Windows 8.1 släppt – startknappen tillbaka!

Medlem

ctlr-T löste problemet med färgen!
är något med 3D-vision eller nåt som var fel.... Allt peachy nu!

Inaktiv
Skrivet av Alienist:
Skrivet av Aresz:

Om man nu inte vill logga in med ett MS konto efter uppdatering till 8.1, utan vill köra lokalt, hur gör man då?

Vid install av win8 fanns alternativet att köra lokalt, det finns inte efter uppdatering till 8.1.

Har precis uppdaterat till 8.1 och om du väljer att registrera ett nytt konto istället för att använda ditt MS-konto när du ska logga in första gången så finns alternativet att köra lokalt där. Annars borde du kunna skapa ett nytt lokalt konto, helt enkelt.

Skulle aldrig i mitt liv regga ett MS-konto och det är snudd på skandal att man inte kan använda Windows mail eller kalender utan konto. Tack och lov att det nu går att ställa in så att man startar direkt till skrivbordet och slipper Modern UI-eländet så mycket det är möjligt...

Men då måste jag alltså skapa ett mskonto först helt enkelt? Får man då inte ett nytt konto istället för det gamla lokala jag hade innan uppgraderingen?

Medlem
Skrivet av baggso:
Skrivet av jonis:
Skrivet av baggso:

det här w8 hatet är så sjukt överdrivet.. det är som att alla är som Agda 85 som inte kan navigera sig runt i datorn utan en startknapp, eller så har jag en märklig uppfattning om "standard användaren"

Agda kanske inte är en vän av förändringar som bara gör invanda beteenden mer omständiga.

vad bra för det blir det ju inte

Jo det tycker Agda, och jag verkar känna Agda lite bättre än du gör. Agda känner att en fullskärmsersättare till startmenyn med gimmicks och annat tjafs (hennes ord) inte medför nått positivt överhuvudtaget. Snarare att hon känner sig låst, som om det var en läs-/surfplatta vi pratade om, och inte den 20.000krs rigg hennes barnbarn så vänligt satte ihop åt henne. Agda vill ha full frihet, och känner att Microsoft fortfarande är på fel spår.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

ELF
Medlem

Vill ha ett snyggare UI som man inte sticker ut ögonen på och en startmeny likt den i Windows 7 fast med ett kategoribaserat system som i vissa Linuxdistar.

Nu använder jag ju Windows 7, men skulle definitivt kunna tänka mig Microsoft bordet med Metro gränssnittet. Där skulle man kunna äta och surfa samtidigt


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Alienist:
Skrivet av Aresz:

Om man nu inte vill logga in med ett MS konto efter uppdatering till 8.1, utan vill köra lokalt, hur gör man då?

Vid install av win8 fanns alternativet att köra lokalt, det finns inte efter uppdatering till 8.1.

Har precis uppdaterat till 8.1 och om du väljer att registrera ett nytt konto istället för att använda ditt MS-konto när du ska logga in första gången så finns alternativet att köra lokalt där. Annars borde du kunna skapa ett nytt lokalt konto, helt enkelt.

Skulle aldrig i mitt liv regga ett MS-konto och det är snudd på skandal att man inte kan använda Windows mail eller kalender utan konto. Tack och lov att det nu går att ställa in så att man startar direkt till skrivbordet och slipper Modern UI-eländet så mycket det är möjligt...

Men då måste jag alltså skapa ett mskonto först helt enkelt? Får man då inte ett nytt konto istället för det gamla lokala jag hade innan uppgraderingen?

Du behöver inte skapa ett MS-konto, men du måste skapa ett nytt lokalt konto första gången du ska använda datorn efter uppgraderingen.

När den ber dig fylla uppgifterna för ditt MS-konto så klickar du på "Skapa nytt konto". Då kommer du till en ny sida där det finns ett alternativ att enbart skapa ett lokalt konto. Det är den sista alternativet och ganska lätt att missa. Hur nu det kan komma sig...

Medlem

@ baggso

Du har ingen aning om vad du pratar om, då du spyr ur dig såpass mkt skit

WIN 8 är största och sämsta OS och virus som någonsin sett dagens ljus.

