"0 %" blir åksjuka med Valves HTC Vive

Robot
"0 %" blir åksjuka med Valves HTC Vive

Hävdar företagets självsäkra storchef Gabe Newell.


Medlem
"0 %" blir åksjuka med Valves HTC Vive

Hur fungerar det om jag sitter ner?

Medlem

Jag brukar vilja vara positiv, men eftersom jag mår illa av Valves andra spel (Left4Dead, Portal och Half life), så måste jag faktiskt tvivla. Det är något med deras 3d-motorer som blir galet för mitt balanssinne. Kanske är det FOV som är boven.

Medlem

Boven är det faktum att ögonen berättar för kroppen att den flyttar på sig i rummet medans balansorganet i innerörat säger att vi står stilla. Att HTC har löst detta är bullshit. VR funkar i en smal tillämpning, dvs att "gubben" står där du står, dvs antigen stilla eller rör sig i "rummet" som du rör dig i IRL.

Medlem

Får man åksjuka av VR är man nog en vekling i verkligheten


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

Inte en chans i helvete att de kan lova det. Och inte en chans i helvete att det stämmer.

Medlem

tror inte den tar bort åksjuka för dem värst drabbade, däremot tror jag att mer precis tracking med lägre latency i rörelserna kan göra mycket för att reducera/utradera problemen för dem flesta. behövs inte många millisekunder mellan huvudrörelse - bilduppdatering för att det inte ska synca i balansorganet.

Geeks Gaming

Jag undrar mer om hur det blir för folk som har problem med synen... testa dev kitet till OR och de gick ju inte att njuta av de för jag inte så typ inget.

Medlem

0% risk är ett väldigt vågat löfte. Det är mer än bara tracking-tekniken som spelar in. Man måste ha en bra dator och spelutvecklarna måste ha integrerat tekniken på ett bra sätt. Har man dessutom tendenser för att bli åksjuk så kommer nog inget VR-headset att funka bra.

Medlem
Skrivet av Dvärghästätaren:

Inte en chans i helvete att de kan lova det. Och inte en chans i helvete att det stämmer.

Helt off-topic men wow vilket namn du valt!

Men jag håller med, 0% är omöjligt att lova.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Det Valve har sagt är att ingen som har testat deras demos har blivit illamående!

Det går självklart att göra en läbbig bergodalbana eller gå sidledes upp för en trappa med handkontroll (*ulk* *uuuhrhh*) och få folk att spy även med en Vive.

Det handlar enbart om demos där man har 1:1 rörelser mellan verkligheten och VR.

Medlem

Men om dom använder lasrar att mäta avstånd med, fungerar den då inte utomhus?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Grovt misstolkat. Så här står det i New York Times artikel:

"Mr. Newell said the company had worked hard on its virtual reality technology to eliminate the discomfort, saying that 'zero percent of people get motion sick' when they try its system."

Alltså, 0% av de som har prövat Valves demos har inte upplevt åksjuka. Det betyder ju självklart inte att de har eliminerat åksjuka helt och hållet, för vad man än upplever med HTC Vive.

Medlem
Skrivet av Preed:

Men om dom använder lasrar att mäta avstånd med, fungerar den då inte utomhus?

Det tror jag nog den gör. Men du vet att detta inte är någon trådlös grej va? Du har en 5m lång HDMI+USB-sladd till din feta speldator som du också måste släpa ut om du vill leka i trädgården.

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Preed:

Men om dom använder lasrar att mäta avstånd med, fungerar den då inte utomhus?

Det tror jag nog den gör. Men du vet att detta inte är någon trådlös grej va? Du har en 5m lång HDMI+USB-sladd till din feta speldator som du också måste släpa ut om du vill leka i trädgården.

Sure, men det låter superfett att använda i trädgården. Ska nog gå att få ihop om man anstränger sig.

Medlem

Svårt att tro på det där.

Har själv aldrig testat Virtual reality, men jag har extremt lätt för att bli åksjuk. Svårt att åka bil utan att bli illamående. Lättare att åka kollektivt.

Spel som Mirrors edge klarar jag bara av korta stunder. Gillar spelet, men det fick mig nästan att spy.

Jag har alltid haft problem med balansen. Om jag skulle testa Virtual reality, oavsett fabrikat, skulle jag nog ramla.

Att säga 0% är bullshit. Inte en chans i världen att de klarar av att hålla det löftet.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Får man åksjuka av VR är man nog en vekling i verkligheten

Stor i orden pojk, men jag tror inte du vet vad som påverkar en person att bli åksjuk, om du visste skulle du inte uttalat dig så.
Om du ändå gör det är du endast korkad.

Medlem

Jag kommer nog spy

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Kleptoman:

Får man åksjuka av VR är man nog en vekling i verkligheten

Stor i orden pojk, men jag tror inte du vet vad som påverkar en person att bli åksjuk, om du visste skulle du inte uttalat dig så.
Om du ändå gör det är du endast korkad.

Jag menade inte att barnen som blir åksjuka är veklingar, själv blev jag också det när jag var yngre. Riktade mig mot vuxna som klagar på att de blir åksjuka.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av mh76:

Svårt att tro på det där.

Har själv aldrig testat Virtual reality, men jag har extremt lätt för att bli åksjuk. Svårt att åka bil utan att bli illamående. Lättare att åka kollektivt.

Spel som Mirrors edge klarar jag bara av korta stunder. Gillar spelet, men det fick mig nästan att spy.

Jag har alltid haft problem med balansen. Om jag skulle testa Virtual reality, oavsett fabrikat, skulle jag nog ramla.

Att säga 0% är bullshit. Inte en chans i världen att de klarar av att hålla det löftet.

Blir du åksjuk av att gå runt i verkligheten ? Blir du åksjuk av att sitta i soffan och titta runt på omgivningen? Sådana vardagliga handlingar kan orsaka åksjuka med de flesta headsets. INTE med Vive. Inte i ett enda fall hittills. Detta eftersom hjärnan inte upplever någon som helst skillnad mellan hur din position och vy borde förändras och hur den faktiskt gör det i Vive. När du går runt med Vive i Valves demos så överensstämmer det du ser och krafterna din kropp upplever tillräckligt bra för att hjärnan inte ska klaga alls. Ni som säger att detta är BS eller att de inte kan lova något sådant har inte fattat vad dom menar. Jag kan lova att mina glasögon, utan glas, orsakar åksjuka hos 0% av de som provar.

Läs kommentaren av pazu. Det är skillnad att titta runt i verkliga livet. Stor skillnad att låta kroppen uppleva en virtuell verklighet.

Möjligt att Valves lösning orsakar minst problem, men jag tror inte på 0%.

Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Kleptoman:

Får man åksjuka av VR är man nog en vekling i verkligheten

Stor i orden pojk, men jag tror inte du vet vad som påverkar en person att bli åksjuk, om du visste skulle du inte uttalat dig så.
Om du ändå gör det är du endast korkad.

Jag menade inte att barnen som blir åksjuka är veklingar, själv blev jag också det när jag var yngre. Riktade mig mot vuxna som klagar på att de blir åksjuka.

Vek på vilket sätt? All åksjuka går inte att träna bort. Balansen sitter i inneröat. Finns också något som heter kristallsjukan som oftast är behandlingsbar. Det har inget med vek att göra.

Frilansare
Skrivet av Sahara:

Grovt misstolkat. Så här står det i New York Times artikel:

"Mr. Newell said the company had worked hard on its virtual reality technology to eliminate the discomfort, saying that 'zero percent of people get motion sick' when they try its system."

Alltså, 0% av de som har prövat Valves demos har inte upplevt åksjuka. Det betyder ju självklart inte att de har eliminerat åksjuka helt och hållet, för vad man än upplever med HTC Vive.

Helt korrekt! Han säger ju inte att 0% kommer att bli åksjuka, utan 0% av de som testat hittills. Ber om ursäkt för det, har ändrat.

Medlem

Pris på denna leksak??

Medlem
Skrivet av mh76:

Svårt att tro på det där.

Har själv aldrig testat Virtual reality, men jag har extremt lätt för att bli åksjuk. Svårt att åka bil utan att bli illamående. Lättare att åka kollektivt.

Spel som Mirrors edge klarar jag bara av korta stunder. Gillar spelet, men det fick mig nästan att spy.

Jag har alltid haft problem med balansen. Om jag skulle testa Virtual reality, oavsett fabrikat, skulle jag nog ramla.

Att säga 0% är bullshit. Inte en chans i världen att de klarar av att hålla det löftet.

Intressant att du säger att du har problem med balansen.
Jag var av tron att personer med Bra balans tenderar att bli åksjuka och vice versa. Men detta kanske bara är en välkänd skröna

Någon som har mer kunskap?

Skrivet av neocon:
Skrivet av mh76:

Svårt att tro på det där.

Har själv aldrig testat Virtual reality, men jag har extremt lätt för att bli åksjuk. Svårt att åka bil utan att bli illamående. Lättare att åka kollektivt.

Spel som Mirrors edge klarar jag bara av korta stunder. Gillar spelet, men det fick mig nästan att spy.

Jag har alltid haft problem med balansen. Om jag skulle testa Virtual reality, oavsett fabrikat, skulle jag nog ramla.

Att säga 0% är bullshit. Inte en chans i världen att de klarar av att hålla det löftet.

Blir du åksjuk av att gå runt i verkligheten ? Blir du åksjuk av att sitta i soffan och titta runt på omgivningen? Sådana vardagliga handlingar kan orsaka åksjuka med de flesta headsets. INTE med Vive. Inte i ett enda fall hittills. Detta eftersom hjärnan inte upplever någon som helst skillnad mellan hur din position och vy borde förändras och hur den faktiskt gör det i Vive. När du går runt med Vive i Valves demos så överensstämmer det du ser och krafterna din kropp upplever tillräckligt bra för att hjärnan inte ska klaga alls. Ni som säger att detta är BS eller att de inte kan lova något sådant har inte fattat vad dom menar. Jag kan lova att mina glasögon, utan glas, orsakar åksjuka hos 0% av de som provar.

Nej, nu får du backa lite.
Det krävs ingen astro-fysiker för att förstå att det är enorm skillnad på att titta på en skärm som simulerar en verklighet framför dina ögon. Testa bara att panorera med ditt huvud. Dina ögon är inte fasta vid en punkt, du fokuserar på saker som är stilla kontra din rörelse. När du panorerar i ett headset blir detta självklart annorlunda.

Jag tror säkert Valve har löst många problem och jag tror säkert att de kan lova att det är mycket bättre än konkurrenterna. Men 0%...

Medlem

Jag är en astrofysiker och känner mig förolämpad

Medlem
Skrivet av lucifer579:
Skrivet av mh76:

Svårt att tro på det där.

Har själv aldrig testat Virtual reality, men jag har extremt lätt för att bli åksjuk. Svårt att åka bil utan att bli illamående. Lättare att åka kollektivt.

Spel som Mirrors edge klarar jag bara av korta stunder. Gillar spelet, men det fick mig nästan att spy.

Jag har alltid haft problem med balansen. Om jag skulle testa Virtual reality, oavsett fabrikat, skulle jag nog ramla.

Att säga 0% är bullshit. Inte en chans i världen att de klarar av att hålla det löftet.

Intressant att du säger att du har problem med balansen.
Jag var av tron att personer med Bra balans tenderar att bli åksjuka och vice versa. Men detta kanske bara är en välkänd skröna

Någon som har mer kunskap?

Inte nödvändigtvis bra balans, däremot ett mer känsligt balanssinne. Det gör att du kan ha väldigt bra balans men samtidigt problem med påfrestningar.

Precis som mh76 säger att han blir mer påverkad av illamåendet i en bil än i buss/tunnelbana har mycket med att göra att just kroppen påverkas i olika grad.
Att till exempel titta rakt fram i bilen kan lindra då din syn hjälper att stabilisera, lite som att det är mycket svårare att stå på ett ben om du blundar än om du fokuserar på en punkt framför dig.

För många går det fortfarande bra att åka bil både i bak och fram, men att göra något samtidigt som att läsa en bok eller hålla på med mobilen blir omöjligt då kroppen förlorar fokus på det som hjälper dennes balanssinne.

Jag kan inte läsa i en bil, men har det lättare i en buss, min åksjuka är dock lindrigare än många andra.. bergochdalbanor är dock inget jag kan njuta av mer än 1 gång varannan timme.

Medlem
Skrivet av lucifer579:
Skrivet av mh76:

Svårt att tro på det där.

Har själv aldrig testat Virtual reality, men jag har extremt lätt för att bli åksjuk. Svårt att åka bil utan att bli illamående. Lättare att åka kollektivt.

Spel som Mirrors edge klarar jag bara av korta stunder. Gillar spelet, men det fick mig nästan att spy.

Jag har alltid haft problem med balansen. Om jag skulle testa Virtual reality, oavsett fabrikat, skulle jag nog ramla.

Att säga 0% är bullshit. Inte en chans i världen att de klarar av att hålla det löftet.

Intressant att du säger att du har problem med balansen.
Jag var av tron att personer med Bra balans tenderar att bli åksjuka och vice versa. Men detta kanske bara är en välkänd skröna

Någon som har mer kunskap?

Skrivet av neocon:
Skrivet av mh76:

Svårt att tro på det där.

Har själv aldrig testat Virtual reality, men jag har extremt lätt för att bli åksjuk. Svårt att åka bil utan att bli illamående. Lättare att åka kollektivt.

Spel som Mirrors edge klarar jag bara av korta stunder. Gillar spelet, men det fick mig nästan att spy.

Jag har alltid haft problem med balansen. Om jag skulle testa Virtual reality, oavsett fabrikat, skulle jag nog ramla.

Att säga 0% är bullshit. Inte en chans i världen att de klarar av att hålla det löftet.

Blir du åksjuk av att gå runt i verkligheten ? Blir du åksjuk av att sitta i soffan och titta runt på omgivningen? Sådana vardagliga handlingar kan orsaka åksjuka med de flesta headsets. INTE med Vive. Inte i ett enda fall hittills. Detta eftersom hjärnan inte upplever någon som helst skillnad mellan hur din position och vy borde förändras och hur den faktiskt gör det i Vive. När du går runt med Vive i Valves demos så överensstämmer det du ser och krafterna din kropp upplever tillräckligt bra för att hjärnan inte ska klaga alls. Ni som säger att detta är BS eller att de inte kan lova något sådant har inte fattat vad dom menar. Jag kan lova att mina glasögon, utan glas, orsakar åksjuka hos 0% av de som provar.

Nej, nu får du backa lite.
Det krävs ingen astro-fysiker för att förstå att det är enorm skillnad på att titta på en skärm som simulerar en verklighet framför dina ögon. Testa bara att panorera med ditt huvud. Dina ögon är inte fasta vid en punkt, du fokuserar på saker som är stilla kontra din rörelse. När du panorerar i ett headset blir detta självklart annorlunda.

Jag tror säkert Valve har löst många problem och jag tror säkert att de kan lova att det är mycket bättre än konkurrenterna. Men 0%...

Det Winzi skriver :).

Tyvärr blir det problem att exempelvis spela på bärbar konsol, som kan vara bra på långa resor. Har försökt men då blir jag ännu mer åksjuk.

Precis som Winzi säger, hjälper det att fokusera framåt med blicken.

Tittar jag på när någon spelar ett snabbt fps-spel, kan jag bli lite illamående. Det går bättre om jag spelar själv. Finns en gräns av spel. Mirror's edge är otänkbart, tyvärr. Då jag gillar spelet.

Det är inte en myt att de med för överkänslig balanssinne blir lättare åksjuk. Som många kallar, att ha bra för balans. Kanske låter jättebra att ha, men det är faktiskt ett problem.

1
Skriv svar