Skatteavdrag för datorhjälp, föreslår utredning

Robot
Skatteavdrag för datorhjälp, föreslår utredning
Medlem
Skatteavdrag för datorhjälp, föreslår utredning

"Nyheten om politik fick många kommentarer. Vi tar och försöker köra mer på det framöver. Skriv en till!"

Medlem

Miljöpartiet har väl även föreslagit att RUT ska inkludera reparationer av teknikprylar, för att man inte ska köpa nytt så ofta utan istället reparera mera.

Själv märkte jag nyligen när min mobiltelefons skärm fick kraftiga sprickor när den tappades mot gruset på marken att det var rätt dyrt att byta en skärm. Skulle bli billigare att köpa helt ny mobil. Men det beror ju på att jag har en relativt billig mobil också.

Det är väl rätt bra om man reparerar mer så att det inte blir så mycket som slängs i onödan som fortfarande fungerar.

Samtidigt så kan man se det på ett annat sätt också.

Om det är billigare och mer effektivt att göra en helt ny mobil med maskiner på löpande band i en fabrik ((kanske tar typ 5 minuter per mobil i arbetstid) än att någon ska lägga en timme på att reparera en mobil så är det kanske bättre att köpa nytt. För även om man sparar på material genom att reparera så sparar man ju på arbetstid genom att köpa nytt. Och det gör att vi människor kan lägga vår arbetstid på annat än reparationer, som att utveckla nya produkter och tjänster eller på annat sätt ta utvecklingen framåt.

En annan vinkel på det hela. Tid är ju också en resurs. Man kan se det från olika perspektiv.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Miljöpartiet har väl även föreslagit att RUT ska inkludera reparationer av teknikprylar, för att man inte ska köpa nytt så ofta utan istället reparera mera.

Själv märkte jag nyligen när min mobiltelefons skärm fick kraftiga sprickor när den tappades mot gruset på marken att det var rätt dyrt att byta en skärm. Skulle bli billigare att köpa helt ny mobil. Men det beror ju på att jag har en relativt billig mobil också.

Det är väl rätt bra om man reparerar mer så att det inte blir så mycket som slängs i onödan som fortfarande fungerar.

Samtidigt så kan man se det på ett annat sätt också.

Om det är billigare och mer effektivt att göra en helt ny mobil med maskiner på löpande band i en fabrik ((kanske tar typ 5 minuter per mobil i arbetstid) än att någon ska lägga en timme på att reparera en mobil så är det kanske bättre att köpa nytt. För även om man sparar på material genom att reparera så sparar man ju på arbetstid genom att köpa nytt. Och det gör att vi människor kan lägga vår arbetstid på annat än reparationer, som att utveckla nya produkter och tjänster eller på annat sätt ta utvecklingen framåt.

En annan vinkel på det hela. Tid är ju också en resurs. Man kan se det från olika perspektiv.

Jo fast anledningen till att arbete är dyrt i Sverige beror ju till stor del på skattetrycket. Och anledningen till att delar är billiga är för att vi utnyttjar billig arbetskraft utomlands, främst i Asien för elektronik.

Medlem
Medlem

Haha ja de menar på fullaste allvar att detta skall öka motivationen till att börja skatta de ca 100kr man oftast blir erbjuden efter att ha hjälpt grannen.

Nu letar de pengar överallt, hur går det för finansministern egentligen?

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

Nu letar de pengar överallt, hur går det för finansministern egentligen?

Borde vara ganska uppenbart med tanke på alla svikna vallöfte...

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Först höjer man skatten på saker och ting för att sedan föra så att man kan få tillbaka skatten på andra saker. Varför inte ta bort ROT, RUT och skitta i detta RIT och sänka skatten?


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Kehldon:
Skrivet av Cav_swe:

Nu letar de pengar överallt, hur går det för finansministern egentligen?

Borde vara ganska uppenbart med tanke på alla svikna vallöfte...

Du har missförstått vallöften. Vallöften är löften om vad de INTE kommer lyckas med, inte tvärtom.

Medlem

"Ni som inte gillar skatt och blev upprörda över den utredningen får nu plåster på de emotionella såren"
Dat feeling när man inte behöver någon hjälp här, och inte tänker jobba med det heller. Istället skulle jag vilja ha flexutrymme mellan RUT/ROT/RIT så man kan använda en totalpott till precis vad man själv behöver.

Medlem

Vet att C har lobbyat för detta länge. Osäker på vad jag tycker om skatteavdrag på tjänster inom serviceyrken. Men kan man ha RUT-avdrag bör man väl kunna ha RIT-avdrag. Frågan för mig är om något av dom skall finnas.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Thanks Obama!

Medlem
Skrivet av rosski:
Skrivet av Banjo:

Miljöpartiet har väl även föreslagit att RUT ska inkludera reparationer av teknikprylar, för att man inte ska köpa nytt så ofta utan istället reparera mera.

Själv märkte jag nyligen när min mobiltelefons skärm fick kraftiga sprickor när den tappades mot gruset på marken att det var rätt dyrt att byta en skärm. Skulle bli billigare att köpa helt ny mobil. Men det beror ju på att jag har en relativt billig mobil också.

Det är väl rätt bra om man reparerar mer så att det inte blir så mycket som slängs i onödan som fortfarande fungerar.

Samtidigt så kan man se det på ett annat sätt också.

Om det är billigare och mer effektivt att göra en helt ny mobil med maskiner på löpande band i en fabrik ((kanske tar typ 5 minuter per mobil i arbetstid) än att någon ska lägga en timme på att reparera en mobil så är det kanske bättre att köpa nytt. För även om man sparar på material genom att reparera så sparar man ju på arbetstid genom att köpa nytt. Och det gör att vi människor kan lägga vår arbetstid på annat än reparationer, som att utveckla nya produkter och tjänster eller på annat sätt ta utvecklingen framåt.

En annan vinkel på det hela. Tid är ju också en resurs. Man kan se det från olika perspektiv.

Jo fast anledningen till att arbete är dyrt i Sverige beror ju till stor del på skattetrycket. Och anledningen till att delar är billiga är för att vi utnyttjar billig arbetskraft utomlands, främst i Asien för elektronik.

Det har du nog rätt i. Det är möjligt att reparationerna skulle bli billigare om de utfördes i avlägsna låglöneländer. Men känns fortfarande mer effektivt på något sätt att bygga nytt i fabriker i stora volymer och med automatiserade processer. Det går åt mindre arbetstid att göra en ny mobil än att laga en befintlig tror jag.

Men det är intressant ur ett ekonomiskt perspektiv, det du skriver. Jag vet att det finns call centers i fattiga länder som arbetar med att ge kundtjänst över telefon åt rika västerlänningar. Finns även svenskar som arbetar mot den svenska marknaden i länder med lägre omkostnader och skatter.

Men att skicka sin mobil över halva världen är kanske inte lika smidigt som att ringa eller maila. Så det blir nog svårare att outsourca.

Och på sätt och vis är det kanske slöseri med tid också att låta t.ex. indiska IT-proffs reparera våra mobiler istället för att de också skulle kunna bidra med nya tekniklösningar.

Att det är dyrt i Sverige beror även på att vi har höga reallöner jämfört med väldigt många andra länder.

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

Haha ja de menar på fullaste allvar att detta skall öka motivationen till att börja skatta de ca 100kr man oftast blir erbjuden efter att ha hjälpt grannen.

Nu letar de pengar överallt, hur går det för finansministern egentligen?

Utredningen till det här tillsattes 2012, dvs av alliansregeringen.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Vem blir först att skylla rit-avdraget på invandrarna?

Om jag ska vara allvarlig så förstår jag inte varför man inte sänker momsen på alla tjänster, och där med slipper allt krångel.

Jag får väl ta'n då. Det är inv... osv.

Passa er för it-killarna med rit säger jag bara! Danger danger.

Medlem

det e vargjävlarnas fel utan tvekan


signatur

always use the nubs for cover

Medlem
Medlem
Skrivet av HardRenaLine:

"Ni som inte gillar skatt och blev upprörda över den utredningen får nu plåster på de emotionella såren"
Dat feeling när man inte behöver någon hjälp här, och inte tänker jobba med det heller. Istället skulle jag vilja ha flexutrymme mellan RUT/ROT/RIT så man kan använda en totalpott till precis vad man själv behöver.

Underbar idé! Det skulle eliminera onödigt tjafs och låta marknadens behov styra.

1
Skriv svar