Jag har varit med i windowskarusellen sedan W3.11

Detta är sämsta skiten EVER som man säger på svensk!

Medlem

Finns flera program som du kan skapa en startmeny med, till och med förändra den efter eget tycke. Såsom pokki, classic shell osv. Ett jävla whine över ingenting dock så kvarstår ju faktummet att w8 drar mindre än w7, precis som att w7 drar mindre än vista, en naturlig utveckling.

Däremot kan ju ingen säga emot att linux regerar om man ska tala ui där kan man ju customizea allt lul.

Medlem

@ jonis

Och ingen reagerar när en 85årig pensionär finner mer fel och kan sakligt uttrycka dem i ord, nedskrivet i en bok utan batterier, än vad naiva 20 åringar gör som trots allt "skall" eller bör ha en bättre förståelse eller ytbildning än vad deras äldre jämlikar har.

Men, ICKE!

Fan ett skämt, jag har träffat mer vassa åldringar som kan sitt system bättre än vad deras barnbarn kan.

Att man helt tar bort Win 7 från både fysiska och digtala köp gör att MS får skylla sig själva, kolla bara statestiken på illigal nedladdning, ni tror väl inte det är utav en slump att Win 7 32 / 64 bit ultimate toppar listan, och längst ned simmar Win 8 omkring och SKÄMS!

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Swedenrock:

Är man en looser user och bara startar ett spel och är nöjd där så duger win8.x.
Vill man ha kontroll så är det win 7 som gäller. Finns ingen som helst gain med gå till 8.

Kan bara konstatera att du har fel. Det är fan inte svårt att göra en enkel sökning på google och se vilka fördelar Win8 har gentemot Win7. Fast stavar man looser med "00" så kanske det är nivån man ligger på :b

Bara att Win8 tar mindre ram och processorkraft samt fungerar bättre med flerkärniga processorer är anledning nog att uppgradera enligt mig. Men finns fler fördelar om du orkar söka.

Skrivet av bleak:
Skrivet av Swedenrock:

Är man en looser user och bara startar ett spel och är nöjd där så duger win8.x.
Vill man ha kontroll så är det win 7 som gäller. Finns ingen som helst gain med gå till 8.

Kan bara konstatera att du har fel. Det är fan inte svårt att göra en enkel sökning på google och se vilka fördelar Win8 har gentemot Win7. Fast stavar man looser med "00" så kanske det är nivån man ligger på :b

Bara att Win8 tar mindre ram och processorkraft samt fungerar bättre med flerkärniga processorer är anledning nog att uppgradera enligt mig. Men finns fler fördelar om du orkar söka.

Skrivet av bleak:
Skrivet av Swedenrock:

Är man en looser user och bara startar ett spel och är nöjd där så duger win8.x.
Vill man ha kontroll så är det win 7 som gäller. Finns ingen som helst gain med gå till 8.

Kan bara konstatera att du har fel. Det är fan inte svårt att göra en enkel sökning på google och se vilka fördelar Win8 har gentemot Win7. Fast stavar man looser med "00" så kanske det är nivån man ligger på :b

Bara att Win8 tar mindre ram och processorkraft samt fungerar bättre med flerkärniga processorer är anledning nog att uppgradera enligt mig. Men finns fler fördelar om du orkar söka.

WIndows 8 är och förblir ett schizofreni OS. Det försöker vara två OS i ett. Dvs ett win7 med sitt missfoster till appOS som sidohäng.
Båda lever sitt egna liv i samma kropp men har ingenting med varandra att göra. Du måste contextswitcha imellan dem.
Hur fan kan detta vara bra?

looser user stavar jag hur jag vvill

Inaktiv
Skrivet av Alienist:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Alienist:
Skrivet av Aresz:

Om man nu inte vill logga in med ett MS konto efter uppdatering till 8.1, utan vill köra lokalt, hur gör man då?

Vid install av win8 fanns alternativet att köra lokalt, det finns inte efter uppdatering till 8.1.

