Dyrare spela World of Warcraft i UK i höst

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Ender:
Skrivet av A-Gen:

WoW-servrarna sägs enligt flertalet källor (google is your friend) uppskattas kosta drygt 4 miljoner dollar i månaden, vilket motsvarar ca 400k aktiva spelare. Lägg till det utveckling av expansioner, community-hantering och den oftast största kakan: marketing. Personlig gissning är att allt detta kräver 1,5 - 2 miljoner aktiva spelare för att gå +/-0. Sen är det en fråga om vid vilken vinstmarginal gränsen går för Blizzard innan de anser att projektet inte är värt resurserna längre.

Så där har du det själv. Ifall 4 mil $ motsvarar själva driften så är +/- 0 just 400k spelare. Kostnad för ev expansioner går inte att inkludera då dom än så länge både betalar för sig själva och ger en rejäl vinst, utöver att fler spelare kommer tillbaka några månader. Glöm inte heller att ifall färre personer prenumererar så lär också antalet servrar i drift minska, samt färre personal som underhåller dessa och spelet i sig, vilket i sin tur gör att smärtgränsen antagligen ligger under 400k prenumeranter.

Jag misstänker att det enda som skulle hända ifall antalet prenumeranter understiger 1 mil är att det inte skulle släppas fler expansioner eller content patchar. Antagligen är den "smärtgränsen" långt högre än 1 mil, men den lär garanterat inte bli lägre.

Som det ser ut nu så har dom fortfarande utmärkta möjligheter att experimentera sig fram vad gäller spelmekanik osv tills WoW 2, Titan eller motsvarande släpps. Så länge WoW drar in så mycket pengar som det gör kommer dom knappast konkurrera ut sig själva med en uppföljare, och frågan är ifall saker som datorprestanda inte också har en betydande roll. Ingen ide att släppa en uppföljare om den inte skiljer sig något enormt, grafiskt sett, från sin föregångare...Blizzard är ju inte EA liksom

Problemet är ju att de flesta ser bara servrarna och personalen som gör spelet som utgifter. Det är ju så mycket mer än så bakom. Reklam, events, utveckling, community personal, försäljningsavgifter (ja det finns det också).

Eftersom google is my friend så kan man hitta årsrapporten rätt lätt. Nu är det från 2012 men då omsatte Blizzard 4,6 miljarder. Varav 3,4 miljarder var kostnader och avgifter. Nu kanske vi slipper se mer trådar om det kostar ju bara si o så med servrar.

Källa: http://investor.activision.com/annuals.cfm

Förklara igen hur "omsättningen" reflekterar 6-7 miljoner prenumeranter i WoW multiplicerat med 100-130 kr. Att Blizzard som företag väljer att "bara" gå några miljarder med vinst varje år betyder sannolikt att dom också investerar tungt i nya spel, snarare än att dom bara pyntar drift för gamla. Ifall siffrorna du nämner är riktiga, och i dollar, så betyder det att Blizzard gick ca 8,4 miljarder i ren vinst 2012. WoW är det spel som till stor del finansierar morgondagens spel och låter dom satsa på det dom vill.

Diskussionen var väl lönsamheten med WoW vs. antalet prenumeranter. Vi kommer antagligen aldrig få uppleva dagen då Blizzard går +/-0 på WoW, då dom naturligtvis dragit ur kontakten långt innan dom inte ens riskerar att gå en enda krona minus.
Och vem kan klandra dom? Spelet har varit världsledande i sin genre i snart 10 år, och drar fortfarande in hundratals miljoner i månaden.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Ender:
Skrivet av A-Gen:

WoW-servrarna sägs enligt flertalet källor (google is your friend) uppskattas kosta drygt 4 miljoner dollar i månaden, vilket motsvarar ca 400k aktiva spelare. Lägg till det utveckling av expansioner, community-hantering och den oftast största kakan: marketing. Personlig gissning är att allt detta kräver 1,5 - 2 miljoner aktiva spelare för att gå +/-0. Sen är det en fråga om vid vilken vinstmarginal gränsen går för Blizzard innan de anser att projektet inte är värt resurserna längre.

Så där har du det själv. Ifall 4 mil $ motsvarar själva driften så är +/- 0 just 400k spelare. Kostnad för ev expansioner går inte att inkludera då dom än så länge både betalar för sig själva och ger en rejäl vinst, utöver att fler spelare kommer tillbaka några månader. Glöm inte heller att ifall färre personer prenumererar så lär också antalet servrar i drift minska, samt färre personal som underhåller dessa och spelet i sig, vilket i sin tur gör att smärtgränsen antagligen ligger under 400k prenumeranter.

Jag misstänker att det enda som skulle hända ifall antalet prenumeranter understiger 1 mil är att det inte skulle släppas fler expansioner eller content patchar. Antagligen är den "smärtgränsen" långt högre än 1 mil, men den lär garanterat inte bli lägre.

Som det ser ut nu så har dom fortfarande utmärkta möjligheter att experimentera sig fram vad gäller spelmekanik osv tills WoW 2, Titan eller motsvarande släpps. Så länge WoW drar in så mycket pengar som det gör kommer dom knappast konkurrera ut sig själva med en uppföljare, och frågan är ifall saker som datorprestanda inte också har en betydande roll. Ingen ide att släppa en uppföljare om den inte skiljer sig något enormt, grafiskt sett, från sin föregångare...Blizzard är ju inte EA liksom

Problemet är ju att de flesta ser bara servrarna och personalen som gör spelet som utgifter. Det är ju så mycket mer än så bakom. Reklam, events, utveckling, community personal, försäljningsavgifter (ja det finns det också).

Eftersom google is my friend så kan man hitta årsrapporten rätt lätt. Nu är det från 2012 men då omsatte Blizzard 4,6 miljarder. Varav 3,4 miljarder var kostnader och avgifter. Nu kanske vi slipper se mer trådar om det kostar ju bara si o så med servrar.

Källa: http://investor.activision.com/annuals.cfm

Förklara igen hur "omsättningen" reflekterar 6-7 miljoner prenumeranter i WoW multiplicerat med 100-130 kr. Att Blizzard som företag väljer att "bara" gå några miljarder med vinst varje år betyder sannolikt att dom också investerar tungt i nya spel, snarare än att dom bara pyntar drift för gamla. Ifall siffrorna du nämner är riktiga, och i dollar, så betyder det att Blizzard gick ca 8,4 miljarder i ren vinst 2012. WoW är det spel som till stor del finansierar morgondagens spel och låter dom satsa på det dom vill.

Diskussionen var väl lönsamheten med WoW vs. antalet prenumeranter. Vi kommer antagligen aldrig få uppleva dagen då Blizzard går +/-0 på WoW, då dom naturligtvis dragit ur kontakten långt innan dom inte ens riskerar att gå en enda krona minus.
Och vem kan klandra dom? Spelet har varit världsledande i sin genre i snart 10 år, och drar fortfarande in hundratals miljoner i månaden.

Äh fan jag orkar inte försöka förklara.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Pholiage:

Problemet är ju att de flesta ser bara servrarna och personalen som gör spelet som utgifter. Det är ju så mycket mer än så bakom. Reklam, events, utveckling, community personal, försäljningsavgifter (ja det finns det också).

Eftersom google is my friend så kan man hitta årsrapporten rätt lätt. Nu är det från 2012 men då omsatte Blizzard 4,6 miljarder. Varav 3,4 miljarder var kostnader och avgifter. Nu kanske vi slipper se mer trådar om det kostar ju bara si o så med servrar.

Källa: http://investor.activision.com/annuals.cfm

Förklara igen hur "omsättningen" reflekterar 6-7 miljoner prenumeranter i WoW multiplicerat med 100-130 kr. Att Blizzard som företag väljer att "bara" gå några miljarder med vinst varje år betyder sannolikt att dom också investerar tungt i nya spel, snarare än att dom bara pyntar drift för gamla. Ifall siffrorna du nämner är riktiga, och i dollar, så betyder det att Blizzard gick ca 8,4 miljarder i ren vinst 2012. WoW är det spel som till stor del finansierar morgondagens spel och låter dom satsa på det dom vill.

Diskussionen var väl lönsamheten med WoW vs. antalet prenumeranter. Vi kommer antagligen aldrig få uppleva dagen då Blizzard går +/-0 på WoW, då dom naturligtvis dragit ur kontakten långt innan dom inte ens riskerar att gå en enda krona minus.
Och vem kan klandra dom? Spelet har varit världsledande i sin genre i snart 10 år, och drar fortfarande in hundratals miljoner i månaden.

Äh fan jag orkar inte försöka förklara.

Det är lugnt, jag inledde det inlägget som jag gjorde mest för att jag trodde att du menade SEK, inte dollar...först. Hursomhelst så var poängen lite att Blizzards omsättning inte har något med deras serverkostnad gentemot antalet prenumererande spelare att göra. Det är ju mycket som ingår i omsättningen, fast du kanske bara menade att dom har så mycket pengar att serverdriften blir en droppe i havet i jämförelse?

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Pholiage:

Problemet är ju att de flesta ser bara servrarna och personalen som gör spelet som utgifter. Det är ju så mycket mer än så bakom. Reklam, events, utveckling, community personal, försäljningsavgifter (ja det finns det också).

Eftersom google is my friend så kan man hitta årsrapporten rätt lätt. Nu är det från 2012 men då omsatte Blizzard 4,6 miljarder. Varav 3,4 miljarder var kostnader och avgifter. Nu kanske vi slipper se mer trådar om det kostar ju bara si o så med servrar.

Källa: http://investor.activision.com/annuals.cfm

Förklara igen hur "omsättningen" reflekterar 6-7 miljoner prenumeranter i WoW multiplicerat med 100-130 kr. Att Blizzard som företag väljer att "bara" gå några miljarder med vinst varje år betyder sannolikt att dom också investerar tungt i nya spel, snarare än att dom bara pyntar drift för gamla. Ifall siffrorna du nämner är riktiga, och i dollar, så betyder det att Blizzard gick ca 8,4 miljarder i ren vinst 2012. WoW är det spel som till stor del finansierar morgondagens spel och låter dom satsa på det dom vill.

Diskussionen var väl lönsamheten med WoW vs. antalet prenumeranter. Vi kommer antagligen aldrig få uppleva dagen då Blizzard går +/-0 på WoW, då dom naturligtvis dragit ur kontakten långt innan dom inte ens riskerar att gå en enda krona minus.
Och vem kan klandra dom? Spelet har varit världsledande i sin genre i snart 10 år, och drar fortfarande in hundratals miljoner i månaden.

Äh fan jag orkar inte försöka förklara.

Det är lugnt, jag inledde det inlägget som jag gjorde mest för att jag trodde att du menade SEK, inte dollar...först. Hursomhelst så var poängen lite att Blizzards omsättning inte har något med deras serverkostnad gentemot antalet prenumererande spelare att göra. Det är ju mycket som ingår i omsättningen, fast du kanske bara menade att dom har så mycket pengar att serverdriften blir en droppe i havet i jämförelse?

Tanken var mer att kostnaden för WoW i sig är mer än bara driftkostnaden av servrar. Men visst kostnaden för servrarna är nog mindre än allt annat omkring driften

12
Skriv svar