Krönika: Ett känsloladdat adjö

Robot
Krönika: Ett känsloladdat adjö

Med veckans släpp av Xbox One är den nya generations konsoler här på allvar. Men, för att något ska spira måste också något dö. Vi säger adjö till konsolerna som nu pensioneras.

#sacred-3, #the-last-of-us-remastered, #nba-2k13, #halo-3


Medlem
Krönika: Ett känsloladdat adjö

Tycker likt https://www.youtube.com/watch?v=XqS36NDuv30&list=UUQeWZ0ninG-... att det snarare är tvärt om...

Medlem

Att bli av med Sacred 3 kan väl inte ha varit någon förlust?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tack så mycket för de här åren Ps3 och Wii, ni har gett mig mycket glädje under åren. Dock har ni fått stå i skymundan de senaste åren då PC återigen tagit över som min primära spelplattform.
Men ni kommer alltid att finnas där i bakgrunden tillsammans med mitt NES, N64 och Ps2 när jag blir sugen på att spela om gamla klassiker.

Medlem

Varför måste de gamla konsollerna "pensioneras" ?, det är frågan.
Jag säljer aldrig konsoll eller spel.
För det är bara bortkastat med pengar, om du säljer det för profit, then sure!, men det kommer aldrig hända.
Och sen kommer nostalgin kicka in, när man börjar tänka på hur de gamla spelen var... och så vill man spela det... BAM, ingen konsoll, spendera mer pengar än vad du sålde din konsoll för, det kommer garanterat hända.

Och att säga att den nya generationen av konsoller är här, och det är nu som det börjar bli seriöst,
Jag har inte sett ett endaste spel som intresserar mig, atm.
Bloodborne till PS4 kanske, men sen finns det inte så mycket mer.
Får vänta på nästa så kallade "Holiday".


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Fint skrivet Arnroth!

Kändes verkligen lite som att läsa hur någon gör slut med sin pojk/flickvän via brev. En intressant vinkel, som dessutom knyter an perfekt till din inbrottsberättelse.

Och bovarna lät helt klart som några abstinenta Flashbackare från landet som brutit sig in

Medlem

Vilken konstig krönika


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Citat:

Men du, du valde att göra tvärt om, låta topparna vara konkava.

Inte för att vara den som är den, men spakarna är väl ändå konvexa på PS3:an?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Yikes, den krönikan slutade inte där jag trodde den skulle göra. Intressant skriven.

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Citat:

Men du, du valde att göra tvärt om, låta topparna vara konkava.

Inte för att vara den som är den, men spakarna är väl ändå konvexa på PS3:an?

Jo, konvex stämmer nog.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Puscifer:
Citat:

Men du, du valde att göra tvärt om, låta topparna vara konkava.

Inte för att vara den som är den, men spakarna är väl ändå konvexa på PS3:an?

Jo, konvex stämmer nog.

I grundskolan fick jag lära mig att om jag håller handen framför mig med fingrarna svagt böjda framåt/nedåt är "konvex" den sida av handen som håret växer på. Konvex→väx.
Konkav blir då andra sidan av handen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skrivet av Puscifer:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Puscifer:
Citat:

Men du, du valde att göra tvärt om, låta topparna vara konkava.

Inte för att vara den som är den, men spakarna är väl ändå konvexa på PS3:an?

Jo, konvex stämmer nog.

I grundskolan fick jag lära mig att om jag håller handen framför mig med fingrarna svagt böjda framåt/nedåt är "konvex" den sida av handen som håret växer på. Konvex→väx.
Konkav blir då andra sidan av handen.

Hehe, sant, sant Skyller på krönika skriven på resande fot, håller det?

Medlem

Mycket välskriven krönika som får en att tänka på att de gamla konsolerna nu har spelat ut sin roll och att vi ska blicka framåt mot de nya.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Nejdå min Ps3 håller nog nästa år oxå

Medlem

Jag säger det igen! Jag älskar mitt ps2 och köper kontinuerligt nya spel för en spottstyver som jag avnjuter med glädje. Spelen är lika bra som den dag de släpptes. Vill jag ha fotorealism kör jag pc-spel. Men det är något visst med de gamla ps2 spelen. Inte för fula och inte för moderna.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Puscifer:
Citat:

Men du, du valde att göra tvärt om, låta topparna vara konkava.

Inte för att vara den som är den, men spakarna är väl ändå konvexa på PS3:an?

Fexat!


signatur
Medlem

bra krönika.
men...

borde inte detta stycket korrläsas lite?

"högg du till och hade sönder skivan, som ett argt monster. man rörde dig det minsta medan spelet var iga handkontrollen, men dMen den sak du lärde mig allra mest var värdet i det som inte syns, eller ens låter sig värderas i pengar. Jag brydde mig från början inte värst mycket om dina achievements, men efter hand upptäckte jag att mina barn gjorde det desto mer. I början lagrade man ju dessa prestationer på dig lokalt; vi hade alltså en gamerscore på konsolen på landet, en annan hemma på den vi hade hemma i stan. Och aldrig möttes de tu."

och heter det verkligen

"Jo visst, man kanske kan klandra både mig och mina barn för det, men man behövde faktiskt inte röra vid dig värst mycket, snudda räckte gått" ???

Medlem

Jag har aldrig varit med om att 360 ätit ett spel. Fast trasiga kontroller och konsoler har jag fått. Tror jag är inne på min fjärde 360
Nåja, one lär väl hålla bättre. Det är väl mer pr-sidan som är trasig på den.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Puscifer:
Citat:

Men du, du valde att göra tvärt om, låta topparna vara konkava.

