Helgdiskussion: mikrotransaktioner har blivit rumsrena
Synen på miktrotransaktioner har förändrats - hur mycket spenderar du på hattar, guldmynt och vapentexturer?
#valve, #riot-games, #team-fortress-2, #league-of-legends, #counter-strike-global-offensive
Jag är inte emot mikrotransaktioner i spel så länge det inte är i form av betalväggar och köpta fördelar. Jag tycker det är ett bra sätt att tjäna pengar på F2P-spel att sälja t.ex kosmetiska detaljer. Om man däremot trycker upp en stor, fet KÖP!-ruta i ansiktet på mig när jag startar spelet så blir jag naturligtvis irriterad.
Det är inte idén det är fel på, bara utförandet i många fall.
151-200 kr.
Jag köpte ett ett gäng kortpaket precis när jag började spela Hearthstone, dessförinnan blev det ett World of Warcraft-pet i present till min fru.
Håller med Bennii i att det är helt okej med mikrotransaktioner så länge utförandet är bra. Valve och Blizzard gör oftast rätt, medan många andra bygger betalväggar som bara sabbar upplevelsen.
Har köpt några hjältar och kostymer i Marvel Heroes, that's about it
Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart
Det första jag köpte var sniper-kit till Battlefield: Bad Company 2, hatar snipers och orkade inte spela igenom den klassen. Kände mig smutsig efteråt.
Köpte också två nycklar till Team Fortress 2 men det var verkligen inte min grej.
Tror jag lagt närmare 400 spänn på TF2, men har bytt upp mig en del så har en backpack värd mer än det jag lagt ut.
Sånt är ju förbaskat roligt, att det blir ett eget ekosystem.
Köpt några skins i CS:GO. men inget har kostat mer än en nyckel så känns värt
Sålänge det bara är kosmetiskt så tycker jag det är helt OK med mikrotransaktioner. Jag menar CS kostar ju typ 100spänn att köpa ändå.
I TF2 har ju vapnen olika stats och egenskaper men där finns så många så spelar ingen roll liksom.
Ducati Streetfighter 848
TF2 slutade jag spela när de började med idiotin att förändra gameplay med saker man kunde köpa för pengar... Så länge man bara kan köpa kosmetiska prylar är det väl helt okej.
Har väl säkert lagt någon hundralapp på DotA 2.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Kan inte påminna mig om att jag har köpt någonting via mikrotransaktioner. Spelskapare får naturligtvis göra hur de vill, men för min del har alla spel som bett mig köpa saker åkt fortare än kvickt. Jag har helt enkelt aldrig sett ett spel där det känns meningsfullt att handla saker. Kosmetika kan jag vara utan och köpa fördelar gör bara att man inte lär sig spelet. Dessutom är en köpt vinst helt tom på innehåll
0kr
Behöver man betala microtransaktioner för att spelet ska vara kul så spelar jag nått annat hellre.
Köpa tex vapen i bf4 öst för att spela fram dom behöver jag inte eftersom spela spelet ska man ju enda.
Spel som är pay2win undviker jag som pesten.
Kosmetika intresserar mig inte.
Så microtransaktioner är inget för mig alltså.
Långt över 1400kr, I MMO's som the Secret World, Lineage 2, Jade Dynasty, Guild wars 2 m.fl. har jag köpt saker som extra uppdrag/quest/expansioner, inventory expansioner och kosmetiska detaljer.
| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |
Jag hatar mikrotransaktioner! Jag blir rasande varje gång jag hör orden "Micro-transactions" eller frasen "Free-to-play".
Det finns inga "rumsrena" mikrotransaktioner, inte som jag har stött på i vilket fall.
I dota2 är allt upplåst förutom kosmetiska saker till hjältarna vilket är en extremt snäll form av micro-transactions.
Har lagt 600kr på path of exile när de gick från Alpha till Beta. Fick en silvrig Kiwi fågel som Pet då, fick cd-skiva hemskickad, tshirt, stor planch, 1000coins online att köpa olika skinns för och andra cosmetiska prylar, typ spelleffekt på enstaka spells, eller "more blood" vid strider, det blixtrar under mina fotsteg på gubben när jag går nu, och utökat min stash. Har nu, 85coins kvar nu och väntar på någon schysst Daily deal på någon snygg portal!
Är en av dom bästa och schysstaste spelföretagen som har ett f2p spel med allt upplåst, förutom då de cosmetiska. Alla heroes, spells Ja allt får man kämpa själv för att få!
Har lagt 600kr på path of exile när de gick från Alpha till Beta. Fick en silvrig Kiwi fågel som Pet då, fick cd-skiva hemskickad, tshirt, stor planch, 1000coins online att köpa olika skinns för och andra cosmetiska prylar, typ spelleffekt på enstaka spells, eller "more blood" vid strider, det blixtrar under mina fotsteg på gubben när jag går nu, och utökat min stash. Har nu, 85coins kvar nu och väntar på någon schysst Daily deal på någon snygg portal!
Är en av dom bästa och schysstaste spelföretagen som har ett f2p spel med allt upplåst, förutom då de cosmetiska. Alla heroes, spells Ja allt får man kämpa själv för att få!
så var det! jag tänkte säga det spelet path of exill är vad alla f2p spel borde vara!
New life, New hope
Hatar mikrotransaktioner räcker det inte med att man betalat 600-700spänn redan för ett spel?
Jag tror vi närmar oss en ny spelcrash som det va på 80talet, för mycket skit i spelindustrin nu.
Jag håller med. Om man redan betalat för ett spel ska man f-n i mig inte behöva betala mer för att kunna lira. Jag gjorde misstaget att inte läsa på innan jag köpte the elder scrolls online. När jag installerat och gick online fick jag raskt reda på att det var en måntlig avgift. Då blev jag sur.
Jag tror också tror också vi håller på att närma oss en spelkrash. Mest för att communityna håller på och tyna bort. Förr kunde man hosta sin egen server och sätta sina egna regler, nu ska spelindustrin ha allt och sätta sina egna regler. Jag kan acceptera det man tyvärr så de sällan villiga att ha personal som 24/7 håller koll utan bitvis är det rent kaos som ingen gillar eller orkar med i längden. En annan sak som stör mig är denna jakt på att hela tiden låsa upp saker till vapen eller levla upp. Det göder inget annat än folk som är statsnördar och det gynnar f-n inte spelglädjen ett dugg...
Det som jag saknar som f-n är att kunna mappa och modda åt de spel man brinner för. Så som man kunde göra förr. Då var det allt kul att lira...
Tycker frågan är lite knepig. Jag kan ha lagt någon mindre summa å en eller ett par nycklar i DotA2 och "diamanter" in någon App, men då är det för att jag gillar att supporta saker som varit bra men ändå gratis. I HearthStone pyntade jag inte 400 spänn att köra Arena för, enbart för att jag tyckte spelet var värt det.
Det är också samma tanke bakom varje köp jag gör i ett spel, där jag egentligen inte behöver det, att jag gärna betalar minst vad jag tycker att spelet är värt, så länge det inte är ett direkt krav.
Det jag däremot aldrig skulle göra är att betala för fördelar (p2w) eller för saker i ett spel jag redan köpt. Inte heller skulle jag varken supporta eller betala en enda krona av rena principskäl i ett spel vars enda syfte är att du ska betala in tusentals kronor för bokstavligen ingenting.
Några exempel är Dungeon Keeper (EA's app version), Family Guy: The quest for stuff (gör det omöjligt att spela kontinuerligt utan att betala), CandyCrush (gör det näst intill omöjligt att klara utan att betala för saker) osv. Denna typ av "spel" får gärna dö under plågsamma kval i sin linda.
I kort: Jag betalar gärna för kosmetiska saker i spel som är gratis (f2p) till en ungefärlig kostnad av vad jag hade varit villig att betala för det i butik, underhållningsvärde etc.
Jag betalar inte en krona för spel som "låtsas" vara gratis, men som, efter att lockat in dig, försöker ta betalt för: mer speltid än några minuter åt gången, fördelar mot andra i spelet, att ta sig förbi omöjliga hinder eller spel byggda kring en betalningsmodell istället för tvärt om.
Vet inte riktigt vad som faller in under vad när man pratar om microtransaktioner, men jag känner att det är en stor skillnad på hur och vad man svarar.
Edit: Angry Birds: Go är ju också ett fett stoppa-fingrarna-i-halsen exempel. Lätt och kul i början, men efter bara någon timme så kommer begränsningarna; köp uthållighet för att spela mer, betala för att få dubbla belöningar, betala för boost så du lättare besegrar motståndarna, betala för att få bättre bilar. Brinn i evig eld säger jag bara!