To old to play games?

Medlem
To old to play games?

För gammal för att spela tv / data-spel?

En fråga som jag idag ställer mig ganska ofta, speciellt när påtryckningar kommer ifrån yttre zoner. Så som föräldrar, sambo eller när man berättar för sina barn på jobbet att man faktiskt "Spelar dator". Barnen brukar oftast titta på mig och se allmänt frågande ut och säga Men du är ju typ 40 år... (vilket är väldigt jobbigt när man i själva verket fyller 28 i höst) innan de tittar tillbaka ner i sina böcker och funderar en stund till och sedan uttrycker spelar du mincraft? svarer är i alla lägen då Nej...det gör.... sen kommer jag inte längre för då har hen redan tappat intresset för ens svar.

Vilket fall som, visst ibland kan man kanske själv känna att man är lite för gammal för att spela och ha det som ett stort intresse när det första man gör på en rast är att pilla upp ens smartphone och surfa in på FZ´s hemsida för att läsa nyheterna. Men ändå så ser jag det som ett fritidsintresse som alltid har funnits hos mig. Jag tillhör den generationen där min första konsol var 8-bits och sedan övergick till Super Nintendo. Jag har upplevt skiftet mellan 56/k modem och ADSL. Idag är det en självklarhet för ungdomarna att ha fri tillgång till internet när man själv satt på sin högstadietid och fick fråga om lov för att fara ut på nätet för att ladda ner en MP3 låt från Napster för att det var e minut-taxa samt att man blockerade den fasta telefonen.

Spelandet handlar samtidigt som en verklighetsflykt för mig. En fri-zon där jag kan sätta på mig mitt headset och slippa höra om sambons tjat att det skall städas, diskas eller att USA har tagit fram ett nytt budgetförslag där man skall lägga 10 miljarder på sitt försvar.

Vart vill jag då komma med detta jag skriver? egentligen ingenstans. Handlar mer om att få skriva av mig och kunna ventilera mina tankar och mer av detta kommer det bli.

Dagens grinighet går till revealen av nya CoD suck och pust....orkar inte ens bemöta det. Fortsätter med att spela DayZ ett tag framöver och skrika Friendly till alla i tro om att man skall bli slippa bli berövad sitt liv och sin yxa man just funnit.

#blogg

Inaktiv
To old to play games?

Knappast för gammal, finns en bra motfråga och den är att fråga om vederbörande är för gammal att läsa böcker, tidningar, se på film, lyssna på musik. För det är ju något endast barn gör.

Medlem

Jag känner inte att min ålder sätter stopp för min spelhobby. Snarare tvärtom, jag tycker det är kul att prata med mina syskonbarn och deras kompisar om hur spelen såg ut när jag var i deras ålder.

Medlem

Snart borde stigman mot tv-spelande försvinna tycker jag. Jag ser spel som ett tidsfördriv och fritids intresse precis som att sitta hela dagen och titta på film eller TV.

Känns fortfarande som man blir ner tittat på om man säger att man spelar dator/tv-spel men inte om man säger att man tittar på film eller tv hela dagarna. Vilket jag tycker är konstigt.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Nej,man kan inte bli för gammal. Det skulle innebära att man skulle kunna bli för gammal för att se film, lyssna på musik eller titta på konst. Det funkar inte.

Däremot, man konsumerar det annorlunda. Speciellt i DayZ så är det stor skillnad på hur folk spelar beroende på ålder.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Sånt här har jag, som är 23, fått höra också... "Börjar inte du växa ifrån sånt där nu?"

Suck. Vadå växa ifrån? Det är tydligen helt acceptabelt med vuxna som bygger modeller och liknande, men datorspel är något för barn. Men när barnen spelar är det inte okej, för då är det intrycksskadligt osv.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Kloka och konstruktiva tankar kring min tes, uppskattas verkligen. Är ju dock en debatt som kan drivas hur långt som helst. Men en väldigt intressant debatt samtidigt.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Nej,man kan inte bli för gammal. Det skulle innebära att man skulle kunna bli för gammal för att se film, lyssna på musik eller titta på konst. Det funkar inte.

Däremot, man konsumerar det annorlunda. Speciellt i DayZ så är det stor skillnad på hur folk spelar beroende på ålder.

Du har helt rätt datorspel har ingen ålder är själv 58 år och tänker inte sluta inom överskådlig framtid.
De som ifrågasätter bryr jag mig inte om deras problem om de har åldersnoja. De flesta av mina vänner är mellan 30.40 år och spelare. Detta är min fritid och jag gillar tiden jag har med mina vänner även om man är lite långsammare i dag.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Snart borde stigman mot tv-spelande försvinna tycker jag. Jag ser spel som ett tidsfördriv och fritids intresse precis som att sitta hela dagen och titta på film eller TV.

Känns fortfarande som man blir ner tittat på om man säger att man spelar dator/tv-spel men inte om man säger att man tittar på film eller tv hela dagarna. Vilket jag tycker är konstigt.

Helmärkligt tycker jag. Helt interatktionsfri jävla TV "skall" man titta på... Jag trodde att 70-talisterna var de sista som hade ålderstabu på konsumtion av media (inkluderar spel där). Tycker att de flesta 80-talister fortfarande hyser glada känslor för både Disney-serierna kring 90-talets mitt, NES/SNES etc. och verkar inte skämmas det minsta för det, vilket jag inte tycker att någon av oss skall. Trams.

Bara trångsynta eller avundsjuka folk som gnäller på sånt. För att de själva inte vågar vara "barnsliga" eller vad tusan de har för fixidéer..

Moderator | Testpilot

Verkligen inte. Jag kommer spela tills jag ligger i graven!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inte helt godkännande blickar från familj är inte helt främmande för mig heller. Men om något så blir jag mer intresserad med åren, jag hittar mer och mer att få ut av spelandet!

Inaktiv

Min far har alltid varit på mig sen jag var liten (28 nu), att spel bara är jävla lekar som inte ger nånting. Samtidigt kan han sitta och se på motorpogram eller sport på tv,n 6 timmar i sträck om han kan. Är rätt frustrerande att jag aldrig nåt fram till han om vad det handlar om och att det inte bara är meningslöst tidsfördriv.

Roligt igenkännande när du pratar om att låna en skoldator för att ladda ner en låt haha. Tänk vad barnen har det lätt nu Vi var några i klassen som fick våran by att testa det här nya (ADSL) när det var på gång. Pionjärerna haha!

Medlem
Skrivet av bleak:

Min far har alltid varit på mig sen jag var liten (28 nu), att spel bara är jävla lekar som inte ger nånting. Samtidigt kan han sitta och se på motorpogram eller sport på tv,n 6 timmar i sträck om han kan. Är rätt frustrerande att jag aldrig nåt fram till han om vad det handlar om och att det inte bara är meningslöst tidsfördriv.

Roligt igenkännande när du pratar om att låna en skoldator för att ladda ner en låt haha. Tänk vad barnen har det lätt nu Vi var några i klassen som fick våran by att testa det här nya (ADSL) när det var på gång. Pionjärerna haha!

Pionjärer är fan rätt ord haha! Kommer återkomma med fler reflektioner kring detta , för det väcker ju en otroligt trevlig debatt

Vem bryr sig vad andra tycker, gör det du mår bra av. Ingen ställer frågan: "Är jag för gammal för att läsa böcker ... " Det handlar ju om eskapism, och du ska självfallet ha möjlighet att "koppla av" vardagen på de sätt du har behov av.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vem bryr sig vad andra tycker, gör det du mår bra av. Ingen ställer frågan: "Är jag för gammal för att läsa böcker ... " Det handlar ju om eskapism, och du ska självfallet ha möjlighet att "koppla av" vardagen på de sätt du har behov av.

Jo givetvis är det så. Men samtidigt väcks ju frågan varför andra intressen mer accepterade än andra och där tv/data-spel klassas som något barnsligt och "nördigt" medans att köra snabba bilar på en race-bana anses som en fullt accepterad manlig hobby te x.

Skrivet av Duffer:
Skrivet av walter_iego:

Vem bryr sig vad andra tycker, gör det du mår bra av. Ingen ställer frågan: "Är jag för gammal för att läsa böcker ... " Det handlar ju om eskapism, och du ska självfallet ha möjlighet att "koppla av" vardagen på de sätt du har behov av.

Jo givetvis är det så. Men samtidigt väcks ju frågan varför andra intressen mer accepterade än andra och där tv/data-spel klassas som något barnsligt och "nördigt" medans att köra snabba bilar på en race-bana anses som en fullt accepterad manlig hobby te x.

Vad den stora massan accepterar eller inte är något man får välja att bortse från om man själv vill vara lycklig. Var och varannan spelar ju spel på mobilen, människor i alla åldrar, så det handlar nog bara om en tämligen liten skara som inte förstår vad det handlar om.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

För gammal, nä inte en chans. Fyller 35 nu i maj och även jag har fått höra både det ena och det andra från personer som jag själv anser inte ens är insatta i ämnet. Ska jag lyssna på dom? Tänk om jag skulle gå till en kompis som har ett intresse att meka med gamla bilar, inte för att han tjänar mycket på det men han tycker det är roligt och jag då säger "Är inte det där en rätt meningslös syssla du gör? Borde du inte göra något annat som är mer vettigt vid din ålder?" Han skulle tro jag var dum i huvudet och det är väl så jag kan anse att en del som säger så till mig är. Personer som inte vill ta en diskustion utan bara ser spel som ett löjligt tidsfördriv.

Jag har spelat sedan jag var fem år och jag tänker fortsätta spela tills jag dör. Ingen ska säga till mig vad jag får göra eller inte göra, det är jag gammal nog själv att avgöra nu när vi pratar ålder.

Medlem

Jag tror mycket handlar om fördomar. Folk som aldrig har suttit sig ner och spelat överhuvudtaget utan bara antar en massa. Man kan aldrig bli för gammal för att spela


signatur

If you can't convince them, confuse them!

KoP
Medlem

Slappna av angående spel och ålder. Har en kollega på jobbet som är 63 och som spelar.

Medlem

En 8årig flicka frågade mig hur gammal jag var... jag sa "gissa!"...

"Tusen"

o_o

Jag tror att det blir vanligare och vanligare med äldre spelare och barnen tycker nog det är naturligt att spela spel med sina föräldrar.

Testpilot

Är 42 år , fortfarande lika spelgalen som alltid.
Kommer sitta på ålderdomshemmet med ett VR kit och spela om jag känner mig själv rätt

Skrivet av Harakiri:

Är 42 år , fortfarande lika spelgalen som alltid.
Kommer sitta på ålderdomshemmet med ett VR kit och spela om jag känner mig själv rätt

Jag hakar på


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar