Test av Netgear Homeplug XAVB5004

Medlem
Test av Netgear Homeplug XAVB5004

För några veckor sedan tänkte jag försöka bli av med nätverkssladden som går längs med väggarna i mitt vardagsrum och jag trodde att jag hade hittat den perfekta lösningen: Netgears XAVB5004.

[ia=742673; medium]

Men jag hade missat en liten detalj och det är det stora OBS!!!:et när det gäller Homeplug nämligen det finstilta: "Outlets must be electrically connected in order for Powerline devices to provide a network connection between them."

Vilket innebär att innan du funderar på om Homeplug är något för dig kontrollera så att eluttagen du vill använda sitter på samma fas.

Om man har ett gammaldags proppskåp så innebär det att uttagens proppar måste sitta på samma skena/rad. Alltså att båda uttagen är kopplade till antingen L1, L2 eller L3 enligt bilden nedan.

[ia=742680; medium]
Bilden lånad från Kjell.com

Det här är ju uppenbart för folk som vet hur elen i hemmet fungerar men jag hade inte tänkt på det och tycker att Netgear kan vara lite tydligare med detta.

Hur som helst så testade jag lite mellan två rum i en lägenhet bara för att se vad man kan förvänta sig för hastighet.

Jag kopierade en ISO-fil på 8 GB mellan två datorer med SSD-diskar som kör Windows 8.

Jag började med att kopiera samma fil med Gb nätverk för att se så att inte datorerna bromsade på något sätt.

[ia=742695; medium]
Send Gigabitnätverk

[ia=742696; medium]
Receive Gigabitnätverk

Bilderna visar att hastigheten vid både sändning och mottagning av filen via Gb nätverk låg på 975-980 Mbps.

Efter detta referenstest så kopplade jag in Homeplugenheterna och installerade Netgears Powerline Utility som finns att ladda hem på supportsidan.

Ingen konfiguration krävs, har man kopplat in sakerna rätt så kommer nätverket hoppa igång automatiskt.

Jag testade att flytta enheten mellan två olika uttag för att se om det gjorde någon skillnad för hastigheten och det gjorde det verkligen.

[ia=742691; medium]
Uttag 1

[ia=742692; medium]
Uttag 2

Jag tyckte det var lite misstänkt stor skillnad och testade att dra ur lampan som satt i uttag 2:s andra kontakt och plötsligt så blev det helt andra siffror.

[ia=742693; medium]
Uttag 2 utan lampa

Siffrorna som programmet kommer fram till kan man nog ta med en stor nypa salt men de ger en idikation på hur bra enheterna kan kommunicera.

Sedan gjorde jag om filkopieringstestet.

[ia=742697; medium]
Send Homeplug

[ia=742698; medium]
Receive Homeplug

Det gick alltså att skicka data i ungefär 65 Mbps och att ta emot ungefär 10 Mbps snabbare alltså runt 75 Mbps.

Vad händer om man kopplar in lampan igen under en pågående filkopiering?

[ia=742699; medium]

Lampan är inte påslagen utan endast inkopplad och man förlorar 25-30 Mbps.

I ett annat test så tappade jag 10 Mbps när jag kopplade in lampan och sedan 10 Mbps till när jag kopplade in en mobilladdare. Med andra ord verkar enheterna väldigt känsliga för övriga saker som är inkopplade på fasen.

Medan jag har skrivit detta så har jag låtit datorn stå och pinga en annan lokal dator med följande resultat:

Ping statistics for 192.168.0.14:
Packets: Sent = 6277, Received = 6277, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 32ms, Average = 3ms

Som man kan se så har inga paket tappats, nätverket har aldrig gått ned och jag har inte haft några sådana problem överhuvudtaget.

Slutsats
Jag tycker att XAVB5004 fungerar utmärkt om man vill kunna streama från NAS:en i garderoben till HTPC:n vardagsrummet utan att behöva dra sladdar längs väggarna i hela huset/lägenheten.

Men följande bör nämnas:

  • Kontrollera faserna!

  • Jag fick ut mellan 10 och 15% av de 500Mbps som står på kartongen.

  • Känsligheten för andra saker som är inkopplade på fasen.

  • När man använder nätverket till 100% (kopierar filer) så är det en del coilwhineläten från enheten.

  • Namnet låter lite äckligt.

#blogg

Medlem
Test av Netgear Homeplug XAVB5004

Har själv kört med många såna här lösningar. För närvarande Devolos adaptrar som är av riktigt bra kvalitet.

Det där med faserna kom inte som nån överraskning här iaf, men mycket intressanta iaktagelser med uttagen och lampan där. Tack för att du delade med dig!

Ett annat tips är att aldrig (!) sätta en adapter i en förlängningssladd eller grenuttag, utan direkt i väggen! Det funkar att köra genom grenuttag, men prestandaförlusten blir oftast enorm.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Har själv kört med många såna här lösningar. För närvarande Devolos adaptrar som är av riktigt bra kvalitet.

Det där med faserna kom inte som nån överraskning här iaf, men mycket intressanta iaktagelser med uttagen och lampan där. Tack för att du delade med dig!

Ett annat tips är att aldrig (!) sätta en adapter i en förlängningssladd eller grenuttag, utan direkt i väggen! Det funkar att köra genom grenuttag, men prestandaförlusten blir oftast enorm.

Vad kommer du upp i för hastigheter? Jag har flyttat runt lite men i min miljö så verkar det svårt att komma över 70 Mbps.

Medlem
Skrivet av JurgenRapp:

Vad kommer du upp i för hastigheter? Jag har flyttat runt lite men i min miljö så verkar det svårt att komma över 70 Mbps.

Ungefär samma här faktiskt. Kör för närvarande en sån här lösning hos mina föräldrar, och det är ett väldigt gammalt hus med gammal el. Blev faktiskt glatt överraskad att det funkade så bra som det faktiskt gjorde, och snittar väl nånstans mellan stabila 55 och ~68Mbit.

Det är nästintill omöjligt att jämföra såna här resultat då elen ser så radikalt olika ut beroende på miljö, men vill man inte dra kabel så är nog de flesta nöjda med ~60-70Mbit.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar