Helgdiskussion - vilken rollspelskaraktär är du?

Medlem
Skrivet av KatOne:

Underrubrikens "listig tjuv eller livsfarlig lönnmördare" får väl anses tillhöra samma arketypa klass i de flesta RPG'n som inkluderar både stealth och combat?

Ett bredare stråk hade väl varit att skriva typ "tjuvaktig lönnmördare" och sedan föreslå "krigare i höftskynke", "ryggpucklad magiker", "pilbågsskytt med Robert Wells-frisyr", etc.

For shame, FZ. Patte vrider sig i sin grav. Han hade passat på att tramsa i ett sånt guldläge.

Haha klockrent!

Medlem

Blir ofta nån bepansrad sak, då jag blir ledsen när jag hittar en skinande rustning eller en gigantisk stridsyxa och så får jag inte använda den!

Gillar inte att bli bossad heller, och tar inte skit från många så det tenderar mer åt chaotic neutral/good. Kanske råkar låna saker som inte är mitt då och då med.

Men det är en svag preferens, uppskattar alla möjliga klasser och spelstilar, det ända som håller sig någorlunda konstant är väl just just balansen mellan chaotic good och neutral.

Beror jävligt mycket på vad spelet har att erbjuda med, och vilket perspektiv man lirar!

Min favorit var nog min första karaktär i Skyrim, som jag rent spontant kom fram till såg ut som en vilsen tonårstjej, och spelade henne därefter. Med goda val i åtanke men ingen tanke på konsekvenserna på grund naivitet och avsaknad av erfarenhet. Fullrustad med gigantiska vapen som kontrast bara för att jag tyckte att det inte passade alls.
Eller kniv styckmördaren med housewife utseende i fallout 3 vegas, det var många skratt det.

k3m
Medlem

En kaotisk god barbar/vilde med förmågan bärsärkargång. Ej att förväxla med krigare, soldat, riddare, gerilla eller annat. Sedan så gillar jag passiva färdigheter.

Medlem

Det beror på vilket spel och med vem man spelar.

När jag spelar singel player eller när jag spelade Anphillia mod till NWN online spelade jag oftast rogue för den gav bra förmågor till strid, speciellt i party och fungerade även solo med hit n run.
Har även haft rollen som cleric och monk en hel del gånger.

När jag spelar MMOn väljer jag oftast rollen som healer eller tank. Helt enkelt för att när man spelar online är det viktigt att ta en ansvarsfull roll för att lyckas.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

listig ful dvärg som alltid svarar clever..drämmer folk i skallen med min knölpåk och allt som inte är fastlimmat hammnar i mina fickor


signatur

New life, New hope

Medlem

När jag kör spel som PoE, BG eller liknande brukar jag köra igenom spelet en gång med en Fighter eller en Rogue, beroende på vilka tidiga companions man kan få med sig. Sen testar jag andra klasser och andra dialogval och svårighetsgrad.

När det gäller MMO's är jag nästan alltid någon form av caster. Jag är alldeles för vimsig för att kunna köra tank, men healer eller caster dps är sjukt kul.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

I början, som nybörjare kan vara, spelade jag ganska tråkigt. Hjälte-typ som var rättvis som enbart agerade efter min egen progressiva morala kompass. Kort sagt, alla mina karaktärer var den jag vill vara. Sedan har jag lärt mig att det är roligare att utforska andra typer av personligheter och det är DEFINITIVT roligare att utforska fler sorts personer än krigare/offensiva magiker, rangers etc.

En av mina favoritkaraktärer för tillfället är en föredetta kapten i ett stadsgarde som blivit satt i exil efter att ha brutit för många lagar av anledningar som hon själv ansåg nödvändiga men som väckt många politiska problem för riket. Och vad värre är så sattes alla som var lojala till henne också i exil och det tär på hennes samvete särskilt då vissa dem fått sätta livet till, däribland en mycket ung man som hade så stora ambitioner med livet. Just nu försöker hon bara finna förlåtelse för att ha slitit sina vänner från sina familjer, något som kanske inte är helt lätt då skeppet de färdades på blev överfallet av pirater och vi nu befinner oss på en öde ö.
Det allra sista har nu en romans blomstrat lite vilken är en ljus stjärna på en nattsvart himmel.
Vi får se hur det går.

Så ja.. jag föredrar alltid att foksura på rollspelet framför strider och framsteg. Personutveckling och relationer, DET är vad rollspel handlar om. För mig i alla fall.

I ett annat spel jag har igång är jag tjuv som mer elle rmindre saknar moralisk kompass helt och hållet.. eller ja.. inte så illa kanske, men jag är en taskig jävel som inte bryr mig om skuldkänslor även när jag satt en stackars dvärg i fattighuset. Klänningar med massor av lönnfickor är förövrigt ett ypperligt tillbehör för en tjuv, rekommenderas varmt.

Allt detta har varit mitt rollspelande i bordsrollspel, men vad jag gillar i digitala rollspel är samma grej.. de som låter mig spela ut de saker jag finner viktiga. Kort sagt <3 Mass Effect

<3 Garrus <3

Medlem

Testade en såndär Cipher, blir inte riktigt klok på om det är en fighter eller caster. Rasen blev en sån där Katt/tvättbjörnsliknande dvärg (kommer inte ihåg rasens namn)
Inte spelat så mycket än men spelet verkar fantastisk roligt.


signatur

Being sober on a bus is, like, totally different than being drunk on a bus.
-Ozzy Osbourne

Medlem

Brukar hålla mig till en som gör skada med vapen. Ofta är NPC hjältarna man får med sig rätt o-optade och inte tillräckligt bra. Men klasser som Priest/Cleric har alltid sina spells vad de än gör så de kan åka med vilka stats de än har :)!

Medlem

Kleptoman med avståndsvapen


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Bennii:

...har du något jag vill åt så är du mitt byte. ... Jag är i grund och botten en god människa men drar mig inte för att bryta lagar och begå mord om det leder till en förbättring.

... God människa? Någon har nåt du vill ha så är de ditt byte, och du drar dig inte för att begå mord. Och detta rimmar med god människa?

*går och gömmer sig för Bennii*

Medlem

Human Paladin startar vi med.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

C2
Medlem

Givetvis är man en exemplarisk kämpe för rättvisan!
Smyger sig fram bland elakingar och fulskurkar och undsätter dom svaga och utsatta, funkar inte sneakypeakyapproachen så går man in swords blazing!

12
Skriv svar