Historien om LucasArts

Medlem
Skrivet av Thunde:

"Den tredje april kände vi en störning i kraften – som om miljoner röster plötsligt skrek ut i förtvivlan och sedan tystnade"

Death star?

You're looking in Alderaan places


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Tack för en utmärkt och klarsynt tillbakablick!

Även om man är ledsen för att en "legend" officiellt gått i graven så är det ett faktum att det var länge sen LucasArts hade sin storhetstid. Kanske bäst att namnet fick gå i graven medan vi fortfarande minns det för de brillianta titlar de producerat.

Jag lärde mig även något nytt idag: visste inte att det var Lucasarts/Lucasfilm games som hade gjort Rescue on Fractalus! Första spelet som bokstavligt talat skrämde skiten ur mig.

Medlem

DOTT, dat classic.

Inaktiv

Jag tycker det är bra att LucasArts är borta. Det var inte den studion den en gång var...

De bästa spelen från senare tid är från andra företag som fått Star Wars licensen (som Disney också kan göra), som t.ex. BioWare (KotOR), Pandemic (Battlefront), Petroglyph (Empire at War), Obsidian (KotOR 2), Jedi Outcast & Jedi Academy (Raven), Lego Star Wars (Traveller's Tale), Galaxies (Sony).

LucasArts själva skapade spel som Star Wars: Kinect (Dåligt!), The Force Unleashed (OK som bäst), The Force Unleashed II (Usch), Revenge of the Sith (heh... ni har säkert glömt det )


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

AW8
Medlem
Skrivet av Tpiom:

Jag tycker det är bra att LucasArts är borta. Det var inte den studion den en gång var...

De bästa spelen från senare tid är från andra företag som fått Star Wars licensen (som Disney också kan göra), som t.ex. BioWare (KotOR), Pandemic (Battlefront), Petroglyph (Empire at War), Obsidian (KotOR 2), Jedi Outcast & Jedi Academy (Raven), Lego Star Wars (Traveller's Tale), Galaxies (Sony).

LucasArts själva skapade spel som Star Wars: Kinect (Dåligt!), The Force Unleashed (OK som bäst), The Force Unleashed II (Usch), Revenge of the Sith (heh... ni har säkert glömt det )

Republic Commando (2005), som LucasArts själva utvecklade, var ett bra spel.
Undantaget som bekräftar regeln att alla spel de släppte efter 1998 var skit, dock.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av zsm:

The Dig var, enligt mina rose-tinted nostalgia glasses, det bästa LucasArts producerat. Älskade verkligen allting med det spelet.

Håller helt med. Men satan vad frustrerande det var innan man löste problemet med att spela musik i rätt ordning!

Håller med er, grymt bra spel , klurigt och sjukt spännande & mystiskt för sin tid. Finns få spel likt dessa, och om någon känner till något i liknande klass får ni gärna tipsa

Pure nostalgi The Dig!

Medlem

Minns vad jag spelade Outlaws på våran fina gamla Pc

Medlem

Full Throttle! Åh va många timmar jag har lagt i det spelet,och jag har fortfarande inte klarat ut det. Det där ***** rymdskeppet gick aldrig att stoppa. Nostalgitripp i några minuter framöver...


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Det gör ont i mitt gamla hjärta när man läser om mitt kära Star Wars och Lucas Arts nerläggning!

Hoppas innerligt att någon får Star Wars Licensen och gör några epic games som Battlefront 3, Star Wars Galaxie 2 mm!
SWTOR farför failade du så hårt du var ju så efterlängtad!

zsm
Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av zsm:

The Dig var, enligt mina rose-tinted nostalgia glasses, det bästa LucasArts producerat. Älskade verkligen allting med det spelet.

Håller helt med. Men satan vad frustrerande det var innan man löste problemet med att spela musik i rätt ordning!

Håller med er, grymt bra spel , klurigt och sjukt spännande & mystiskt för sin tid. Finns få spel likt dessa, och om någon känner till något i liknande klass får ni gärna tipsa

Pure nostalgi The Dig!

Indiana Jones & the Fate of Atlantis är det närmaste du kommer i samma anda. Full Throttle samt Monkey Island också då. Allt är LucasArts

Medlem

full throttle var det som fick mig o bli spelnörd

Medlem

kommer saknas

Medlem
Skrivet av zsm:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av zsm:

The Dig var, enligt mina rose-tinted nostalgia glasses, det bästa LucasArts producerat. Älskade verkligen allting med det spelet.

Håller helt med. Men satan vad frustrerande det var innan man löste problemet med att spela musik i rätt ordning!

Håller med er, grymt bra spel , klurigt och sjukt spännande & mystiskt för sin tid. Finns få spel likt dessa, och om någon känner till något i liknande klass får ni gärna tipsa

Pure nostalgi The Dig!

Indiana Jones & the Fate of Atlantis är det närmaste du kommer i samma anda. Full Throttle samt Monkey Island också då. Allt är LucasArts

Både Broken Sword och Beneath a Steel Sky är ju på g med uppföljare via Kickstarter, så ett tips är ju att hålla utkik för dessa. Men eftersom hela genren är mindre känslig för tidens tand är ju spelen zsm tipsade om garanterade succéer.

Nu blev jag riktigt sugen på att damma av nån gammal peka-och -klicka klassiker av allt snack


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Maniac mansion <3 Det spel jag förmodligen spelet igenom flest gånger på min gamla 8-bits maskin i pojkrummet på 90 talet.

Medlem
Skrivet av eatmyshorts:

jag spelade grim fandango demo - kom ingen vart, men jag kommer ihåg upplevelsen. Spelade monkey island 1 - kom ingen vart där heller. spelade x-wing fighter tyckte det var svårt att styra för x-axis y-axis var åt fel håll, tror jag lyckades ändra det och vips var det lättare att skjuta lede fi, ? man minns det man vill minnas. Jedi knight - var okej men jag tröttnade på att springa runt och leta efter ingenting. Senare hittade jag ett gammalt vilda västern spel, kommer inte ihåg vad det heter kanske inte är lucasarts ens.

Outlaws, ett av mina favoritspel än i dag, mycket på grund av dess suveräna soundtrack

Medlem
Skrivet av asdf2:

Lucas Arts gick från att vara bäst i klassen som utvecklare och utgivare till att bli en skäpstudio i och med nylanseringen av Star Wars (special edition). Innan släppte Lucas Arts bara kanonspel, efter så släpptes skit som Yodas desktop adventures.

George Lucas borde ha fått husarrest får många år sedan, då kanske Star Wars fortfarande hade varit var det en gång var. Nu är det rena dyngan.

Yoda Stories (som det faktiskt heter, Desktop Adventures var ju ett Indiana Jones spel, som var det första med samma motor som Yoda Stories) var väl inget dåligt spel? Jag hade hur mycket kul som helst med det när jag var liten. Förvisso inte någon fascinerande grafik men ett väldigt eget och kul koncept, ballt med slumpgenererade världar/uppdrag!

Var tvungen å söka lite om spelet bara för det... haha, är kanske bara jag som tycker detta? Vet inte vad spelet kostade när de kom heller (jag hade bara demon, men hade bra kul ändå), men visst, ett pris på 500kr som andra nya spel kostade på den tiden hade väl inte varit helt berättigat.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av zsm:

The Dig var, enligt mina rose-tinted nostalgia glasses, det bästa LucasArts producerat. Älskade verkligen allting med det spelet.

Håller helt med. Men satan vad frustrerande det var innan man löste problemet med att spela musik i rätt ordning!

Håller med er, grymt bra spel , klurigt och sjukt spännande &amp; mystiskt för sin tid. Finns få spel likt dessa, och om någon känner till något i liknande klass får ni gärna tipsa

Pure nostalgi The Dig!

Då kan jag rekommendera Beneath A Steel Sky som numera är gratis och körs bäst via ScummVM där det även finns ett par andra spel som även de är gratis (Lure of the tempress, Teenagent och Flight of the Amazon Queen ).

