Arnroths krönika – Barnspel innovation för branschen
I Peppy Pals klappar barn mellan 3 och 6 år hundvalpar och tröstar ugglor. Det kan vara ett av de mest innovativa svenska spelen på flera år.
#monument-valley, #clash-of-clans, #minecraft, #hay-day, #peppy-pals, #eqidz, #microsoft
Fantastiskt kul! Både initiativet och, som du påpekar flera gånger under artikeln, att det funkar. Fan, jag blir nyfiken på att prova det själv.
Undrar just hur det här spelet, eller ett med snarlikt koncept, hade funkat på Wii, alternativt Wii U. Jag tänker att eftersom handlingen man utför i spelet är att klappa/klia/kela med djuren kan det sabba upplevelsen (och framför allt inlevelsen) att ta bort det taktila elementet. Alltså borde inte en Wiimote vara den lämpligaste kontrollen. Men Wii U:ns GamePad borde väl ändå vara lämpad för uppgiften? Då skulle man dessutom kunna ha en inzoomad vy på GamePadens skärm där man sedan också kan klappa djuren - kanske rentav mer detaljerat (klia under hakan, klappa på magen, osv.) - medan det man gör där också visas i större perspektiv på tv:n. På stora skärmen ser man också resultatet av vad man gjort på den lilla.
Tyvärr så är ju spel riktade till barn ofta framdesignade som godis, och att försöka nå en potentiell guldgruva i kunder ännu längre ner blir ju en väldigt etisk fråga.
Barn är kapabla till mycket mer än bara simpla spel fast vi har svårt att tro det, ingen skulle ju få för sig att se sitt barn som en lingvist även när dom är kapabla att lära sig tala många språk flytande samtidigt under sin uppväxt.
När vi har barn som lätt hoppar in och får vara kreativa i minecraft så bör vi fråga oss om vi mest håller tillbaka genom att mesta dels låta dom klicka på söta djur på en touchscreen.
Tyvärr så är ju spel riktade till barn ofta framdesignade som godis, och att försöka nå en potentiell guldgruva i kunder ännu längre ner blir ju en väldigt etisk fråga.
Barn är kapabla till mycket mer än bara simpla spel fast vi har svårt att tro det, ingen skulle ju få för sig att se sitt barn som en lingvist även när dom är kapabla att lära sig tala många språk flytande samtidigt under sin uppväxt.
När vi har barn som lätt hoppar in och får vara kreativa i minecraft så bör vi fråga oss om vi mest håller tillbaka genom att mesta dels låta dom klicka på söta djur på en touchscreen.
Nu snackades det ju iofs om att främja yngre barns (3-4 år) EQ, inte deras kreativa tänkande.
Sen så är väl Minecraft lite svårt i den åldern, iaf för en del.
Inte sagt att det är dåligt att lära barn att vara kreativa, tvärt om, men det var inte det som artikeln handlade om.
Trevlig krönika! Det är lätt att leva sig in i det du beskriver, och jag har dessutom själv alltför ofta hamnat i liknande situationer där jag nästan föredrar att sitta med barnen en stund.
Tycker Peppy Pals låter suveränt. Att barn lär sig empati och börjar stimulera höjd EQ kan inte vara annat än bra.
Cptn BaseballBatBoy!