Krönika - Spelens osannolika budgetar

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det är kul att läsa hissas försvarstal där de tycks anse det motiverat att ha "det bästa" för att utveckla spel. Du behöver inte ha kontor i LA, ett kontor i Montreal kostar en bråkdel men lockar folk ändå. Samma kan sägas om privata gym (ea) eller svindyra stolar, "småsaker" som kostar miljoner i onödan. Se på gänget som utvecklade Metro, de hade ingen fantasibudget eller fin lokal men gjorde ändå spel som motsvarar ea-satsningar med långt högre budget.
EA skär ned, samma gäller för många stora utgivare/utvecklare, men undantag finns. CDPR som gjort Witcher anställer folk och startar nya studios, detta trots att de gör spel utan multiplayer, utan DRM, utan onlinepass och med gratis DLC?!
De kanske satsar pengar på sina spel, och inte annan skit! CoD, Battlefail, många stora titlar som dessa bränner långt mer pengar på reklam än på spelutveckling, det är ju absurdt!!!
Sluta slänga med spellägwn som inte behövs (mp) och dålig dlc, lägg pengar på utveckling istället för vardagslyx och reklam, så går det bra. Klarar man det ej, förtjänar man att gå under på en fri marknad, och lämna plats åt andra. En spelvärld utan THQ mår bra, den skulle nå bättre utan EA, Activision m.fl. där mindre utgivare och utvecklare kan frodas på bra villor!

Eller?
Är det en slump att Aa/indie games har lättare att görs vinst/gå bra än AAA spel som säljer miljoner?
I logikens namn måste det vara dyrare för mindre utvecklare då de måste betala samma licenskostnader och inte får rabatt på hårdvara då de inte gör stora inköp. Men icke, de små måste görs bra spel för att överleva, de stora lever på DLC och årliga uppföljare, sålda med massiv reklam men helt utan eget spelvärde. Länge sedan ett CoD eller BF hade innovation och gameplay nog att kunna sälja på annat än sitt namn, och sin "preorder dlc" skit.

I logikens namn är det ju just spel som CoD och Battlefield som spelföretagen ska satsa på då dessa spel drar in ENORMA summor pengar... Eller varför inte WoW som dragit in mest pengar av alla? (De håller väl sig fortfarande strax över en miljard kr i månaden efter alla dessa år?)

Även om det naturligtvis är väldigt älskvärt med människor som "brinner för" att göra spel i kombination med stor talang och ingen önskan att tjäna pengar, som gör små indiespel som uppskattas mycket av ett fåtal, så är det ju inget man kan begära av människor som måste få in pengar till familjen.

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Tompa8989:

Bullshit. Jag känner ett gäng snubbar på ett spelföretag som är 7 st. Och dom är på väg att få uppbackning av ett stort spelföretag om allt går rätt, men innan den konstakten togs så hade dom redan gjort alla grunder och nästan hela spelmekaniken grunder på 7 personer och det har garanterat inte kostat ens 1 miljon. Det handlar om vad man vill och vad man inte vill göra.

Om man tycker att man har världens mest viktiga jobb som många spelutvecklare verkar tycka så lär det kosta en jävla massa pengar och en jävla massa personal.

Dina sju snubbar är gissningsvis arbetslösa studenter kring 20 gissar jag. Antingen det eller så arbetar de på ett mobilspel. Jag skulle tro att det är rätt osannolikt att sju personer med heltidslön hinner skapa nästan ett helt spel innan det går över miljonen i företagets utgifter.

Jag har vänner på både Massive och DICE och hade jag dragit ihop dem för att göra ett spel hade jag ju varit tvungen att erbjuda dem minst lika hög lön som de har nu, i ett fall över 60 000/mån, i inget fall under 40 000/mån.

Det funkar inte att göra riktigt bra, stora spel (alltså inte gimmickspel som Angry Birds) utan talangfulla, kunniga människor och dessa är nästan alltid redan anställda någon annanstans med hög lön. Lön som de inte kan bara skita i för att jobba med ditt lågbudgetspel på heltid när de har hus, barn och bil att betala.

EDIT: Sju personer som arbetar i ett år och bara har en i sammanhanget låg lön på 25 000 kr före skatt kostar företaget minst 3 100 000 kr bara i lönekostnader.

Hullken jag gillar dig. Du är den första jag stöter på här på FZ som faktiskt använder logik, kunskap och basala ekonomiska uträkningar för att visa svart på vitt hur det ligger till.

Du ska dock veta att du kommer stånga dig blodig, gul och blå innan gemene man här på FZ begriper vad du talar om. Många här har aldrig haft utgifter på riktigt och kan av brist på erfarenhet helt enkelt inte begripa hur man behöver mer än 1050kr/mån.

Lönekalkyler, amorteringar, inventarier, avskrivningar, investerare, arbetsgivaravgifter osv är lika främmande för majoriteten av FZs läsare som små gröna män i rymden. Det är för främmande för att ta in, och varför 23miljoner låter som en gigantisk hög siffra.

Och det är det, för en privatperson. I och med att de flesta endast har upplevt privatekonomi (om ens det) så blir det fullständigt ogreppbart när de försöker använda samma mentala process med företagsekonomi.

"Vad kostar en penna och stol egentligen höhö.. min polare gör en app i källaren hos sin mamma och han har minsann överlevt ett helt år på 25 000 kronor som han vann på poker, varför kan inte DICE göra på samma sätt?"

Jag är glad att du är här, och glad att se att du försöker. Tro dock inte att någon kommer kunna ta in vad du säger innan egen- eller skolstudier inom området

Medlem
Skrivet av Hullken:

I logikens namn är det ju just spel som CoD och Battlefield som spelföretagen ska satsa på då dessa spel drar in ENORMA summor pengar... Eller varför inte WoW som dragit in mest pengar av alla? (De håller väl sig fortfarande strax över en miljard kr i månaden efter alla dessa år?)

Även om det naturligtvis är väldigt älskvärt med människor som "brinner för" att göra spel i kombination med stor talang och ingen önskan att tjäna pengar, som gör små indiespel som uppskattas mycket av ett fåtal, så är det ju inget man kan begära av människor som måste få in pengar till familjen.

Tyvärr, men det är just den illusionen som förstör spelvärlden, illusionen att stor budget + stora kostnader = stor vinst. CoD och BF säljer bra, sant, men hur stor vinst hör de egentligen? Räkna den vinsten på kostnaden, antalet anställda och antalet sålda spel.
Tvärt om så ser du nog att det är de mindre utvecklarna, de mindre spelen, som gör en bra vinst. Inte samma summa, men givet studipns storlek och spelens budget så är den i jämförelse större. CDPR hyr folk och startar nya studios oxj satsar på nya IP medan EA gör motsatsen. EA går back, CDPR gör gör vinst. Det är bara ett exempel...

Att jobba hos EA är att be om att bli arbetslös, du är aldrig säker oavsett hur bra jobb du gör och hur bra spelet döljer, du kan offras för att andra spel floppat. Jobba hos en mindre studio och bli uppskattad, göt ett bra jobb och de kommer bry sig om att ha kvar dig. Sist men inte minst, bättre att kunna se sig i spegeln och våga möta sina kunder på ett forum öppet då man gjort ett bra spel, än tjäna dugligt på kort sikt men sälja sig och sin självrespekt.

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Tompa8989:

Bullshit. Jag känner ett gäng snubbar på ett spelföretag som är 7 st. Och dom är på väg att få uppbackning av ett stort spelföretag om allt går rätt, men innan den konstakten togs så hade dom redan gjort alla grunder och nästan hela spelmekaniken grunder på 7 personer och det har garanterat inte kostat ens 1 miljon. Det handlar om vad man vill och vad man inte vill göra.

Om man tycker att man har världens mest viktiga jobb som många spelutvecklare verkar tycka så lär det kosta en jävla massa pengar och en jävla massa personal.

Dina sju snubbar är gissningsvis arbetslösa studenter kring 20 gissar jag. Antingen det eller så arbetar de på ett mobilspel. Jag skulle tro att det är rätt osannolikt att sju personer med heltidslön hinner skapa nästan ett helt spel innan det går över miljonen i företagets utgifter.

Jag har vänner på både Massive och DICE och hade jag dragit ihop dem för att göra ett spel hade jag ju varit tvungen att erbjuda dem minst lika hög lön som de har nu, i ett fall över 60 000/mån, i inget fall under 40 000/mån.

Det funkar inte att göra riktigt bra, stora spel (alltså inte gimmickspel som Angry Birds) utan talangfulla, kunniga människor och dessa är nästan alltid redan anställda någon annanstans med hög lön. Lön som de inte kan bara skita i för att jobba med ditt lågbudgetspel på heltid när de har hus, barn och bil att betala.

EDIT: Sju personer som arbetar i ett år och bara har en i sammanhanget låg lön på 25 000 kr före skatt kostar företaget minst 3 100 000 kr bara i lönekostnader.

Det är väl där det sjuka kommer in eller hur? 25 000 = en låg lön. Det är fan skamligt. Om man begär så mycket i lön så förtjänar man att avskedas när samma trötta FPS man gör suger hästpung.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Hullken:

I logikens namn är det ju just spel som CoD och Battlefield som spelföretagen ska satsa på då dessa spel drar in ENORMA summor pengar... Eller varför inte WoW som dragit in mest pengar av alla? (De håller väl sig fortfarande strax över en miljard kr i månaden efter alla dessa år?)

Även om det naturligtvis är väldigt älskvärt med människor som "brinner för" att göra spel i kombination med stor talang och ingen önskan att tjäna pengar, som gör små indiespel som uppskattas mycket av ett fåtal, så är det ju inget man kan begära av människor som måste få in pengar till familjen.

Tyvärr, men det är just den illusionen som förstör spelvärlden, illusionen att stor budget + stora kostnader = stor vinst. CoD och BF säljer bra, sant, men hur stor vinst hör de egentligen? Räkna den vinsten på kostnaden, antalet anställda och antalet sålda spel.
Tvärt om så ser du nog att det är de mindre utvecklarna, de mindre spelen, som gör en bra vinst. Inte samma summa, men givet studipns storlek och spelens budget så är den i jämförelse större. CDPR hyr folk och startar nya studios oxj satsar på nya IP medan EA gör motsatsen. EA går back, CDPR gör gör vinst. Det är bara ett exempel...

Att jobba hos EA är att be om att bli arbetslös, du är aldrig säker oavsett hur bra jobb du gör och hur bra spelet döljer, du kan offras för att andra spel floppat. Jobba hos en mindre studio och bli uppskattad, göt ett bra jobb och de kommer bry sig om att ha kvar dig. Sist men inte minst, bättre att kunna se sig i spegeln och våga möta sina kunder på ett forum öppet då man gjort ett bra spel, än tjäna dugligt på kort sikt men sälja sig och sin självrespekt.

Alltså.. Faktum är att du har inte en jävla aning vad du talar om, om jag ska vara otrevligt ärlig.

Det är FULLSTÄNDIGT IRRELEVANT huruvida ett indiespel gör en proportionellt större vinst än EA. Allvarligt talat. FULLSTÄNDIGT IRRELEVANT.

En proportionellt större vinst betalar inga löner, en proportionellt större vinst betalar inte för dina barn, en proportionellt större vinst genererar inte nya inventarier, en proportionellt större vinst betyder INGENTING utanför små sifferlekar och krogsamtal kring lustiga faktoider.

Begrip att det inte finns någon jävla självrespekt och "sälja sig". Det här är fullvuxna människor med fru, barn, hus, bil, lån, intressen, sommarsemestrar, aktivt socialt liv och så vidare. Det är inte någon timanställd grabb i nedre 20årsåldern i en hyresrätt i en svensk småstad. Släpp sargen för fan

Medlem
Skrivet av spritarn:

Hullken jag gillar dig. Du är den första jag stöter på här på FZ som faktiskt använder logik, kunskap och basala ekonomiska uträkningar för att visa svart på vitt hur det ligger till.

Du ska dock veta att du kommer stånga dig blodig, gul och blå innan gemene man här på FZ begriper vad du talar om. Många här har aldrig haft utgifter på riktigt och kan av brist på erfarenhet helt enkelt inte begripa hur man behöver mer än 1050kr/mån.

Lönekalkyler, amorteringar, inventarier, avskrivningar, investerare, arbetsgivaravgifter osv är lika främmande för majoriteten av FZs läsare som små gröna män i rymden. Det är för främmande för att ta in, och varför 23miljoner låter som en gigantisk hög siffra.

Och det är det, för en privatperson. I och med att de flesta endast har upplevt privatekonomi (om ens det) så blir det fullständigt ogreppbart när de försöker använda samma mentala process med företagsekonomi.

"Vad kostar en penna och stol egentligen höhö.. min polare gör en app i källaren hos sin mamma och han har minsann överlevt ett helt år på 25 000 kronor som han vann på poker, varför kan inte DICE göra på samma sätt?"

Jag är glad att du är här, och glad att se att du försöker. Tro dock inte att någon kommer kunna ta in vad du säger innan egen- eller skolstudier inom området

Vad är det du inte fattar? Ni verkar tro att Tim Schafer måste bygga ett företag från grunden, att han MÅSTE ha den dyraste lokalen och MÅSTE ha den dyraste utrustingen. Karln måste ha ett stort antal jävla superdatorer sen tidigare och det är nog billigt att sätta sig i valfri amerikansk håla och knacka kod.

Dessutom missar ni att han troligtvis inet började pank när han startade projektet. Han har garanterat bidrgait med egna pengar.

Och på tal om onödiga kostnader: ''The game's development is being chronicled by an episodic series of documentaries produced by 2 Player Productions.''

Wikipedia.

Där hade dom kunnat spara in pengar. Men precis som Victor har skrivit så tenderar spelskapare att slösa pengar på skit. *
Min teori varför är att dom inte har koll på nånting överhuvudtaget förutom att dricka cola, äta chips, och sitta och trolla folk på internet.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Tompa8989:

Bullshit. Jag känner ett gäng snubbar på ett spelföretag som är 7 st. Och dom är på väg att få uppbackning av ett stort spelföretag om allt går rätt, men innan den konstakten togs så hade dom redan gjort alla grunder och nästan hela spelmekaniken grunder på 7 personer och det har garanterat inte kostat ens 1 miljon. Det handlar om vad man vill och vad man inte vill göra.

Om man tycker att man har världens mest viktiga jobb som många spelutvecklare verkar tycka så lär det kosta en jävla massa pengar och en jävla massa personal.

Dina sju snubbar är gissningsvis arbetslösa studenter kring 20 gissar jag. Antingen det eller så arbetar de på ett mobilspel. Jag skulle tro att det är rätt osannolikt att sju personer med heltidslön hinner skapa nästan ett helt spel innan det går över miljonen i företagets utgifter.

Jag har vänner på både Massive och DICE och hade jag dragit ihop dem för att göra ett spel hade jag ju varit tvungen att erbjuda dem minst lika hög lön som de har nu, i ett fall över 60 000/mån, i inget fall under 40 000/mån.

Det funkar inte att göra riktigt bra, stora spel (alltså inte gimmickspel som Angry Birds) utan talangfulla, kunniga människor och dessa är nästan alltid redan anställda någon annanstans med hög lön. Lön som de inte kan bara skita i för att jobba med ditt lågbudgetspel på heltid när de har hus, barn och bil att betala.

EDIT: Sju personer som arbetar i ett år och bara har en i sammanhanget låg lön på 25 000 kr före skatt kostar företaget minst 3 100 000 kr bara i lönekostnader.

Det är väl där det sjuka kommer in eller hur? 25 000 = en låg lön. Det är fan skamligt. Om man begär så mycket i lön så förtjänar man att avskedas när samma trötta FPS man gör suger hästpung.

25 000 är en låg lön brutto, det fattar vem fan som helst som inte lever hemma hos mamma.

25 000 x 0,7 = 17 500 (siffran skulle varit mindre i verkligheten genom extra skattesatser, kyrkoskatt etc)

Genomsnittlig hyresrätt halvsunkig 6000kr
El 200kr
Internet 200kr
Parkering 200kr
Bil 300kr
Bensin 1500kr
Hemmalagad mat 2000kr
Mat att äta ute 1000kr
Berusningspreparat av valfri sort - 1500kr

Vi är redan nu uppe i ~13 000kr och då har vi inte använt en krona till att roa oss själva utöver att supa skallen av oss och knarka om vi vill det.

Det här varit ett hastigt, slarvigt och pissigt exempel men förhoppningsvis kan det ge en fingervisning om vad du får ut av en lön

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Det är väl där det sjuka kommer in eller hur? 25 000 = en låg lön. Det är fan skamligt. Om man begär så mycket i lön så förtjänar man att avskedas när samma trötta FPS man gör suger hästpung.

Varför skulle spelutvecklare tjäna sämre än andra?

Om du inte arbetar inom vården eller skolan (och det är riktigt för jävla sorgligt att det är så...) eller är 18 år gammal, tjänar du 25 000 och uppåt. Är du riktigt talangfull (vilket dina anställda måste vara om du ska göra bra spel med så få personer som möjligt inblandade) kan du lätt få ett jobb där du tjänar betydligt mer än det. Då blir det svårt att rekrytera den personen till ditt spelprojekt.

Jag håller alltså med dig om att "samma trötta FPS som suger hästpung" är ointressanta, både för mig som spelare och som presumtiv utvecklare. Jag tror också att EA och liknande hade tjänat på att släppa fler, mindre titlar. Men det är nog inte helt lätt när man är en sådan stor koloss som EA är, att stuva om hela processen. Se på Nokia...

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Alltså du är ju för rolig...Varför ska just spelutvecklare få nån särbehandling för att just dom skaffar fru, barn, lån och hus? Det där gäller majoriteten av västvärldens befolkning.

Du påstår att man börjar göra generiska CoD spel för att försörja sin stackars svältande familj och sin villa? Det är precis som om Iron Maiden började göra skivor tillsammans Rihanna bara för att ''överleva''

Skärp till dig.

Men det är ju faktiskt så man gör. Tänk dig att du är EA, du VET att ett nytt CoD-spel kommer att garantera vinst, du har tusentals anställda som är beroende av ditt (styrelsens) beslut, vad gör du?

Dessutom är det ju så att bara för att du och även jag sitter här och ogillar CoD så säljer ju spelen som smör... det finns massor med människor i världen som älskar de spelen.

Iron Maiden - Rihanna är ett konstigt exempel då båda är extremt populära och tjänar enorma summor. Båda är dessutom bra inom sin genre.

Men lidande konstnärer som brinner för sin grej är trevligt, men det ger inte mat på bordet och då kan man heller inte förvänta sig att alla spelutvecklare ska leva så.

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Tompa8989:

Det är väl där det sjuka kommer in eller hur? 25 000 = en låg lön. Det är fan skamligt. Om man begär så mycket i lön så förtjänar man att avskedas när samma trötta FPS man gör suger hästpung.

Varför skulle spelutvecklare tjäna sämre än andra?

Medelinkomsten i Sverige i åldrarna 20-64 är 23 500 per månad. Så spelutvecklare tjänar enligt dig högre än genomsnittet.

Men jag skrev aldrig heller att dom skulle tjäna mindre, bara att man inte ska flänna när man blir avskedad för att företaget går i förlust när man själv bidrar med det. Fler spelutvecklare borde sätta sig ner med företaget och prata om vilka kostnader som är rimliga för den marknaden man är i.

Men själva poängen i artikeln är väl att Tim Schafer har otroligt dålig koll på ekonomi. (Som dom flesta spelutvecklare som inte har en lämplig utbildning för arbetsuppgiften)

Det är ju inte hans medarbetare han sviker i detta fallet som enligt er har fruar och barn som sitter hungriga och svälter i villorna utan det är dom som investerat i projektet som ens gjort det möjligt för utvecklarna att mätta sina 4 fruar och 13 barn.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Tompa8989:

Bullshit. Jag känner ett gäng snubbar på ett spelföretag som är 7 st. Och dom är på väg att få uppbackning av ett stort spelföretag om allt går rätt, men innan den konstakten togs så hade dom redan gjort alla grunder och nästan hela spelmekaniken grunder på 7 personer och det har garanterat inte kostat ens 1 miljon. Det handlar om vad man vill och vad man inte vill göra.

Om man tycker att man har världens mest viktiga jobb som många spelutvecklare verkar tycka så lär det kosta en jävla massa pengar och en jävla massa personal.

