NSA letar terrorister i onlinespel

Medlem

Väntar på en liknande nyhet om hur Kinect med Xbone använts om ett par år.

Medlem

Klassas Leeeeerooooooy Jenkins som självmordsbombare tanke på vad han gjorde i WoW?

Medlem

Känns som att någon spanar på vad jag skriver just nu.

Medlem

i deras abbonemang borde det ingå varsin foliehatt


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem
Skrivet av Propy:

Snowden är för rolig. Håller med en artikel i sydsvenskan; Varför avslöjar han inget om Iran, NK, Kina etc.?

Han vill bara ha uppmärksamhet. Syns han inte så kanske han inte lever så länge...

För att Nord Korea, Kina och Iran inriktar sig främst på sina egna medborgare. Han kanske hellre vill ta itu med det som är ett hot mot hans egna land och vänner istället för andra platser. Du är ganska säker från Kina, Iran eller Nord Korea så länge du inte är i dem länderna. USA har jobbat mycket på att dem kan nå vem som helst, var som helst.

Svårt att klaga på att Snowden vill säkra sina egna före andra när man själv inte gör någonting åt varken USA eller Nord Korea.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Det finns väl ingen olja i online-spel?

Men förstår du inte hur det hänger ihop? Goblinsens oljeriggar i WoW!? IT ALL MAKES SO MUCH SENSE NOW!

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Propy:

Snowden är för rolig. Håller med en artikel i sydsvenskan; Varför avslöjar han inget om Iran, NK, Kina etc.?

Han vill bara ha uppmärksamhet. Syns han inte så kanske han inte lever så länge...

För att Nord Korea, Kina och Iran inriktar sig främst på sina egna medborgare. Han kanske hellre vill ta itu med det som är ett hot mot hans egna land och vänner istället för andra platser. Du är ganska säker från Kina, Iran eller Nord Korea så länge du inte är i dem länderna. USA har jobbat mycket på att dem kan nå vem som helst, var som helst.

Svårt att klaga på att Snowden vill säkra sina egna före andra när man själv inte gör någonting åt varken USA eller Nord Korea.

För vi har det såå svårt och är såå förtryckta. Som jag förstått det så är NSA:s övervakning något som amerikanarna stör sig på så mycket. Spionage och övervakning har alltid funnits och kommer alltid finnas, oavsett om man känner till det eller inte. Men det är flrtfarande landsförräderi oavsett vad Snowden tror sig göra.

Och tror du inte att Kina/Iran/NK spionerar på andra?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Säkert NSA som är alla Goldfarmers, dom är ju överallt..

Medlem

Tack för att de vakar över oss i den fria världen. Nu sover jag tryggt.

Naivt att tro att dessa evildoers inte finns där ute. Ni skulle bara ana...


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Propy:

Snowden är för rolig. Håller med en artikel i sydsvenskan; Varför avslöjar han inget om Iran, NK, Kina etc.?

Han vill bara ha uppmärksamhet. Syns han inte så kanske han inte lever så länge...

För att Nord Korea, Kina och Iran inriktar sig främst på sina egna medborgare. Han kanske hellre vill ta itu med det som är ett hot mot hans egna land och vänner istället för andra platser. Du är ganska säker från Kina, Iran eller Nord Korea så länge du inte är i dem länderna. USA har jobbat mycket på att dem kan nå vem som helst, var som helst.

Svårt att klaga på att Snowden vill säkra sina egna före andra när man själv inte gör någonting åt varken USA eller Nord Korea.

För vi har det såå svårt och är såå förtryckta. Som jag förstått det så är NSA:s övervakning något som amerikanarna stör sig på så mycket. Spionage och övervakning har alltid funnits och kommer alltid finnas, oavsett om man känner till det eller inte. Men det är flrtfarande landsförräderi oavsett vad Snowden tror sig göra.

Och tror du inte att Kina/Iran/NK spionerar på andra?

De länderna intresserar sig mest på sina egna medborgare och på andra länders myndigheter. Kina har inget intresse av vad du gör på fritiden men USA har det. Detta är inte endast något oskyldigt spionery där dem gör databaser över vad för pålägg du gillar. Detta är databaser som skapas med syftet att avgöra huruvida du är farlig eller inte, kombinerat med ett system där du kan hålla fängslad på obestämd tid utan domstolsprövning, utan kontakt med familj, diplomat eller advokat och utan att ens veta vad du är misstänkt för.

Det finns redan en handfull av fall med Europeiska medborgare som skickats till amerikanska myndigheter för att sedan hållas fängslade och torderade. Detta är inga spekulationer utan en grym verklighet av fall från Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter.

Hur många verkliga terrorister har vi skyddats ifrån tack vare den automatiserade övervakningen? Dem borde skryta vitt och brett om dem faktiskt hade några. Istället får vi fram fall på fall när dem tagit oskyldiga.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Patetiskt. Men så blir man inte förvånad över USA. Letar terrorister överallt men glömmer bort att kasta blickarna mot sin egen utrikespolitik där finner man terrorism i ett nötskal.
"Ockupationer utomlands och förtryck på hemmaplan" USAs motto.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Propy:

Snowden är för rolig. Håller med en artikel i sydsvenskan; Varför avslöjar han inget om Iran, NK, Kina etc.?

Han vill bara ha uppmärksamhet. Syns han inte så kanske han inte lever så länge...

För att Nord Korea, Kina och Iran inriktar sig främst på sina egna medborgare. Han kanske hellre vill ta itu med det som är ett hot mot hans egna land och vänner istället för andra platser. Du är ganska säker från Kina, Iran eller Nord Korea så länge du inte är i dem länderna. USA har jobbat mycket på att dem kan nå vem som helst, var som helst.

Svårt att klaga på att Snowden vill säkra sina egna före andra när man själv inte gör någonting åt varken USA eller Nord Korea.

För vi har det såå svårt och är såå förtryckta. Som jag förstått det så är NSA:s övervakning något som amerikanarna stör sig på så mycket. Spionage och övervakning har alltid funnits och kommer alltid finnas, oavsett om man känner till det eller inte. Men det är flrtfarande landsförräderi oavsett vad Snowden tror sig göra.

Och tror du inte att Kina/Iran/NK spionerar på andra?

De länderna intresserar sig mest på sina egna medborgare och på andra länders myndigheter. Kina har inget intresse av vad du gör på fritiden men USA har det. Detta är inte endast något oskyldigt spionery där dem gör databaser över vad för pålägg du gillar. Detta är databaser som skapas med syftet att avgöra huruvida du är farlig eller inte, kombinerat med ett system där du kan hålla fängslad på obestämd tid utan domstolsprövning, utan kontakt med familj, diplomat eller advokat och utan att ens veta vad du är misstänkt för.

Det finns redan en handfull av fall med Europeiska medborgare som skickats till amerikanska myndigheter för att sedan hållas fängslade och torderade. Detta är inga spekulationer utan en grym verklighet av fall från Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter.

Hur många verkliga terrorister har vi skyddats ifrån tack vare den automatiserade övervakningen? Dem borde skryta vitt och brett om dem faktiskt hade några. Istället får vi fram fall på fall när dem tagit oskyldiga.

Och Kina fängslar och torterar inte folk? Sen tror jag nog att USA har fångat och dödat en del fler terrorister än vad man känner till. Det är deras krig, svårt för en svensk att förstå. Det drabbar ju inte mig.

Oavsett så är jag ingen terrorist så jag är inte orolig. I slutändan handlar det om ifall det drabbar mig eller inte; och det gör det inte i det här fallet. Eller hur?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Jag tror du missade totalt vad jag försökte förmedla.

- Kina fängslar och torterar folk, men det är deras egna befolkning. Detta inverkar inte på oss. Det är inte bra så klart men inget direkt hot mot mig. Skulle det finnas någon som kämpar mot Kina så hade jag gladeligen stött den personen också (det finns flera) men detta gör väl inte Snowdens ageranden mindre värdiga? Detta är lite som att rädda ett barn i ett brinnande hus och få skit för att man inte räddade grannen när den brann inne förra vintern. Snowden var i CIA och du tror att han lika lätt kunnat få tag på Kinesisk underrättelse? Snowden gjorde det han hade möjlighet till och du kastar skit på han för att han inte gjorde bättre.

- Om USA har fångat terrorister så har dem mycket svårt att visa upp några konkreta resultat. Faktum är att det inte går att veta om dem verkligen fångat terrorister i de flesta fall då i princip alla fångade nekas någon form av rättegång.

