Valve ansöker om varumärkesskydd för Half-Life 3*

Medlem

Half life när det kom... MUMS
Half life 2 när det kom... MUMMA
Half life 3 jag är redo!

Inaktiv

Något är verkligen på gång.

"Half-Life 3" on Valves bug
tracker confirms HL3 is in dev
(46dev), L4D3 hits 71 devs"

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=688711

Edit: fungerande länk.
Edit 2: Adam Foster var tydligen med i den listan. Han gjorde modden Minerva till Half Life 2.

Medlem
Skrivet av Grimley:

Något är verkligen på gång.

"Half-Life 3" on Valves bug
tracker confirms HL3 is in dev
(46dev), L4D3 hits 71 devs"

http://neogaf.com/showthread.php?t=688711

File not found.

Inaktiv
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Grimley:

Något är verkligen på gång.

"Half-Life 3" on Valves bug
tracker confirms HL3 is in dev
(46dev), L4D3 hits 71 devs"

http://neogaf.com/showthread.php?t=688711

File not found.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=688711

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Thane:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Oddjob:

Varför är det ett sånt ståhej för Half-Life 3 egentligen?
Jag menar visst, Half-Life 2 var bra men det behöver inte göra så att gamingvärlden stannar upp direkt någon nämner Half, Life och 3 i samma mening.

För varje HL game har revolutionerat gaming industrin.

Låt mig förklara för dig, HL1 enginen som gav liv till Cs, Day of defeat, grym grafik för sin tid med ögon som följde dig. i den grafiken den hade vart den helt igenombrytande.

detta är bara en liten del utav grejjerna hl1 gav det vart mycket mer.

Hl2 Source Engine 2 första fysik motorn med så extremt bra fysik att tom andra företag hackade till sig källkoden för göra en egen tog andra företag 1-2 år innan dom ens kom i närheten.

inte nog med detta grafiken vart extremt snygg för sin tid gemfört med annan grafik närmst vart unreal Engine som kom året efter men hade inte fysik i närheten av Source Engine.

L4D,garrys mod,alla spel som används sig utav dess motor Hell tom Titanfall använder sig utav en moddad Source Engine tror nog ej du är medveten om detta ens, då flesta ej tror mig när jag säger det

Ja titanfall är Source Engine moddad!

Notera detta vart en lätt beskrivning, varje gång valve släppt HL har dom revolutionerat att givit liv till spel vi aldrig kanske inte ens fått se.

Så det är inte bara "hl" som gör folk hypade utan effekten där till, jag tycker själv hl1 är mycket bättre än hl2 som spel.

HL1 använde väl en modifierad motor av Quake? I alla fall enligt Wikipedia: http://en.m.wikipedia.org/wiki/GoldSrc

Han sa inget annat eller?

Trodde han menade att HL1 använde source engine 1, när han skrev att HL2 använder source engine 2.

I alla fall HL2 använder ju "source engine 1"

Fast nu gjorde väl inte Valve source motorn heller, alltså den motorn som Half Life 2 bygger på?

Jo? Vilka gjorde den då om inte Valve?

De modifierade en redan existerande motor, Havok. Googla själv

Det är en viss sanning med modifikation, fysik-delen i Source är en kraftigt modifierad variant av Havok. Men Source som en helhet är Valve´s egen utvecklade motor.

I och med att den var såpass tungt modifierad (läs förbättrad) så skulle jag ändå vilja kalla fysikdelen deras egenutvecklade.

Source har fortfarande kvar ID Tech's kod i grunden, det mest uppenbara är konsollsyntax och kommandon. Det är inte mycket kvar av den men den finns där och Source är därmed inte Valve's helt egenutvecklade motor.

Medlem

jävlar det händer dom har redan arrangerat arbetsgruppen bakom hl3, så nog har dom börjat arbeta på hl3

Medlem
Skrivet av Ahris:

Source har fortfarande kvar ID Tech's kod i grunden, det mest uppenbara är konsollsyntax och kommandon. Det är inte mycket kvar av den men den finns där och Source är därmed inte Valve's helt egenutvecklade motor.

