Far Cry 4 innehåller många kvinnor

Medlem
Skrivet av Xzander:

Oj vad viktigt det blev med verklighet när det kom in lite kvinnor i spelen...

Där satt den


signatur

Everybody needs help.

tnn
Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Darkseed:

Jag vet inte vilken verklighet som Johan Olander lever i (förmodligen helst en där folk inte blir arga på varandra), men om vi låtsas för en stund att en lokal krigsherre i Himalaya faktiskt skulle göra sig till en självutnämnd kung med en egen liten privat armé så är nog inte sannolikheten så stor att han skulle se till att det var exakt 50% kvinnor i beslutsfattande positioner.

Med det sagt så bryr jag mig inte nämnvärt hur könsfördelningen ser ut eller inte ser ut i nya Far Cry, och skulle nog vilja kalla detta för en enda stor ickenyhet.

Jag vet inte vilken verklighet du lever i, men i Johan Olanders finns det många kvinnor.

I samtliga människors verklighet finns det ju ungefär lika många kvinnor som män men det är ju snarare könsfördelningen bland krigsherrar och armésoldater som Darkseed kommenterar.

Jag personligen tvivlar på att den är 50-50, utan att ha någon egentlig kunskap om någotdera.

Dock ser jag hellre att det görs såhär än att man bygger en värld där kvinnor inte existerar alls.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Kalla du dig feminist om du vill, skriver du under på huvudprincipen, att män och kvinnor har samma kapacitet och där med bör ha samma villkor och möjligheter är det ju vad du är

om det inte vore för att 90% av alla journalister och mediaprofiler som kallar sig för feminister är låter som idioter varje gång de berör ämnet jämställdhet så skulle nog en mycket större del av svenskarna kalla sig för feminister


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

Den enda positionen kvinnor kommer få i Himalaya av en kriminell kung är källarrummet som befinner sig rätt under hans sovrum. Inget illa menad. Utan försöker påpeka situation i Himalaya. Sen är det alltid bäst att placera kvinnliga karaktärer i mellasekvenser. Spelnördar vill ju förstås inte skjuta ihjäl oändliga kvinnor. Däremot klarar vi av att se en läckerbit glida runt i bikini:)

Medlem
Skrivet av BearClaw:
Skrivet av Moortis:

Kalla du dig feminist om du vill, skriver du under på huvudprincipen, att män och kvinnor har samma kapacitet och där med bör ha samma villkor och möjligheter är det ju vad du är

om det inte vore för att 90% av alla journalister och mediaprofiler som kallar sig för feminister är låter som idioter varje gång de berör ämnet jämställdhet så skulle nog en mycket större del av svenskarna kalla sig för feminister

Handen på hjärtat, det är väl knappast unikt för feministiska journalister va? vi lever i en tidsålder där media får betalt per visning eller sålt lösnummer. Man köper inga gucciskor av att hålla sig nyanserad eller verklighetsförankrad i en sådan miljö, sedan spelar det ingen större roll om man är sdare, feminist eller moderat.

Dont hate player, hate the game är min generella inställning till media.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Darkseed:
En kvinnlig krigsherre: http://america.aljazeera.com/features/2014/4/commander-kaftar...

Stridande förband med 100% kvinnor:
http://m.vice.com/en_uk/read/iraqi-soldiers-women

Du kan be om ursäkt för din källarsexism när du vill.

Vet inte om ett förband med 100% kvinnor pga att de inte får blanda sig med män är det bästa feministiska exemplet... såvida du inte var ute efter ironi.

Bättre då att ta t ex Israels stridande styrkor som exempel där de har kvinnor i stridande förband. I Sverige har vi också kvinnor i stridande förband. I USA får de inte lov att vara på fronten i infanteriet men de har kvinnliga stridspiloter.

Medlem
Skrivet av Moortis:
Skrivet av BearClaw:
Skrivet av Moortis:

Kalla du dig feminist om du vill, skriver du under på huvudprincipen, att män och kvinnor har samma kapacitet och där med bör ha samma villkor och möjligheter är det ju vad du är

om det inte vore för att 90% av alla journalister och mediaprofiler som kallar sig för feminister är låter som idioter varje gång de berör ämnet jämställdhet så skulle nog en mycket större del av svenskarna kalla sig för feminister

Handen på hjärtat, det är väl knappast unikt för feministiska journalister va? vi lever i en tidsålder där media får betalt per visning eller sålt lösnummer. Man köper inga gucciskor av att hålla sig nyanserad eller verklighetsförankrad i en sådan miljö, sedan spelar det ingen större roll om man är sdare, feminist eller moderat.