- Ja, juridiskt sätt är Snowden solklart vad som går under de Amerikanska bestämmelserna om landsförräderi. Men lag och moral är inte alltid samma sak. Allt Nazisterna gjorde var lagligt enligt Tysk lag. Att vara jude var olagligt enligt tysk lag. Att skydda judar var olagligt enligt tysk lag och gav dig en enkel biljet tillsammans med dem som du försökt skydda. Samma gäller för Soviet när det kommer till "fiender mot staten". Det är just på grund av dessa saker som mänskliga rättigheter vuxit fram och det Snowden gjort är att visa världen att USA begår brott mot dessa samt att USA vänder sig mot sina egna allierade.

- Detta kan drabba dig. Flera Europeiska länder, Sverige inkluderat, har lämnat ut medborgare till USA - Ofta utanför lagsystemen. men visst... om du är vit och heter Svensson, Andersson eller Johansson är du ganska säker.Huruvida du är terrorist är irrelevant eftersom att dem bevisligen tagit fel ett antal gånger och i de flesta fall finns det ingen rättegång där man verkligen han fastställa huruvida någon är skyldig eller inte. Det räcker med att en tjänsteman anser att du är misstänkt. Om vi är så säkra här i Sverige, varför har då USA ett intresse i att övervaka oss?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Propy:

Snowden är för rolig. Håller med en artikel i sydsvenskan; Varför avslöjar han inget om Iran, NK, Kina etc.?

Han vill bara ha uppmärksamhet. Syns han inte så kanske han inte lever så länge...

för han har ju jobbat åt äcklen och vill avslöja vad idioterna gör....

Medlem
Skrivet av bumper:
Skrivet av Propy:

Snowden är för rolig. Håller med en artikel i sydsvenskan; Varför avslöjar han inget om Iran, NK, Kina etc.?

Han vill bara ha uppmärksamhet. Syns han inte så kanske han inte lever så länge...

för han har ju jobbat åt äcklen och vill avslöja vad idioterna gör....

för usa är ju som sagt de enda som håller på med sånt...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av bumper:
Skrivet av Propy:

Snowden är för rolig. Håller med en artikel i sydsvenskan; Varför avslöjar han inget om Iran, NK, Kina etc.?

Han vill bara ha uppmärksamhet. Syns han inte så kanske han inte lever så länge...

för han har ju jobbat åt äcklen och vill avslöja vad idioterna gör....

för usa är ju som sagt de enda som håller på med sånt...

Nej, men dem enda som Snowden haft möjlighet att sätta dit.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Propy:
Skrivet av bumper:
Skrivet av Propy:

Snowden är för rolig. Håller med en artikel i sydsvenskan; Varför avslöjar han inget om Iran, NK, Kina etc.?

Han vill bara ha uppmärksamhet. Syns han inte så kanske han inte lever så länge...

för han har ju jobbat åt äcklen och vill avslöja vad idioterna gör....

för usa är ju som sagt de enda som håller på med sånt...

Nej, men dem enda som Snowden haft möjlighet att sätta dit.

Han bryr sig inte om att sätta dit dem. Han vill bara ha uppmärksamhet! Det leder ju inte till något


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Fin teori, tyvärr saknar du helt belägg för den.

(Du riskerar inte livet för lite uppmärksamhet - Snowden riskerar dödsstraff)


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Propy:
Skrivet av bumper:
Skrivet av Propy:

Snowden är för rolig. Håller med en artikel i sydsvenskan; Varför avslöjar han inget om Iran, NK, Kina etc.?

Han vill bara ha uppmärksamhet. Syns han inte så kanske han inte lever så länge...

för han har ju jobbat åt äcklen och vill avslöja vad idioterna gör....

för usa är ju som sagt de enda som håller på med sånt...

Nej, men dem enda som Snowden haft möjlighet att sätta dit.

Han bryr sig inte om att sätta dit dem. Han vill bara ha uppmärksamhet! Det leder ju inte till något

Din tolkning av Snowdens motiv säger väl kanske mer om dig än om Snowden. Du har ju så att säga underkänt alla andra tolkningar än att han är uppmärksamhetstörstande redan från början eftersom du inte presenterar några resonemang om vad som får dig att dra den ena eller andra slutsatsen.

Om jag jobbar i Brötarp och avslöjar en korruptionshärva bland politikerna där så kan jag ju knappast klandras för att jag inte också påpekar att det minsann finns korrumperade politiker i Göteborg också? Om jag jobbar som polis och samlar bevis för en hustrumisshandel så kan ju inte gärningsmannen försvara sig med att det minsann finns massor med hustrumisshandlare där ute, varför sätter jag inte dit dom för?

