EA tjänar miljarder på dlc

Robot
EA tjänar miljarder på dlc

Extraprylar till företagets sportspel är en växande inkomstkälla.

#bethesda, #the-elder-scrolls-iv-oblivion, #ea, #madden-nfl-15


Medlem
EA tjänar miljarder på dlc

Han jobbar inte på EA, men jag vet en som skrattar hela vägen till banken av samma anledning.

Medlem

Hade jag haft ett företag hade förmodligen jag också velat tjäna så mycket pengar som möjligt.

Man har alltid ett val som konsument att köpa eller inte köpa. Punkt slut.

Medlem

Kosmetisk dlc känns ändå rätt så "harmlös".
Alla spenderar sina pengar på olika saker.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Hade jag haft ett företag hade förmodligen jag också velat tjäna så mycket pengar som möjligt.

Man har alltid ett val som konsument att köpa eller inte köpa. Punkt slut.

Kommentarerna på FZ får det väldigt ofta att låta som om man inte har det lustigt nog. Håller med dig fullt ut dock.

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av DeFeCT:

Hade jag haft ett företag hade förmodligen jag också velat tjäna så mycket pengar som möjligt.

Man har alltid ett val som konsument att köpa eller inte köpa. Punkt slut.

Kommentarerna på FZ får det väldigt ofta att låta som om man inte har det lustigt nog. Håller med dig fullt ut dock.

Exakt! Gillar man inte något=köp det inte.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av DeFeCT:

Hade jag haft ett företag hade förmodligen jag också velat tjäna så mycket pengar som möjligt.

Man har alltid ett val som konsument att köpa eller inte köpa. Punkt slut.

Kommentarerna på FZ får det väldigt ofta att låta som om man inte har det lustigt nog. Håller med dig fullt ut dock.

Ja, det är ju på grund av att folk vill ha det och köper det som de fortsätter med det, inget lustigt med det.

Gen
Medlem

Så länge det är kosmetiska ting så känns det okej men om det handlar om ett vapen för att kunna döda sista bossen så är det inte längre okej.

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av DeFeCT:

Hade jag haft ett företag hade förmodligen jag också velat tjäna så mycket pengar som möjligt.

Man har alltid ett val som konsument att köpa eller inte köpa. Punkt slut.

Kommentarerna på FZ får det väldigt ofta att låta som om man inte har det lustigt nog. Håller med dig fullt ut dock.

Kan ju dock förstå det i de fallen där man köper ett spel till full pris, för att sedan inse att halva spelet måste köpas till efter det.

Medlem

Tycker DLC ska vara lite mer storskaliga än att addera någon item i ett RPG, exempelvis DA2 då.

Tror bra exempel finns med mini-expansioner (eller dylikt) i Borderlands plus andra.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Tänk att allt började pga ett jävla vandrande pålägg. Den ökande vinsten märks då i alla fall inte av på spelkvalitén.

Problemet är mer komplicerat än så när det gäller multiplayerspel.
Där handlar det inte bara om valet köpa för att få mer funktionalitet utan också valet köpa för att behålla funktionaliteten man redan har.

Visst, en spelare som tycker paketet med ny content för 299:- är alldeles för dyrt med tanke på vad det erbjuder och kan låta bli köpa det. Men det betyder samtidigt att denne inte längre kan spela med alla de som gör det. Och inget tar död på spelglädjen i ett multiplayerspel så fort som att inte ha någon spela med/mot.

Denna segmenterings-effekt är naturligtvis spelföretagen mycket väl medvetna om och det gör de kan lägga ribban lite lägre på den DLC de producerar för större vinster. Funkar inte moroten med nytt innehåll finns piskan förstöra möjligheten använda det gamla.

Samma vinsteffektivisering fungerar också på uppföljare, det är ingen slump att de mer och mer liknar föregångaren och i många fall har exakt samma innehåll ibland lite halvhjärtat ursäktat som "klassiskt" eller "favorit". Det räcker med att bara en 30-40% går på det så vips har spelarunderlaget i föregående titel sjunkit så lågt det blir svårt att spela. Och blir det svårt att spela spelar färre och då blir det färre spelare osv tills man antingen köper eller ger upp helt.

Så multiplayerspelare kan aldrig välja låta bli att köpa DLC och inte påverkas eftersom de alltid åker dit på minskat spelarunderlag. Det enda valet de har undvika det är att inte köpa speltitlar från företag som använder denna utpressning överhuvudtaget.

Medlem

Synd att man bara kan ge en "tumme upp".

FosterVattenKraft talar mycket klokt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Synd att man bara kan ge en "tumme upp".

FosterVattenKraft talar mycket klokt.

Det är tyvärr som med Failbook där man bara kan gilla saker men inte ogilla


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Abstergo with a secret plan for world domination, making them the second most evil game company in the world... EA.""

Medlem

*suck* Dagens hjärnlösa ungdom som slukar skräpet med hull och hår.

Kanske man har blivit för gammal vid 27, men jag minns faktiskt när man fick en "komplett" spel helt och hållet när man öppnade plånboken.
Idag har vi till och med skit som kallas Day-One DLC, och till och med många tillfällen där utvecklarna försöker lura spelarna att betala extra för att låsa upp saker som redan finns helt och hållet på skivan!

Visst, köp bara inte, lätt at säga.
Men vad ska man som gamer göra när ens favoritspel dras ner i den giriga gyttjan?

Köp inte om ni inte vill ha det. Lätt att avvärja.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

*suck* Dagens hjärnlösa ungdom som slukar skräpet med hull och hår.

Kanske man har blivit för gammal vid 27, men jag minns faktiskt när man fick en "komplett" spel helt och hållet när man öppnade plånboken.
Idag har vi till och med skit som kallas Day-One DLC, och till och med många tillfällen där utvecklarna försöker lura spelarna att betala extra för att låsa upp saker som redan finns helt och hållet på skivan!

Visst, köp bara inte, lätt at säga.
Men vad ska man som gamer göra när ens favoritspel dras ner i den giriga gyttjan?

Ja, och en expansion var nästan ett helt spel till.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Köp inte om ni inte vill ha det. Lätt att avvärja.

Så med andra ord ska vi lägga av med att spela överhuvudtaget.

För det är där det är på väg.
Spel hackas upp och säljs i småbitar för extra mycket, istället för en komplett och färdig produkt man kan åtnjuta.

Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av walter_iego:

Köp inte om ni inte vill ha det. Lätt att avvärja.

Så med andra ord ska vi lägga av med att spela överhuvudtaget.

För det är där det är på väg.
Spel hackas upp och säljs i småbitar för extra mycket, istället för en komplett och färdig produkt man kan åtnjuta.

Riktigt så illa är det inte, det enda som säljer DLC:er är känslan att man inte får ett komplett spel, vilket ofta är fel. Kalla DLC:er "tillägg" eller "expansion" om man så vill, ofta handlar det bara om sidospår i spelen som man ändå kan vara utan. I vilket fall som helst är det ingen stor förlust.

En annan sak är att man kan köpa spel + DLC:er väldigt billigt, säg 1 år efter att spelet släppts. Man behöver inte köpa det dag 1.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tänker inte bidra till denna marknad.
Köper jag en produkt ska den vara fullständig. Punkt slut.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

*suck* Dagens hjärnlösa ungdom som slukar skräpet med hull och hår.

Kanske man har blivit för gammal vid 27, men jag minns faktiskt när man fick en "komplett" spel helt och hållet när man öppnade plånboken.
Idag har vi till och med skit som kallas Day-One DLC, och till och med många tillfällen där utvecklarna försöker lura spelarna att betala extra för att låsa upp saker som redan finns helt och hållet på skivan!

Visst, köp bara inte, lätt at säga.
Men vad ska man som gamer göra när ens favoritspel dras ner i den giriga gyttjan?

Njae. Mätt i rena speltimmar var det ofta färre sådana förr i tiden. Jämför t.ex. skyrim idag med något rollspel på de äldre konsolerna. Eller första gta jämfört med senaste gta. Det DLC ofta är, är ännu fler speltimmar om man inte tröttnat på spelet. Sen finns det såklart en hel del undantag där dom bara försöker mjölka pengar, men dessa håller i alla fall jag mig borta ifrån.

ELF
Medlem
Skrivet av Castor.T:

Tycker DLC ska vara lite mer storskaliga än att addera någon item i ett RPG, exempelvis DA2 då.

Tror bra exempel finns med mini-expansioner (eller dylikt) i Borderlands plus andra.

Eller varför inte riktiga expansioner


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Castor.T:

Tycker DLC ska vara lite mer storskaliga än att addera någon item i ett RPG, exempelvis DA2 då.

Tror bra exempel finns med mini-expansioner (eller dylikt) i Borderlands plus andra.

Eller varför inte riktiga expansioner

Det vore det bästa.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

För mig finns det en kvantitativ innehållsskillnad mellan DLC och expansion. En expansion gör just det, expanderar originalet, och kan liknas vid att lägga till ett kapitel eller två till en bok. I ett singleplayer-rpg kanske det är en kortare fortsättning av huvuduppdraget, i ett strategispel en ny fraktion med ny kampanj, i en multiplayer-shooter ett nytt lag o.s.v. DLC:n ser jag däremot som mindre tillägg, både i betydelse och storlek. Ett nytt sidouppdrag i ett rpg, ett nytt vapen i ett fps, några nya skins o.s.v.

DLC kan fylla en funktion, både för spelare som vill ha "lite till" och för företag som vill tjäna en extra slant på spelet. Det som däremot irriterar mig något förbannat och som borde vara tabu inom spelbranschen är när originalversionen släpps i ofärdigt skick eller med "urklippta" delar bara för att sedan fyllas till bredden med dlc. Day-One DLC är typiskt för just detta, särskilt om det faktiskt tas betalt för.

Medlem

Det är tragiskt att folk går på den typen av försäljning. Det förstör bara spelen.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

frågor man bör ställa lite oftare i spelbranchen är hur och varför?

lyfta upp huven ibland och kolla vilka som styr vad.

Spelmedia får ta och sluta upp med att va springpojkar åt storbolagens pr avdelningar, och börja agera som riktiga journalister.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Skrivet av Eisenhart73:

Det är tragiskt att folk går på den typen av försäljning. Det förstör bara spelen.

Ja, faktiskt gör det det. Så snart riskkapitalisterna kom, åkte "konsten" all världens väg.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tur att det inte bara jag som är en DLC hora i alla fall, köper ju till och med weapon packs osv till alla BioWare spel...

Medlem
Skrivet av bionicman:

frågor man bör ställa lite oftare i spelbranchen är hur och varför?

lyfta upp huven ibland och kolla vilka som styr vad.

Spelmedia får ta och sluta upp med att va springpojkar åt storbolagens pr avdelningar, och börja agera som riktiga journalister.

Tycker problemet med speljournalismen nästan är motsatsen just nu. Vet inte hur många indiespel som fått höga betyg senaste året. Sen när man köper dem visar det sig att de ofta kanske är nyskapande men ofta även buggiga dålig story, dålig story berättande, korta eller något annat fel. Aaa spel med samma typ av fel skulle bli toksågade. Sure att de förstås har en annan budget, men om sådant kommer in i beräkningarna så bör man ha separata betyg system för indie och aaa. Om ett spel får en 5a ska det vara för att det är riktigt bra, inte riktigt bra utifrån förutsättningarna.

12
Skriv svar