Har precis uppdaterat till 8.1 och om du väljer att registrera ett nytt konto istället för att använda ditt MS-konto när du ska logga in första gången så finns alternativet att köra lokalt där. Annars borde du kunna skapa ett nytt lokalt konto, helt enkelt.

Skulle aldrig i mitt liv regga ett MS-konto och det är snudd på skandal att man inte kan använda Windows mail eller kalender utan konto. Tack och lov att det nu går att ställa in så att man startar direkt till skrivbordet och slipper Modern UI-eländet så mycket det är möjligt...

Men då måste jag alltså skapa ett mskonto först helt enkelt? Får man då inte ett nytt konto istället för det gamla lokala jag hade innan uppgraderingen?

Du behöver inte skapa ett MS-konto, men du måste skapa ett nytt lokalt konto första gången du ska använda datorn efter uppgraderingen.

När den ber dig fylla uppgifterna för ditt MS-konto så klickar du på "Skapa nytt konto". Då kommer du till en ny sida där det finns ett alternativ att enbart skapa ett lokalt konto. Det är den sista alternativet och ganska lätt att missa. Hur nu det kan komma sig...

Bra tack då kör jag vidare, var lite orolig för att det skulle bli flera användare på datorn plötsligt.

Medlem

Förstår inte varför folk fortsätter gnälla på 8:an då det är precis likadant som 7:an förutom startskärmen som man nu helt förbigår vid start.

För vanligt användande så märker man ingen skillnad mellan 7:an och 8:an. Det mesta är förbättringar "under skalet".

ELF
Medlem
Skrivet av Exxo:

Förstår inte varför folk fortsätter gnälla på 8:an då det är precis likadant som 7:an förutom startskärmen som man nu helt förbigår vid start.

För vanligt användande så märker man ingen skillnad mellan 7:an och 8:an. Det mesta är förbättringar "under skalet".

Har du sett hur UIt ser ut?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Kör 7an tills 9an kommer.
Ser ingen anledning att uppgradera.

Avstängd

klart MS får skit av folk då dom väljer att anpassa sitt windows mer och mer för folk med touchskärmar m.mm det dröjer inte länge innan dom skiter totalt i oss med datorer och väljer att mus är bajs och skärm är det enda rätta.

Microsoft är inte annat än dynga i mina ögon, får lov att dras med dom endast för att få spela mina spel. Och inte lönt att tala gott om windows 8 vissa av er här inne, w8 är inte annat än ett skämt.

Jag har förvisso inte testat det ännu, men av att döma hur det gått och blivit så kan jag inte göra annat än att ana det värsta. Och ja man kan googla fram fördelarna som finns med windows 8, men man kan ju ställa sig frågan om hur många av dessa saker som är sanna eller bara för att någon vill slicka microsofts bakdel. JAg gillar inte ens windows 7 riktigt då vista är det endas som funkat helt felfritt för min del, men jag föredrar windows 7 framför touchoperativet w8.

Inaktiv
Skrivet av baggso:

det här w8 hatet är så sjukt överdrivet.. det är som att alla är som Agda 85 som inte kan navigera sig runt i datorn utan en startknapp, eller så har jag en märklig uppfattning om "standard användaren"

Varför skulle jag vilja ha Metro som ett extra pålägg när jag bara kör desktop applikationer? Att få en start-meny som tar upp hela skärmen när det går utmärkt att göra samma sak från en start-meny som bara tar upp en marginell del av skärmen.

Sitter du verkligen och kör Metro-appar på Windows 8 på din desktop? Kollar väder och läser e-post på hela skärmen? Fint användande av ens 24" eller större. Kommentaren om Agda 85 låter mer som att du är beredd att svälja vad som helst som Microsoft pressar i dig.

Microsoft är helt fel ute när de försöker trycka in Metro på desktop. Unifierat fungerar inte i alla situationer.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av baggso:

det här w8 hatet är så sjukt överdrivet.. det är som att alla är som Agda 85 som inte kan navigera sig runt i datorn utan en startknapp, eller så har jag en märklig uppfattning om "standard användaren"

Varför skulle jag vilja ha Metro som ett extra pålägg när jag bara kör desktop applikationer? Att få en start-meny som tar upp hela skärmen när det går utmärkt att göra samma sak från en start-meny som bara tar upp en marginell del av skärmen.

