Alien: Isolation

Medlem

Blir jul rean på Steam. Blev hårt bränd av Aliens: Colonial Marines och är det inget fullpott spel så vill jag inte lägga fullpris.

Inaktiv

Fy fan va skönt att jag inte förbokade. Kliade som fan i fingrarna, men jag lyckades hålla mig borta.
Julrea får det bli här oxå.

phi
Medlem

Ju mer jag har sett av spelet desto mindre har jag känt mig taggad på det och den här recensionen bekräftade allt.

Trist. Initialt så trodde jag verkligen att vi äntligen skulle få ett riktigt bra Alien-spel men inte det.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

fail, inget köp då. fast det får säkert minst 85/100 på IGN precis som allt annat

Du kan inte ha mer fel... 5.9 på ign


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Vad har Amanda för arsenal att tillgå och finns det multiplayer?

Medlem
Skrivet av bent toe:
Skrivet av monsterbenke:

fail, inget köp då. fast det får säkert minst 85/100 på IGN precis som allt annat

Du kan inte ha mer fel... 5.9 på ign

fel och fel, det var en random chansning simpelt baserad på allt ign gjort senaste 5-10 åren. kan leva med det


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av goose72:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av goose72:

"Men femton timmar är för vidlyftigt för ett rymdäventyr vars främsta förtjänst ska vara den otäcka stämningen."

More is less, lite som Fares nämner nedan...

http://www.fz.se/artiklar/longform/20131023/josef-fares-sagar...

Jag tror att smaken är som baken på det området och handlar mer om hur man är som spelare än vad Josef Fares säger.

Mja, repetitioner är ju sällan speciellt kul, speciellt om det framgår tydligt att man försöker förhala underhållningstiden, vad det nu än gäller.
Sen att man är olika som personer där vissa ser som en grej att klara av exempelvis ett spel på kort tid och sedan ev skryta om det i sociala medier och där andra ist njuter av upplevelsen och kan hålla på i mången timmar, är ju en helt annan sak.

Det ändrar inte min poäng på något sätt. Jag tycker tex. att fotboll är extremt repetitivt att se men folk i allmänhet älskar det och kan se på det hur länge som helst.
Även vad som upplevs som repetitivt varierar kraftigt från person till person.

Medlem
Skrivet av bent toe:
Skrivet av monsterbenke:

fail, inget köp då. fast det får säkert minst 85/100 på IGN precis som allt annat

Du kan inte ha mer fel... 5.9 på ign

Eller mer rätt? 8.3 på svenska IGN
http://se.ign.com/alien-isolation-xbox-one/73677/review/alien...

Skrivet av eatem:
Skrivet av frizzy_takemura:

"Någon på Creative Assembly tyckte att det var en synnerligen kreativ idé att slopa checkpoints till förmån för sparsamt utplacerade sparpunkter."
Aldrig bra i något spel. Någonsin. Autosave-checkpoints och möjlighet att spara när som helst, tack.

Nej det ska kännas när man dör. Helst ska man få något straff, som i Dark Souls. Då blir livet så mycket mera kärt i spelet.

Straff för att dö är helt ok och att göra om ett uppdrag om man misslyckas är rättvist, det som jag har problem med är när man måste stänga av och man måste spela om en massa bara för att man inte hann komma till en sparpunkt. Det borde finnas val, har man gott om tid och vill ha mer utmaning så är det bara att stänga av funktionen isf.

Medlem

Dom kan inte göra rätt. Långa, tråkiga korridorer och repetetiva "dö, göra om"-moment var tjatigt för 15 år sen. Varför envisas spelutvecklare med att fylla ut sina spel med blaha? Det är ju inte direkt som att filmskapare strävar efter att göra sina filmer så långa som möjligt - att en film på 4 timmar är bättre än en film på 1,5 eller 2 timmar...

Medlem

pc gamer gavet det 8 of 10 all fall.. jag tror det blir ett bra spel, bättre än colonial marines skitet.

http://www.pcgamesn.com/alien-isolation/alien-isolation-revie...

Medlem
Skrivet av Namm:

Dom kan inte göra rätt. Långa, tråkiga korridorer och repetetiva "dö, göra om"-moment var tjatigt för 15 år sen. Varför envisas spelutvecklare med att fylla ut sina spel med blaha? Det är ju inte direkt som att filmskapare strävar efter att göra sina filmer så långa som möjligt - att en film på 4 timmar är bättre än en film på 1,5 eller 2 timmar...

