Xcom: Enemy Within
För ett år sedan fick Firaxis en hel spelvärld att bli nyförälskade i Xcom. Ett år senare ingjuter de sin träffsäkra kampanj med nya hot, nya förmågor och nytt liv.
#xcom-enemy-within, #xcom-enemy-unknown, #firaxis-games
Enemy Within är en fristående expansion till Xbox och PS3, INTE till PC. Då krävs originalspelet. Kan vara värt att nämna så fotnoten inte lurar någon stackare att köpa det när de inte äger originalet.
Bra och VIKTIGT spottat! Så är det naturligtvis, har ändrat.
En Bamseponny av folket
Saknade information om man fixat något av problemen i originalet.
Exempelvis att avatarerna alltid tar shortest path, även om den så väl är att klättra uppen på en buss och vifta med armarna för att visa var man är och sen klättra ner igen någon ruta senare?
En workaround för detta är ju då att använda dina två actions till att steppa runt bussen.
Kan man fortfarande bli skjuten bakom full cover?
Saknade information om man fixat något av problemen i originalet.
Exempelvis att avatarerna alltid tar shortest path, även om den så väl är att klättra uppen på en buss och vifta med armarna för att visa var man är och sen klättra ner igen någon ruta senare?
En workaround för detta är ju då att använda dina två actions till att steppa runt bussen.
Kan man fortfarande bli skjuten bakom full cover?
Vad jag vet så är det fortfarande så att gubbarna springer kortaste vägen ja.
Skjuten bakom full cover har man väl alltid kunnat bli , eller menar du nån bugg?
De har iallafall uppdaterat Second Wave inställningarna så att beroende på vinkeln så minskar cover finns som ett val.
Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.
Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.
Förstår vad du menar, för min del körde jag på hard och sen någon custom inställning eller hur det nu var när det begav sig. Valde också att se varenda död soldat ur min "mainsquad" som ett nederlag och tvinga mig själv till en tidigare save. Jag låg precis alltid uppe vid vattenytan och andades, så för mig var det perfekt. Och upplevelsen var underbar när man gång på gång undvek total förintelse.
Det jag menar är att det självfallet beror på individen, och det kan vara värt att kanske starta om spelet om man nu känner att det är för lätt tidigt. Xcom är så underbart så är lätt värt det.
Däremot så haltade jag på sista uppdraget då en bugg gör att den sista dörren inte öppnades...dags att spela om det innan fredag.
Eller ska jag strunta i det och bara kolla på youtube hur det slutar? Sista uppdraget var ganska så långt om jag minns rätt. Får man någon fördel eller nåt till Enemy Within om man klarat vanilla?
Äntligen!
Vad jag vet så är det fortfarande så att gubbarna springer kortaste vägen ja.
Skjuten bakom full cover har man väl alltid kunnat bli , eller menar du nån bugg?
De har iallafall uppdaterat Second Wave inställningarna så att beroende på vinkeln så minskar cover finns som ett val.
Bug och bug, för mig räknas det som en bug när man kan skjuta någon som står bakom ett hörn från en helt omöjlig vinkel. Om de nu har löst det att de tagit in vinklar i beräkningarna så låter ju det bra.
Shortest path biten är ju så dum. Men men.
Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.
Förstår vad du menar, för min del körde jag på hard och sen någon custom inställning eller hur det nu var när det begav sig. Valde också att se varenda död soldat ur min "mainsquad" som ett nederlag och tvinga mig själv till en tidigare save. Jag låg precis alltid uppe vid vattenytan och andades, så för mig var det perfekt. Och upplevelsen var underbar när man gång på gång undvek total förintelse.
Det jag menar är att det självfallet beror på individen, och det kan vara värt att kanske starta om spelet om man nu känner att det är för lätt tidigt. Xcom är så underbart så är lätt värt det.
Däremot så haltade jag på sista uppdraget då en bugg gör att den sista dörren inte öppnades...dags att spela om det innan fredag.
Eller ska jag strunta i det och bara kolla på youtube hur det slutar? Sista uppdraget var ganska så långt om jag minns rätt. Får man någon fördel eller nåt till Enemy Within om man klarat vanilla?
Äntligen!
Det här spelet FÅR INTE spelas utan iron man!
angående buggen på sista banan. kontrollera så att du verkligen rensat sista banan. är det någon fiende som gömt sig så öppnas inte sista dörren.
text
Hur är spelet på plattan? Tänkte att det ska bli ett köp när/om jag köper iPad Air i julklapp till mig själv.
Det funkar utmärkt på plattan. Och då har jag bara en ipad2, vilket är den sämsta som stöds. Jag har inte tänkt på skillnaderna mot pc-versionen alls.
Edit: just det, förutom en detalj: spelet hängde sig under slutsekvensen när jag klarat spelet. Gjorde inget för mig, men kan ju vara snopet om det är första gången.
Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.
Förstår vad du menar, för min del körde jag på hard och sen någon custom inställning eller hur det nu var när det begav sig. Valde också att se varenda död soldat ur min "mainsquad" som ett nederlag och tvinga mig själv till en tidigare save. Jag låg precis alltid uppe vid vattenytan och andades, så för mig var det perfekt. Och upplevelsen var underbar när man gång på gång undvek total förintelse.
Det jag menar är att det självfallet beror på individen, och det kan vara värt att kanske starta om spelet om man nu känner att det är för lätt tidigt. Xcom är så underbart så är lätt värt det.
Däremot så haltade jag på sista uppdraget då en bugg gör att den sista dörren inte öppnades...dags att spela om det innan fredag.
Eller ska jag strunta i det och bara kolla på youtube hur det slutar? Sista uppdraget var ganska så långt om jag minns rätt. Får man någon fördel eller nåt till Enemy Within om man klarat vanilla?
Äntligen!
Jag har kört igenom det 4 ggr, 2 på normal och 2 på classic (med lite olika second wave-prylar). Det jag menade med svårighetsgraden var att den var lagom första halvan av spelet, men för lätt andra halvan. På impossible klarade jag inte ens första uppdraget, så det var inte ett alternativ
Jag har inte vågat riktig iron man ännu, bara satt egna gränser för när jag får spara och ladda. Men någon gång ska jag väl ta steget
Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.
Förstår vad du menar, för min del körde jag på hard och sen någon custom inställning eller hur det nu var när det begav sig. Valde också att se varenda död soldat ur min "mainsquad" som ett nederlag och tvinga mig själv till en tidigare save. Jag låg precis alltid uppe vid vattenytan och andades, så för mig var det perfekt. Och upplevelsen var underbar när man gång på gång undvek total förintelse.
Det jag menar är att det självfallet beror på individen, och det kan vara värt att kanske starta om spelet om man nu känner att det är för lätt tidigt. Xcom är så underbart så är lätt värt det.
Däremot så haltade jag på sista uppdraget då en bugg gör att den sista dörren inte öppnades...dags att spela om det innan fredag.
Eller ska jag strunta i det och bara kolla på youtube hur det slutar? Sista uppdraget var ganska så långt om jag minns rätt. Får man någon fördel eller nåt till Enemy Within om man klarat vanilla?
Äntligen!
Jag har kört igenom det 4 ggr, 2 på normal och 2 på classic (med lite olika second wave-prylar). Det jag menade med svårighetsgraden var att den var lagom första halvan av spelet, men för lätt andra halvan. På impossible klarade jag inte ens första uppdraget, så det var inte ett alternativ
Jag har inte vågat riktig iron man ännu, bara satt egna gränser för när jag får spara och ladda. Men någon gång ska jag väl ta steget
Låter som ett bra beslut
Har låtit bli att läsa om Enemy Within för att undvika spoilers, men hur är det ställt med ironman och diverse svårighetsgrader?
Jag har lirat igenom originalet ett otal gånger, men det som blir riktigt spännande är att se om de har lyckats förbättra den "andra halvleken". Enligt en annan recension är så inte fallet, men man kan ju alltid hoppas. Det känns nämligen som att man når en punkt där man inte längre känner sig hotad, men man har fortfarande halva spelet kvar (alternativt så misslyckas man innan man nått denna punkt). Det vore roligare att alltid känna kniven mot strupen.
Förstår vad du menar, för min del körde jag på hard och sen någon custom inställning eller hur det nu var när det begav sig. Valde också att se varenda död soldat ur min "mainsquad" som ett nederlag och tvinga mig själv till en tidigare save. Jag låg precis alltid uppe vid vattenytan och andades, så för mig var det perfekt. Och upplevelsen var underbar när man gång på gång undvek total förintelse.
Det jag menar är att det självfallet beror på individen, och det kan vara värt att kanske starta om spelet om man nu känner att det är för lätt tidigt. Xcom är så underbart så är lätt värt det.
Däremot så haltade jag på sista uppdraget då en bugg gör att den sista dörren inte öppnades...dags att spela om det innan fredag.
Eller ska jag strunta i det och bara kolla på youtube hur det slutar? Sista uppdraget var ganska så långt om jag minns rätt. Får man någon fördel eller nåt till Enemy Within om man klarat vanilla?
Äntligen!
Jag har kört igenom det 4 ggr, 2 på normal och 2 på classic (med lite olika second wave-prylar). Det jag menade med svårighetsgraden var att den var lagom första halvan av spelet, men för lätt andra halvan. På impossible klarade jag inte ens första uppdraget, så det var inte ett alternativ
Jag har inte vågat riktig iron man ännu, bara satt egna gränser för när jag får spara och ladda. Men någon gång ska jag väl ta steget
Låter som ett bra beslut
Har låtit bli att läsa om Enemy Within för att undvika spoilers, men hur är det ställt med ironman och diverse svårighetsgrader?
Classic och impossible ska ha blivit lite svårare än tidigare (men man har ju tillgång till fler leksaker). De lätta svårighetsgraderna är oförändrade tror jag att jag läste. ironman är kvar, har inte hört något annat iaf.
Jag rekomenderar verkligen alla att spela XCOM i Ironman mode, det är definitivt roligare.
Blir riktigt skoj med en expansion och det känns som det är lite mer komplett nu med massa ny forskning och prylar att låsa upp.
Håller med om det men kanske inte första varvet? Man gör ju som man vill men det är ju ganska svårt redan på normal ironman om man kör första gången och inte vet exakt vad man bör bygga i vilken ording osv. Man kan ju faktiskt "göra fel"