Att säga att Snowdens avslöjande "inte leder till något" är ju lite lustigt. Du menar förutom att han har: satt igång en debatt i hela världens medier, påverkat politiken i och den politiska agendan i säkert 50 länder, fått genomslag för frågan i den internationella politiken och att vi diskuterar honom just nu på en websida som handlar om dataspel? Nejdå, inget förutom så oändligt mycket mer än vad du kommer kunna göra om du så fick tio livstider på dig.

Medlem
Skrivet av Carl G:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Propy:
Skrivet av bumper:
Skrivet av Propy:

Snowden är för rolig. Håller med en artikel i sydsvenskan; Varför avslöjar han inget om Iran, NK, Kina etc.?

Han vill bara ha uppmärksamhet. Syns han inte så kanske han inte lever så länge...

för han har ju jobbat åt äcklen och vill avslöja vad idioterna gör....

för usa är ju som sagt de enda som håller på med sånt...

Nej, men dem enda som Snowden haft möjlighet att sätta dit.

Han bryr sig inte om att sätta dit dem. Han vill bara ha uppmärksamhet! Det leder ju inte till något

Din tolkning av Snowdens motiv säger väl kanske mer om dig än om Snowden. Du har ju så att säga underkänt alla andra tolkningar än att han är uppmärksamhetstörstande redan från början eftersom du inte presenterar några resonemang om vad som får dig att dra den ena eller andra slutsatsen.

Om jag jobbar i Brötarp och avslöjar en korruptionshärva bland politikerna där så kan jag ju knappast klandras för att jag inte också påpekar att det minsann finns korrumperade politiker i Göteborg också? Om jag jobbar som polis och samlar bevis för en hustrumisshandel så kan ju inte gärningsmannen försvara sig med att det minsann finns massor med hustrumisshandlare där ute, varför sätter jag inte dit dom för?

Att säga att Snowdens avslöjande "inte leder till något" är ju lite lustigt. Du menar förutom att han har: satt igång en debatt i hela världens medier, påverkat politiken i och den politiska agendan i säkert 50 länder, fått genomslag för frågan i den internationella politiken och att vi diskuterar honom just nu på en websida som handlar om dataspel? Nejdå, inget förutom så oändligt mycket mer än vad du kommer kunna göra om du så fick tio livstider på dig.

Så förråda sitt land är en prestation? Jag håller inte med dig där. Jag tycker inte att sån här information bör spridas, det finns en anledning till att den är hemlig. Tror du att de slutar med det här, och annat för den delen, bara för att en gnällig konsult känner att han vill förstöra sitt liv?
Vad tjänar du på hans avslöjande? Tänk om liknande avslöjandefår riktiga konsekvenser som försämrat sammarbete, mer terrorism eller kanske krig? Det är inte precis som att de olika länderna inte känner till att andra sysslar med sånt här, men de kan lätt använda det som ursäkt. Precis som olika terrorister och jag känner inte att det är värt detta bara för att människor ska känna sig duktiga för att de håller med den populära åsikten för stunden.
Jag är ingen galen patriot, men att förråda sitt land för nåt sånt här känns ganska korkat meningslöst.

Och oavsett vad man tycker så är han en brottsling som inte vågar åka hem och ta sitt straff som en man. Om han har rätt har han inget att frukta. Eller hur?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Jag skulle säga att det är staten som förråder landet. Och det är klart att USA får försämrade relationer med andra länder men det är knappast Snowdens fel att USA begår handlingar som upprör andra länder. Detta är lite som om att en pedofil skulle klaga på att hans relationer går i kras när en åklagare drar han inför domstol. Lite som ett barn som blir ilsket för att kompisen tjallade på snattande av godis.

Och krig och terrorism? USA är ganska bra på att skapa krig utan Snowden och det kan ju faktiskt vara så att människor begår terrorism mot USA för att dem ska jävlas med resten av världen. "Har han rätt har han inget att frukta" - Saken är just att han har rätt och har sitt liv att frukta. Åka till USA och ta sitt straff, nej. Snowden gör bäst där han är just nu.

Nej du är ingen patriot, du verkar mer ha någon sorts fascistisk inställning om att staten gör rätt, även när den gör fel. USA:s agerande mot egna, men särskilt utländska, medborgare är inte rätt. Det är spioneri (även mot egna allierade), kränkningar av länders suveränitet, sabotage och massiva dataintrång. Och om USA:s agerande var rätt, har inte då Snowden en rätt att spionera åt de 50-talet länder han gagnat?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

12
Skriv svar