Silent Hill använder svenska för att skrämmas

KoP
Medlem
Skrivet av dotque:

Visst är det snubben i Boondock Saints?!

Japp. Och på senare tid även ifrån The Walking Dead serien.

Medlem
Skrivet av kingleafanders:

Glömmer aldrig när jag såg de norska black metal bandet Satyricon och sångaren började snacka mellan låtarna. Dooog av skratt!

Skrivet av kingleafanders:

Glömmer aldrig när jag såg de norska black metal bandet Satyricon och sångaren började snacka mellan låtarna. Dooog av skratt!

Skrivet av kingleafanders:

Glömmer aldrig när jag såg de norska black metal bandet Satyricon och sångaren började snacka mellan låtarna. Dooog av skratt!

påminner mig om i ungdomens dar när man lyssna på p3 mitt i natten och dom spela deathmetal etc helt plötsligt sa radioprataren "-dags för det thailändska Deathmetalbandet" jag garva fan ner mig men dom lät jävligt coolt för man fattar ju inge av vanlig deathmetal ens

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Stenhård:

Svenska är ju bra mycket läbbigare än Norska, men tänk om det var Danska? Helvetet jag hade bajsat ner mig direkt.

JAG MÅ DRÄPE BÖRNA DINE!

JEG SKA KNUSE MOR DIN!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Svenskan är ju en ganska så "hårt" språk, liknande tyskan. Men svenskan känner färre till så därför blir det väl lite läskigare antar jag...

Sen så är det ju inte första gången Kojima håller på med Sverige, kommer någon ihåg det påhittade Moby Dick studios som han höll på med innan MGS avtäcktes.
Även den här PT:n sades ju vara gjord av ett svenskt företag...

Nej du Jozo, du har helt fel om det svenska språket. Svenska och tyska har samma rötter men svenska har helt och hållet utvecklats till ett mjukare språk. Vi har inte kvar "ach-laut" som man har i tyskan. Vi har en mer sjungande sätt att prata. Skåningar har däremot inte det. Ske-ljud skall inte förväxlas med ach-laut. Svenska anses liksom norska som ett väldigt mjukt språk.

Jag bor i USA just nu och känner inte alls igen det du skriver om att det låter som man är arg när man pratar svenska.
Många här uppfattar svenska som ett vackert språk.

Medlem

Lite som när man spelade igenom Enclave för första gången för en massa år sedan och och stötte på en goblin som till skillnad från alla andra i spelet pratade svenska

https://www.youtube.com/watch?v=L3jrHqvIlsE

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av dotque:

Visst är det snubben i Boondock Saints?!

Wow, mind blown!


signatur
Medlem
Skrivet av fatcamp:

Är det bara jag som jämt har sjukt svårt att höra vad dom pratar om jämt när dom väl pratar Svenska i filmer etc? Fick nog lyssna ungefär 6 gånger på denna video för att höra vad dom exakt sa. Sen var det liknande i true blood. Visst dom flesta var ej svenskar som pratade svenska. Men behövde lyssna på skarsgård ett par gånger för att höra vad han sa. Sen är väl inte svenska ett läskigt språk? Tycker mest det låter larvigt pågrund av hur vi uttalar bokstäverna.

Håller med där. Att titta på en Beck-film när Persbrandt talar är som en slumpordsgenerator på högvarv, medan Haber är helt förståelig. Jag tror att ljudteknikerna i svensk filmindustri och Hollywood teknikerna jobbar olika. Svenska i en amerikansk film behöver inte dubbla ljudvolymen för att uppfattas. Har aldrig heller svårt att höra språket i svenska serier men just i filmer är det ofta grötigt och jobbigt.

Medlem

Jag TROR att svenska uppfattas ganska likt tyska, vilket anses vara ett läbbigt språk. Men hade dom använt tyska så hade folk direkt känt igen det som tyska. Så svenska kanske passar bra på det viset, det låter ganska punkligt och krasst likt tyska fast utan att då vara tyska som folk känner igen.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:

Jag TROR att svenska uppfattas ganska likt tyska, vilket anses vara ett läbbigt språk. Men hade dom använt tyska så hade folk direkt känt igen det som tyska. Så svenska kanske passar bra på det viset, det låter ganska punkligt och krasst likt tyska fast utan att då vara tyska som folk känner igen.