Suck. Det finns alltid ett få av er va?

Den lilla kod som fortfarande finns kvar är rester ifrån GoldSrc (vilket i sin tur är en kraftigt modifierad variant av id tech) som knappt används nått i dagsläget, den används till största del för Valve´s idé bakom att det ska vara enkelt att porta gamla saker in i Source, exakt samma tänk som ligger bakom Source 2. Därav en anledning att Source inte har versions nummer, det är en "sömmlös" motor.

Det finns även vissa rader av kod som är identiska med id tech, men kika gärna på andra motorer och du kommer även finna där att det finns bra och dåliga sätt att skriva samma funktion på, som ser exakt ut som någon annan skrivit den. Om du skapar en låt men den innehåller fyra sammanhängande noter på samma ställe som i Für Elise, är det inte din egna låt då?

Med det tankesättet så kan man lika gärna tänka att id Tech inte är helt egenutvecklad av id då den är skrivet i C, och C är inte egenutvecklat för det bygger på FORTRAN vilket i sin tur bygger på Assembly os.v. När det är såpass stora skillnader från vad det var, så bör man kunna kalla det för sin "egna".

Det är lite som att säga att det är inte BMW´s egna bilar då alla bilar i grunden bygger på en Benz.


signatur

Nämen!

Inaktiv
Skrivet av Oddjob:

Varför är det ett sånt ståhej för Half-Life 3 egentligen?
Jag menar visst, Half-Life 2 var bra men det behöver inte göra så att gamingvärlden stannar upp direkt någon nämner Half, Life och 3 i samma mening.

Half-life och Half-Life 2 var inte bara "bra". De var banbrytande för sin tid och la mycket av grunden för den moderna FPS-genren. Att fans förväntar sig samma stortdåd som föregångarna är inte förvånande.


signatur

I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem.

Medlem
Skrivet av bleak:

Och har det gått så länge så kan man nog tro på att det kan vara innovativt.

Om ändå, Duke Nukem anyone?


signatur

Silence fills the empty grave, now that I am gone.
But my mind is not at rest, for questions linger on.

Medlem
Skrivet av Oddjob:

Varför är det ett sånt ståhej för Half-Life 3 egentligen?
Jag menar visst, Half-Life 2 var bra men det behöver inte göra så att gamingvärlden stannar upp direkt någon nämner Half, Life och 3 i samma mening.

Både HL2 och Doom 3 låg ju bra långt före sin tid tekniskt när de kom ut ~2004 och var brutalt snygga. Sen att HL2 faktiskt hade en väldigt bra story gjorde inte saken sämre.

Medlem

Fan hände med episode 3 då? Eller ska de göra den där "finns ingen föregångare skiten" igen som Rockstar gjort med GTA typ? 1,2,3 vice (4), san (5), 4(6) och 5(7).

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Fan hände med episode 3 då? Eller ska de göra den där "finns ingen föregångare skiten" igen som Rockstar gjort med GTA typ? 1,2,3 vice (4), san (5), 4(6) och 5(7).

Inget HL utan Gordon Freeman det kan du räkna med ialf.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Oddjob:

Varför är det ett sånt ståhej för Half-Life 3 egentligen?
Jag menar visst, Half-Life 2 var bra men det behöver inte göra så att gamingvärlden stannar upp direkt någon nämner Half, Life och 3 i samma mening.

Half Life 2 satte en ny allmän standard för gameplay, mekanik, fysik, AI, animationer och grafik som vi inte sett sedan Half Life 1 eller Doom.

Förutom ett fåtal grafiska och tekniska aspekter är HL2 än idag forfarande ett spel i världsklass, vilket både säger något om hur bra spelet är, men kanske tyvärr mer om hur låg standarden för genren har blivigt dem senaste åren.

Jag och troligtvis många andra börjar bli väldigt trötta på allt mediokert, ambitionslöst, ytligt dravvel som hyllas till skyarna för att det inte finns något bättre att jämföra med.

FPS genren behöver verkligen ett nytt ambitiöst storbudget spel, från en passionerad utveckare som kan höja ribban igen. Och om CD Project Red inte nu planerat att göra ett fps spel inom närmaste tiden, ser jag inte en enda storbudget utvecklare kvar idag förrutom Valve som har potentialen, friheten och viljan att klara av ett sådant projekt.

Men det är ju tyvärr en förutsättning att dem då designar enbart för PC och mus/tangentbord om det nu ska ha en chans att kunna leva upp till dem förväntningar. Så fan i helvette det kommer ju aldrig hända. Men vi kanske fortfarande får ett bra spel, vilket inte är fy skam :)....

:(...

Battlefield sätter standarden skyhög för FPS i gemförelse till allt annat FPS skräp där ute. Sjukt underskattat spel. Kolla fordononen, kontrollerna, vapnen, mapsen, för att inte tala och balans, grafik, ljud och animationer. Finns inget i närheten FPS som är lika komplett som Battlefield och det kommer inte HL3 vara heller.

Medlem

Vad är så speciellt med Half-Life?

Jag minns när det kom... och man förväntade sig väl inte något speciellt då egentligen eftersom samma HYPE som skapas runt spel inte riktigt var möjlig då.

Förstår inte ens vad spelet handlar om... så någon vidare story var det ju inte heller.

Medlem

Posta snabbsvar: Fyll i ditt meddelande här och klicka på knappen "Posta snabbsvar".

För att komma till det vanliga svarsformuläret, klicka istället på knappen "Nytt inlägg" nedan.

OBS: När du svarar hamnar ditt inlägg alltid sist i tråden.

Skrivet av Lesnitsky:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Oddjob:

Varför är det ett sånt ståhej för Half-Life 3 egentligen?
Jag menar visst, Half-Life 2 var bra men det behöver inte göra så att gamingvärlden stannar upp direkt någon nämner Half, Life och 3 i samma mening.

Half Life 2 satte en ny allmän standard för gameplay, mekanik, fysik, AI, animationer och grafik som vi inte sett sedan Half Life 1 eller Doom.

Förutom ett fåtal grafiska och tekniska aspekter är HL2 än idag forfarande ett spel i världsklass, vilket både säger något om hur bra spelet är, men kanske tyvärr mer om hur låg standarden för genren har blivigt dem senaste åren.

Jag och troligtvis många andra börjar bli väldigt trötta på allt mediokert, ambitionslöst, ytligt dravvel som hyllas till skyarna för att det inte finns något bättre att jämföra med.

FPS genren behöver verkligen ett nytt ambitiöst storbudget spel, från en passionerad utveckare som kan höja ribban igen. Och om CD Project Red inte nu planerat att göra ett fps spel inom närmaste tiden, ser jag inte en enda storbudget utvecklare kvar idag förrutom Valve som har potentialen, friheten och viljan att klara av ett sådant projekt.

Men det är ju tyvärr en förutsättning att dem då designar enbart för PC och mus/tangentbord om det nu ska ha en chans att kunna leva upp till dem förväntningar. Så fan i helvette det kommer ju aldrig hända. Men vi kanske fortfarande får ett bra spel, vilket inte är fy skam :)....

:(...

Battlefield sätter standarden skyhög för FPS i gemförelse till allt annat FPS skräp där ute. Sjukt underskattat spel. Kolla fordononen, kontrollerna, vapnen, mapsen, för att inte tala och balans, grafik, ljud och animationer. Finns inget i närheten FPS som är lika komplett som Battlefield och det kommer inte HL3 vara heller.

Grafiskt och tekniskt sett är tex BF3 och kommande BF4 på hög nivå, men spelen anser jag är fortfarande ytligt dravvel jämfört med tex Natural Selection 2.

Inaktiv

Intressant läsning, blir lite tveksam om de verkligen jobbar med HL3.

Inaktiv
Skrivet av Grimley:

Intressant läsning, blir lite tveksam om de verkligen jobbar med HL3.

Det är inte Gabe som har skrivit det där ..

