EA-chef: "Spel är fortfarande för svåra"

Medlem
Skrivet av Ctrl:

Halva nöjet är ju att lära sig spelet. Tycker däremot att Tutorials borde gå att skippa i alla spel. Särskilt de med mekanik som man har stött på innan.

Antar att du gillar flygsimulator med en manual tjock som en telefonkatalog

Medlem

Fast det där uttalandet måste ju sättas i ett perspektiv.
Hans perspektiv är väl deras totala spelkatalog i relation till hur mycket pengar de tjänar på denna. Och så försöker man hitta en balans där man kan tjäna så mycket som möjligt.

Däremot är teori och praktik sällan något som går hand i hand.
Ju mer simplifierade spel de släpper, desto fler "real gamers" som lämnar dem tvärt, för att möjligen aldrig komma tillbaks.

Och för många hardcorespel, och "gemene man" kommer inte ägna dem en tanke.

Det finns plats för båda typer av spel, men visst om EA vill gå över och göra facebookspel, fine by me.

Hoppas det kommer finnas kvar utvecklare som riktar sig mot spel som jag gillar....

Inaktiv

Han borde säga våra spel suger fortfarande.

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av Bojkott:

Vem fan har med handen på hjärtat spenderat två timmar åt att lära sig hur dagens spel fungerar? Jag tycker dagens spel är som en enda lång tutorial. Gör det, gör det. Man får ju aldrig tänka själv.

Anledningen till att jag inte spelat igenom någon SP kampanj på flera år och efter att ha spelat CS och dylikt i 10-15 år är det knappt en utmaning att möta "datorn" längre.

Och storymässigt/storslaget har det inte släppts något intressant sen Crysis

*host* Bioshock *host*

Medlem
Skrivet av MRZnr1:
Skrivet av dotque:
Skrivet av Bojkott:

Vem fan har med handen på hjärtat spenderat två timmar åt att lära sig hur dagens spel fungerar? Jag tycker dagens spel är som en enda lång tutorial. Gör det, gör det. Man får ju aldrig tänka själv.

Anledningen till att jag inte spelat igenom någon SP kampanj på flera år och efter att ha spelat CS och dylikt i 10-15 år är det knappt en utmaning att möta "datorn" längre.

Och storymässigt/storslaget har det inte släppts något intressant sen Crysis

*host* Bioshock *host*

Det var ett bra spel men inte storslaget och mystiskt som Crysis, inte för min del iaf


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Jag har inget emot spel som är lätta att lära sig, så länge de inte blir för mycket upprepade moment hela tiden.

Som länge som spelet låser upp nya prylar / egenskaper / områden / uppdrag etc ju mer du spelar så kan spelet förbli intressant med en tillräckligt intressant story.
Detta gäller single player.

Multiplayer är en helt annan sak däremot. Individuell skicklighet (sikta, manövrera, kombos), lagtaktik (positionering, karaktärens roll (t ex medic, healer)), strategi (vänta ut fienden aka campa, rusha), lokalkännedom (hitta i kartan, känna till ev NPCs, vapengömmor).
Allt det här, kombinerat, bör ta hyfsat lång tid att bemästra. Gör det inte det blir spelet snabbt tråkigt.

Men som en person som är satt att maximera vinsten för ett företag är det kanske inte fördelaktigt om ens kunder fastnar i ett spel - har dom för roligt så kanske dom inte köper deras nästa spel, är det för svårt vill inte vissa målgrupper spela spelen
(kids -9 år.)


signatur

yolo

Skriv svar