Har aldrig varit med om det, aldrig ens fått en kommentar om det. Däremot som McKinley ovan skriver så har jag ofta fått kommentaren att det låter som att vi sjunger när vi pratar svenska. Detta är kanske inte så konstigt då svenska är ett ganska ordfattigt språk som ofta har samma ord för flera saker fast med olika betoning.

Releasehästryttare

Kollade på Forces playthrought som är amrekansk och det är svenska i hans med https://www.youtube.com/watch?v=Dy8KNIrrBrg&feature=youtube_g...

Medlem
Skrivet av deezel:
Skrivet av Preed:

Jag TROR att svenska uppfattas ganska likt tyska, vilket anses vara ett läbbigt språk. Men hade dom använt tyska så hade folk direkt känt igen det som tyska. Så svenska kanske passar bra på det viset, det låter ganska punkligt och krasst likt tyska fast utan att då vara tyska som folk känner igen.

Har aldrig varit med om det, aldrig ens fått en kommentar om det. Däremot som McKinley ovan skriver så har jag ofta fått kommentaren att det låter som att vi sjunger när vi pratar svenska. Detta är kanske inte så konstigt då svenska är ett ganska ordfattigt språk som ofta har samma ord för flera saker fast med olika betoning.

Ha ha. Såg nu att jag och Jozo hade skrivit typ exakt samma grej.


signatur

subterranean homesick alien

phi
Medlem
Skrivet av Jozo:

Svenskan är ju en ganska så "hårt" språk, liknande tyskan. Men svenskan känner färre till så därför blir det väl lite läskigare antar jag...

Sen så är det ju inte första gången Kojima håller på med Sverige, kommer någon ihåg det påhittade Moby Dick studios som han höll på med innan MGS avtäcktes.
Även den här PT:n sades ju vara gjord av ett svenskt företag...

Jag får då ofta höra raka motsatsen att svenskan är ett väldigt mjukt och melodiskt språk. Vissa har till och med sagt att låter som när alverna pratar i sagan om ringen.

Medlem

Jag intresserar mig mer för vem som röstskådespelat. Det är ju en svensk helt klart. Han talar om "De är här nu det har varit så i..... du kan bli en av oss"

Medlem
Skrivet av Ercarret:

Låt Björn Ranelid voica varenda audio log i spelet. Instant skräck.

För den delen: låt Björn Ranelid vandra runt och recitera poesi i spelet. Instant skräck det med.

Ranelid som är en sån fin man??

Medlem
Skrivet av Ercarret:

Låt Björn Ranelid voica varenda audio log i spelet. Instant skräck.

För den delen: låt Björn Ranelid vandra runt och recitera poesi i spelet. Instant skräck det med.

Räcker med att man byter ut fotot i ramen bredvid radion med en bild på Ranelid så kommer inte en jävel våga åka till Sverige.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ercarret:

Låt Björn Ranelid voica varenda audio log i spelet. Instant skräck.

För den delen: låt Björn Ranelid vandra runt och recitera poesi i spelet. Instant skräck det med.

Räcker med att man byter ut fotot i ramen bredvid radion med en bild på Ranelid så kommer inte en jävel våga åka till Sverige.

Någon screencap/bild (förslagsvis från det klippet) och något helt osammanhängande (finns ju en uppsjö, förslagsvis det klippet) av den mannen, jag hade aldrig vågat spela spelhelvetet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv

https://www.youtube.com/watch?v=8YEcgwC5Un8#t=2167

Han får också svensk röst fast han inte spelar i sverige, så det lär inte vara lokaliserat.

Medlem

Svenska är läbbigast för det är ett minoritetsspråk som snart är borta, tyvärr

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

va fan det låter lite som mörbyligan tonerna i klippet ju!
https://www.youtube.com/watch?v=_6B_VvIn6A0

Du får en upvote enbart för att du länkade Mörbyligan. Well done. Faith in humanity: restored.

Medlem
Medlem

Jag minns bara det här:

12
Skriv svar