Medlem

Jag hade gärna sett en stor ökning och förökning av orginella och innovativa RTS spel!

Men HL3 är fint också

phi
Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Grimley:

Intressant läsning, blir lite tveksam om de verkligen jobbar med HL3.

Det är inte Gabe som har skrivit det där ..

Nej, men jag tyckte det var kul läsning i alla fall. Personen som skrivit texten har däremot en del poänger.

Skribent
Skrivet av Kimeriderf99:

http://www.reactionface.info/sites/default/files/images/13105...

Sry, FZ det går inte att hålla sig undan..

FZ vann genom att ha en rolig bild på Gabe i nyheten. Nu måste du bjuda alla på tårta.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Kimeriderf99:

*Bild*

FZ vann genom att ha en rolig bild på Gabe i nyheten. Nu måste du bjuda alla på tårta.

But... The cake is a lie...

Medlem
Skrivet av Exxo:

Vad är så speciellt med Half-Life?

Jag minns när det kom... och man förväntade sig väl inte något speciellt då egentligen eftersom samma HYPE som skapas runt spel inte riktigt var möjlig då.

Förstår inte ens vad spelet handlar om... så någon vidare story var det ju inte heller.

Är ju typ den simplaste storyn ever, gordon ska göra ett experiment, nått går snett, varelser från dimension x teleporteras in random över black mesa som ett resultat, militären kallas in för att förgöra alla på platsen, gordon måste försöka rädda dagen.

Det fina med storyn är ju att den går att summera med en mening, inga cutscenes och sådant tjafs, storyn förmedlas genom gameplay,

half-life slog huvudet på spiken vad jag som gamer vill ha i ett fps.

Minns det som igår vilken fröjd det var att se en hjälplös professor springa från marinsoldater, eller headcrabs-/zombies, eller rakt in i en trip-mine.

Spelet var långt och utmanande, finns inget att klaga på.
Deras motor var top-notch då, fanns inget annat fps spel det året "1998" som toppade half-life, tycker inte jag iaf. Unreal, turok 2 och typ Sin som kom samma år såg ju ut och kändes som en bajskörv i jämförelse.

Medlem

Jösses vad många som uppenbarligen glömmer hur sorgligt buggigt Half-Life 1 var vid release. Spel som ex. Unreal var bra mycket bättre på den fronten, om än HL såg snäppet vassare ut. Half-Life 2 var ett bra spel (till och med ett exceptionellt spel för sin tid), utan tvekan, men det var och är inte gudarnas gåva till spelvärlden.

Väldigt mycket purple haze över hela Half-Life-serien, vilket är riktigt tragiskt. Visst vill jag veta hur historien slutar, men det för mig är bra mycket viktigare än någonting annat. Att de (eller fanatiska anhängare) tror att de ska frälsa spelvärlden (igen...) vore bara trist.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Detta var tydligen fejk och det var inte Valve som skickat in denna ansökan.

http://www.valvetime.net/threads/fake-european-half-life-3-po...

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Detta var tydligen fejk och det var inte Valve som skickat in denna ansökan.

http://www.valvetime.net/threads/fake-european-half-life-3-po...

MEN FÖR HELVETE!

Medlem
Skrivet av Oddjob:

Varför är det ett sånt ståhej för Half-Life 3 egentligen?
Jag menar visst, Half-Life 2 var bra men det behöver inte göra så att gamingvärlden stannar upp direkt någon nämner Half, Life och 3 i samma mening.

Därför att Half-Life är ett av de spel som utgör en av de få grundpelare som bygger upp det vi står på idag.


signatur

Niet.

Medlem

Nej fan nu får det vara nog!

Medlem

Jag förstår inte logiken hos vissa gamers.

När Portal eller Left4Dead får en uppföljare så "mjölkar" Valve alla spelare. Men när Half-Life får sin 5'e titel eller vad det nu är, ja då är ut med champagne och smicker!

Missförstå mig inte jag älskar Valves produkter, det är bara en observation.

Medlem
Skriv svar