miljoner dollar bara för att se folk ladda ner det gratis.

Det enda sättet för PC att klara sig utan konsoler vore väl om cloud-gaming blev väl mottaget av spelarna. Krav för ett konto där du måste köpa spelen och betydligt svårare att kopiera filerna som ligger på krypterade servrar. Problem solved.

Du har rätt i mycket av det du skriver. Men du har några missar i protokollet. Först behöver du inte banna en PC. Du bannar nyckeln till spelet. Enda anledningen till att banna en konsol efter piratande är att stoppa någon att tjäna pengar på att du säljer konsolen med förlust. Du har inte det problemet på PC för de behöver inte säljas till förlust.

Och för det andra. Branschen skulle knappast dö om konsolerna försvann. Kunderna skulle uppfylla sina behov någon annstans precis som han nämner i artikeln. Alltså skulle PC-delen av marknaden växa. Sen om det hela blir plus eller minus totalt är en annan sak. Men branschen skulle inte dö på långa vägar.

Det är bevisat flera gångar om och om igen att bra PC-spel skapade för PC säljer bra. Till skillnad från konsolportar och sämre PC-anpassade spel. Vilket exakt är sådana spel som de herrarna du citerar skapat... Spel med DRM som inte förstör utan hjälper såsom Steam eller Blizzards battle.net säljer dessutom också bra.
Visst, de säljer inte som konsolspelen, men det är för att marknaden hos konsoler är större snarare än mängden piratande.

Och det du skriver om att ingen kommer utveckla AAA-spel för PC är verkligen inte heller sant. Det görs PC-exklusiva AAA-spel till PC redan nu och flera av dem går med vinst så varför skulle det inte ske med en större PC-andel av marknaden?

Piratandet är ett problem, men det gör verkligen inte konsoler utan innovation till en lösning på det. Innovation är lösningen. Vare sig det blir till PC eller konsol.

Finns det en nyckel att banna så har man förmodligen köpt en äkta kopia, eller hur? Och visst görs det exklusiva AAA-titlar på PC, men det är långt i från lika många som det borde vara. Arma 3, Company of Heros 2 och Diablo 3 är ju några exempel på exclusiva PC titlar. Men jag tycker nästan att indie-genren har fått ett betydligt större inflytande på PC-marknaden än va dom stora titlarna som man spekulerar och läser om i flera år innan det släpps. Bortsett från Half-Life 3 så ser jag mest fram emot Star Citizen på PC, vilket bara är ett kickstarter projekt. Visserligen ett stort namn bakom spelet, men fortfarande inget AAA-spel.

Man kanske väl kanske kort och gott säga att ingen plattform skulle överleva utan den andra. Konsoler lockar större satsningar från väletablerade företag, medan PC driver hårdvaran framåt och öppnar upp möjligheter för små företag som vill vara fristående, genom t.ex. Kickstarter. Dock känns det som att man bara sopar problemen under mattan eller stoppar huvudet i sanden när man inte kan erkänna att piratkopiering är ett större problem på PC än på konsol.

Medlem

Tycker det är kul när folk säger konsolerna har mer AAA titlar. skrattretande för det första är ni medvetna att 80% av alla bra AAA titlar först gjordes till pc?

exklusiva = cs 1.6 starcraft wow red alert need for speed fifa ja jag kan helt enkelt fortsätta om ni vill?

Medlem
Skrivet av IceMan:

De flesta jag känner köper spel till PC.
å jag själv har en bockhylla full och ett fint steamkonto med games.
så det finns massor av Pengar till PC.
Men det gäller att göra bra spel herr spelutvecklare, annars vill ingen ha skiten, och det är inte piraters fel..

I min bekantskapskrets är det precis tvärt om. Jag köper mina spel fast mina vänner piratar mellan 50-99% av alla sina spel. Och det är inte för att det är dåliga spel. De säger alla att det är dumt att betala när man kan få det gratis.

Visst, bättre service från utvecklarnas sida tror jag är det enda som kan Minska piratandet, men folk kommer fortfarande pirata för det är "gratis"

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av beron:

Konstigt - i stort sett alla jag känner köper PC spel...och de flesta köper många i månaden. Kanske ditt umgänge inte är världens bästa?

Och ditt umgänge kanske är världens bästa?

signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Bojkott:

Hel drös med citat och annat tjofs

Visste du att PC marknaden gick upp 230% medan konsol marknaden droppade 28% 2012?

Dessa citat du skrev må stämma, men du måste också tänka på spel som Diablo, Minecraft, Skyrim.. som fortfarande säljer bra på PC.

Spel säljer till PC så länge man utvecklar dem väl, F2P spel med micro transaktioner är en stor pengakälla på PC, då det är enkelt och smidigt att punga ut 3-4 dollar en gång i månaden för en hatt på TF2. Det är också gratis att utveckla på PC.

