DirectX 12 avtäckt, nyttjar cpu-kraften bättre
Bättre prestandautnyttjande i nästa DirectX-version. Men än är den inte redo för release.
#microsoft, #amd, #nvidia, #intel
Har hänt lite intressant på OpenGL sidan också!
http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/opengl-gdc2014/
"AMD’s Graham Sellers, Intel’s Tim Foley, and our own Cass Everitt and John McDonald appeared on the same panel to explain the high-level concepts available in today’s OpenGL implementations that reduce driver overhead by up to 10x or more.
With OpenGL, an open, vendor-neutral standard, developers can get significantly better performance – up to 1.3 times. But with a little tuning, they can get 7 to 15 times more performance."
En reaktion på Mantle alltså.
Om detta inte dyker upp förrän julen 2015 så lär det som sagt vara med som ett argument att kränga nästa version av Windows.
Kanske - men mantle är ju fortfarande i beta stadiet så kanske de inte vill stressa ut?
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
En reaktion på Mantle alltså.
Om detta inte dyker upp förrän julen 2015 så lär det som sagt vara med som ett argument att kränga nästa version av Windows.
Jag vet inte om jag skulle våga sitta och inte göra någonting tills konkurrenten har gjort nästa drag. Tror nog att en uppdatering till DX har varit på gång sedan länge, bara att dom inväntat rätt tillfälle och nästa version av Windows känns som det.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Betyder det här att Xbox one kommer få sig en liten boost då? Kommer ps4:an kunna utnyttja det också eller kommer det här isåfall hjälpa Xbox att komma upp till ps4:ans nivå?
En liten förbättring kan det det nog bli till Xbox men de stora skillnaderna kommer nog vara på PC. PS4 kan möjligen utnyttja liknande förbättringar i OpenGL och Mantle (?) men även där blir nog skillnaderna små.
Konsoller har ju av naturen redan möjligheter att koda "nära metallen" vilket verkar vara vad både Mantle och DX12 försöker närma sig på PC.
Hur blir detta om man jämför X1 och PS4?
Kommer Sony piffa upp sin motsvarighet aswell?
Tekniskt sett ja, eftersom att XB1 och PS4 har samma typ av hårdvara. Men det är Microsoft som äger DirectX så vad som helst kan hända.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
En reaktion på Mantle alltså.
Det är inte helt rätt att uttrycka sig så. DX12 och Mantle har liknande egenskaper men har utvecklats parallellt så att det ena är en reaktion på det andra är inte korrekt. MS har knappast läst om Mantle, tänkt att de måste göra något liknande och slängt ihop en beta av DX12 lagom till våren.
Snarare är båda en reaktion på kritik som funnits från spelutvecklare under lång tid.
En reaktion på Mantle alltså.
Det är inte helt rätt att uttrycka sig så. DX12 och Mantle har liknande egenskaper men har utvecklats parallellt så att det ena är en reaktion på det andra är inte korrekt. MS har knappast läst om Mantle, tänkt att de måste göra något liknande och slängt ihop en beta av DX12 lagom till våren.
Snarare är båda en reaktion på kritik som funnits från spelutvecklare under lång tid.
Mantle fick positiva reaktioner, Microsoft och andra kan ha noterat det och ändrat pr-tänket så att bantning och prestanda lyfts fram tidigare. Brukar ju gå trender i saker och ting i pr-språket ("immersive", "epic", osv).
En reaktion på Mantle alltså.
Det är inte helt rätt att uttrycka sig så. DX12 och Mantle har liknande egenskaper men har utvecklats parallellt så att det ena är en reaktion på det andra är inte korrekt. MS har knappast läst om Mantle, tänkt att de måste göra något liknande och slängt ihop en beta av DX12 lagom till våren.
Snarare är båda en reaktion på kritik som funnits från spelutvecklare under lång tid.
Mantle fick positiva reaktioner, Microsoft och andra kan ha noterat det och ändrat pr-tänket så att bantning och prestanda lyfts fram tidigare. Brukar ju gå trender i saker och ting i pr-språket ("immersive", "epic", osv).
Jag tror definitivt att Microsofts PR-maskin har ändrat sin strategi en del pga Mantle, och väljer vad som sägs baserat på hur det kan jämföras med konkurrenten. Men jag tror DX12 hade sett ungefär likadant ut oavsett om Mantle hade funnits. Ett grafik-API är inget man bara slänger ihop på en kafferast för att kontra konkurrentens drag.
Ett grafik-API är inget man bara slänger ihop på en kafferast för att kontra konkurrentens drag.
Det är möjligt att jag missförstått något men sa de inte att DX12 är planerat att vara helt färdigt i slutet av 2015 - alltså om ca 1,5 år? Om de satte igång när det började ryktas om Mantle så har de (haft) ett tag på sig.
Ett grafik-API är inget man bara slänger ihop på en kafferast för att kontra konkurrentens drag.
Det är möjligt att jag missförstått något men sa de inte att DX12 är planerat att vara helt färdigt i slutet av 2015 - alltså om ca 1,5 år? Om de satte igång när det började ryktas om Mantle så har de (haft) ett tag på sig.
Visst är det så, men Mantle som finns ute idag är inte mer än en öppen beta, som vissa speltillverkare sakta men säkert börja anpassa sina spel efter. Ingen skarp version har lanserats. Och Microsoft har en version av DX12 som är fullt användbar (låt oss kalla det stängd beta) och kör 3D Mark vilket antyder att det jobbats ganska länge på DX12.
Det jag menar är att den största begränsningen när det gäller 3D-grafiken har länge varit DX otympliga och krävande uppbyggnad. Att Microsoft satsar på en effektivare och mer maskinnära lösning är ett nödvändigt svar på det, snarare än ett svar på Mantle.
Jag tippar på att DX12 inte kommer dyka upp till Win7 och Win8. Dom kommer ju vilja sälja sitt Win9 när dx12 blir aktuellt.
Tror det också, men, ett stort men, jag tror att Microsoft får nog tänka om för att Mantle är inte direkt OS-beroende som DirectX är. När man använder Mantle så kan man säkert köra det i Win 7 och Win 8 också om nu DirectX 12 skulle vara exklusivt för "Win 9".
En reaktion på Mantle alltså.
Om detta inte dyker upp förrän julen 2015 så lär det som sagt vara med som ett argument att kränga nästa version av Windows.
Spel byggda på dx12 kommer hösten 2015, inte de färdiga api:erna. Förmodligen får 8:an och 9:an det, men de avfärdade inte att 7:an skulle få det när de blev tillfrågade. Det kommer självklart också stödjas av Xbox och Windows Phone.
Yeah, så länge det blir bättre är det välkommet.
Låter hur sexigt som helst. 50%! Kul och se att trådarna kommer utnyttjas mer. Men 2015? Holy crap. Jag tippar på att win8 eller 9 är ett måste
Ingen risk direkt att t ex Win 7 skulle bli obsolete nästa år, så självklart kommer det finnas även till det. Kommer köra Win 7 i ett antal år till...