Ron Gilbert är irriterad: "Vad är egentligen indie?"

Robot
Ron Gilbert är irriterad: "Vad är egentligen indie?"

Ron Gilbert funderar och stör sig på det här med indie. "Snudd på snobbigt", anser han.

#lucasarts, #the-secret-of-monkey-island


phi
Medlem
Ron Gilbert är irriterad: "Vad är egentligen indie?"

För mig innebär indie att utvecklaren är helt oberoende av utgivare som styr och ställer i bakgrunden.

Sen om företaget är lika stort som Valve eller lika litet som Mojang är irrelevant.

Medlem

Instämmer, tycker att indie behöver inte nödvändigtvis vara oberoende av utomstående ekonomi. Däremot är det viktigt att man är oberoende av utomstående kontrollerande viljor (aka publishers).

Medlem

Verkligen, vad är detta?

Prancade iD omkring och kallade sig indieutveckalre eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Hipsters -> Indie


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

Instämmer, tycker att indie behöver inte nödvändigtvis vara oberoende av utomstående ekonomi. Däremot är det viktigt att man är oberoende av utomstående kontrollerande viljor (aka publishers).

Det är nog många som skulle säja att Hotline Miami är ett indiespel, men dom har en förläggare aka publisher. Sedan betyder inte det att Devolver Digial har haft så mycket att säga till om, säkert inget alls om det inte kommit till buggar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av phi:

För mig innebär indie att utvecklaren är helt oberoende av utgivare som styr och ställer i bakgrunden.

Sen om företaget är lika stort som Valve eller lika litet som Mojang är irrelevant.

Men vem får styra o ställa då egentligen när det kommer till Indie utveckling? Var går gränsen Finansiär/Utgivare/Ägare.. 1 miljon?, 10 miljoner?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Indie = litet team utan utgivare.

Mojang/Notch Development AB = Indie?
Microsoft = Indie?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Luftman:

Indie = litet team utan utgivare.

Var går gränsen från "liten" till "stor"?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Denna diskussion har ju alltid funnits.
Även inom musik är, eller åtminstone var, indie en rätt stor genre.
Om man tänker efter är nog indie något man är en väldigt kort stund.
För ärligt talat, att få ut ett spel på Steam gör en lite mindre indie än att slänga ut något gratis helt på egen hand. Eller? Även om det går via Greenlight.

Medlem

Inom film brukar man ju säga att Indie företag/filmer är dem som är oberoende från de 10 största företagen. Går inte det att tillämpa på spel också?

Medlem

Hur långt är ett snöre?

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Luftman:

Indie = litet team utan utgivare.

Var går gränsen från "liten" till "stor"?

Detta sammanfattar väll predikamentet ganska bra..

Medlem

Kan vi inte bara kalla spelen för "spel"? Behöver vi sätta en stämpel på allt? Så länge man gillar det man spelar så gör det väl ingen skillnad om det var "indie" eller "AAA"?

Medlem

Indie är ju kort för independent från början (från musiken).
Det är helt enkelt utvecklare som inte har en utgivare eller liknande som säger: "Släpp spelet nu, vi ska ju släppa uppföljaren om 12 månader" och liknande.

Edit: saxat från wikipedia, byt ut rock, labels och bands mot relevanta motsvarigheter i spelbranchen

The term indie rock, derived from "independent," describes the small and relatively low-budget labels on which it is released and the do-it-yourself attitude of the bands and artists involved. Although distribution deals are often struck with major corporate companies, these labels and the bands they host have attempted to retain their autonomy, leaving them free to explore sounds, emotions and subjects of limited appeal to large, mainstream audiences.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av NoiizeR:

Hur långt är ett snöre?

Såhär långt såklart....

Lite mer OT: Har man tid och ork att bry sig om vem som kallar sig indie kanske man skulle fokusera lite mer på att vara kreative än stämpeln man själv eller andra använder på det man skapat?

Medlem

Att göra ett uttalande utan substans som syftar på att få massa ryggdunkar och reposts av gaming-sidor är kanske också bara en bricka i pr-spelet?

Jag bryr mig väldigt lite om vad osm är indie och inte, men jag bryr mig ännu mindre om vad RG tycker om saken.

Medlem

Sålänge folk käkar tillräckligt med humble pie när de uttalar sig så kvittar definitionen.

Inaktiv
Skrivet av phi:

För mig innebär indie att utvecklaren är helt oberoende av utgivare som styr och ställer i bakgrunden.

Sen om företaget är lika stort som Valve eller lika litet som Mojang är irrelevant.

Men om man har en hop med finansiärer och aktiesparare som påverkar en, så är man inte särskilt självständig längre. Men på papper stämmer det som du säger. Crytek är t ex med i ID@Xbox, men de känns knappast indie.

Inaktiv
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Luftman:

Indie = litet team utan utgivare.

Var går gränsen från "liten" till "stor"?

När slutar man vara barn? Man vet när nån inte är ett barn längre iallafall.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Luftman:

Indie = litet team utan utgivare.

Var går gränsen från "liten" till "stor"?

När slutar man vara barn? Man vet när nån inte är ett barn längre iallafall.

Jag brukar säga att man slutar vara barn när man inser att den gränsen inte existerar.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Luftman:

Indie = litet team utan utgivare.

Var går gränsen från "liten" till "stor"?

När slutar man vara barn? Man vet när nån inte är ett barn längre iallafall.

Jag brukar säga att man slutar vara barn när man inser att den gränsen inte existerar.

EA börjar tala om sin inre indie, och hur viktigt det är att hålla indiesinnet vid liv. Är det dit vi är på väg menar du?

Medlem

Indie=independent, svårare än så är det inte.

Medlem

"Ron Gilbert är inte irriterad" hade varit mer förvånande.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Luftman:

Indie = litet team utan utgivare.

Var går gränsen från "liten" till "stor"?

När slutar man vara barn? Man vet när nån inte är ett barn längre iallafall.

Jag brukar säga att man slutar vara barn när man inser att den gränsen inte existerar.

EA börjar tala om sin inre indie, och hur viktigt det är att hålla indiesinnet vid liv. Är det dit vi är på väg menar du?

Tror det finns faktiskt ett ord för det. Tror det kallas "bolags-indie", det är när ett stort spelföretag ger fria händer till ett mycket mindre team.

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Luftman:

Indie = litet team utan utgivare.

Var går gränsen från "liten" till "stor"?

23.3 människor + 2 tomtar.

Medlem

indie för mig är synaps innan dom blev blizzard och andra studios som tar enorma risker med talanger och mycket vilja och energi att skapa spel sin egen väg.

istället för att gå med i stora studios och skapa sig ett namn eller vara underhuggare.

Göra något andra studios ej gör, exempel, garry är ej indie längre enligt mig, ingen utav blizzard är indie.

Indie är helt nya snubbar som kanske vart utbildade inom spel men fick aldrig jobb utan hade annat jobb sen höll på hemma och fifflade och sen gick ett gäng ihopa.

Detta för mig är indie, 90% av dom som säger dom är indie idag är inte indie (Enligt mig)

Medlem

Jag tycker nog det är viktigare för oss att inse att bara för att ett spel är gjort av indie-utvecklare så blir det inte automatiskt bättre.

Det verkar vara vad folk tror och därför är indie-stämpeln så efterlängtad.

Medlem
Skrivet av NoiizeR:

Hur långt är ett snöre?

sträckan från mitten till ena änden gånger två


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

12
Skriv svar