Sid Meier tveksam till Kickstarter

Robot
Sid Meier tveksam till Kickstarter

Den legendariske speldesignern är rädd att det skadar kreativiteten.

#2k-games, #star-command


Medlem
Sid Meier tveksam till Kickstarter

Ser det lite samma som om att publishern ger utvecklaren en satt budget, gå efter den eller cancella typ. Klart det hämnar om man inte hinner med allt man vill och inte kan putsa tillräckligt innan pengarna tar slut. Tycker dock det är en positiv trend som får många spel släppta som inte skulle blivit det annars.

Inaktiv

Visst har han rätt, men Kickstarter är ju en chans att få lite spel som inte är anpassade för precis alla. Sen undrar ju om EA osv tillåter stor kreativ frihet för bland annat Maxis och Dice? Här har man ju också lovat och sen ändrat sig...

Hursomhelst är det lätt värt en chansning! Hoppas att resterande kickstarterspel håller bra, Wasteland 2 tex. Skulle det floppa så blir man ju ledsen, dock ser jag hellre att mina pengar går till en kickstarter som misslyckas, än till ett nytt FPS i Irak med unlocks, mikrotransaktioner och DLC till förbannelse. Det kallas premium...

Medlem

Det viktigaste med kickstarter är (tror jag) att spelutvecklare börjar inse hur viktigt det är att ta feedback från spelare.

Att kunna fråga vad spelarna vill ha och göra ett spel utifrån det. Och inte bara slänga ihop ett spel (Diablo 3), inte bry sig om vad kunderna vill ha, och sen plötsligt bli "Wtf hände, vi hade ju det perfekta spelet".

Jag tror kickstarter är en bra sak, och jag hoppas andra spelutvecklare tar för sig i vad det har att erbjuda.

Medlem

"Jag njuter av lyxen att ändra och utveckla min design under tiden"

Precis. Sid har flertalet megasucceer bakom sig och badar väl i pengar.

Har svårt att se kritiken som annat än hur fort man glömmer hur ensamma julaftonar är när man väl träffat sitt livs kärlek eller hur ofta folk med pengar säger att pengar inte löser livets alla problem.

Sid åtnjuter lyxen av att göra som han vill eftersom han byggt det kapitalet i en tid då folk helt ensamma kunde ta sig an ett spel och med lite hjälp från en och annan polare släppa det helt själv (Another World).

Utan Pirates! och Civilizationserien, skulle Sid sitta här och raljera över möjligheten att få sjösätta sina egna projekt?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Dralle:

Ser det lite samma som om att publishern ger utvecklaren en satt budget, gå efter den eller cancella typ. Klart det hämnar om man inte hinner med allt man vill och inte kan putsa tillräckligt innan pengarna tar slut. Tycker dock det är en positiv trend som får många spel släppta som inte skulle blivit det annars.

Fast en begränsad budget och tid måste utvecklarna ju alltid förhålla sig till oavsett projektform. Så är verkligheten liksom. Och Sid Meier har helt klart en poäng i att Kickstarter dessutom kan snäva ner spelens utformning i och med att de måste leverera specifika finesser och funktioner, trots att man kanske märker i testfasen att allt inte funkade riktigt i praktiken.

Medlem

Det är ju bra att kunna ändra spelet och kanske blir bättre, men att man gör ett spel i ren spontanförmåga får mig att tveka mer. Tillhör det inte i spelutveckling att planera och utveckla för-produktion innan man gör spelet?

Visst det är grymt att Sid Meier har lyckats så väl med sina spelserier men jag är samtidigt inte övertygad om att vid spontana tillfällen ändra en produkts huvudegenskaper i kommersiellt syfte är en bra sak. Sådana typer av förändringar passar bättre i för-produktion och experimenterande innan SJÄLVA utvecklingen sker.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Det klart att man kan sitta o va kritisk mot Kickstarter om man sitter på ett berg med pengar o kan göra precis som man vill.

Kickstarter är det bästa sedan Diablo 1 typ.

Medlem

Håller helt med det han säger! Har sagt det tidigare om kickstarter. Sure, bra ide med det! Men visst, ända kickstarter spel jag vill spela så är det nog bara TUG! Peace till er alla missförstå mig inte, var bara en åsikt! Kram!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Jag är lite rädd för att man i alla de kommande kickstarterspelen kommer att möta npc:er som heter örjan persson, flyga till solsystem som heter nils och se 500 statyer av random supporters inne i storstäderna. Finns det bättre sätt att bryta ens immersion så har jag inte hittat dem.