Problemet ligger i att spelutvecklare verkar vara enkelspåriga i skräckspelsdesign. Antingen är det bara skräck som Outcast där du måste fly för att överleva eller så är det åt andra hållet där vapnen gör dig till en "enmansarmé" och du är inte alls rädd för nåt för du kan göra allt till aska bara du tittar åt dom.

Visst det finns undantag då man har gjort rätt och funnit rätt balans. F.E.A.R och Dead Space 1-2 har rätt balans av båda. Jag tror att Isolation hade kunnit göra de samma.

Ase
Medlem

sett fram mot detta synd att det är så kort bara, första skräckspelet som varit intressant sen alone in the dark2 .
Det skulle behövas bättre story i dom flesta nya spel,(dragon age 1 ett undantag) känns som att allt handlar om explosioner & hjälp för att det ska vara enkelt att spela nuförtiden. Dead space serien som många verkar gilla är nog ett av det sämsta konsollskit jag spelat på många år)

Medlem

Recensionen speglade ungefär vad jag trodde det skulle bli. Glad att jag inte bokade, trots att jag är ett stort fan av Alien och Aliens.

Kommer säkert spela men jag vet inte när.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

pc gamer gavet det 8 of 10 all fall.. jag tror det blir ett bra spel, bättre än colonial marines skitet.

http://www.pcgamesn.com/alien-isolation/alien-isolation-revie...

Ja: "Alien: Isolation is quite easily the best Alien game ever made too." Fast:

Nej, 93/100 http://www.pcgamer.com/alien-isolation-review/

Men, FZ kan ju också ha fel. En recencion är inget objektivt mått, utan en personlig bedömning utifrån en personlig upplevelse grundat t.ex. i vad man personligen upplever som störande i spelmekanik etcetera.

PS: Köpte min key här: http://www.cdkeyhouse.com/steam-keys/823-alien-isolation-cdke... , funkat bra för mig tidigare...

Medlem

Mitt största LOL-moment var när Randy Pandy slog sig för bröstet och skrek ut att "This is how big the gaming industry is right now!" och sedan failade bort hela skiten. Det blev så fel med Colonial marines på så många plan att det är skrattretande. Tyvärr fastnar skrattet i halsen när man ser hur de pissade bort enkla grejor som faktiskt hade gjort nytta:

- Cpr Hicks är en obetydlig amöba som bara försvinner förbi i handlingen. Hur fan kunde de missa den enkla poängen?

- Smartguns som var det roligaste vapnet i hela spelet får en obetydlig "Jaha.. var det allt?"-känsla.

Vad är det som gör att franchise-spel i princip alltid blir katastrofer? Får filmbolagen för mycket inflytande? Blir spelproducenterna för hårt uppbundna och inte får den frihet de behöver för att tolka historien?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

SKIT BRA spel! Köp!

Medlem

Jag älskar det, helhjärtat.


signatur

Nämen!

Bland det absolut bästa jag någonsin spelat. Toppen bra!

Inaktiv

Tycker spelet var grymt! Ser stor potential i en sequel faktiskt.

Medlem

Äntligen ett spel som gör Alien rättvisa! Som jag har längtat. Enda tidigare bra spelet som lyckats med stämmingen, miljöerna och skräcken är Alien vs Predator 1999. Här myser man verkligen av nostalgi, igenkänningsfaktor och skräck. Som grädde på moset är grafiken perfekt! Surroundljudet är mycket bra också. Sen så tycker jag utformandet och användandet av de gadgets man har är spot on. Enda nackdelen jag hitills kommit på är att man måste tvätta väldigt många fler kalsonger. Bör nämnas att som pc master race spelare så märker man inget av att spelet även släppts till konsol. Trist att inte geniet Gieger fick uppleva detta.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Skribent
Skrivet av bent toe:

Släpps nästa vecka i hela världen. hur fick du tag i det så snabbt?

Jobbar som spelkritiker (NWT, PCG och även precis börjat skriva lite här på FZ) så jag hade en recensionskod rätt tidigt.

Inaktiv

Spelar detta nu, tycker det är klockrent. Men man vänjer sig lite precis som recensenten skriver. Älskar det dock! Mysigt äckligt som Alfons Åberg hade sagt.

12
Skriv svar