Utan PC som spelplatform hade vi aldrig haft Indies i den stora bredden vi har, PC må vara ett gäng pirater, men vi är också födseln för stora titlar och företag som blommar.

Har även läst att det piratas färre och färre spel per användare än vad det brukade göras för några år sedan.
Företag har börjat inse att vi inte är lättlurade idioter på PC, är spelet en kass portning eller hjärndött blire pirater och härjande.
Vi är mer kräsna på PC helt enkelt.

Att PC marknaden gått upp säger egentligen inte så mycket om hur bra det har blivit, utan snarare om hur illa det har varit. PC marknaden är fortfarande på illa mark, dock har vissa saker hänt dom senaste åren som ger PC's framtid ljus. Indie har vuxit nåt så enormt. Humble Bundle drar in flera miljoner varje gång, och dom har en ny bundle i stort sätt varje månad nu för tiden. Steam Green Light och deras reor har gjort enormt mycket för branschen. Och även Kickstarter har gjort mycket genom att väcka dom gamla rävarna från förr, samt öppnat upp dörrarna för mindre kända aktörer.

Dock så är det tragiskt att inte fler satsar på PC, och bara PC. Nu utvecklar man i stället dom flesta spelen till konsol och för att tjäna några extra slantar så portar man det till PC. Hur grymt hade det inte varit om Skyrim och BF3 var PC-exklusivt? Inget fördummande trams i stil med "press start to play". Nu är ju varken Skyrim eller BF3 så pass illa portade, men båda spelen hade kunnat bli bättre om dom var PC-exklusiva. Mer som Morrowind och BF2 men med modernare teknik.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av beron:

Konstigt - i stort sett alla jag känner köper PC spel...och de flesta köper många i månaden. Kanske ditt umgänge inte är världens bästa?

Och ditt umgänge kanske är det världens bästa?

Nej det vill jag då sannerligen absolut inte påstå - men de gör rätt för sig!

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Både PC och konsol kommer dö för sig förr eller senare, bara att inse att rätt innovation är den bästa plattformen. Förvånar mig dock inte att folk anklagar varandras kära ägodelar till heta debatter.

Spela på det ni är nöjdast med och ge f*nken i att klanka ner andra

Medlem

Debatten om den utdöende PCn hade jag med mina vänner redan för 10 år sen!
Still standing och det blir troligtvis bara ljusare!
Piratkopiering, personligen, sluta bajsa på mig med skitprodukter och ge mig demon, så behöver jag inte ladda hem det för att testa

signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Jag har ett flertal konsoler, men tror inte konsoltillverkarna kan skylla över förlusterna på andra än sig själva. De har själva valt att ha så lång till mellan generationerna, sedan är gamers inte helt och hållet bundna till en visst hårdvara, man hoppar hit och dit mellan det mesta och köper det som är billigast.

Konsoler och spel har blivit en slit-och-släng-vara, livslängden är tämligen kort.

signatur
Medlem
Skrivet av Tarmböld:

1. Mindre spelutbud. konsolspelen är väldigt mainstream inriktat. Mycket de spel som kommer är av stora företag som saknar fantasi. Istället klämer de bara ut samma skit om och om igen.

Många av dessa spel kommer även till PC, do they not?

Skrivet av Tarmböld:

2. Ful grafik, på min PS 3a ser allting väldigt kornigt ut.

Detta är la lite av en smaksak? Jag har då aldrig sett större skillnad på grafiken mellan PC spel och konsolspel. Och även om du kör argumentet att "pc-spelen måste anpassa sig efter konsolernas grafik" så är det en annan sak. Nu kör du en direkt jämförelse mellan de spel som görs till både pc och konsol.

Skrivet av Tarmböld:

7. Konsolen är betydligt mer begrännsad. Vilket betyder att de spel som görs ofta följer en viss mall.

Då de flesta spel till konsol även släpps till PC och vica versa innebär väl det att de faktiskt kör efter samma mall hmm?

Skrivet av Tarmböld:

4.
Handkontrol är kass i de flesta fall. Det funkar helt enkelt inte om man vill lira en Shooter. Saker måste simplifieras, auto aim, mindre knappar, osmidiga menyer och lama quick time events.

Jag har då aldrig haft problem med kontrollen eller menyer när jag spelat mina spel till konsol. Det enda jag har att klaga på är isåfall Skyrim... Vilket jag lätt hellre velat spela till PC. Detta enbart pågrund av att jag inte kan modda + att jag inte kan sätta keyes på spells.

Skrivet av Tarmböld:

10. Ladda ner mods eller bara hitta info känns betydligt lättare att göra via en PC.

Har jag inte helt fel så diskuteras det att man kanske ska göra det möjligt att lägga in mods från PC till konsolspel. Angående lättare att hitta info osv. Det kan jag göra med min laptop som står precis jämte mig när jag spelar konsolspel

Ta nu inte detta inlägg fullt seriöst. Lite skämtsam här. Men försöekr ändå lägga en viss poäng.

signatur

Everybody needs help.