Dont hate player, hate the game är min generella inställning till media.

sant
var endast nyhetsförfattarens barnsliga inledning som fick mig att skriva en kommentar. annars hade jag bara smålett åt PR-tricket och gått vidare


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av Moortis:

Darkseed:
En kvinnlig krigsherre: http://america.aljazeera.com/features/2014/4/commander-kaftar...

Stridande förband med 100% kvinnor:
http://m.vice.com/en_uk/read/iraqi-soldiers-women

Du kan be om ursäkt för din källarsexism när du vill.

Vet inte om ett förband med 100% kvinnor pga att de inte får blanda sig med män är det bästa feministiska exemplet... såvida du inte var ute efter ironi.

Bättre då att ta t ex Israels stridande styrkor som exempel där de har kvinnor i stridande förband. I Sverige har vi också kvinnor i stridande förband. I USA får de inte lov att vara på fronten i infanteriet men de har kvinnliga stridspiloter.

Fast vi har ju knappt några stridande förband i Sverige. så jag tänkte att det inte skulle bita på källargrabbarna. Israel nämnde jag dock någonstans. Jag utelämnade USA just eftersom de inte tillåter stridande kvinnor i reguljära förband.

Men jag är mest nyfiken på vad du menar om PKK? För jag var väldigt seriös. mitt intryck och fasta bild är att den kurdiska armén generellt har mixade förband och att de rent kvinnliga enheterna är en produkt av just feminism. Jag har aldrig hört något om att kvinnor skulle vara utsatta eller behandlas illa i "Kurdistan". :S

Samma sak i Palestina, både PLO och Hamas har väl både kvinnliga och manliga kombatanter mixade sist jag kollade.

Och förresten! Både PLO och PKK har ju samarbetat och tränat revolutionära feminister från Europa på 70-talet. Det hade de väl knappast gjort om de var antifeministiska?

Medlem

När man läser folks inlägg här inser jag hur jävla ömma folks testiklar verkar vara.

1: Kvinnor existerar, dom är inga mytologiska varelser, ni kan även prata med dem.
Dem brukar generellt vara rätt trevliga.

2: Om skaparna väljer att ha fler kvinnliga karaktärer låt så vara, sluta gnäll som små skitungar och döm spelet när det släpps istället.

Medlem

Åh nej! Är PK-feminist-kultur-vänster-miljöpartist-kommunist-svenskhatande-jazz-och blåa elefanter-maffian framme igen? Tackar vet jag förr i tiden när alla var män. Det var bättre förr.

Nä tack ubisoft! Till slut kommer kvinnor och andra vara så pass vanliga i spel att fz slipper skriva det som nyheter och alla internettroll kanndra sig tillbaks till flashback och hata kvinnor där de inte stör oss andra. Det kallas utveckling och människor har varit rädda för det sedan den första apan stälde sig på bakbenen.

Medlem
Skrivet av Moortis:
Skrivet av Saxit:
Skrivet av Moortis:

Darkseed:
En kvinnlig krigsherre: http://america.aljazeera.com/features/2014/4/commander-kaftar...

Stridande förband med 100% kvinnor:
http://m.vice.com/en_uk/read/iraqi-soldiers-women

Du kan be om ursäkt för din källarsexism när du vill.

Vet inte om ett förband med 100% kvinnor pga att de inte får blanda sig med män är det bästa feministiska exemplet... såvida du inte var ute efter ironi.

Bättre då att ta t ex Israels stridande styrkor som exempel där de har kvinnor i stridande förband. I Sverige har vi också kvinnor i stridande förband. I USA får de inte lov att vara på fronten i infanteriet men de har kvinnliga stridspiloter.

Fast vi har ju knappt några stridande förband i Sverige. så jag tänkte att det inte skulle bita på källargrabbarna. Israel nämnde jag dock någonstans. Jag utelämnade USA just eftersom de inte tillåter stridande kvinnor i reguljära förband.

Men jag är mest nyfiken på vad du menar om PKK? För jag var väldigt seriös. mitt intryck och fasta bild är att den kurdiska armén generellt har mixade förband och att de rent kvinnliga enheterna är en produkt av just feminism. Jag har aldrig hört något om att kvinnor skulle vara utsatta eller behandlas illa i "Kurdistan". :S

Samma sak i Palestina, både PLO och Hamas har väl både kvinnliga och manliga kombatanter mixade sist jag kollade.

Och förresten! Både PLO och PKK har ju samarbetat och tränat revolutionära feminister från Europa på 70-talet. Det hade de väl knappast gjort om de var antifeministiska?

Fredsstyrkorna vi har utomlands innehåller en del kvinnor i stridande positioner. Det står i artikeln du länkade att konservativa fädrar känner sig inte oroade att skicka sina döttrar dit för de vet de får behålla sin dygd.

Ja, PKK må låta feministiska till ytan, men i motsats till vad många tror (att hedersvåld är knutet till Islam) så är det mycket mer knutet till kultur. Titta på var flickorna som blir dödade i Sverige kommer ifrån. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hedersmord#Hedersmord_i_Sverige

Sen när det gäller PLO och Hamas, de tränar ju ofta kvinnor att bli självmordsbombare så jag vet inte riktigt hur feminism kommer in där heller.

Medlem
Skrivet av Eatenmarcus:

När man läser folks inlägg här inser jag hur jävla ömma folks testiklar verkar vara.

1: Kvinnor existerar, dom är inga mytologiska varelser, ni kan även prata med dem.
Dem brukar generellt vara rätt trevliga.

2: Om skaparna väljer att ha fler kvinnliga karaktärer låt så vara, sluta gnäll som små skitungar och döm spelet när det släpps istället.

Är du nån hemlig agent i den feministiska organisationen? Du låter som ett får hamnat bland vargflock

Medlem
Skrivet av spel_15:
Skrivet av Eatenmarcus:

När man läser folks inlägg här inser jag hur jävla ömma folks testiklar verkar vara.

1: Kvinnor existerar, dom är inga mytologiska varelser, ni kan även prata med dem.
Dem brukar generellt vara rätt trevliga.

2: Om skaparna väljer att ha fler kvinnliga karaktärer låt så vara, sluta gnäll som små skitungar och döm spelet när det släpps istället.

Är du nån hemlig agent i den feministiska organisationen? Du låter som ett får hamnat bland vargflock

Är du seriös?

Medlem

Om citatet stämmer så får vi väl se sedan... eftersom någon säkert kommer räkna detta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Moortis:
Skrivet av spel_15:
Skrivet av Eatenmarcus:

När man läser folks inlägg här inser jag hur jävla ömma folks testiklar verkar vara.

1: Kvinnor existerar, dom är inga mytologiska varelser, ni kan även prata med dem.
Dem brukar generellt vara rätt trevliga.

2: Om skaparna väljer att ha fler kvinnliga karaktärer låt så vara, sluta gnäll som små skitungar och döm spelet när det släpps istället.

Är du nån hemlig agent i den feministiska organisationen? Du låter som ett får hamnat bland vargflock

Är du seriös?

Saknar du en kullager som rullar runt på ditt humor? Självklart inte

Medlem
Skrivet av spel_15:
Skrivet av Moortis:
Skrivet av spel_15:
Skrivet av Eatenmarcus:

När man läser folks inlägg här inser jag hur jävla ömma folks testiklar verkar vara.

1: Kvinnor existerar, dom är inga mytologiska varelser, ni kan även prata med dem.
Dem brukar generellt vara rätt trevliga.

2: Om skaparna väljer att ha fler kvinnliga karaktärer låt så vara, sluta gnäll som små skitungar och döm spelet när det släpps istället.

Är du nån hemlig agent i den feministiska organisationen? Du låter som ett får hamnat bland vargflock

Är du seriös?

Saknar du en kullager som rullar runt på ditt humor? Självklart inte

Haha, ja jag gör nog det. Var så inställd på att göra mig lustig över valpen som trodde han var varg så jag misstog ironi för hybris.

Medlem
Skrivet av spel_15:
Skrivet av Eatenmarcus:

När man läser folks inlägg här inser jag hur jävla ömma folks testiklar verkar vara.

1: Kvinnor existerar, dom är inga mytologiska varelser, ni kan även prata med dem.
Dem brukar generellt vara rätt trevliga.

2: Om skaparna väljer att ha fler kvinnliga karaktärer låt så vara, sluta gnäll som små skitungar och döm spelet när det släpps istället.

Är du nån hemlig agent i den feministiska organisationen? Du låter som ett får hamnat bland vargflock

Jodå, självklart är jag det.
I allra största hemlighet jobbar jag med att åka runt och söva män med kloroform och sedan kastrera dom.
Men på dagarna håller jag på att klona fram en kvinnlig super-ras i min källare.

Jobbet hade varit mycket lättare om jag hade kloroform.. eller en källare..

