Är spel bara lek?

Robot
Är spel bara lek?

Det blev munhugg och kamp redan i första två avsnitten av Fragzone - vem vann den verbala duellen?


Medlem
Är spel bara lek?

303 failed to load resource varje gång på era videos ..

Medlem

Håller inte med Per.

Tror inte spel som Angry Birds blivit stora bara på grund av enkelheten utan för att det krävs enkelhet på mobiler.

Du vill inte ha ett avancerat RPG att spela på mobilen för man har oftast inte tid med sånt. Därför vill man helst ha något enkelt man kan spela på bussen eller liknande platser.

Att det sedan blivit stort ligger nog i att alla har mobiler och alla testar på spel. En del som annars kanske inte spelar så ofta fastnar för spel. Men majoriteten av vännerna jag känner som annars spelar på konsol eller på pc sitter väldigt sällan och spelar något på mobilen.

Det är min teori. Tror inte alls på Pers version där folk gått över från spel med berättelser (äventyr, rpg osv) till enklare spel som Angry Birds.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

sluta använda internet explorer eller vad tusan nu skiten hette:D

Medlem
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av pippen1001:

303 failed to load resource varje gång på era videos ..

Kolla på tuben, då!

Adblockers kan också ställa till det...


signatur
Medlem

lets face it, mobiler är mobiler, är man en hängiven gamer så bryr man sig inte mycket om vad man kör på bussen, för att fördriva tiden, till och från jobbet. Väl hemma eldar man upp med seriösare spel på helt andra plattformar och smart telefonen ligger någonstans och samlar damm tills någon ringer eller skriver.

Men liksom, spel som minecraft skapar man ju på sätt och vis sin egna story, gentemot candycrush som inte har någon sådan känsla eller ens är lagt åt det hållet.

Spel skall vara utmanande, men det ena utesluter inte det andra.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av pippen1001:

303 failed to load resource varje gång på era videos ..

Kolla på tuben, då!

Adblockers kan också ställa till det...

Använder inga plugins på Firefox och eran spelare har alltid funkat perrfa för mig:)

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Loltron:

lets face it, mobiler är mobiler, är man en hängiven gamer så bryr man sig inte mycket om vad man kör på bussen, för att fördriva tiden, till och från jobbet. Väl hemma eldar man upp med seriösare spel på helt andra plattformar och smart telefonen ligger någonstans och samlar damm tills någon ringer eller skriver.

Men liksom, spel som minecraft skapar man ju på sätt och vis sin egna story, gentemot candycrush som inte har någon sådan känsla eller ens är lagt åt det hållet.

Spel skall vara utmanande, men det ena utesluter inte det andra.

Samtidigt kan jag tycka att ordval som "seriösa spel" och "spel skall vara utmanande" definierar spel på ett sätt jag inte skulle göra. För mig måste inte ett spel kräva något för att vara bättre än andra. Begreppet spel är i grunden brett och luckras upp mer för varje år. Jag är inte den som hyllar varenda notgame-titel som dyker upp men jag kan inte låta bli att fascineras av utvecklingen av mediumet de senaste 25 åren. Fan, nu lät jag gammal.


signatur
Medlem

Håller med Victor.

Men det kan bero lite på att jag får nostalgisk stimulans (låter lite fel) av att se och höra honom då man för ett antal år sedan brukade sitta och kolla på Press2play.


signatur

Everybody needs help.

ZF
Medlem

spel är spel helt enkelt. är spel lek så är allt annat meningslöst också lek, som att hoppa högst, fortast, bredast eller spela fotboll.

framgångsrika spel är de som är lätta att lära men svåra att bemästra som det brukar heta.

Medlem

Själv blir jag bara arg. DET HETER DATOR SPEL INTE DATA.... FFS... Om ni ska sitta och argumentera kan ni väl ändå vara kompetenta nog att uttrycka ämnet som det är. DATORSPEL inte DATA SPEL. Data är något helt annat. Slemhögar

phi
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Loltron:

lets face it, mobiler är mobiler, är man en hängiven gamer så bryr man sig inte mycket om vad man kör på bussen, för att fördriva tiden, till och från jobbet. Väl hemma eldar man upp med seriösare spel på helt andra plattformar och smart telefonen ligger någonstans och samlar damm tills någon ringer eller skriver.

Men liksom, spel som minecraft skapar man ju på sätt och vis sin egna story, gentemot candycrush som inte har någon sådan känsla eller ens är lagt åt det hållet.

Spel skall vara utmanande, men det ena utesluter inte det andra.

Samtidigt kan jag tycka att ordval som "seriösa spel" och "spel skall vara utmanande" definierar spel på ett sätt jag inte skulle göra. För mig måste inte ett spel kräva något för att vara bättre än andra. Begreppet spel är i grunden brett och luckras upp mer för varje år. Jag är inte den som hyllar varenda notgame-titel som dyker upp men jag kan inte låta bli att fascineras av utvecklingen av mediumet de senaste 25 åren. Fan, nu lät jag gammal.

Får nog lov att hålla med Calle här.

Jag är allergisk mot just ordvalet "seriösa spel" när folk pratar om AAA-titlar på konsol eller PC och som sedan ser ner på mobilspelen och dess spelare som en lägre och lite "dummare" form av spelare för att de gillar mobilspel.

Det finns flera "lättsamma" mobilspel som jag har haft betydligt roligare med och som jag loggat långt fler timmar i än vissa AAA-titlar på konsol, för en bråkdel av kostnaden för dessa AAA-titlar.

För mig handlar det snarare om tillgängligheten i ett mobilspel. Jag behöver nödvändigtvis inte sitta på flyget, bussen, tuben etc för att kunna spela dessa spel utan det händer att jag ligger och slöspelar dessa spel en hel kväll i soffan med någon film igång i bakgrunden. Man behöver inte vara så förbannat pretentiös i sitt spelande hela tiden.

Ibland pallar jag helt enkelt inte med att följa en story eller jaga kills i ett FPS-spel utan vill bara ha något lättsamt att underhålla mig med i ett par timmar och för det så är mobilspel av olika slag helt klockrena. Nu senast i helgen satt jag och ett par kompisar i soffan och spelade Pandemic på iPad i flera timmar och vi hade skitkul trots ett lättsamt och enkelt men samtidigt otroligt utmanande spel.

Medlem
Skrivet av Rentah:

Själv blir jag bara arg. DET HETER DATOR SPEL INTE DATA.... FFS... Om ni ska sitta och argumentera kan ni väl ändå vara kompetenta nog att uttrycka ämnet som det är. DATORSPEL inte DATA SPEL. Data är något helt annat. Slemhögar

Dataspel har blivit vanligt att säga, så det är bara att gilla läget. För övrigt består ett spel av en mängd data. Ta ett chill pill.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

ZF
Medlem
Skrivet av Rentah:

DATORSPEL inte DATA SPEL. Data är något helt annat.

spel på datorer består ju oftast av data, så dataspel borde vara språkligt korrektast. en gång i tiden fanns dock även spel som fysiskt verkligen utgjordes av hårdvaran i en dator, då kunde istället datorspel vara mest korrekt.

brädspel består på tal om sällan av faktiska brädor längre, men det låter bättre än att säga kartonnagespel. jag skulle dock inte sätta den teorin på ett bräde.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Håller inte med Per.

Tror inte spel som Angry Birds blivit stora bara på grund av enkelheten utan för att det krävs enkelhet på mobiler.

Du vill inte ha ett avancerat RPG att spela på mobilen för man har oftast inte tid med sånt. Därför vill man helst ha något enkelt man kan spela på bussen eller liknande platser.

Att det sedan blivit stort ligger nog i att alla har mobiler och alla testar på spel. En del som annars kanske inte spelar så ofta fastnar för spel. Men majoriteten av vännerna jag känner som annars spelar på konsol eller på pc sitter väldigt sällan och spelar något på mobilen.