Men så förstår jag inte riktigt hur folk kan betala 1000 dollar för att få sitt namn inproppat i ett spel in the first place.

Medlem

Förstår inte riktigt mr. Meiers tanke. Går man den traditionella vägen med en utgivare så blir det ju exakt likadana förväntningar och restriktioner från deras sida.

Medlem

En av grunderna i Kickstarter är ju att man själv får avgöra projektets trovärdighet och mål. Att du hjälper till att Kickstarta något behöver inte innebära att det som levereras är exakt det som står i beskrivningen, eller att något levereras öht.

Kickstarter är bra och att använda sitt eget omdömme är väl ens egen skyldighet.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Ska bli intressant att se om alla kickstarter-utvecklare klarar av att leverera det de lovat från början. Förmodligen går det bra eftersom de gör något de verkligen "vill" skapa...

Däremot är jag ganska tveksam till Ouya. "Mobilspel" spelar jag helst på mobilen och andra saker som Minecraft, indie och emulatorer kan jag lika gärna spela på datorn.

Jag är tveksam till Sid Meier. Alla har det inte lika lätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Spelarna har skriket efter ett BG3 och Torment 2 sedan urminnes tider. Utgivarna säger att det är förliten marknad.

Nu är det de två spelen som dragit in mest pengar via kick starter under andra namn vissligen. But we all know what it really is..

Så hur i enda in i Hel har han mage att säga att det skadar när vi efter 13år äntligen får spelen vi väntat på?
Shadowgate! 20års väntan?

Sid sire you are an idiot! Själv har du ju inte gjort nått vettigt sen 87!

Medlem

Ja det är förvisso sant att de som startar projekt på Kickstarter lovar mer än vad de kan hålla, inte ens Double Fine verkar ha insett hur mycket allting skulle komma att kosta. Men man märker även att många nu verkar förstå detta och begär nu mer realistiska summor samt att man nu behöver donera lite mer för att få fysiska prylar samt digitala.

Sid är en legend och som en sådan har han nog inte upplevt all BS som skett sedan spel gått från hobby till mainstream. Visst är det utvecklare som redan visat vad de gjort som lättare når sina donationsmål och kan begära mera medan en helt okänd utvecklare är tvungen att lägga ner mer tid och visa upp mer saker men det beror ju på att "veteranerna" redan visat vad de kan. Att tidigare gjort spel är dock inget som behöver innebära att man alltid lyckas med en Kickstarter vilket Shadow of the Eternals nog mer än väl visar och även Godus som hade en ganska stor uppförsbacke att tampas med från en början.

Medlem

Ingen skillnad mellan utgivare och kickstarter.. bara att när man kickstartar så är det utvecklaren som lägger fram mer vågade idéer.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av TheWarlock:

Spelarna har skriket efter ett BG3 och Torment 2 sedan urminnes tider. Utgivarna säger att det är förliten marknad.

Nu är det de två spelen som dragit in mest pengar via kick starter under andra namn vissligen. But we all know what it really is..

Så hur i enda in i Hel har han mage att säga att det skadar när vi efter 13år äntligen får spelen vi väntat på?
Shadowgate! 20års väntan?

Sid sire you are an idiot! Själv har du ju inte gjort nått vettigt sen 87!

Fast det är ju just detta som är farligt, att blint lita på att alla får spelen de väntat på i 13 år. Det vet vi först när de är släppta.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av TheWarlock:

Spelarna har skriket efter ett BG3 och Torment 2 sedan urminnes tider. Utgivarna säger att det är förliten marknad.

Nu är det de två spelen som dragit in mest pengar via kick starter under andra namn vissligen. But we all know what it really is..

Så hur i enda in i Hel har han mage att säga att det skadar när vi efter 13år äntligen får spelen vi väntat på?
Shadowgate! 20års väntan?

Sid sire you are an idiot! Själv har du ju inte gjort nått vettigt sen 87!

Fast det är ju just detta som är farligt, att blint lita på att alla får spelen de väntat på i 13 år. Det vet vi först när de är släppta.

Mjoo visst är det så men du kan inte förneka att KS klart visar att det finns en stor mängd spelare här ute som inte sitter å väntar ppå sims 45 cod 12 eller cs: sås..

För någon som bara spelar RPGs så är KS det bästa som hänt sen CD Projekt. Inte bara för utveckalrn lovar mer old school utan även för drömmen om att utgivare ska inse att det lönar sig att göra spel för spelare. De flesta har begränsat med pengar. Lägger jag mer pengar på KS kan jag lägga mindre pengar på andra spel. Tillslut måste utgivare inse att det lönar sig att lyssna på spelare.

