Flygutbildning i World of Warplanes

Robot
Medlem
Flygutbildning i World of Warplanes

Varför vet inte ens spelrecensenter idag vad ett MMO är???

"actionbetonade delen av mmo-genren"

I world of tanks och World of Warplanes spelar man korta matcher om 15-30 spelare samtidigt.

Detta är hälften så mkt MMO som Battlefield 3/4 där vi spelar upp till 64 spelare och matcherna utspelas på större kartor* samt tar längre tid.

WoT och WoWarplanes är inte automatiskt MMO bara för de heter "World of-"....

Ni kan kalla dem för MO (Multiplayer Online), men Massive passar sällsynt dåligt in på spel som ofta avgörs på 5min matcher och aldrig involverar mer än 30 spelare per match.

Medlem
Skrivet av Zerp:

Varför vet inte ens spelrecensenter idag vad ett MMO är???

"actionbetonade delen av mmo-genren"

I world of tanks och World of Warplanes spelar man korta matcher om 15-30 spelare samtidigt.

Detta är hälften så mkt MMO som Battlefield 3/4 där vi spelar upp till 64 spelare och matcherna utspelas på större kartor* samt tar längre tid.

WoT och WoWarplanes är inte automatiskt MMO bara för de heter "World of-"....

Ni kan kalla dem för MO (Multiplayer Online), men Massive passar sällsynt dåligt in på spel som ofta avgörs på 5min matcher och aldrig involverar mer än 30 spelare per match.

Vad yrar du om? Bara för det är begränsat antal spelare per match betyder inte att det inte skulle vara ett MMO. Det är cirka 200000spelare/server cluster och över 60 000 000 reggade spelare sammanlagt. Hur många är det per server i BF? 64 sa du?

Jättestora kartor i BF i jämnförelse? World of warplanes kartor är minst 5 gånger så stora som någon BF karta. I BF kan man inte ens flyga över 1000m över havet. Vi ska inte ens tala om ytan på det horisontala planet.

Men det är dumt att jämnföra BF med WoT eller WOWP. Eller Warthunder heller för den delen som skulle sopa mattan BF hur lätt som helst när kommer till storleken.
Battlefield gör allt ovannämda bra. Men de andra är fokuserade på en sak.

Att något kallas Massive Multiplayer är inte hur många spelare som möts samtidigt. Du kan spela Eve Online i timmar utan att möta nån alls. Är det inte ett MMO då?

Medlem

world of paperplanes more like it -.-


signatur

always use the nubs for cover

FM-guru
F.d. Sisyr

EDIT: Nevermind, kom på att jag inte orkar bli involverad i en diskussion.

Medlem

Kan man få detta med X-Wing-skin?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Zerp:

Varför vet inte ens spelrecensenter idag vad ett MMO är???

"actionbetonade delen av mmo-genren"

I world of tanks och World of Warplanes spelar man korta matcher om 15-30 spelare samtidigt.

Detta är hälften så mkt MMO som Battlefield 3/4 där vi spelar upp till 64 spelare och matcherna utspelas på större kartor* samt tar längre tid.

WoT och WoWarplanes är inte automatiskt MMO bara för de heter "World of-"....

Ni kan kalla dem för MO (Multiplayer Online), men Massive passar sällsynt dåligt in på spel som ofta avgörs på 5min matcher och aldrig involverar mer än 30 spelare per match.

Vad yrar du om? Bara för det är begränsat antal spelare per match betyder inte att det inte skulle vara ett MMO. Det är cirka 200000spelare/server cluster och över 60 000 000 reggade spelare sammanlagt. Hur många är det per server i BF? 64 sa du?

Jättestora kartor i BF i jämnförelse? World of warplanes kartor är minst 5 gånger så stora som någon BF karta. I BF kan man inte ens flyga över 1000m över havet. Vi ska inte ens tala om ytan på det horisontala planet.

Men det är dumt att jämnföra BF med WoT eller WOWP. Eller Warthunder heller för den delen som skulle sopa mattan BF hur lätt som helst när kommer till storleken.
Battlefield gör allt ovannämda bra. Men de andra är fokuserade på en sak.

Att något kallas Massive Multiplayer är inte hur många spelare som möts samtidigt. Du kan spela Eve Online i timmar utan att möta nån alls. Är det inte ett MMO då?

irc är ett MMO nu, det finns flera tusen spelare samlade i chattgrupper!

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Zerp:

Vad yrar du om? Bara för det är begränsat antal spelare per match betyder inte att det inte skulle vara ett MMO. Det är cirka 200000spelare/server cluster och över 60 000 000 reggade spelare sammanlagt. Hur många är det per server i BF? 64 sa du?

Det är väl just det som är definitionen av ett MMO?
Att man spelar i en öppen värld som fortsätter efter du loggat ut.
Med din logik skulle ju alla multiplayerspel som har många spelare online samtidigt vara ett MMO... CoD, LoL, Battlefield osv.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Vad yrar du om? Bara för det är begränsat antal spelare per match betyder inte att det inte skulle vara ett MMO.

Jo det är precis vad det betyder. Läst definitionen?

Skrivet av Pholiage:

Det är cirka 200000spelare/server cluster och över 60 000 000 reggade spelare sammanlagt. Hur många är det per server i BF? 64 sa du?

Och vad kan dessa spelare göra mer än att chatta med varandra samt matchmaking? Det är inte imponerande att ha 200 tusen på en chatt server, det har gjorts många gånger tidigare...

Skrivet av Pholiage:

Jättestora kartor i BF i jämnförelse? World of warplanes kartor är minst 5 gånger så stora som någon BF karta. I BF kan man inte ens flyga över 1000m över havet. Vi ska inte ens tala om ytan på det horisontala planet.

En karta i BF är större eftersom det tar längre tid att röra sig från ena kanten till den andra, samt du kan se en mindre del av kartan samtidigt.

I WoT kan du i princip se halva kartan och korsa den på under en minut, och samma i WoWarplanes. I BFs kartor är majoriteten fotsoldater och kartan är 10gånger eller mer detaljerad vilket betyder att du måste tiodubbla avstånden för att kunna jämnföra hur stor eller massiv kartan är mot WoT/WoWarplanes.

Skrivet av Pholiage:

Att något kallas Massive Multiplayer är inte hur många spelare som möts samtidigt. Du kan spela Eve Online i timmar utan att möta nån alls. Är det inte ett MMO då?

Det finns två huvudsaker som definierar ett MMO.

1.)Att det är en "persistant world" DVS att en ändring du gör på världen består och kan ses av alla. Spränger jag en rymdbas i Eve Online är rymdbasen sprängd för alla andra spelare också och de befinner sig i samma värld så de kan åka dit och upptäcka att basen är sprängd.

2.) Maximala Antalet samtida spelare i denna värld. Normalt brukar man säga att gränsen för "Massive" går någonstans vid minst 100-1000 samtidiga spelare.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Zerp:

Varför vet inte ens spelrecensenter idag vad ett MMO är???

"actionbetonade delen av mmo-genren"

I world of tanks och World of Warplanes spelar man korta matcher om 15-30 spelare samtidigt.

Detta är hälften så mkt MMO som Battlefield 3/4 där vi spelar upp till 64 spelare och matcherna utspelas på större kartor* samt tar längre tid.

WoT och WoWarplanes är inte automatiskt MMO bara för de heter "World of-"....

Ni kan kalla dem för MO (Multiplayer Online), men Massive passar sällsynt dåligt in på spel som ofta avgörs på 5min matcher och aldrig involverar mer än 30 spelare per match.

Vad yrar du om? Bara för det är begränsat antal spelare per match betyder inte att det inte skulle vara ett MMO. Det är cirka 200000spelare/server cluster och över 60 000 000 reggade spelare sammanlagt. Hur många är det per server i BF? 64 sa du?

Jättestora kartor i BF i jämnförelse? World of warplanes kartor är minst 5 gånger så stora som någon BF karta. I BF kan man inte ens flyga över 1000m över havet. Vi ska inte ens tala om ytan på det horisontala planet.

Men det är dumt att jämnföra BF med WoT eller WOWP. Eller Warthunder heller för den delen som skulle sopa mattan BF hur lätt som helst när kommer till storleken.
Battlefield gör allt ovannämda bra. Men de andra är fokuserade på en sak.

Att något kallas Massive Multiplayer är inte hur många spelare som möts samtidigt. Du kan spela Eve Online i timmar utan att möta nån alls. Är det inte ett MMO då?

Så du menar alltså att man inte kan planera att göra ett MMO. För att på ett MMO måste det vara ett stort antal spelare?

Så om man gör ett helt nytt spel börjar det som ett MO spel men om han lyckas få många spelare blir det ett MMO?

I disagree

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Zerp:

Vad yrar du om? Bara för det är begränsat antal spelare per match betyder inte att det inte skulle vara ett MMO. Det är cirka 200000spelare/server cluster och över 60 000 000 reggade spelare sammanlagt. Hur många är det per server i BF? 64 sa du?

Det är väl just det som är definitionen av ett MMO?
Att man spelar i en öppen värld som fortsätter efter du loggat ut.
Med din logik skulle ju alla multiplayerspel som har många spelare online samtidigt vara ett MMO... CoD, LoL, Battlefield osv.

Läs vad han skrev igen. Vad han säger är att det är spelare per server som är viktigt. MMO'n har tusentals, medan de spelen du jämför med har typ 5-64.

Notera nu att jag inte sagt något om min ståndpunkt, jag förklarar bara vad han menar.

Skrivet av Zerp:

Det finns två huvudsaker som definierar ett MMO.

1.)Att det är en "persistant world" DVS att en ändring du gör på världen består och kan ses av alla. Spränger jag en rymdbas i Eve Online är rymdbasen sprängd för alla andra spelare också och de befinner sig i samma värld så de kan åka dit och upptäcka att basen är sprängd.

Vill bara påpeka att ett MMO inte alls behöver ha en "persistent world". Det är mycket vanligt, men inte ett krav för klassificeringen.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vill bara påpeka att ett MMO inte alls behöver ha en "persistent world". Det är mycket vanligt, men inte ett krav för klassificeringen.

Beror på vem du frågar, men visst. Dock brukar de isåfall ha någon form av illusion av en sådan... Vilket helt saknas i WoT och WoWarplanes liknande spel.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Sisyr:

Vill bara påpeka att ett MMO inte alls behöver ha en "persistent world". Det är mycket vanligt, men inte ett krav för klassificeringen.

Beror på vem du frågar, men visst. Dock brukar de isåfall ha någon form av illusion av en sådan... Vilket helt saknas i WoT och WoWarplanes liknande spel.

Som sagt, beror på vem som definierar det.
Wikipedia säger följande.

"När man spelar ett MMOG spelar man i en värld där alla spelare ska få plats, vilket innebär att världen är mycket större än en vanlig "bana" i ett vanligt multiplayerspel. När som helst på dygnet kan man logga på och möta andra spelare från andra delar av världen. Detta betyder att spelet fortsätter att vara igång även när en spelare loggar av."

Det är väl det mest grundläggande för ett MMO enligt mig. Hur ska man annars definiera det? Blir ett multiplayerspel automatiskt ett MMO efter det fått ett visst antal spelare?

1
Skriv svar