Medlem

Pirater är främst ungdomar utan egen (eller mycket liten) inkomst. När man blir äldre och har mer pengar men mindre fritid så orkar man inte jaga cracks, mickla med inställningsfiler och liknande utan man köper sina spel. Vissa har nog också kommit till insikt med att om tillverkarna inte får betalt för sina produkter så kommer det snart inga fler. Därmed låter jag inte det vara osagt att skit-spel och taffliga, ofärdiga konsoll-portar ska premieras med inköp.

signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Jag fann det rätt intressant att han inte redovisar mer siffror i sin beräkning på hur mycket i förlust på konsolerna dem har gått.

Konsolerna minskar ju inte bara i pris i butiker i och med att tiden går. Det kostar inte företagen lika mycket att producera konsolerna efter ett tag heller, precis som med vanlig hårdvara går ju priserna ner även för produktionen.

Sedan som andra pekat ut så får ju även MS, Sony, Nintendo en del intäkter utifrån de spel som säljs + deras XBL Gold, PSN+ osv drar ju in ganska bra kosing det också.
Tror inte att konsoler kommer att dö ut inom någon snar framtid iaf. Kanske nån gång efter man själv trillat av pin eller helt enkelt bara slutat spela och då bryr jag mig nog inte så mycket om det ändå.

Medlem

Kommentar gällande Pc o piratkopierade spel. På 90-talet ska jag erkänna att jag hade en hög med piratkopierade spel, knappt ett enda inköpt faktiskt. Men nu har jag massor av PC-spel (min Xbox360 står efter ett år fortfarande nedpackad i låda efter en flytt) och inte ett enda är kopierat. Finns ingen poäng längre att kopiera spel. Köper många genom Steam, funkar klockrent för mig.
Konsollernas död skulle inte ens registreras hos mig.

Medlem
Skrivet av beron:

jo för mincraft Går jätte dåligt och På konsol har ni begagnade marknaden som är väldigt stor

Medlem

Tycker det är helt okej att folk vill spela på konsol. Men mina polare är dryga dom tjatar på mig att jag ska köpa alla spel till konsol istället för min Gaming pc :/

Medlem
Skrivet av Kimeriderf99:

Tycker det är helt okej att folk vill spela på konsol. Men mina polare är dryga dom tjatar på mig att jag ska köpa alla spel till konsol istället för min Gaming pc :/

Skaffa nya vänner! sådana kretsar vill man ju inte umgås med :pPPpPpP

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Kimeriderf99:

Skaffa nya vänner! sådana kretsar vill man ju inte umgås med :pPPpPpP

xD

Medlem

Att jämföra pc/konsol-spel med telefon/surfplatt-spel är helt befängt. Är helt olika kategorier. Spela på telefonen gör jag bara när jag sitter på muggen eller väntar på bussen. Och inlevelsen är noll då skärmytan är minimal och ljudet är extremt mediokert.

signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Själva uttalandet måste förstås tas med en rejäl nypa salt. Mannen jobbar för bövelen med att sälja spel på mobila plattformar, klart det rimmar med hans intressen att säga "dagens konsolmarknad är dödsdömd och att fler istället kommer att spela på mobiler och surfplattor". En cykeltillverkare skulle gärna, vid tillfälle, sia i pressen om att bilåkningen minskar på bekostnad av den ökande cyklismen.

Då kan man ju gissa hur herr Cousins väljer att beräkna Microsofts och Sonys kostnader för deras konsoler, det lär ju inte vara till deras fördel. Och skulle det inte vara lönsamt, eller åtminstone vara i närheten, så får man ju anta att det skulle ha dragits i någon handbroms likt Sega gjorde för drygt tio år sedan.

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

En artikel värdig aftonbladet:-)

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem

Ju fortare Sony dör ut ju bättre.

Medlem

De får gärna göra som SEGA och ägna sig åt mjukvara till PC i stället, om något format ska ha monopol utanför den bärbara marknaden så ser jag helst att PC tar den platsen, om de nu är steambaserade eller inte gör detsamma, men rent allmänt så är fler plattformar bättre.

Medlem

Yay! Kansas man kan hoppas få lite mer riktiga spel till PC och inte kassa konsol-portningar och spel som är så sjukt lätta på grund av att de är till samtliga plattformar!

Skulle det kunna vara så underbart?

Medlem

Nah, köper knappast hans slutsats!
Så fort marknaden fluktuerar hopas domedagsprofeterna med sina dödsdomar.

Dock kan man ju undra hur länge marknaden för simpla dussinspel på mobiler håller.
Jag har svårt att se att varken PC spel- eller konsol marknaden kommer dö ut inom en närmre framtid. Möjligen omformas mot "streamade" spel men inte dö.

Skriv svar