Inte för att vara den som är den, men spakarna är väl ändå konvexa på PS3:an?

Fexat!

Feskat! (göteborgska .... jag är trött okej!?)

Medlem

Vilken intressant krönika, både framåt-och bakåtblickande och lite filosoferande. Kul läsning!

Medlem

Säger adjö?. skulle inte tro det, snarare morsning, vad glad jag är att jag sparade mina gamla tvspel, för den nya generationen är ett SKÄMT!

Xbox 2 eller PS5 kanske, PC definitivt X99 kickar skiten utav allt, iaf med Titan Z

Medlem

Intressant läsning som vanligt! Att säga adjö till omtyckta gamla konsoler är svårt, men trots att jag inte gjort mig av med mina än så är de mer eller mindre övergivna. Synd egentligen, men det blir liksom inte av att använda dem.

F.ö. att folk utan moral och etik inte kan skilja på mitt-och-ditt är något som aldrig upphör att förvåna och uppröra mig, men när de dessutom ska sno god whisky (Lagavulin är en personlig favorit)... nej någonstans går ändå gränsen.

Medlem
Skrivet av Spooner:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Puscifer:
Citat:

Men du, du valde att göra tvärt om, låta topparna vara konkava.

Inte för att vara den som är den, men spakarna är väl ändå konvexa på PS3:an?

Fexat!

Feskat! (göteborgska .... jag är trött okej!?)


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Eftersom jag inte hör till omg-nytt-spel-köa-på-release-dagen-typen av konsolspelare utan snarare följer scenen med ett halvt öga medans jag mestadels spelar på PC, är det när konsolerna "pensioneras" som jag blir intresserad.

Det betyder nämligen att jag kan köpa på mig konsolen i fråga till ett pris som är fullt acceptabelt i min värld, samt gå igenom recensioner och plocka ut alla guldklimpar till spel ur konsolens livslängd och göra en inköpslista, som jag sedan kan beta av i lugn och ro, till mycket fördelaktiga begagnatpriser. I min värld blir nämligen inte de bra spelen sämre för att de inte har den "senaste grafiken".

Såhär har jag gjort under större delen av mitt vuxna liv och det har passat mig ypperligt. Den sista konsolen som jag köpte när den var ny var Dreamcast. Kanske kan drista mig att bli konsolfanboy igen om Sega ger sig in i leken igen, men det lär nog inte hända

Medlem
Skrivet av Forcie:

Eftersom jag inte hör till omg-nytt-spel-köa-på-release-dagen-typen av konsolspelare utan snarare följer scenen med ett halvt öga medans jag mestadels spelar på PC, är det när konsolerna "pensioneras" som jag blir intresserad.

Det betyder nämligen att jag kan köpa på mig konsolen i fråga till ett pris som är fullt acceptabelt i min värld, samt gå igenom recensioner och plocka ut alla guldklimpar till spel ur konsolens livslängd och göra en inköpslista, som jag sedan kan beta av i lugn och ro, till mycket fördelaktiga begagnatpriser. I min värld blir nämligen inte de bra spelen sämre för att de inte har den "senaste grafiken".

Såhär har jag gjort under större delen av mitt vuxna liv och det har passat mig ypperligt. Den sista konsolen som jag köpte när den var ny var Dreamcast. Kanske kan drista mig att bli konsolfanboy igen om Sega ger sig in i leken igen, men det lär nog inte hända

Amen


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem
Skrivet av Forcie:

Det betyder nämligen att jag kan köpa på mig konsolen i fråga till ett pris som är fullt acceptabelt i min värld, samt gå igenom recensioner och plocka ut alla guldklimpar till spel ur konsolens livslängd och göra en inköpslista, som jag sedan kan beta av i lugn och ro, till mycket fördelaktiga begagnatpriser. I min värld blir nämligen inte de bra spelen sämre för att de inte har den "senaste grafiken".

Låter som en sund strategi, möjligen bortsett från att man då riskerar att missa en del bra multiplayerspel på konsolen i fråga. Ofta har dessa ju servrar som bara hålls igång så länge det finns hyfsat många som spelar.

Medlem

Har aldrig riktigt varit något större konsolfan men jag har en Xbox 360 med ett 50-tal spel. Dock har intresset varit rätt svalt, har mest spelat "partyspel" som Lips, Guitar Hero, Dance Central och diverse Kinect-spel som kan vara kul när man har fest.

För min del kommer det nog inte bli någon ny konsol efter 360n. Mest för att jag spelar på PC. Har även datorn inkopplad till min tv (med surroundljud och hela kittet) så jag kan ändå sitta i soffan framför tvn och spela spel (även med Xbox-handkontroll kopplad till datorn). Sen skulle jag heller aldrig köpa en konsol enbart för att ett spel är exklusivt till just den konsolen.

Så i dagsläget kommer 360n bli den sista konsolen i min ägo.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av NisseHult:

Låter som en sund strategi, möjligen bortsett från att man då riskerar att missa en del bra multiplayerspel på konsolen i fråga. Ofta har dessa ju servrar som bara hålls igång så länge det finns hyfsat många som spelar.

Där har du absolut en poäng. Det är dock inte varit så många konsolexklusiva nätmultiplayerspel sedan millenieskiftet som intresserat mig. Undantaget har varit Virtua Fighter 5 FS på PS3 vars nätspel imponerat enormt. Då den enda infrastruktur som krävs för detta är matchmakingservrar och resten sker peer-to-peer är det nog inget som kommer försvinna i första taget.

1
Skriv svar