Datorbygge - Tips & Råd

Medlem
Datorbygge - Tips & Råd

Tjena!

Dags att inhandla en ny dator. Har plockat ihop ett bygge, och skulle vilja att någon mer kunnig än jag tar sig en titt på hur det ser ut. T.ex. Har jag valt kompatibla delar, passar allt in i chassit etc.
Jag har redan spräckt min budget som egentligen låg på 10k.

Jag har en lagringsdisk på 1 terabyte som får hänga med ett tag till, så jag har inte "glömt" att lägga till en.

Som ni ser nedan på komponentvalen så ska det inte klockas någonting nu eller i framtiden, och inte heller ska det köras crossfire. Dator kommer att användas som spel och film-dator i 4-5 år, sedan om den fortfarande lever blir det en sido-dator och nytt inhandlas från noll igen.

Inet Kundvagn

MvH
Mr. Andersen

Medlem

Måste du ha en dator nu eller överlever du tills årsskiftet?
Dvs vänta tills nästa cpu generation och m.2 SSD...

Medlem

Hej!

Såg bra ut tycker jag! Men vågar inte säga säkert hur det passar i chassit. Det du bör kolla upp är längd på grafikkort och längd på näraggregat. Tror dock att det borde funka.

En annan grej är att det kan vara trevligt att även skaffa en processorkylare för att ersätta den som följer med processorn. Kylarna som följer med brukar ofta låta väldigt mycket. Jag nämner det för att du verkar ha valt både grafikkort och nätaggregat som är väldigt tysta i drift. Så det vore kanske tråkigt om processorkylaren överröstar allt =P

Sweclockers gjorde nyss ett test på billiga kylare: http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Kom dock ihåg att kolla så kylaren passar i chassit!

/Mikael

Medlem
Skrivet av Spiff:

Måste du ha en dator nu eller överlever du tills årsskiftet?
Dvs vänta tills nästa cpu generation och m.2 SSD...

Finns alltid något bättre om man väntar tyvärr Kallas för utveckling. Men nej, jag orkar inte vänta mer. Kan knappt spela något alls på den jag har idag, den är ju 4 år gammal.

Medlem
Skrivet av Tune:

Hej!

Såg bra ut tycker jag! Men vågar inte säga säkert hur det passar i chassit. Det du bör kolla upp är längd på grafikkort och längd på näraggregat. Tror dock att det borde funka.

En annan grej är att det kan vara trevligt att även skaffa en processorkylare för att ersätta den som följer med processorn. Kylarna som följer med brukar ofta låta väldigt mycket. Jag nämner det för att du verkar ha valt både grafikkort och nätaggregat som är väldigt tysta i drift. Så det vore kanske tråkigt om processorkylaren överröstar allt =P

Sweclockers gjorde nyss ett test på billiga kylare: http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Kom dock ihåg att kolla så kylaren passar i chassit!

/Mikael

Tack för dina tips! Bytte ut moderkortet till ett snäpp högre då jag råkade välja ett som inte hade utgångar för mitt surroundsystem samt lade till en av kylarna från testet som du länkade!
Jag har datorn ståendes under min Tv som jag använder som skärm, och sedan sitter jag i soffan med trådlöst tangentbord och mus. Den används även väldigt mycket till att titta på serier och film också, så det är ett klart plus om den inte väsnas för mycket, samt inte är för stor på Tv-bänken.

Någon annan som har något tips, eller är det dags att trycka på beställ?

Ska man kanske köra på nya Intel Core i7 4790 processorn istället när jag ändå skaffade en nytt H97 moderkort? Skiljer ju inte många kronor direkt?

Medlem

Beställningen lagd!

1
Skriv svar