Det är min teori. Tror inte alls på Pers version där folk gått över från spel med berättelser (äventyr, rpg osv) till enklare spel som Angry Birds.

Håller med!

Medlem

Ord som "lek" inte passande för spel i min mening. Det är lite som att kalla film "underhållning". Det begränsar mediet något enormt. Skulle till exempel inte kalla en film som Schindler's List underhållande, men att filmer som det finns är viktigt för att film som helhet ska tas på allvar.

På spelsidan kan man ju titta på en titel som Cart Life. Intressant och tankeväckande... men knappast vad jag skulle kalla traditionell underhållning, och absolut inte "lek".

Medlem
Skrivet av Rentah:

Själv blir jag bara arg. DET HETER DATOR SPEL INTE DATA.... FFS... Om ni ska sitta och argumentera kan ni väl ändå vara kompetenta nog att uttrycka ämnet som det är. DATORSPEL inte DATA SPEL. Data är något helt annat. Slemhögar

1 person bryr sig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag praktiskt taget avskyr Per han är som en jävla politiker. Han är den värsta typen a volk som finns i spelbranchen. Victor har helt rätt i allt han säger och verkar vara mer down to earth. Att spela spel är det många som gör som jobb folk som jobbar som recensenter eller med youtube, speciellt dom som jobbar med att få grymma gameplays vilket kan bli fruktansvärt stressande speciellt de dagrna man inte får några alls. Sedan så har vi E-Sport som är definitivt ingen lek och det krävs din full uppmerksamhet och dedication precis som med youtube. Spel kan vara lek men det går ej att genralisera det och kommer aldrig kunna gå heller. Det var länge sen jag blev riktigt sur och skrev en sån här arg kommentar men nu brast det bara.

Medlem

Det är kul att Viktor tar upp film eftersom det bara är 20-år sedan filmen ansågs vara någon slags fulkultur. Givetvis kan inte alla spel vara för alla, däremot så är det realistiskt att anta att ett mer "lekfullt" spel i klass med arga pippfåglarna når ut mer än Planescape Torment.
Spel är spel, behöver det vara så mycket mer eller mindre?


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

"Hen" "snippa" "lek" vart är vi påväg... visste ni inte att spel är serious business

Redaktör
Skrivet av Rentah:

Själv blir jag bara arg. DET HETER DATOR SPEL INTE DATA.... FFS... Om ni ska sitta och argumentera kan ni väl ändå vara kompetenta nog att uttrycka ämnet som det är. DATORSPEL inte DATA SPEL. Data är något helt annat. Slemhögar

Det funkar som en svensk variant av engelskans "video games", som täcker in flera typer av spel (datorspel, konsolspel, mobilspel). Vi har vad jag vet inget annat bra ord för det i svenskan. Det är ett dåligt ord, men det fyller en bra funktion.


signatur
Medlem
Skrivet av Rentah:

Själv blir jag bara arg. DET HETER DATOR SPEL INTE DATA.... FFS... Om ni ska sitta och argumentera kan ni väl ändå vara kompetenta nog att uttrycka ämnet som det är. DATORSPEL inte DATA SPEL. Data är något helt annat. Slemhögar

Jag refererar till Dataspelsbranschen eftersom branschorganisationen heter det. Herregud.

http://dataspelsbranschen.se

Medlem
Skrivet av Skäggbiffen:

Det är kul att Viktor tar upp film eftersom det bara är 20-år sedan filmen ansågs vara någon slags fulkultur. Givetvis kan inte alla spel vara för alla, däremot så är det realistiskt att anta att ett mer "lekfullt" spel i klass med arga pippfåglarna når ut mer än Planescape Torment.
Spel är spel, behöver det vara så mycket mer eller mindre?

Absolut, men när du beskriver att "spel är spel" så har du ändå inte hjälpt någon oinitierad att förstå vad det är. Du har själv redan laddat "spel" med en betydelse, så det är bara beskrivande för dig och oss.

Hela problematiken ligger ju i att "utomstående" inte orkar förstå sig på mediet - vad det omfattar och innebär. Vi behöver inte "frälsa" alla, men vi bör iallafall få folk att förstå och acceptera vad spel är.

Orsaken att nyhetsmedier än idag kan skandera med provocerande rubriker som att "våldsspel orsakar massaker" rotar sig i ren och skär oförståelse, som i sin tur skapat fördomar, som därigenom bekräftas. Om vi ska lyckas luckra upp och riva dem måste vi börja i definitionen av mediet. Och att förenkla det till att vara "lek" tror jag bara är kontraproduktivt i längden.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Håller med Victor.

Men det kan bero lite på att jag får nostalgisk stimulans (låter lite fel) av att se och höra honom då man för ett antal år sedan brukade sitta och kolla på Press2play.

Haha! Naw.

tka
Medlem

Vad är det man måste köpa för att kunna se videos här på fragzone?

Medlem

Tycker spel är som vilken underhållning som helst, ser ingen skillnad på spel, film, böcker och musik förutom hur vi som konsument tar emot innehållet så att säga.

En bok kan man läsa i sin egen takt, ibland spel, men det går inte så bra med musik och film. Å andra sidan kan musik och film ha ett flöde utan avbrott, som spel sällan kan uppnå.

Personligen föredrar jag spel, då jag annars lätt kan bli uttråkad eller i böckers fall har jag svårt att koncentrera mig. Finns ju såklart mellan alternativ så som serieböcker, som delar plats med spel som något barnsligt.

All media har potential att beröra eller vara enkel underhållning utan behov av att påverka mer än ett lyckorus. Så om jag skulle få säga mitt, så är spel inte mer eller mindre än vad man gör det till.

Vill säga, jag tycker inte det är rättvist att dra allt över en gräns, så jag finner ingen mening med dessa argument.

Medlem

Av att läsa alla dessa upprörda inlägg kan man dra slutsattsen att spel är inte samma för dig som mig.
Spel är spel helt enkelt.

För mig lek, tidsfördriv och tävlan

För någon annan kanske ett sätt att leva

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Loltron:

lets face it, mobiler är mobiler, är man en hängiven gamer så bryr man sig inte mycket om vad man kör på bussen, för att fördriva tiden, till och från jobbet. Väl hemma eldar man upp med seriösare spel på helt andra plattformar och smart telefonen ligger någonstans och samlar damm tills någon ringer eller skriver.

Men liksom, spel som minecraft skapar man ju på sätt och vis sin egna story, gentemot candycrush som inte har någon sådan känsla eller ens är lagt åt det hållet.

Spel skall vara utmanande, men det ena utesluter inte det andra.

Samtidigt kan jag tycka att ordval som "seriösa spel" och "spel skall vara utmanande" definierar spel på ett sätt jag inte skulle göra. För mig måste inte ett spel kräva något för att vara bättre än andra. Begreppet spel är i grunden brett och luckras upp mer för varje år. Jag är inte den som hyllar varenda notgame-titel som dyker upp men jag kan inte låta bli att fascineras av utvecklingen av mediumet de senaste 25 åren. Fan, nu lät jag gammal.

Datorspel, precis som skivstången, åldersdiskriminerar inte.

Datorspel är ju lek. Man får hitta sina leksaker man tycker om och leka med dom! Ge fan i dom man inte gillar. (jag lekte med lego när jag var liten, hade inga action dockor t.ex.) Jag leker general över mina små antika soldater och erövrar andra länder. Jag leker soldat och pangar andra som leker.... jk ctd , för tidig release på alla spel, lögner och hype, pc "master race".

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av tka:

Vad är det man måste köpa för att kunna se videos här på fragzone?

Nada?


signatur
12
Skriv svar