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Darkseed:

Jag vet inte vilken verklighet som Johan Olander lever i (förmodligen helst en där folk inte blir arga på varandra), men om vi låtsas för en stund att en lokal krigsherre i Himalaya faktiskt skulle göra sig till en självutnämnd kung med en egen liten privat armé så är nog inte sannolikheten så stor att han skulle se till att det var exakt 50% kvinnor i beslutsfattande positioner.

Med det sagt så bryr jag mig inte nämnvärt hur könsfördelningen ser ut eller inte ser ut i nya Far Cry, och skulle nog vilja kalla detta för en enda stor ickenyhet.

Jag vet inte vilken verklighet du lever i, men i Johan Olanders finns det många kvinnor.

Bra gjort av dig att totalt missa poängen och svara med någon slags juvenil one-liner. Professionellt så det förslår. Inte för att jag hade väntat mig mer av dig.

För de som inte förstod det så kritiserar jag inte det faktum att det finns kvinnor i spelet, för min del får det vara vilken jädra procentandel kvinnor som helst. Jag kritiserar sensationsjournalistiken som Johan Olander och hans lilla rövarband sysslar med.

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av Moortis:
Skrivet av Saxit:
Skrivet av Moortis:

Darkseed:
En kvinnlig krigsherre: http://america.aljazeera.com/features/2014/4/commander-kaftar...

Stridande förband med 100% kvinnor:
http://m.vice.com/en_uk/read/iraqi-soldiers-women

Du kan be om ursäkt för din källarsexism när du vill.

Vet inte om ett förband med 100% kvinnor pga att de inte får blanda sig med män är det bästa feministiska exemplet... såvida du inte var ute efter ironi.

Bättre då att ta t ex Israels stridande styrkor som exempel där de har kvinnor i stridande förband. I Sverige har vi också kvinnor i stridande förband. I USA får de inte lov att vara på fronten i infanteriet men de har kvinnliga stridspiloter.

Fast vi har ju knappt några stridande förband i Sverige. så jag tänkte att det inte skulle bita på källargrabbarna. Israel nämnde jag dock någonstans. Jag utelämnade USA just eftersom de inte tillåter stridande kvinnor i reguljära förband.

Men jag är mest nyfiken på vad du menar om PKK? För jag var väldigt seriös. mitt intryck och fasta bild är att den kurdiska armén generellt har mixade förband och att de rent kvinnliga enheterna är en produkt av just feminism. Jag har aldrig hört något om att kvinnor skulle vara utsatta eller behandlas illa i "Kurdistan". :S

Samma sak i Palestina, både PLO och Hamas har väl både kvinnliga och manliga kombatanter mixade sist jag kollade.

Och förresten! Både PLO och PKK har ju samarbetat och tränat revolutionära feminister från Europa på 70-talet. Det hade de väl knappast gjort om de var antifeministiska?

Fredsstyrkorna vi har utomlands innehåller en del kvinnor i stridande positioner. Det står i artikeln du länkade att konservativa fädrar känner sig inte oroade att skicka sina döttrar dit för de vet de får behålla sin dygd.

Ja, PKK må låta feministiska till ytan, men i motsats till vad många tror (att hedersvåld är knutet till Islam) så är det mycket mer knutet till kultur. Titta på var flickorna som blir dödade i Sverige kommer ifrån. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hedersmord#Hedersmord_i_Sverige

Sen när det gäller PLO och Hamas, de tränar ju ofta kvinnor att bli självmordsbombare så jag vet inte riktigt hur feminism kommer in där heller.

Ska villigt erkänna att jag knappt läst länkarna själv, kände till företelserna sedan innan så jag högg aljaazera och vice träffarna på google för att de är hyfsat välkända. Men tog mig tid att läsa igenom dem nu och de bemöter faktiskt ditt argument ganska sakligt. Det bokstavligen första PKK måste göra när de får in rekryter är att utbilda dem i hur man behandlar kvinnor. Det kurdiska samhället i övrigt beskrivs ge kvinnor "väldigt låg" status, alltså en kultur där det är rimligt att hedersvåld uppstår. Jag har aldrig hört hävdas att Pelas eller Fadimes familjer hade några kopplingar till PKK och får alltså rimligen antas ha den kvinnosyn som PKK beskriver som mkt låg. Oerhört tragiska händelser, men säger ingenting om organisationens seriositet när det gäller feminism. De har krigat i snart 20 år för jämnlikhet och frihet, du får komma med något tyngre för att jag ska ifrågasätta dem på den fronten.

PLO tog avstånd från terrorverksamhet 1988 och inte ens USA listar dem som terrorister längre. Jag tvivlar starkt på att de utbildar några självmordsbombare idag. PFLP (som ingår i PLO) är feministiska i sin politik och praktik. det är bara så som min farmor brukade säga.

Men det här blev fasligt OT. Tack för en god diskussion.

Medlem

Johan Olander är den sämsta skribenten FZ har anställt.

Medlem

BUHU, en nyhet om kvinnor... ve och fasa, tandagnisslan och elände!
Är man inte intresserad av en nyhet, läs den inte då?
Står ju ganska klart i rubriken vad den handlar om...
Nyheter om spel/whatever som inte intresserar mig låter jag bli att läsa, inte svårare än så.
FZ blir en bättre sida av att det finns flera skribenter som gillar skriva om olika sorters saker.

När jag läser Aftonbladet hoppar jag över de rosa sidorna, för jag är inte intresserad av sport. Så gör jag med alla sidor jag läser. Läs det ni är intresserade av, skippa resten, sluta gnäll.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Är man inte intresserad av en nyhet, läs den inte då?

Jag gillar faktiskt att bli arg.

Medlem
Medlem

http://www.cracked.com/quick-fixes/4-bad-excuses-awful-stereo...

Kolla nr. 1 på den artikeln. Så kanske folk förstår att det finns en hel del skumma syner på kvinnans plats i spelsammanhang.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Att prata jämställdhet bland spelnördar är något man bör göra med varsamhet, det är ett laddat ämne och alla är inte helt med på att låta de med snippa vara med och leka.

Vem vill inte att fler tjejer ska vara med och leka? Jag vill!

Varför kommentera ett laddat ämne med en dåligt förstådd, och laddad, slutsats? Om man nu inte fiskar förstås, men det tvivlar jag på var syftet här. Snarare att på ett snällt sätt snudda vid den senaste tidens överspäckade kommentarsfält till en viss persons krönikor.

Jag tror väldigt få av de som ställer sig tveksamma till den militanta jämlikhetens inträde i spelbranschen skulle ställa sig negativa till att faktiskt se fler tjejer i branschen, och framför spelskärmen! Det de flesta av oss reagerar på är den progressiva "insulted by proxy"-mentaliteten som gör sitt inträde i en intressesfär som tidigare lyckligt nog varit fri från detta.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Varför kommentera ett laddat ämne med en dåligt förstådd, och laddad, slutsats?

För att Johan "literally tumblr" Olander hör hemma på click-bait hemsidor så som Kotaku och Polygon.

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Jag vet inte vilken verklighet som Johan Olander lever i (förmodligen helst en där folk inte blir arga på varandra), men om vi låtsas för en stund att en lokal krigsherre i Himalaya faktiskt skulle göra sig till en självutnämnd kung med en egen liten privat armé så är nog inte sannolikheten så stor att han skulle se till att det var exakt 50% kvinnor i beslutsfattande positioner.

Med det sagt så bryr jag mig inte nämnvärt hur könsfördelningen ser ut eller inte ser ut i nya Far Cry, och skulle nog vilja kalla detta för en enda stor ickenyhet.

Faktum är att Nepal är ett av asiens mest progressiva och socialt utvecklade länder, dessutom brukar väl nyskapade militaristiska samhällen mest bry sig om hur bra man siktar och mindre om könsroller?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av spel_15:
Skrivet av Moortis:
Skrivet av spel_15:
Skrivet av Eatenmarcus:

När man läser folks inlägg här inser jag hur jävla ömma folks testiklar verkar vara.

1: Kvinnor existerar, dom är inga mytologiska varelser, ni kan även prata med dem.
Dem brukar generellt vara rätt trevliga.

2: Om skaparna väljer att ha fler kvinnliga karaktärer låt så vara, sluta gnäll som små skitungar och döm spelet när det släpps istället.

Är du nån hemlig agent i den feministiska organisationen? Du låter som ett får hamnat bland vargflock

Är du seriös?

Saknar du en kullager som rullar runt på ditt humor? Självklart inte

Du kanske ska undvika att använda metaforer också, annars kanske någon tolkar dem bokstavligt


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av unavailable:

Johan Olander är den sämsta skribenten FZ har anställt.

Jag saknar Sebastian och Hampus...

http://www.theguardian.com/world/2013/jan/24/us-military-lift...

vill bara påpeka att USA visst tillåter kvinnor i strid numera...

Skriv svar