Dina sju snubbar är gissningsvis arbetslösa studenter kring 20 gissar jag. Antingen det eller så arbetar de på ett mobilspel. Jag skulle tro att det är rätt osannolikt att sju personer med heltidslön hinner skapa nästan ett helt spel innan det går över miljonen i företagets utgifter.

Jag har vänner på både Massive och DICE och hade jag dragit ihop dem för att göra ett spel hade jag ju varit tvungen att erbjuda dem minst lika hög lön som de har nu, i ett fall över 60 000/mån, i inget fall under 40 000/mån.

Det funkar inte att göra riktigt bra, stora spel (alltså inte gimmickspel som Angry Birds) utan talangfulla, kunniga människor och dessa är nästan alltid redan anställda någon annanstans med hög lön. Lön som de inte kan bara skita i för att jobba med ditt lågbudgetspel på heltid när de har hus, barn och bil att betala.

EDIT: Sju personer som arbetar i ett år och bara har en i sammanhanget låg lön på 25 000 kr före skatt kostar företaget minst 3 100 000 kr bara i lönekostnader.

Det är väl där det sjuka kommer in eller hur? 25 000 = en låg lön. Det är fan skamligt. Om man begär så mycket i lön så förtjänar man att avskedas när samma trötta FPS man gör suger hästpung.

25 000 är en låg lön brutto, det fattar vem fan som helst som inte lever hemma hos mamma.

25 000 x 0,7 = 17 500 (siffran skulle varit mindre i verkligheten genom extra skattesatser, kyrkoskatt etc)

Genomsnittlig hyresrätt halvsunkig 6000kr
El 200kr
Internet 200kr
Parkering 200kr
Bil 300kr
Bensin 1500kr
Hemmalagad mat 2000kr
Mat att äta ute 1000kr
Berusningspreparat av valfri sort - 1500kr

Vi är redan nu uppe i ~13 000kr och då har vi inte använt en krona till att roa oss själva utöver att supa skallen av oss och knarka om vi vill det.

Det här varit ett hastigt, slarvigt och pissigt exempel men förhoppningsvis kan det ge en fingervisning om vad du får ut av en lön

Ärligt talat...Du är fanimej helt otrolig. Fråga valfri person som jobbar inom hemtjänsten vad dom tjänar? Jag kan säga att det inte är i närheten av 25 000. Gå till dina MUF-kompisar nu och sluta sitta och tro att du är bättre än oss andra.

Menar du nu, på fullt jävla allvar att en så okvalificerad arbetstagare som det i princip går att bli ska jämföra sin lön med en människa som har i många fall spenderat ett halvt decennium på att tillskansa sig expertkompetens inom sitt område med studieskulder på flera hundratusen som resultat?

Är hemtjänstanställda måttstocken vi ska sätt lön efter? Du måste ju vara komplett jävla bindgalen om du är över 18år och resonerar på det här sättet! Vad tror du syftet med universitet överhuvudtaget är?

Tillägg: Jag tjänar för tillfället under sommaren ca 5000-9000kr netto/månad. Studerar i vanliga fall och ligger då kring 12-13. Det betyder inte att jag inte begriper hur världen fungerar.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Men lidande konstnärer som brinner för sin grej är trevligt, men det ger inte mat på bordet och då kan man heller inte förvänta sig att alla spelutvecklare ska leva så.

Nej men ni utgår från en redan existerande premiss som om den premissen är den bäst fungerande. Att för att tjäna mycket pengar ska man gå genom väg A sen genom väg B, för att det är den som just idag är den som är mest ''vinstdrivande''.

Men det finns ju ingenting som säger att om dom tar väg E istället så kommer dom tjäna ännu mer.

Om inte spelbranschen vågar pröva oprövade vägar så kommer den stå och stampa i all evighet.

Om vi säger så här, dom på ThatGameCompany har troligtvis tjänat mer pengar än valfri programmerare som jobbar på EA.

Medlem
Skrivet av spritarn:

Menar du nu, på fullt jävla allvar att en så okvalificerad arbetstagare som det i princip går att bli ska jämföra sin lön med en människa som har i många fall spenderat ett halvt decennium på att tillskansa sig expertkompetens inom sitt område med studieskulder på flera hundratusen som resultat?

Är hemtjänstanställda måttstocken vi ska sätt lön efter? Du måste ju vara komplett jävla bindgalen om du är över 18år och resonerar på det här sättet! Vad tror du syftet med universitet överhuvudtaget är?

Tillägg: Jag tjänar för tillfället under sommaren ca 5000-9000kr netto/månad. Studerar i vanliga fall och ligger då kring 12-13. Det betyder inte att jag inte begriper hur världen fungerar.

Det har jag aldrig skrivit. Du sa att det är rimligt att spelutvecklare som kanske gör ett av världens mest meningslösa arbete ska tjäna mer än 25 000. Jag tycker att som världen ser ut idag så förtjänar dom inte det.

Och att du kallar personer som arbetar inom hemtjänsten för okvalificerade arbetstagare visar bara på vilken världsbild du besitter. Kan säga att dom personerna är 100 ggr mer kvalificerade och nyttiga för Sverige än vad du nånsin kommer bli.

Medlem

Kommentar ett: SWTOR spenderade massor med tid och pengar på att tala in varenda dialogspår i hela spelet. Dialogspår som 90% av spelarna hamrar igenom med spacetangenten så fort att dom inte hinner höra första bokstaven en gång. Kontentan: jag det finns en massa jävla puckon som inte kan prioritera sina budgetar.

Kommentar två: Jag tror att Schafer har använt kickstarterpengarna för att täppa luckor i sitt företag i stort. Så där går jag på artikelförfattarens linje. Det är såklart ett trovärdighetsproblem för kickstarter om det stämmer.

Sedan är jag lite tveksam till att det är ett problem som är unikt för företag med flera projekt, även om du startar ett indieföretag med ett enda drömprojekt finns förstås risken att dom spenderar pengarna på schyssta massagestolar istället för spelet. Jag tror dock att spelarna skulle bli mer upprörda om det visade sig att deras kickstarterpengar använts för att täcka upp förlusterna för andra investerare. Det där med massagestolarna är liksom en risk man tar när man signar upp för kickstarter.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av spritarn:

Menar du nu, på fullt jävla allvar att en så okvalificerad arbetstagare som det i princip går att bli ska jämföra sin lön med en människa som har i många fall spenderat ett halvt decennium på att tillskansa sig expertkompetens inom sitt område med studieskulder på flera hundratusen som resultat?

Är hemtjänstanställda måttstocken vi ska sätt lön efter? Du måste ju vara komplett jävla bindgalen om du är över 18år och resonerar på det här sättet! Vad tror du syftet med universitet överhuvudtaget är?

Tillägg: Jag tjänar för tillfället under sommaren ca 5000-9000kr netto/månad. Studerar i vanliga fall och ligger då kring 12-13. Det betyder inte att jag inte begriper hur världen fungerar.

Det har jag aldrig skrivit. Du sa att det är rimligt att spelutvecklare som kanske gör ett av världens mest meningslösa arbete ska tjäna mer än 25 000. Jag tycker att som världen ser ut idag så förtjänar dom inte det.

Och att du kallar personer som arbetar inom hemtjänsten för okvalificerade arbetstagare visar bara på vilken världsbild du besitter. Kan säga att dom personerna är 100 ggr mer kvalificerade och nyttiga för Sverige än vad du nånsin kommer bli.

Spelutvecklare får den lön som dom antingen individuellt eller via kollektivavtal har förhandlat fram med sin arbetsgivare. Arbetsgivaren anser uppenbarligen att en spelutvecklare hos t.ex. DICE som tillhör toppskiktet är värd 60 000kr/mån. Lön sätts framförallt efter vad du som individ kan tillföra företaget, medan god ekonomi möjliggör högre lön. En kassör på ICA t.ex. kommer aldrig tjäna mer än vad som idag är 80-130kr, oavsett om ICA-affären säljer för tiotals miljoner per år. Det här vet du om du någonsin arbetat.

För att arbeta inom hemtjänst kräv absolut ingenting. I många fall inte ens en gymnasieutbildning och ibland inte ens kunskap i språket. Ett körkort brukar krävas, men bortsett från det så är de formella kraven på hemtjänstanställda i princip så låga som det bara går att gå. Det skulle väl vara militären eller samhall som konkurrerar i huvudsak.

En genomsnittlig hemtjänstarbetstagare är okvalificerad, det är därför de jobbar hos hemtjänsten, oftast. Sen finns det säkert en och annan med trippelexamen och bakgrund i de högsta finansiella ligorna globalt sett som jobbar på hemtjänsten av moralistiska skäl, men nu snackar vi genomsnittlig.

Är du väl utbildad med ett tajt CV och goda referenser så söker du överhuvudtaget inte jobb hos hemtjänsten, annat än i ytterst extrema individuella fall.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Tompa8989:

Det är väl där det sjuka kommer in eller hur? 25 000 = en låg lön. Det är fan skamligt. Om man begär så mycket i lön så förtjänar man att avskedas när samma trötta FPS man gör suger hästpung.

Varför skulle spelutvecklare tjäna sämre än andra?

Medelinkomsten i Sverige i åldrarna 20-64 är 23 500 per månad. Så spelutvecklare tjänar enligt dig högre än genomsnittet.

Men jag skrev aldrig heller att dom skulle tjäna mindre, bara att man inte ska flänna när man blir avskedad för att företaget går i förlust när man själv bidrar med det. Fler spelutvecklare borde sätta sig ner med företaget och prata om vilka kostnader som är rimliga för den marknaden man är i.

Men själva poängen i artikeln är väl att Tim Schafer har otroligt dålig koll på ekonomi. (Som dom flesta spelutvecklare som inte har en lämplig utbildning för arbetsuppgiften)

Det är ju inte hans medarbetare han sviker i detta fallet som enligt er har fruar och barn som sitter hungriga och svälter i villorna utan det är dom som investerat i projektet som ens gjort det möjligt för utvecklarna att mätta sina 4 fruar och 13 barn.

Jo fast det var ju det här med tillgång och efterfrågan. Jag tror att många jobbar med datorspel för att det var det som var deras ingång till programmering/grafik med mera. Jag misstänker att de flesta som jobbar med dataspel skulle kunna tjäna bättre ngn annanstans, men man vill jobba med just spel för att det känns roligast.

Att i det läget säga att de människor som jobbar med detta är för högt betalda känns lite konstigt. Det är ju inte de anställdas lönekrav som driver spelbolagen i konkurs, det är konkurrensen från andra som vill ha kompetensen som driver upp lönerna.

Medlem
Skrivet av Carl G:

Sedan är jag lite tveksam till att det är ett problem som är unikt för företag med flera projekt, även om du startar ett indieföretag med ett enda drömprojekt finns förstås risken att dom spenderar pengarna på schyssta massagestolar istället för spelet. Jag tror dock att spelarna skulle bli mer upprörda om det visade sig att deras kickstarterpengar använts för att täcka upp förlusterna för andra investerare. Det där med massagestolarna är liksom en risk man tar när man signar upp för kickstarter.

Det är väl kontentan i problemet. Det känns som att många spelutvecklare tyvärr är omogna barn i skepnaden av män. Många är direkt oansvariga tror jag. Man kan förstå att om man ska sitta i en stol i 12 timmar i sträck och koda vill man inte sitta på en gammal träpall men det går nog ofta till överdrift.

Man kan ju bara fantisera om hur jävla häftigt ett nytt BF skulle bli om dom verkligen bara använde pengar till de mest behövliga utanför själva spelet. Men nu sitter vi och dras med samma trötta spelmekanik år ut och år in.

Ett exempel är ju Bethesda. Dom lovade att alla städerna i Skyrim skulle ha individuell ekonomi och att det skulle släppas minst 5 DLC's till Skyrim varav två skulle vara stora. Nu sitter man här med brutna löften och 3 DLC's varav en är The Sims utan features.

Bethesda är bara ett exempel på spelföretag som verkar ha noll jävla koll på ekonomi, ansvarstagande och strukturering.

Edit: De flesta svenska företag är däremot väldigt duktiga på ovanstående saker och där är troligtvis därför Sverige ligger i den absoluta toppen numera när det gäller spel.

Inaktiv
Skrivet av Vicachu:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Vicachu:
Skrivet av Hullken:

"Förklara för mig som inte förstår, hur kan 23 miljoner försvinna på ett år, hos en utvecklare som engagerar drygt 60 utvecklare i diverse parallella projekt (varav Massive Chalice dragit in ytterligare 8,4 miljoner kronor)?"

Det är väl inget problem? Det blir ju bara (23 + 8,4 / 60) ca 500 000 kr per anställd. I Sverige hade det gett de anställda en genomsnittlig månadslön på 20 000 kr/mån efter skatt. Men cheferna tjänar ju rimligen minst det dubbla och de lägst ner på stegen kanske tjänar 2/3.

Nu vet jag ju inte hur arbetsgivaravgifter och skatter ser ut i USA, det kan mycket väl bli mer över, men till detta kommer ju höga kostnader för utrustning och lokaler så en realistisk snittlön för de anställda ligger nog snarare på 10-14 000/mån netto. En relativt låg lön som knappast lockar topptalanger som hade kunnat tjäna det fyrdubbla på ett annat spelföretag.

De som inte förstår hur det kan vara så dyrt att utveckla spel har inte drivit företag själv (det har jag). Att hålla lokaler är dyrt, att anställa är JÄTTEDYRT. Dessutom tar det LÅNG tid att utveckla ett spel som inte bara bygger på en gimmick (Angry Birds...) utan hamnar på den kvalitetsnivå som krävs för att folk ska vara villiga att betala för det.

Det är alldeles för många som tycks vilja att alla spelutvecklare ska vara någon sorts utilitaristiska garageutvecklare som inte vill/behöver tjäna några pengar.

Det har inte varit 60 personer involverade i Broken Age. Så det är ingen sådan enkel kalkyl. Jag konstaterade att Double Fine omsätter 60 personer, men under det gångna året har de jobbat med diverse olika projekt (fyra-fem?), och att döma av Kickstarter-följetongen av dokumentärer så har det rört sig om ett tjugotal på just Broken Age. Min huvudsakliga kritik är dock inte riktad mot Double Fine, så häng inte upp er på det

Men inkomsterna du angav hade väl med Double Fine som företag att göra? 20 + 8,4 miljoner? Annars var ju hela exemplet med Broken Age och Double Fine totalt meningslöst om de hade ytterligare inkomster som du inte angav.

Det mitt inlägg handlade om är att det är DYRT att anställa folk, skaffa lokaler och driva företag och också att det tar LÅNG tid att producera spel som är bättre än de skitspel som så många roar sig med på mobiltelefoner idag.

Framförallt är det grafik och innehåll (story, text, dialog, osv) som tar enorm tid och är väldigt dyrt att producera. Det går inte att komma runt. Så fort du behöver ett gäng anställda som ska jobba i ett eller ett par år så är du uppe i många tiotals miljoner i rena omkostnader, så är det.

Jag har själv utvecklat mobilspel och det är sjukt mycket svårare än vad man kan tro, särskilt om man inte bara siktar på att göra "gimmick-spel".

Jag blir ofta väldigt irriterad på folk som förväntar sig att högkvalitativa spel ska vara gratis eller tokbilliga och dessutom vara i 100+ timmar. Det är inte realistiskt om människorna som gjort dem samtidigt ska kunna leva.

Jag förstår självklart vad du menar och det har slagit mig också. Det står att läsa i texten:

"Men jag misstänker starkt att det lika mycket handlar om att hålla sina kompetenser kvar, sysselsätta dem och driva bolag. Det vill säga att utvecklarnas gnäll kan översättas i livssituationer där man inte vill göra folk arbetslösa, när man kanske tagit på sig att ansvara för lite för många livsöden till att börja med."

Frågan är i fallet Kickstarter om det är helt okej att begära en budget för att finansiera ett spel, och sen använda den för att betala alla på hela bolaget, trots att de inte ens sysselsätter sig med det projekt man fått pengar för.

Jag skulle gissa att de antagligen hyr in folk på timme som programmerar och gör grafik åt dem, ganska ofta man gör så i projekt som detta och då blir det mycket dyrare än om du hade varit anställd direkt.

Kolla Unepic som exempel, de marknadsför att en person har gjort allt och på sidan så ser man självklart att flera har hjälpt till med "små" saker som grafik och annat.

Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av slartibartfast:

Om du frågar mig, som har snart tio år i spelbranschen under bältet, så räcker 20-40 man-år till ett ganska sjysst lågbudgetspel. Det räcker inte till att göra något man kan skeppa på skiva utan att skämmas ordentligt, men siktar man på indie-kvalitet så kan det bli riktigt bra.

Bullshit. Jag känner ett gäng snubbar på ett spelföretag som är 7 st. Och dom är på väg att få uppbackning av ett stort spelföretag om allt går rätt, men innan den konstakten togs så hade dom redan gjort alla grunder och nästan hela spelmekaniken grunder på 7 personer och det har garanterat inte kostat ens 1 miljon. Det handlar om vad man vill och vad man inte vill göra.

Om man tycker att man har världens mest viktiga jobb som många spelutvecklare verkar tycka så lär det kosta en jävla massa pengar och en jävla massa personal.

Om du vill sätta lite tyngd bakom dina påståenden så ska du inte vara så tydlig med att du gissar om ett hypotetiskt scenario som inte har hänt ("dom är på väg att få uppbackning av ett stort spelföretag om allt går rätt")

Jag har hört många liknande historier, och i de allra flesta fall så har de billiga indie-utvecklarna svårt att ta projektet i mål, och resultatet blir opolerat och grovt. Om dina kompisar mot förmodan lyckas och det blir en hit, så kan jag tala om för dig vad dom inte kommer vilja göra i framtiden - jobba billigt och hoppas att få betalt i efterskott. För det stora spelbolaget kommer äta upp det mesta av vinsten.
De kommer lära sig att vara professionella och plocka ut en skälig lön i förskott (inkluderar oftast ej sportbilar).

RHK
Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Om vi säger så här, dom på ThatGameCompany har troligtvis tjänat mer pengar än valfri programmerare som jobbar på EA.

Eller inte: "Chen said that in the last half year some staffers worked unpaid. They dipped into their own funds to finish, taking them to bankruptcy in the last year." Källa: http://www.destructoid.com/journey-took-thatgamecompany-into-...

Valfri programmerare på DICE tjänar garanterat mer.

Efter att ha läst alla dina kommentarer så undrar jag vad du jobbar med och vad du egentligen har för utbildning?

Varför är spelutveckling ett meningslöst jobb? Spel är för mig något utav få saker som gör livet värt att leva, så för mig är det ett högst meningsfullt jobb

Inaktiv

Jag litar inte riktigt på kickstarter-projekt. Det känns som alla gör de, och av vilken anledning? Vad används pengarna till? Uttnyttjas spelarnas naiva inställning? Det verkar, som man kan se, att många har lätt att skriva visioner och ideer, men en budget verkar de inte klara. Nej för mig luktar de lite fuffens. Att pengarna används till andra projekt, för att företaget ska överleva osv. Mer insyn för sånt här och några slags krav. Får människorna pengarna tillbaka om projektet konkar t.ex?

Investering är helt klart en risk, jag vet. Men idag kan jag garantera att de försvinner bort pengar till annat. När man investerar på riktigt har man desto större insyn med inflytande osv. Problemet blir att det skapas så många investerare med sådana här projekt. Därför är deras röster inget värda

I botten är det en bra idé men det kan lätt missbrukas. Ställ bättre och högre krav, mer insyn och seriösare projekt

Skrivet av Tompa8989:

Man kan ju bara fantisera om hur jävla häftigt ett nytt BF skulle bli om dom verkligen bara använde pengar till de mest behövliga utanför själva spelet

Fun fact: om de inte hade lagt enorma summor på marknadsföring så hade de inte fått tillbaka pengarna de lägger ner på utvecklingen, och AAA-apokalypsen som du pratar om skulle faktiskt äga rum.

Det finns en mycket enkel anledning till att EA's analytiker är välbetalda medan du sitter här och tycker att 25k är en hög lön. Dom kan sin skit. Dom är de bästa analytikerna EA kunde hitta och dom vet var man ska lägga sin budget för att gå med vinst.

Peace out!

Medlem

Jag har ingen egentlig åsikt i frågan om det här med kickstarter. Jag är en intresserad men passiv åskådare än så länge. Men jag kan inte låta bli att reagera när folk som blivit lovade något blir kallade för cyniker när de visar sitt missnöje när löftet brutits. Det är för mig cynism, att kväva sina känslor och hålla tyst eller klanka ner på andras känsloyttringar. Ogillas!

Medlem

Alltså, just när det handlar om löner är det väl mycket tillgång och efterfrågan? Många utvecklare arbetar på kontrakt, och spelbranschen i sig är ju rejält ostabil. Det finns ingen som helst garanti att projektet du jobbar på kommer slutföras, eller att du ens har ett jobb när det väl är klart.

Det är väl ungefär, om man ska övergeneralisera, som när hockey eller fotbollsspelare väljer klubb. Dom går dit dom får bäst betalt, och då det är högre efterfrågan än vad det finns kvalitativ personal, så går således lönerna upp. Det är inte så jävla svårt att förstå. 60,000 i månaden är en förbannat bra lön, och det är klart att vem som helst kan leva ett bra liv och försörja sin familj på det. Men med det sagt, så hänvisar jag till det jag nämnde tidigare. Branschen är väldigt osäker, och säkert 85-90% av alla som jobbar inom spelutveckling har någon gång varit tvungen att flytta mer än en gång för att få jobb. Jag har själv varit i branschen sen 2008 och är inne på mitt tredje land nu.

Medlem
Skrivet av Dashiva:

Alltså, just när det handlar om löner är det väl mycket tillgång och efterfrågan? Många utvecklare arbetar på kontrakt, och spelbranschen i sig är ju rejält ostabil. Det finns ingen som helst garanti att projektet du jobbar på kommer slutföras, eller att du ens har ett jobb när det väl är klart.

Det är väl ungefär, om man ska övergeneralisera, som när hockey eller fotbollsspelare väljer klubb. Dom går dit dom får bäst betalt, och då det är högre efterfrågan än vad det finns kvalitativ personal, så går således lönerna upp. Det är inte så jävla svårt att förstå. 60,000 i månaden är en förbannat bra lön, och det är klart att vem som helst kan leva ett bra liv och försörja sin familj på det. Men med det sagt, så hänvisar jag till det jag nämnde tidigare. Branschen är väldigt osäker, och säkert 85-90% av alla som jobbar inom spelutveckling har någon gång varit tvungen att flytta mer än en gång för att få jobb. Jag har själv varit i branschen sen 2008 och är inne på mitt tredje land nu.

Absolut. Min poäng genom allt detta är väl att folk är dumma i huvudet som har rasat mot Victors text genom att sätta spelutvecklare i nåt vidrigt offerrum där det är synd omspelutvecklarna för att dom slösat bort 23 miljoner.

Och min erfarenhet är att många i spelbranschen är oansvariga. Framförallt många som går genom kickstarter och liknande. Det är helt enkelt folk som inte har utbildning eller kunskap att hålla i en budget eller ett ansvarsfullt projekt.

Och jag förstår inte vad folk flännar över. Victor vill ha mer ärlighet och transparens av utvecklarna och varför inte? Det kan bara vara spelutvecklare själva som är emot detta för att dom vill inte bli ifrågasatta.

Medlem
Skrivet av Hullken:

"Förklara för mig som inte förstår, hur kan 23 miljoner försvinna på ett år, hos en utvecklare som engagerar drygt 60 utvecklare i diverse parallella projekt (varav Massive Chalice dragit in ytterligare 8,4 miljoner kronor)?"

Det är väl inget problem? Det blir ju bara (23 + 8,4 / 60) ca 500 000 kr per anställd. I Sverige hade det gett de anställda en genomsnittlig månadslön på 20 000 kr/mån efter skatt. Men cheferna tjänar ju rimligen minst det dubbla och de lägst ner på stegen kanske tjänar 2/3.

Nu vet jag ju inte hur arbetsgivaravgifter och skatter ser ut i USA, det kan mycket väl bli mer över, men till detta kommer ju höga kostnader för utrustning och lokaler så en realistisk snittlön för de anställda ligger nog snarare på 10-14 000/mån netto. En relativt låg lön som knappast lockar topptalanger som hade kunnat tjäna det fyrdubbla på ett annat spelföretag.

De som inte förstår hur det kan vara så dyrt att utveckla spel har inte drivit företag själv (det har jag). Att hålla lokaler är dyrt, att anställa är JÄTTEDYRT. Dessutom tar det LÅNG tid att utveckla ett spel som inte bara bygger på en gimmick (Angry Birds...) utan hamnar på den kvalitetsnivå som krävs för att folk ska vara villiga att betala för det.

Det är alldeles för många som tycks vilja att alla spelutvecklare ska vara någon sorts utilitaristiska garageutvecklare som inte vill/behöver tjäna några pengar.

Som du själv har gjort en quote på Victor så är det 60 Totalt anställda på hela företaget alla jobbar däremot inte på Broken Age dessutom stämmer inte din kalkyl på lönen de hade legat runt 15 000 - 16 000 i sverige efter skatt eftersom det är 500 000 * ( 0.56-0.58 ) = 280 000 detta är arbetsgivar avgiften först sedan har du års lönen du får 280 000 / 12 * 0.67 = 15 633 efter skatt I månaden. Men det är endast om alla på företaget endast jobbar med detta projekt. Hur kan det också vara så att en budget som ett företag som varit I branchen I många många år sätts på 2.7 miljoner kroner men istället får man 22.3 miljoner alltså 8 gånger så mycket pengar som man trodde sig behöva och begärde.

Hur kan alltså ett etablerat spel bolag spräcka en budget som de själva gjort och där de fick 8 gånger mer än de begärde och pengarna räcker helt plötsligt till knappt 50% av spelet.

Problemet här som jag ofta ser med företag är att de inte känner till alla avgifter. kostnader, vad som behövs osv. Många som startar företag tänker att lönen för en anställd är ju bara 240 000 för en som tjänar 20 000 i månaden före skatt. Men så är det inte utan en arbetsgivare måste betala mer än så i detta fall 8000 - 10000 mer i månaden så en anställd med 20 000 i månads lön betalar en arbetsgivare 28 000 - 30 000 i månaden för. Kan gå på i oändligheten med olika exempel här.

Min poäng är budgetering är svår jävligt svår ibland men ett företag som har varit med i branschen så länge bör inte eller snarare ska inte begära 2.7 milj få 22.3 milj och sedan säga att de behöver 45 milj för att spelet ska bli klart. 2.7 milj till 45 milj är inte hur de ska gå till.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Dashiva:

Alltså, just när det handlar om löner är det väl mycket tillgång och efterfrågan? Många utvecklare arbetar på kontrakt, och spelbranschen i sig är ju rejält ostabil. Det finns ingen som helst garanti att projektet du jobbar på kommer slutföras, eller att du ens har ett jobb när det väl är klart.

Det är väl ungefär, om man ska övergeneralisera, som när hockey eller fotbollsspelare väljer klubb. Dom går dit dom får bäst betalt, och då det är högre efterfrågan än vad det finns kvalitativ personal, så går således lönerna upp. Det är inte så jävla svårt att förstå. 60,000 i månaden är en förbannat bra lön, och det är klart att vem som helst kan leva ett bra liv och försörja sin familj på det. Men med det sagt, så hänvisar jag till det jag nämnde tidigare. Branschen är väldigt osäker, och säkert 85-90% av alla som jobbar inom spelutveckling har någon gång varit tvungen att flytta mer än en gång för att få jobb. Jag har själv varit i branschen sen 2008 och är inne på mitt tredje land nu.

Absolut. Min poäng genom allt detta är väl att folk är dumma i huvudet som har rasat mot Victors text genom att sätta spelutvecklare i nåt vidrigt offerrum där det är synd omspelutvecklarna för att dom slösat bort 23 miljoner.

Och min erfarenhet är att många i spelbranschen är oansvariga. Framförallt många som går genom kickstarter och liknande. Det är helt enkelt folk som inte har utbildning eller kunskap att hålla i en budget eller ett ansvarsfullt projekt.

Och jag förstår inte vad folk flännar över. Victor vill ha mer ärlighet och transparens av utvecklarna och varför inte? Det kan bara vara spelutvecklare själva som är emot detta för att dom vill inte bli ifrågasatta.

Det kan jag förstå, men som utvecklare själv känns krönikan lite som "herregud 23 mille är ju hur mycket som helst. Hur kan man slösa bort det när Notch har gjort ett spel helt ensam utan budget" osv. Nu vet jag att Notch inte var helt ensam, och huruvida han hade en budget eller ej vet jag inte heller, men du förstår säkert poängen.

Det jag vill få fram är att ja, det kostar mer pengar än vad man kan tro på att tillverka spel, som många i den här tråden påpekat. MYCKET mer pengar, och jag har svårt att tro att Tim Schafer är en person som försöker blåsa så många som möjligt.

Med det sagt så kan jag helt klart hålla med det du säger, att det finns folk i spelbranschen som är oseriösa och inte har den bakgrunden och kunskapen att kunna hantera en budget. Ärlighet och transparens kan jag förstå när det gäller Kickstarter, då det är finansierat av privatpersoner, men det är en annan sak när utgivare och tredjeparts-utvecklare kommer in i bilden.

Medlem
Skrivet av Dashiva:

Ärlighet och transparens kan jag förstå när det gäller Kickstarter, då det är finansierat av privatpersoner, men det är en annan sak när utgivare och tredjeparts-utvecklare kommer in i bilden.

Fast jag vet inte om jag tycker att det är en annan sak. Jag tycker konsumenterna ska få insyn i varför spelutvecklare gör de val dom gör.

För att ta ett exempel. EA Sports NHL avdelning, där skulle jag mer än gärna vilja veta varför dom t.ex tar bort saker för att 3-4 år senare introducera samma saker som ''nyheter''. Eller varför dom tycker att folk på deras EGNA forum är idioter som inte har några vettiga förslag eller åsikter om spelet när jag vet att det är bara dom som är mest hardcore som orkar sitta och skriva ett inlägg om någonting som förstör deras spelupplevelse. Men spelutvecklare verkar ofta anse att dom vet bäst och att spelarna är korkade figurer som försörjer dom.

Jag tror personligen att det skulle skapa bättre förtroende för spelutvecklarbolagen om dom tillät insyn i varje del av skapandet. Och jag tror att det skulle skapa en mer personlig relation till deras fans som faktiskt är den främsta anledningen till varför dom jobbar med spel.

Det är oerhört lätt i många branscher att glömma varför man gör det man gör. För utan nån som köper spelen så finns ingen spelstudio.

Och dessutom så måste 23 miljoner vara mycket eftersom han bad om betydligt mindre från början så antingen har han använt pengarna till annat än vad konsumenterna betalat för eller så är han värdelös i matematik och sköter budgeten själv.

Om man tar emot 23 miljoner så bör det komma med nåt slags ansvarstänkande med det. Det påminner om en streamingsida som ett par svenskar hade för några månader sen. Dom bad om donationer för att fortsätta streama och fick nog in en hel del. Sen la dom ner sidan för att dom blev osams med varandra i chatten på sidan. Då förtjänar man nästan offentlig prygling när man inte kan känna att man måste vara mogen och ta ansvar för pengarna människor i princip har investerat i ens projekt.
Och min känsla är att det finns många (framförallt yngre) i spelbranschen som saknar den känslan av ansvar.

Medlem
Skrivet av tobajas:

Hur kan det också vara så att en budget som ett företag som varit I branchen I många många år sätts på 2.7 miljoner kroner men istället får man 22.3 miljoner alltså 8 gånger så mycket pengar som man trodde sig behöva och begärde.

Hur kan alltså ett etablerat spel bolag spräcka en budget som de själva gjort och där de fick 8 gånger mer än de begärde och pengarna räcker helt plötsligt till knappt 50% av spelet.

Men det är väl redan etablerat att planen var att om de fick den begärda summan skulle det bli ett mobilspel av det hela. Sedan när de fick så mycket mer bestämde de sig för att göra ett större PC-spel istället.

Att kickstarterpengarna inte räckte sedan är väl inte något jätteproblem heller då han inte "ber" om mer pengar utan tänker få in dem från Steam istället.

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av tobajas:

Hur kan det också vara så att en budget som ett företag som varit I branchen I många många år sätts på 2.7 miljoner kroner men istället får man 22.3 miljoner alltså 8 gånger så mycket pengar som man trodde sig behöva och begärde.

Hur kan alltså ett etablerat spel bolag spräcka en budget som de själva gjort och där de fick 8 gånger mer än de begärde och pengarna räcker helt plötsligt till knappt 50% av spelet.

Men det är väl redan etablerat att planen var att om de fick den begärda summan skulle det bli ett mobilspel av det hela. Sedan när de fick så mycket mer bestämde de sig för att göra ett större PC-spel istället.

Att kickstarterpengarna inte räckte sedan är väl inte något jätteproblem heller då han inte "ber" om mer pengar utan tänker få in dem från Steam istället.

Om du har kollat in deras kickstarter sida.

http://www.kickstarter.com/projects/doublefine/double-fine-ad...

Så står det att de vill skapa ett PC äventyrs spel detta kan ses genom att läsa deras pledge rewards som är från början "The finished game in all of its awesome glory DRM free on PC, Mac, and Linux, or via Steam for PC and Mac, exclusive access to the Beta on Steam, access to the video series, and access the private discussion community."

De lägger sedan till i en update att eftersom de har fått in så mycket pengar mer än de trodde så ska de nu göra spelet till

"UPDATE 1: Proud to announce we're going to be developing for PC, Mac, Linux, iOS, and Android!"

Saken är sedan att nej han ber inte om mer pengar men han kommer släppa den i två delar och den första ska släppas men den andra släpps bara om den första delen säljer tillräckligt bra för att de ska få pengar att göra klart den andra delen.

123
Skriv svar