Jag tror ju mer på KS än jag tror på att EA eller Blizzard ska släppa ett underhållande spel.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Spelarna har skriket efter ett BG3 och Torment 2 sedan urminnes tider. Utgivarna säger att det är förliten marknad.

Nu är det de två spelen som dragit in mest pengar via kick starter under andra namn vissligen. But we all know what it really is..

Så hur i enda in i Hel har han mage att säga att det skadar när vi efter 13år äntligen får spelen vi väntat på?
Shadowgate! 20års väntan?

Sid sire you are an idiot! Själv har du ju inte gjort nått vettigt sen 87!

Shadowgate visar ju dock på det han pratar om lite. De som skapade projektet var redan från början bundna till Microsoft men de berättade inte detta förrän långt efter och det togs inte direkt emot med öppna armar om man säger så. Glad att jag inte donerade några pengar för det är precis detta som jag vill slippa, utgivare som har olika krav för hur spelet ska säljas.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av TheWarlock:

Spelarna har skriket efter ett BG3 och Torment 2 sedan urminnes tider. Utgivarna säger att det är förliten marknad.

Nu är det de två spelen som dragit in mest pengar via kick starter under andra namn vissligen. But we all know what it really is..

Så hur i enda in i Hel har han mage att säga att det skadar när vi efter 13år äntligen får spelen vi väntat på?
Shadowgate! 20års väntan?

Sid sire you are an idiot! Själv har du ju inte gjort nått vettigt sen 87!

Shadowgate visar ju dock på det han pratar om lite. De som skapade projektet var redan från början bundna till Microsoft men de berättade inte detta förrän långt efter och det togs inte direkt emot med öppna armar om man säger så. Glad att jag inte donerade några pengar för det är precis detta som jag vill slippa, utgivare som har olika krav för hur spelet ska säljas.

Ja den biten är lite tråkig men fortfarande ett spel som förmodligen inte hade blivit av utan KS då det sittern en expertpanel och bedömer vilka spel som är värt risken. Nu blir vi spelare expertpanelen. Då spelet redan är sålt så tror ju iaf jag att utvecklarna får större frihet än utan KS. kanske är jag bara naiv men med tanke på hur sjukt dålig trenden sett ut de senaste åren. Diablo, heroes, gotick 4 osv en klart dålig trend för oss som gillar RPG.

Jag tänker iaf ge KS samma ärliga chans som Blizzard, ubisoft och EA fått.

Medlem

Jag tycker KS är skitbra..

Utvecklarna slipper styras av de stora utgivarna, som ju inte brukar bli så jävla bra i slutändan..

Dice, släng upp 2142 på Kickstarter så ska ni se vad som händer..

^^

Medlem

Tycker Kickstarter är bra för de spel som faktiskt behöver det,

Den tyvärr största nackdelen med KS har dock blivit att så got som alla börjar använda den som en marknadsföring just nu, eller preorder system för att snabbt få ihop lite gratis marknadsföring samtidigt som de får ihop pengar.

Detta är nog den biten av KS jag börjar hata mest, vist långt ifrån många som gör detta men aja.

Sedan som utvecklare så kan jag säga, även med års av studjer och ider och saker som du tror ska gå ihop, att sedan utveckla och få ihop detta är en helt annan femma, ibland går det bara inte, ibland låter vissa saker otroligt bra på pappret men i praktiken funkar detta inte.

Vill ni alltså att de ska sätta ihop allt först? Sedan begära om pengar för att de nu vet om det funkar, när de dvs redan har en produkt och använder det som jag redan skrev, gratis marknadsföring?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast det är ju just detta som är farligt, att blint lita på att alla får spelen de väntat på i 13 år. Det vet vi först när de är släppta.

Precis! Det finns ingen insyn i arbetet i sig, det finns heller ingen kvalitetsgaranti eller ens en garanti att man får den produkt man trodde att man skulle få. Hela grejen med kickstarter, enligt mig, är att alla skriker "Ja, det spelet vill jag ha! Ta mina pengar!" helt okritiskt. "Varför behövs mina pengar redan nu?", "Vad kommer jag få för mina pengar?", "Vilka garantier finns det för att jag får det jag (tror) betalar för?", ett sådant förhållningssätt finns inte.

PS. Såvida det inte är en tjej som ska göra en serie om kvinnliga karaktärer i tv-spel såklart.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av TheWarlock:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av TheWarlock:

Spelarna har skriket efter ett BG3 och Torment 2 sedan urminnes tider. Utgivarna säger att det är förliten marknad.

Nu är det de två spelen som dragit in mest pengar via kick starter under andra namn vissligen. But we all know what it really is..

Så hur i enda in i Hel har han mage att säga att det skadar när vi efter 13år äntligen får spelen vi väntat på?
Shadowgate! 20års väntan?

Sid sire you are an idiot! Själv har du ju inte gjort nått vettigt sen 87!

Shadowgate visar ju dock på det han pratar om lite. De som skapade projektet var redan från början bundna till Microsoft men de berättade inte detta förrän långt efter och det togs inte direkt emot med öppna armar om man säger så. Glad att jag inte donerade några pengar för det är precis detta som jag vill slippa, utgivare som har olika krav för hur spelet ska säljas.

Ja den biten är lite tråkig men fortfarande ett spel som förmodligen inte hade blivit av utan KS då det sittern en expertpanel och bedömer vilka spel som är värt risken. Nu blir vi spelare expertpanelen. Då spelet redan är sålt så tror ju iaf jag att utvecklarna får större frihet än utan KS. kanske är jag bara naiv men med tanke på hur sjukt dålig trenden sett ut de senaste åren. Diablo, heroes, gotick 4 osv en klart dålig trend för oss som gillar RPG.

Jag tänker iaf ge KS samma ärliga chans som Blizzard, ubisoft och EA fått.

De tre stora utgivarna har den senaste tiden inte skapat många nya spel som jag är intresserad av. Kickstarter däremot verkar hela tiden komma med intressanta projekt som jag kommer köpa när de väl släpps i butik eller om jag har råd och är väldigt intresserad av de (som till exempel Wasteland 2 och Torment) kommer donera till. Dock har Shadowgate lett till att jag kommer vara mer aktsam när jag ser spel som har en IP som ägs av någon av de stora utgivarna. Som tur var äger Inexile alla rättigheter kring WL 2 och de har bekräftat att spelet kommer gå att köpa på GoG även för de som inte donerat (vilket var det som jag reagerade mest på när det gällde Shadowgate).

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast det är ju just detta som är farligt, att blint lita på att alla får spelen de väntat på i 13 år. Det vet vi först när de är släppta.

Precis! Det finns ingen insyn i arbetet i sig, det finns heller ingen kvalitetsgaranti eller ens en garanti att man får den produkt man trodde att man skulle få. Hela grejen med kickstarter, enligt mig, är att alla skriker "Ja, det spelet vill jag ha! Ta mina pengar!" helt okritiskt. "Varför behövs mina pengar redan nu?", "Vad kommer jag få för mina pengar?", "Vilka garantier finns det för att jag får det jag (tror) betalar för?", ett sådant förhållningssätt finns inte.

PS. Såvida det inte är en tjej som ska göra en serie om kvinnliga karaktärer i tv-spel såklart.

Vad har du för garantier när d köper ett färdigt spel? Laddar du hem det och testar det innan du köper det?
D3 va den största butthurten någonsin i spelväg för mig. Varför de behöver din pengar redan nu? För det kostar att anställa programmerare? Du blir riskkapitaslist. utgivare som ger utvecklarna helt fria händer. Så det handlar helt enkelt om att tror du att utvecklarna kan leverera det de säger. Men framför allt visar du med plånboken VILKEN typ av spel du vill ha. Men visst är du nöjd med dagens trend så är KS nog inget för dig.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Vad har du för garantier när d köper ett färdigt spel? Laddar du hem det och testar det innan du köper det? D3 va den största butthurten någonsin i spelväg för mig. Varför de behöver din pengar redan nu? För det kostar att anställa programmerare? Du blir riskkapitaslist. utgivare som ger utvecklarna helt fria händer. Så det handlar helt enkelt om att tror du att utvecklarna kan leverera det de säger. Men framför allt visar du med plånboken VILKEN typ av spel du vill ha. Men visst är du nöjd med dagens trend så är KS nog inget för dig.

Jag har större garantier om jag väntar ut ett spelsläpp innan jag köper det än att jag har av att slänga in pengar baserat på ett klipp där utvecklaren/utgivaren själv sitter och lovordar sitt spel med en "concept art" i bakgrunden. Jag tror du förstår den skillnaden också. Och för mig personligen, är det inte mer riskkapitalister som behövs.

Med dagens trend? Förra året spelade jag så sjukt bra spel att jag inte ens minns något som var i närheten - Telltales Walking Dead och indiespelet To the Moon. När jag betalade för Minecraft, ett av de större succéerna i modern spelhistoria, gjorde jag det efter att ha läst om och sett andra spela exakt samma version (en tidig beta) som jag köpte. Är det den trenden du menar att jag gillar. så inte bara gillar jag den - jag ÄLSKAR den!

PS. Jag har självklart också köpt D3. Inte mitt bästa köp någonsin, men det gav mig ca 100 timmar speltid, varav ca. 45 (vägen till end game på ett LAN med flera vänner) var riktigt, riktigt roliga. Jag har även spelat ungefär 160-170h Battlefield 3. Inte i närheten av tiden då BF1942 var stort och det spelades SM, men likväl en hel del endorfiner och adrenalin per krona. Red Dead Redemption är ett av de bästa "open world"-spelen jag spelat. FIFA 13 går varmt om fredagskvällarna mot vänner i soffan.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av TheWarlock:

Vad har du för garantier när d köper ett färdigt spel? Laddar du hem det och testar det innan du köper det? D3 va den största butthurten någonsin i spelväg för mig. Varför de behöver din pengar redan nu? För det kostar att anställa programmerare? Du blir riskkapitaslist. utgivare som ger utvecklarna helt fria händer. Så det handlar helt enkelt om att tror du att utvecklarna kan leverera det de säger. Men framför allt visar du med plånboken VILKEN typ av spel du vill ha. Men visst är du nöjd med dagens trend så är KS nog inget för dig.

Jag har större garantier om jag väntar ut ett spelsläpp innan jag köper det än att jag har av att slänga in pengar baserat på ett klipp där utvecklaren/utgivaren själv sitter och lovordar sitt spel med en "concept art" i bakgrunden. Jag tror du förstår den skillnaden också. Och för mig personligen, är det inte mer riskkapitalister som behövs.

Med dagens trend? Förra året spelade jag så sjukt bra spel att jag inte ens minns något som var i närheten - Telltales Walking Dead och indiespelet To the Moon. När jag betalade för Minecraft, ett av de större succéerna i modern spelhistoria, gjorde jag det efter att ha läst om och sett andra spela exakt samma version (en tidig beta) som jag köpte. Är det den trenden du menar att jag gillar. så inte bara gillar jag den - jag ÄLSKAR den!

PS. Jag har självklart också köpt D3. Inte mitt bästa köp någonsin, men det gav mig ca 100 timmar speltid, varav ca. 45 (vägen till end game på ett LAN med flera vänner) var riktigt, riktigt roliga. Jag har även spelat ungefär 160-170h Battlefield 3. Inte i närheten av tiden då BF1942 var stort och det spelades SM, men likväl en hel del endorfiner och adrenalin per krona. Red Dead Redemption är ett av de bästa "open world"-spelen jag spelat. FIFA 13 går varmt om fredagskvällarna mot vänner i soffan.

Ja men det förklarar ju saken är man nöjd med fps och sportspel så fyller KS ingen större funktion.
För oss som inte ens skulle ta i BF med tång, fnyser åt fifa och tycker achiewment unlocked är det mest tragiska som hänt spel industrin ever.
Det görs spel i den genren som många spelare med mig tiggt om sen BG2.

Mine craft är väl snarare ett undantag än en trend? Ja indiespel blir mer å mer populärt men stora RPGn har enorma utvecklingskostnader å jag riskerar hellre 10$ och blir besviken än sitter och väntar på att utgivare ska våga satsa på hardcore rollspel. CD Projekt är ett undantag och hyllas till skyarna för deras sätt att hantera DRM endå fortsättare trenden med always online och liknande.

KS ärett sätt för oss spelare att med plånboken visa vilken typ av spel vi vill ha och säga Nej till DRM

Medlem

De beskriver det i artikeln, eftersom det är ett projekt så blir du som skickar in dina hårt förvärvade slantar Stake holder i projektet. Som Stake holder är också upp till dig att bevaka och se till att projektets deliveries och mile stones uppfylls. Det är här det brister i Kick starter. De tar pengarna och sticker tillbaka till sin IT-grotta och sedan ser vi inte dem förrän de kommer med en färggrann låda med den färdiga produkten i.

Nej, jag menar inte att de lurar oss. Inte medvetet i alla fall.. förutom WarZ.. Men som projekt så finns det mycket i övrigt att önska. Personligen tycker jag att WMD löser det bättre i Project CARS. Där får du produkten i Alpha stadiet och i alla fall månatliga builds så att du kan hålla koll på vad du betalat för.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar