Comic Con-mässan satsar stort i Sverige

Robot
Comic Con-mässan satsar stort i Sverige

Tar Gamex-mässans plats i Kista i oktober, men det finns redan planer för ett större arrangemang på annan plats 2015.


Moderator | Testpilot
Comic Con-mässan satsar stort i Sverige

Om det är någorlunda likt andra comic-cons (fast i mindre skala troligtvis) så lär då jag fara iallafall


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Medlem

Jag upplevde det första Gamex som roligt, därefter har det känts som en allt mindre tillställning för varje år. Så på så sätt bra att något sker. Däremot till Comic Con, det är inte min melodi riktigt då jag inte är speciellt förtjust i comics, superhjältar och dylikt. Det är därför lite enerverade för mig att just de här två kulturyttringarna (dator-/tv-spel och comics) flutit samman, på samma sätt som det skulle vara för en ej sportintresserad skulle behöva se sitt spelintresse flyta samman med sport (tex. en kombinerad fotbolls- och spelmässa).


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Nästan så att jag blir sugen på att gå. Brukar inte vara något fan av mässor, för mycket folk på för liten yta, detta låter ju dock väldigt intressant och med lite tur kanske man kan fixa press-pass.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag upplevde det första Gamex som roligt, därefter har det känts som en allt mindre tillställning för varje år. Så på så sätt bra att något sker. Däremot till Comic Con, det är inte min melodi riktigt då jag inte är speciellt förtjust i comics, superhjältar och dylikt. Det är därför lite enerverade för mig att just de här två kulturyttringarna (dator-/tv-spel och comics) flutit samman, på samma sätt som det skulle vara för en ej sportintresserad skulle behöva se sitt spelintresse flyta samman med sport (tex. en kombinerad fotbolls- och spelmässa).

Hmmm, det är nog mer att spelen har smygit sig in i Comic-con snarare än att de har flutit samman. Jag upplever inte att folk tänker tv-spelsintresserad = serietidningsnörd här i Sverige. Men ja, jag håller väl med att det är trist att en 100%-ig spelmässa ersätts av en större nördmässa som täcker många intressen - fast å andra sidan brukar väl Comic-cons vara rätt så enorma?

Medlem

"Eller en nördmässa, som den lite mer nedlåtande skulle kunna tänkas sammanfatta det hela."

Eller som alla nördar också skulle sammanfatta det. Det är bara icke-nördar som finner det ordet nedlåtande


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Det här måste ja gå på ialf : )
Man har ju sätt ett antal youtube filmer från comic cons runt om i världen, Ser riktigt kul ut gör det också : )

Kanske passar på att köpa hem några coola action figurer om det finns ^^, Man såg ju Bleach figuren på Gamex för 2år? sen menar ja

Medlem

Vad är det roliga? Jag tycker synd om Ford i det där klippet.

Medlem

Tycker det är tråkigt att ersätta någon som är spel till något som inte är spel..

Medlem
Skrivet av Glaran:

"Eller en nördmässa, som den lite mer nedlåtande skulle kunna tänkas sammanfatta det hela."

Eller som alla nördar också skulle sammanfatta det. Det är bara icke-nördar som finner det ordet nedlåtande

Både ja och nej. När folk kallar mig nörd så bryr jag mig inte längre, jag tar det som något positivt.
Men grejen är den att jag har aldrig bett om att bli kallad nörd och det var inte nördar själva som kom på ordet.
Även om folk kan mena något positivt med att beskriva ens intressen som nördiga är det ändå tråkigt att de måste göra den skillnaden hela tiden - att spela tv-spel, läsa serietidningar, fantasy-böcker, gilla cosplay osv är FULLT NORMALT.

Medlem

Har i London ar comic och moviecon ganska trakiga och sma till storleken. Hoppas dom gor battre i sthlm
Dom hade en tv-spels horna men inte mycket dar, endast konsol + stora titlar.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Glaran:

"Eller en nördmässa, som den lite mer nedlåtande skulle kunna tänkas sammanfatta det hela."

Eller som alla nördar också skulle sammanfatta det. Det är bara icke-nördar som finner det ordet nedlåtande

Både ja och nej. När folk kallar mig nörd så bryr jag mig inte längre, jag tar det som något positivt.
Men grejen är den att jag har aldrig bett om att bli kallad nörd och det var inte nördar själva som kom på ordet.
Även om folk kan mena något positivt med att beskriva ens intressen som nördiga är det ändå tråkigt att de måste göra den skillnaden hela tiden - att spela tv-spel, läsa serietidningar, fantasy-böcker, gilla cosplay osv är FULLT NORMALT.

Fast många som är intresserade av de områdena kanske inte strävar efter att vara normala. Jag anser att normala människor är rätt tråkiga Jag älskar att grotta ner mig i Star Wars eller Doctor Who t ex. Det är väl en viss skillnad mellan att ha lite nördiga intressen och att vara en nörd. Sen finns det ju ingen mall att följa där man automatiskt blir placerad om man tittat på X-antal timmar utav en "nördig" tv-serie. Utan känner man sig som en nörd så får man väl kalla sig det. Vad jag menar är att det är skillnad på någon som spelar en match FIFA i veckan och någon som spelar fem timmar om dagen. Nu försöker jag inte vara elitistisk eller så. Men ordet används rätt flitigt av icke-nördar


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Redaktör
Skrivet av Glaran:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Glaran:

"Eller en nördmässa, som den lite mer nedlåtande skulle kunna tänkas sammanfatta det hela."

Eller som alla nördar också skulle sammanfatta det. Det är bara icke-nördar som finner det ordet nedlåtande

Både ja och nej. När folk kallar mig nörd så bryr jag mig inte längre, jag tar det som något positivt.
Men grejen är den att jag har aldrig bett om att bli kallad nörd och det var inte nördar själva som kom på ordet.
Även om folk kan mena något positivt med att beskriva ens intressen som nördiga är det ändå tråkigt att de måste göra den skillnaden hela tiden - att spela tv-spel, läsa serietidningar, fantasy-böcker, gilla cosplay osv är FULLT NORMALT.

Fast många som är intresserade av de områdena kanske inte strävar efter att vara normala. Jag anser att normala människor är rätt tråkiga Jag älskar att grotta ner mig i Star Wars eller Doctor Who t ex. Det är väl en viss skillnad mellan att ha lite nördiga intressen och att vara en nörd. Sen finns det ju ingen mall att följa där man automatiskt blir placerad om man tittat på X-antal timmar utav en "nördig" tv-serie. Utan känner man sig som en nörd så får man väl kalla sig det. Vad jag menar är att det är skillnad på någon som spelar en match FIFA i veckan och någon som spelar fem timmar om dagen. Nu försöker jag inte vara elitistisk eller så. Men ordet används rätt flitigt av icke-nördar

Hela diskussionen om nörden blir rätt poänglös innan deltagarna är överens om vad en nörd är. Lite samma sak som feminist, där det finns mängder av tolkningar och åsikter. Nå, den mest vedertagna definitioinen av nörd har nog fortfarande en lite negativ klang hos många, och därför skrev jag som jag skrev.


signatur
Medlem
Skrivet av Glaran:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Glaran:

"Eller en nördmässa, som den lite mer nedlåtande skulle kunna tänkas sammanfatta det hela."

Eller som alla nördar också skulle sammanfatta det. Det är bara icke-nördar som finner det ordet nedlåtande

Både ja och nej. När folk kallar mig nörd så bryr jag mig inte längre, jag tar det som något positivt.
Men grejen är den att jag har aldrig bett om att bli kallad nörd och det var inte nördar själva som kom på ordet.
Även om folk kan mena något positivt med att beskriva ens intressen som nördiga är det ändå tråkigt att de måste göra den skillnaden hela tiden - att spela tv-spel, läsa serietidningar, fantasy-böcker, gilla cosplay osv är FULLT NORMALT.

Fast många som är intresserade av de områdena kanske inte strävar efter att vara normala. Jag anser att normala människor är rätt tråkiga Jag älskar att grotta ner mig i Star Wars eller Doctor Who t ex. Det är väl en viss skillnad mellan att ha lite nördiga intressen och att vara en nörd. Sen finns det ju ingen mall att följa där man automatiskt blir placerad om man tittat på X-antal timmar utav en "nördig" tv-serie. Utan känner man sig som en nörd så får man väl kalla sig det. Vad jag menar är att det är skillnad på någon som spelar en match FIFA i veckan och någon som spelar fem timmar om dagen. Nu försöker jag inte vara elitistisk eller så. Men ordet används rätt flitigt av icke-nördar

Jag visste att jag inte borde ha använt ordet normal för folk tenderar att asociera det med något negativt/tråkigt - men vad jag menar är att där är inget ONATURLIGT med att gilla serier, spel osv och jag vet att många människor också tycker om att "nörda till sig", visa att man förtjänar bli kallad en nörd, att man är hardcore osv men det ändrar ändå inte det faktumet att om du berättar att du spelar tv-spel mycket på din fritid så blir du kallad något för det medans om du berättar att du spelar mycket fotboll eller övar att spela gitarr så är det ingen slänger ut en särskild beteckning på dig. Det är det jag menar som är det trista - att man måste vara något speciellt/annorlunda för att man gillar hobbies som egentligen är lika naturliga som andra människors hobbies. Hade varit skönt ibland/ofta om folk inte gjorde en så big deal av det faktiskt - även om jag också tycker om att häva min nördighet då och då.

k3m
Medlem
Skrivet av Glaran:

"Eller en nördmässa, som den lite mer nedlåtande skulle kunna tänkas sammanfatta det hela."

Eller som alla nördar också skulle sammanfatta det. Det är bara icke-nördar som finner det ordet nedlåtande

Ööh, nej!

Jag vill verkligen gå på den här mässan.

Medlem

Jag var på Gamex mässan för första gången förra året och jag var inte imponerad, faktiskt rätt besviken. Tanke på att det var min första mässa jag har gått på gällande Dataspel etc så har jag ingen refrensram men kände bara att det var väldigt fattigt på innehåll. Man kunde inte köpa spel eller någon form av media förutom gamla Nintendo spel (har för mig det iaf). Sen på "Nörd sidan" när det gällde figurer och sådant så var det också väldigt fattigt.

Jag och min Sambo var där i 60minuter och titta runt, sen kändes det som att man hade gjort allt som fanns att göra. Det var inga intervjuer eller paneler eller något. Bara massa montrar och BF4.
Tog faktiskt ut 1000kr i kontanter om man skulle hitta något roligt att köpa, men det blev bara 2st 33cl läsk i baren så man kände sig iaf fortfarande rik när man kom hem :).

Jag älskar comic-con från det man har sett på nätet så jag kommer skaffa en biljett dit utan att tveka.

Medlem

comic con i usa brukar vara rätt episka.

men som spelmässor eller annat i sverige så blir det troligen en light version.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

btw Internationella nörddagen inträffar varje år den 25 maj

Personligen frömjat min nördighet i olika saker om det är film,spel eller annat

För oss 70talister så kommer man ihåg "Revenge of the Nerds"

Som verkligen visade den stereotypa nörden på 80talet


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

När jag tänker Comic Con tänker jag halvnakna cosplaybrudar med stora bröst - men det har nog med att göra att jag förutom paneler mest sett såna här videos ifrån eventet:

Medlem

Ja jag skulle kalla mig själv för en riktig serienörd iallafall så jag tycker det här ska bli jävligt intressant

Medlem

Någon som vet när biljetter kommer att finnas och var ? Man blir ju lite sugen

Medlem

Jag kommer om Lt. Colonel John Sheppard kommer;)

Medlem

Ett litet tips o man gillar o frotera med star trek skådisar kolla in
http://www.startrek.com/article/destination-star-trek-returni...

Var där 2012 och det är mest för dom som gillar o få autograf och foto möjligheter
Men en del möjligheter att lyssna på när skådisarna själva drar anekdoter o tar q&a

Om ni ska gå på det o vill ha lite tips hur man ska bete sig hotja till


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Så jäkla typiskt...Förstod att dom skulle förstöra Gamex till slut. Vem fan vill ha ett Comic Con Super Mega Epic Light? För det är exakt det som kommer ske. Vem fan vill sitta i panel i Sverige?

Avgå Gital Al-Ebeyawi.

Medlem
Skrivet av Ferren:

Jag var på Gamex mässan för första gången förra året och jag var inte imponerad, faktiskt rätt besviken. Tanke på att det var min första mässa jag har gått på gällande Dataspel etc så har jag ingen refrensram men kände bara att det var väldigt fattigt på innehåll. Man kunde inte köpa spel eller någon form av media förutom gamla Nintendo spel (har för mig det iaf). Sen på "Nörd sidan" när det gällde figurer och sådant så var det också väldigt fattigt.

Jag och min Sambo var där i 60minuter och titta runt, sen kändes det som att man hade gjort allt som fanns att göra. Det var inga intervjuer eller paneler eller något. Bara massa montrar och BF4.
Tog faktiskt ut 1000kr i kontanter om man skulle hitta något roligt att köpa, men det blev bara 2st 33cl läsk i baren så man kände sig iaf fortfarande rik när man kom hem :).

Jag älskar comic-con från det man har sett på nätet så jag kommer skaffa en biljett dit utan att tveka.

Du förstår väl att ett Comic Con i Sverige knappast kommer locka nån panel av intresse? Möjligtvis nån partiledare från Pirat Partiet och nån som gillar Sci-Fi på SVT...

1
Skriv svar