Arnroths krönika – DmC pyntar med porr och kvinnoförakt

Medlem

Tråkig moraltants-artikel som jag inte trodde jag skulle behöva se på FZ.

Medlem

Gud vad skönt med ett karmafilter. Helt plötsligt försvinner massa meningslösa oneliners i stil med "moraltant".

Medlem

Är ni överhuvudtaget förvånade? Liknande artiklar har skrivits om och om igen och öppnar bara upp diskussioner som har varit på tapeten om och om igen. Detta tillför inget nytt, alls, ever!


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Medlem

Är det en del av berättelsen i spelet och det är väl implementerat så är det fullständig acceptabelt och inte lägger allt fokus på kvinnan (Mass Effect, Dragon Age för att nämna några)

Vad som inte är acceptabelt är när det nästan är den del av "feature listan", senaste exemplet där är väll Dead Island Collectors Edition "bysten".
Men även i många andra spel ska kvinnliga karaktärer alltid ska vara "sexigt klädda / bete sig sexigt" även om dom i fråga är en Warrior i "Plate Armour" samt att en motsvarande manlig karaktär ser ut som en plåtburk på två ben.

Ett spel som framställer kvinnor som sexobjekt är ju knappast vidare moget eller vuxet utan kommer självklart dra till sig en publik som man inte kan klassa som speciellt "mogna"


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Det är alltid viktigt att diskutera objektivifieringen av kvinnor och män i media, detta eftersom den till stor del präglar många människors uppfattning om världen.

DmC målgrupp är uppenbart inte kvinnor, så den där råa, sexistiska tonen kommer onekligen till sin fördel för gamers som gillar den anklangen i sina spel, om detta är bra och dåligt är svårt att utröna, man måste sätta det i kontext med något.

Jag tror inte någon tar skada av spelet, mest är det nog yngre killar som reagerar på att äldre kommer med en åsikt om det.

Tråkigt med alla påhopp på Thomas, men så blir det ju, gränserna för respekt suddas ut för endera kön om man inte värdesätter människor i spel eller i verkligheten.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hur gör man en film som utspelar sig i en tid där våld och sex var vardag. Hur skulle man gjort en serie som Spartacus trovärdig utan dessa inslag? Det går inte såvida man inte vill visa upp en skev bild av verkligheten. Vad de försöker göra med DMC är säkerligen något liknande, att visa upp en värld som förfallit och i en sådan värld existerar inte samma form av moral som vi har idag.

Medlem

Tycker artikeln är lite väl trångsynt. Spelet försöker berätta en historia där Dante lever i synd, och i denna värld är objektifierade kvinnor en del av vardagen.

Det du letar efter är att spelet ska vara verkligt i olika led, och redan där kan vi ju stoppa diskussion och får be dig att söka efter spel som kanske går mer efter dina preferenser till att börja med. The Sims 3 kanske?

Även om artikeln var välskriven så börjar jag tröttna lite på artiklar som inte ser på stora helheten. Visst att objektifierandet inte har någon inverkan på spelet i sig, men titta på helheten så ser du att det är en del av vem Dante är som person. Han är en mansgris, och vem är ni att dömma honom efter det?

Medlem

Suck. Strunta i att ens ge spelet utrymme i media om det är så fruktansvärt. Ankdammen Sverige alltså, pinsamt.

Medlem

Kvalificerat skitsnack.

Så kvinnor känner sig utanför eftersom man visar några opererade, fördummade "blondiner" i början på på spelet?` Skulle tro lika lite som vi vanliga bleka överviktiga killar känner oss utanför bara för att hjältarna alltid är astränade varelser som kan klara allt och lite till.

Jag mår inte dåligt av att se en avklädd tjej. Att jämnföra det med att dricka möglig sörja är så skrattretande att det är löjligt. Särskilt när man jämnför ett spel där man slaktar folk i ultravåldsorgier med en fin trerätters middag....

Jag föredrar starka tjejer, i fiction precis som i verkligheten. Jag föredrar människor som har integritet och självförtroende över ytliga människor med ett behov av bekräftelse av allt och alla runt dem. Det betyder inte att den typen av människa passar in i alla roller på alla platser.

Jag har svårt att se en maffiaboss ha en grupp egensinniga, starka, välklädda, självständiga kvinnor runt sig. Trolighen har han yngre utåtriktade svaga kvinnor som han kan styra över.

Jag vill se mer starka och verkliga personligheter i spel, men man får nog vara försiktig eftersom att, även om en del som stoltserar med att vara pretentiösa säkert inte håller med, så har nog de flesta normala spelare inte så mycket till övers för allt för vardalig underhållning.

Ett spel om en vanlig lönnfet tunnhårig kille med en tjurig överviktig och livstrött fru, som åker och handlar kanske ter sig som en våt dröm för vissa skribenter, så föredrar nog trots allt de flesta spelare, både killar och tjejer att se ett spel som är mer ett kliv bort från vardagen.

Vårt land håller fan på att bli mer och mer som USA. I våra spelrecensioner beskrivs hur kul det är att skjuta poliser, halshugga folk och låta råttor käka upp dem, men samtidigt kräks man över ett spel bara för att de visar upp en naken tjej... Fantstiskt..


signatur

K9
:.:

Medlem

Fantastisk krönika av Thomas Arnroth - som förmedlar den där bitterljuva smaken i min mun varje gång jag startar DmC. Man blir kanske inte överraskad - man såg ju hur exempelvis Gloria var designad i 4:an, men när promotion-bilden för DmC släpptes, med Dante i mitten av en hög av avklädda kvinnoänglar där han har format sin hand till en pistol, framför sitt skrev, riktat mot en av änglarnas huvud (som så klart är emot hans skrev) så blev jag äcklad och näst intill arg.

Det som irriterar mig mest är att det inte finns någon problematisering över valet att skildra kvinnorna som tagna ur någon porrfilm - kåta och undergivna.

Sorgligt att se alla omogna påhopp bland kommentarerna, men inte heller det förvånar mig längre.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Tycker artikeln är lite väl trångsynt. Spelet försöker berätta en historia där Dante lever i synd, och i denna värld är objektifierade kvinnor en del av vardagen.

Det du letar efter är att spelet ska vara verkligt i olika led, och redan där kan vi ju stoppa diskussion och får be dig att söka efter spel som kanske går mer efter dina preferenser till att börja med. The Sims 3 kanske?

Även om artikeln var välskriven så börjar jag tröttna lite på artiklar som inte ser på stora helheten. Visst att objektifierandet inte har någon inverkan på spelet i sig, men titta på helheten så ser du att det är en del av vem Dante är som person. Han är en mansgris, och vem är ni att dömma honom efter det?

Tack för din klarsyn, den gjorde i alla fall mödan av att läsa kommentarerna värd besväret.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Tycker artikeln är lite väl trångsynt. Spelet försöker berätta en historia där Dante lever i synd, och i denna värld är objektifierade kvinnor en del av vardagen.

Det du letar efter är att spelet ska vara verkligt i olika led, och redan där kan vi ju stoppa diskussion och får be dig att söka efter spel som kanske går mer efter dina preferenser till att börja med. The Sims 3 kanske?

Även om artikeln var välskriven så börjar jag tröttna lite på artiklar som inte ser på stora helheten. Visst att objektifierandet inte har någon inverkan på spelet i sig, men titta på helheten så ser du att det är en del av vem Dante är som person. Han är en mansgris, och vem är ni att dömma honom efter det?

Läste du ens artiklen? Det verkar som att typ 5% av folket som kommenterar läste igenom och förstod vad han försöker få ut.

Lite halvläskigt att folk reagerar ilsket direkt och kallar Arnroth för en "moralkärring", när han bara skriver ut sin uppfattning om dagens spel.

Måste sluta läsa kommentatorsfältet, ugh.

Medlem

Tjejen sitter me detta spelet, hon älskar det. När jag visade henne denna artickeln sa hon en hel del ord jag inte ska skriva här, en ban lär det bli då. Kort sagt var hon inte imponerad av din syn av vad kvinnoförakt är, en direkt qoute "det är ju bara ett spel".

Inaktiv

Haha WTF, det var ju mycket dravel här. Sexistiska tankegångar kan ju var den sista biten av realism som finns kvar i sådana här spel.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Hur gör man en film som utspelar sig i en tid där våld och sex var vardag. Hur skulle man gjort en serie som Spartacus trovärdig utan dessa inslag? Det går inte såvida man inte vill visa upp en skev bild av verkligheten. Vad de försöker göra med DMC är säkerligen något liknande, att visa upp en värld som förfallit och i en sådan värld existerar inte samma form av moral som vi har idag.

Vilka vi pratar du om, svenskar eller svenskar i din åldersgrupp eller hela världen? Åk till förslagsvis bulgarien ska du få se en kvinnosyn och "moral" som är hisnande.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Som man känner jag väldigt kränkt i hur vårt kön framställs. Att vi, bara för att vi mår dåligt, ska utnyttja sprit och horor. Det ger också en skev bild. Sen förstår jag att det inte är lika kul att skriva om det, då kvinnoförnedring är mer "inne" att vara emot.
Förövrigt är hela artikeln helt onödig, och tillför ingenting. Finns väl ingen normal människa som tittar på det introt och tänker "jomen sådär fungerar det!". Behövs knappast ett sånt här utlägg för att förklara det.

Medlem

Jag blir så förvirrad av sexism och rasism nuförtiden. Om man ogillar en invandrare, så blir man kallad rasist, anledning till att man ogillar personen verkar inte spela någon roll längre, om han är otrevlig så är det bara knipa käft annars blir du utpekad.

Och samma sak verkar hända här känner jag. Två kvinnor är strippor, och följer med Dante hem på lite rajtan. En annan kvinna, som är en av huvudkaraktärerna i spelet, har relativt normal personlighet och är väldigt kapabel. Hon räddar livet på Dante ett flertal gånger under spelets gång. Hon är klädd i hoodie och, om än kanske lite väl korta, byxor. Å andra sidan har vi Dante som, dom 5 första minuterna i spelet, är helt naken, in public. Så jag måste påstå att jag såg mer naken manskropp än tvärtom i DmC. Man kanske inte kan väga ut det på det sättet, en naken man rättfärdigar kanske inte en naken kvinna? Jag vet inte. Men jag tycker inte att DmC målar hela kvinnokönet som slampor eller objekt, möjligen två, tre stycken isåfall. Är det då inte åskådarens fel om personen tycker att det är hemskt att dom målar upp hela könet så? Själv så tyckte jag inte att det verkade som att dom pekade ut alla kvinnor som objekt, bara två stycken, och dom glömde jag illa kvickt. Kanske det bara är jag som är naiv, men som man säger "ignorance is bliss."

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag vet inte hur det är med er andra - men jag spelar spel för att uppleva saker jag inte upplever i vardagen. Inte fan vill jag ha ett spel med min kryllhåriga hobbit kärring till granne eller killarna med glasögon som sitter utanför på sommaren och diskuterar skillnaden på Stargate SG-1 och Stargate Atlantis.

"Den medelmåttigt snygga hjälten Benny med astma gick haltande upp till draken men fick stanna två gången på vägen för att skicka sms."

Kan va det bästa jag har hört! +1

Medlem

Min sambo älskar God of War, och det spelet har MYCKET mer kvinnoförakt och sexism i sig än det här.

Så länge en kvinna personligen inte blir ofrivilligt utsatt för kränkning så skiter jag fullständigt i om hon står fastkedjad och gör en smörgås. En kvinna som frivilligt ställer upp i porr, ringlar sin sexiga kropp runt Dante eller ligger med Kratos, ska under några som helst omständigheter inte uppfattas som kränkande.

Lär er skillnaden på DU och JAG. DU har ingen som helst rätt att känna DIG kränkt av att JAG gör något som kränker MIG. Det är inte förnedrande så länge ingen säger nej. Lägg er energi på att förhindra ofrivillig sexhandel och våld mot riktiga kvinnor och barn, som t.ex. kvinnan i Indien som blev gruppvåldtagen till döds, i stället för att försöka er på att skriva om något fiktivt som om det handlade några vi kände och brydde oss om och som vi kan relatera till.

Medlem

Är inte tanken med spel och film att man ska bort från den verkliga världen och in i en påhittad värld med karaktärer som inte finns? I så fall så ser jag inte hur man kan ta illa upp.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Min sambo älskar God of War, och det spelet har MYCKET mer kvinnoförakt och sexism i sig än det här.

Så länge en kvinna personligen inte blir ofrivilligt utsatt för kränkning så skiter jag fullständigt i om hon står fastkedjad och gör en smörgås. En kvinna som frivilligt ställer upp i porr, ringlar sin sexiga kropp runt Dante eller ligger med Kratos, ska under några som helst omständigheter inte uppfattas som kränkande.

Lär er skillnaden på DU och JAG. DU har ingen som helst rätt att känna DIG kränkt av att JAG gör något som kränker MIG. Det är inte förnedrande så länge ingen säger nej. Lägg er energi på att förhindra ofrivillig sexhandel och våld mot riktiga kvinnor och barn, som t.ex. kvinnan i Indien som blev gruppvåldtagen till döds, i stället för att försöka er på att skriva om något fiktivt som om det handlade några vi kände och brydde oss om och som vi kan relatera till.

Bra sagt. Man kan ju fråga sig vad som är mest förnedrande: ett spel som visar upp nakna, kåta kvinnor, eller en man som tror att kvinnor är så sköra att de inte kommer att kunna spela vidare efter att ha sett det där?

k3m
Medlem

diskussionen har spårat ut totalt. det är ovett att skriva så mycket som vissa gjort i den här tråden.

jag håller med recensenten till en stor del. att skicka budskapet 'kvinnor är känslokalla sexmaskiner' till bl.a. barn är idiotiskt.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Tryck inte Enter för mycket. Försök strukturera texten så den är någorlunda läsbar.

Medlem

Problemet med kommentarsfält:

Sansade personer tröttnar efter hand på allt tjafs som skrivs under artiklarna, så de slutar att skriva vettiga inlägg eftersom de inser att det är meningslöst.

Kvar blir folk som bara vill argumentera för sakens skull och hävda sin egen rätt, gärna med attacker mot skribenten eller andra läsare som har fräckheten att ha en annan åsikt.

En ond spiral som redan har gjort dagstidningarnas kommetarsfält oläsliga. Hoppas inte FZ.se går samma öde till mötes.

Även om man brinner för något och har en bestämd åsikt, så är det faktiskt möjligt att förmedla den utan vare sig förolämpningar eller personangrepp. Det tyckte jag att Arnroth gjorde väldigt bra, till skillnad från alla halvanonyma kommentarsplottrare

Nåja, gick ni ut och njöt av det fina vädret? Hoppas det. Det gjorde iallafall jag Ha det gött!

Inaktiv
Skrivet av Nomz:

Japaner. Vad förväntar du dig?

Fast det var britter som utvecklade spelet, Capcom höll bara publishing så vitt jag vet.

Medlem

Omg inte denna disskusionen igen...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Objektifiering är ju rolig så länge inte kvinnan är ett objekt.

http://i.imgur.com/59yATsF.gif


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Femenist...Javisst?

Medlem

Duke Nukem, have you heard of him?

Det här var det löjligaste jag läst, och jag tror knappast att kvinnor, med vett i skallen, bryr sig nämnvärt.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

Citerar en kommentar som fanns i aftonbladets artikel om när statistföreningen blev förbannade på babben efter guldbagge-galan. Hon hade kortfattat skämtat om statisters bullätande.

"Att bli kränkt är Sveriges största folksport. Kvinnor känner sig kränkta, muslimer känner sig kränkta, negrer känner sig kränkta, medelålders män känner sig kränkta, frimärkssamlare känner sig kränkta och nu känner sig även statister kränkta. Jag kan ge mig på att den där halvätna bullen känner sig lite kränkt också.
Jag vill gärna citera Fritiof Nilsson Piraten: "Skriver man om synålar är det alltid nån enögd jävel som känner sig träffad.""

Skriv svar