Tyvärr är det inte alltid lätt att få tag på äldre titlar (GoG är det bästa stället för att få tag på många dock) men andra spel som jag kan rekommendera är :

Discworld spelen (humorn är helt i klass med böckerna)
Future Wars
Syberia spelen
Gabriel Knight spelen
Toonstruck
Broken Sword spelen
Legend of Kyrandia (Westwoods kanske mer okända spelserie som påminner en hel del om LucasArts spel)

k3m
Medlem

Härlig artikel

Så om man har missat alla Monkey island spelen (körde Simon the sorcerer m.m). Vilken ska man börja på idag ska man ta första eller kanske hoppa in nån stans i mitten :p?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Så om man har missat alla Monkey island spelen (körde Simon the sorcerer m.m). Vilken ska man börja på idag ska man ta första eller kanske hoppa in nån stans i mitten :p?

Kör de i ordning, idag finns ju special versionen så det är inte så mycket att orda om den är utan tvekan köpvärd. Del tre kan jag också rekommendera även om vissa inte verkar gilla denna lika mycket så tyckte iaf jag att den var värd pengarna. Så de tre första delarna kan jag varm rekommendera. Simon 1-2 var riktigt roliga spel och om du gillade de kommer du nog även gilla Monkey Island som har en liknande humor.

Medlem

Full Throttle Det ska jag spela igen

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av asdf2:

Lucas Arts gick från att vara bäst i klassen som utvecklare och utgivare till att bli en skäpstudio i och med nylanseringen av Star Wars (special edition). Innan släppte Lucas Arts bara kanonspel, efter så släpptes skit som Yodas desktop adventures.

George Lucas borde ha fått husarrest får många år sedan, då kanske Star Wars fortfarande hade varit var det en gång var. Nu är det rena dyngan.

Yoda Stories (som det faktiskt heter, Desktop Adventures var ju ett Indiana Jones spel, som var det första med samma motor som Yoda Stories) var väl inget dåligt spel? Jag hade hur mycket kul som helst med det när jag var liten. Förvisso inte någon fascinerande grafik men ett väldigt eget och kul koncept, ballt med slumpgenererade världar/uppdrag!

Var tvungen å söka lite om spelet bara för det... haha, är kanske bara jag som tycker detta? Vet inte vad spelet kostade när de kom heller (jag hade bara demon, men hade bra kul ändå), men visst, ett pris på 500kr som andra nya spel kostade på den tiden hade väl inte varit helt berättigat.

Loved it as well! Spelade det flitigt

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Så om man har missat alla Monkey island spelen (körde Simon the sorcerer m.m). Vilken ska man börja på idag ska man ta första eller kanske hoppa in nån stans i mitten :p?

Kör de i ordning, idag finns ju special versionen så det är inte så mycket att orda om den är utan tvekan köpvärd. Del tre kan jag också rekommendera även om vissa inte verkar gilla denna lika mycket så tyckte iaf jag att den var värd pengarna. Så de tre första delarna kan jag varm rekommendera. Simon 1-2 var riktigt roliga spel och om du gillade de kommer du nog även gilla Monkey Island som har en liknande humor.

Så "the secret of monkey Island" blir set då rå först


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Walt Disney vänder sig i graven, jag tror inte att han hade velat vara med och se sitt skötebarn som disney dock var, bli ti l det enorma monster som slukar allt och alla och spottar ut ena floppen efter den andra.

Tråkigt att inte Lucasarts fick vara kvar, men allt handlar om pengar och tid, så då var det bättre att lägga ned och skapa något sämre bara det är nytt!

Tänk på detta nästa gång ni står i kön till bion och skall se Disneys nya monsterproduktion, själv väljer jag andra alternativ om jag absolut måste se den, tur man har kontakter så man slipper se någon kamma sig och göra bort sig.


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

"Death star? "

Bara där ser vi vilken löjlig utveckling hela vårat lilleputtland har tagit klivet mot.

på min tid sa man DÖDSSTJÄRNA!

Men i Sverige pratar ju inte alla svenska utan engelska, kul med disneyfilmerna för på askarna står det, "alla talar svenska" hahaha det är en rejäl spark i det mångkulturella arslet!


signatur

Denon / Pioneer

12
Skriv svar