Sitter du verkligen och kör Metro-appar på Windows 8 på din desktop? Kollar väder och läser e-post på hela skärmen? Fint användande av ens 24" eller större. Kommentaren om Agda 85 låter mer som att du är beredd att svälja vad som helst som Microsoft pressar i dig.

Microsoft är helt fel ute när de försöker trycka in Metro på desktop. Unifierat fungerar inte i alla situationer.

hade du läst mer i tråden hade du fått svaret på din fråga

Medlem
Skrivet av Zpartan:

@ jonis

Och ingen reagerar när en 85årig pensionär finner mer fel och kan sakligt uttrycka dem i ord, nedskrivet i en bok utan batterier, än vad naiva 20 åringar gör som trots allt "skall" eller bör ha en bättre förståelse eller ytbildning än vad deras äldre jämlikar har.

Men, ICKE!

Fan ett skämt, jag har träffat mer vassa åldringar som kan sitt system bättre än vad deras barnbarn kan.

Att man helt tar bort Win 7 från både fysiska och digtala köp gör att MS får skylla sig själva, kolla bara statestiken på illigal nedladdning, ni tror väl inte det är utav en slump att Win 7 32 / 64 bit ultimate toppar listan, och längst ned simmar Win 8 omkring och SKÄMS!

Medlem

Tacka gudarna för classic shell. Drog hem det efter 20min med nya laptopen för ett år sen.

Medlem
Skrivet av Zpartan:

@ baggso

Du har ingen aning om vad du pratar om, då du spyr ur dig såpass mkt skit

WIN 8 är största och sämsta OS och virus som någonsin sett dagens ljus.

Jag har varit med i windowskarusellen sedan W3.11

Detta är sämsta skiten EVER som man säger på svensk!

Då borde du också veta att ME, XP och Vista var rena katastrofen när dom släpptes?
Win8 har inte haft i närheten så mycket lanseringsproblem/prestandaproblem som ovan nämnda innan servicepack.
Win8 har faktiskt varit ett av dom släppen som gått smidigast på senare år.

Sen om man är ett stort fan av startmenyn så förstår jag man tycker det är jobbigt med ModernUI, men är den så viktig att det är "gamebreaking" menar du?

Medlem

Ni får behålla era pekskärmssystem. Windows 7 x64 tills det slutar supportas blir det för min del.

Medlem

Windows 8 är bättre än 7. Dock så gillar jag inte metro.... Allt ska bli touch-screen och vi alla ska sitta med gorilla armar. Hipsters kalla mig bakåtsträvare men jag vill inte ha metro. Det är inte tillräckligt hetro.

Medlem

Jupp beta 8.1 bye bye hej färdiga 8.1

Inaktiv
Skrivet av baggso:

hade du läst mer i tråden hade du fått svaret på din fråga

Ja, såg att du sväljer allt som Microsoft trycker i dig.

Medlem
Skrivet av bäverville:
Skrivet av von_lidl:

Kommer inte att uppgradera. Men kan någon berätta varför man ska byta upp sig fast att man är helt nöjd med windows 7? Blir datorn snabbare och enklare eller vad är grejen? Skönt att ha en platta på resande fot men att ha på en stationär, what's the point?

jag har använt win8 till min stationära i ett år nu och jag rekommenderar det starkt. Din dator kommer att starta hur mycket snabbare som helst, den drar mindre minne, snyggt och smidigt och metro suger inte så mycket som de som hatar microsoft säger att det gör. (de som säger att det suger brukar inte ens ha provat det)

Nä kan hålla med om att metro inte suger lika mycket som de microsoft hatare du pratar om säger. Det är nog värre än så, det går ett steg bakom ordet suger.

Metro är meningslöst, det är en tillbakagång till 90 talet, finns inget som helst mening att använda det på en desktop eller en bärbar dator. Däremot fungerar det väll hyfsat dom en glorifierad startknapp.

Varför låsa appar i fullskräm när de inte behövs eller ens på något sätt kan vara begärligt.

Är Windows 8 värdelöst på grund av detta? Nej det är det inte, man behöver inte använda metro program. Men det borde gå att avinstallera funktionen helt och hållet, för det gör inget annat än slösar på resurser och hårddiskplats.

Medlem

Har inte frivilligt använt startmenyn för att faktiskt hitta eller starta saker sedan Windows XP. I Windows 7 började jag istället söka efter programmen och startmenyn råkade då bara bli fylld av mina senast körda grejer. Fast det var ändå dom som låg i aktivitetsfältet till slut. Så Startknappen var bara ett sätt att komma åt sökfunktionen. Precis så fungerar det nu, men sökresultatet presenteras i helskärmsläge istället för en liten ruta i vänstra hörnet. Så för mig som använder Start som en sökfunktion istället för navigering är W8-gränssnittet mycket effektivare.

I 8.1 tar jag istället bort den nya startknappen, då jag tycker att den bara är i vägen i aktivitetsfältet. Det blir förvirrande att veta vilken siffertangent som är mappad till vilket program när allt är förskjutet ett steg.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av mrmanman:
Skrivet av fARLIGT:

Startade Dota 2 efter uppdateringen och färgen var rätt skum, men gjorde som någon skrev och drog ner nya drivrutiner och nu är allt finemang igen

har också skumma färger men inga tillgängliga uppdateringar på nvidia....
hmmm, kanske inte så smidigt som jag sa då

Hittade inte heller först på nvidia men letade lite till och fann dessa http://www.nvidia.com/object/win8-win7-winvista-64bit-327.23-...

De funkade för mig. Färgerna var helt skumma för mig innan i spel. Hade BF4-beta drivers innan.

Hade också BF4- beta drivers men tryckte på installera om drivers så antar jag fick dem normala drivers.

Medlem

Är du hardcore gamer, då kör du Windows 8 64-bit, för att den är bästa och snabbast system för spel just nu. Men med start8 tillägg, som kostar ca. 5dollar, så får du exakt samma startknapp än i Windows 7. Finns ingen anledning uppdatera till 8.1.

Medlem

Kört Windows 8 sedan släppet 2012, tycker det är den bästa versionen so far och en klar uppgradering på många plan från 7:an (som var min favorit efter Win 2000). Förstår varför startknappen lades till just för att Tant Agda inte skall bli förbryllad men jag hade gärna sett möjlighet att ta bort den om man vill. Jag känner inget behov av den, tar bara upp plats i taskbaren!

En bra sak de ändrat i 8.1 är söken, att default är en "everywhere" sök när man börjar skriva. Men samtidigt är det nice att de även har kvar Settings på Win + W och files på Win + F exempelvis om man vill specificera söken mer. De som säger att klicka sig runt är snabbare har fel! Win knappen, börja skriv, klicka enter, klart. Alternativt använda hot keysen för de grejer som finns exempelvis gamle goda Win + X menyn, Win + E för explorer, Win + Break för System, Ctrl-Shift-Esc för task manager och liknande.

Också ballt att det går att få Powershell som default kommandoprompt nu! Även om det fortfarande (sedan Windows 95) är bökigt att ändra storleken på prompten. De borde göra den resizable by default istället för att man måste ändra sådant själv.

Medlem

Jag fick lite problem efter uppdateringen, men gick att lösa.

Dels blev brandväggen (Comodo) inkompatibel, men en ny nedladdad version fixade det.

Sedan så installerades nya grafikdrivrutiner som av någon anledning bestämde sig för att ändra inställningar för på SLI och stereotopisk 3D vilket gjorde att en del spel inte gick igång. Efter att ha ändrat (tillbaka) så fungerade det igen.

En tredje sak som blev ändrad är autensieringen, en del mappade nätverksenheter fick kopplas om.

Har inte grejjat tillräckligt mycket för att veta om det blev bättre i övrigt, förutom att en del efterlängtade inställningar lades till.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Skriv svar