The Witcher 3 – två nya expansioner har tillkännagivits
"... it will be vast in size and represent real value for the money."
(?)
Ska det kosta "gratis", eller ska det kosta "pengar"?
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Okej, det låter ju som planer för framtiden och inte bara något de plockat ur standardspelet för att kunna sälja senare.
Men då jag ser extremt mycket fram emot Cyberpunk så är detta inte bara bra nyheter. Tanken var ju att fokus skulle återvända till det efter att witcher3 släppts. Hoppas detta inte innebär att det skjuts fram på obestämd tid
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Okej, det låter ju som planer för framtiden och inte bara något de plockat ur standardspelet för att kunna sälja senare.
Men då jag ser extremt mycket fram emot Cyberpunk så är detta inte bara bra nyheter. Tanken var ju att fokus skulle återvända till det efter att witcher3 släppts. Hoppas detta inte innebär att det skjuts fram på obestämd tid
Japp, det låter uteslutet som att detta är CDProjekt som planerat sin division of labour bra, dvs att när delar av deras team varit klar med sitt jobb i Witcher 3 har de börjat på expansionerna.
Jag tror dock att de har helt olika teams på de olika spelen, om inget annat att deras sub-teams hoppar mellan projekten efter deras arbetsbörda. Jag tror inte att detta kommer påverka Cyberpunk så mycket eftersom jag tror inte det är samma människor som jobbar på dem. Och till skillnad från vad många tror så går arbetet på ett spel inte snabbare genom att ta in utomstående från ett annat team mitt uppe i projektet.
"Vi vet inte om det är en bra nyhet." Hur tänkte ni nu? Det här är ju fantastiska nyheter. Fast kanske inte utifrån en försäljningsvinkel.
Det syftas nog på texten som står på artikeln när du klickar på den - "ingen fritid framöver". It's a joke.
Aaa! Du har nog rätt
Okej, det låter ju som planer för framtiden och inte bara något de plockat ur standardspelet för att kunna sälja senare.
Men då jag ser extremt mycket fram emot Cyberpunk så är detta inte bara bra nyheter. Tanken var ju att fokus skulle återvända till det efter att witcher3 släppts. Hoppas detta inte innebär att det skjuts fram på obestämd tid
Japp, det låter uteslutet som att detta är CDProjekt som planerat sin division of labour bra, dvs att när delar av deras team varit klar med sitt jobb i Witcher 3 har de börjat på expansionerna.
Jag tror dock att de har helt olika teams på de olika spelen, om inget annat att deras sub-teams hoppar mellan projekten efter deras arbetsbörda. Jag tror inte att detta kommer påverka Cyberpunk så mycket eftersom jag tror inte det är samma människor som jobbar på dem. Och till skillnad från vad många tror så går arbetet på ett spel inte snabbare genom att ta in utomstående från ett annat team mitt uppe i projektet.
Fast de har ju gått ut med att arbetet på cyberpunk mer eller mindre "lagts på is" tills de är klar med Witcher 3.
Jag har då fått för mig att det i stort sett är samma team till de två spelen. Därav min lilla oro.
Jag säger lilla för jag är även väldigt peppad på Witcher, men Cyberpunk är mitt stora dragplåster för framtiden dock.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Det kommer smaka gott
CD Project tar nya enkla poäng, cementerar sin positiva image (Snart ligger de väl på samma nivå som Gabe Newell.) bland fans och skickar samtidigt ICBM'S mot konkurrenterna! Bioware exempelvis, som tar 15$ för ett dlc som ger 5-6 timmars ny speltid, utan att tillföra något nytt alls... Det är 1/3 av ett nytt spel kostar, då kan man lika gärna spara dessa 15 dollar i 3 månader och köpa ett nytt spel och få ett spel med 200+ timmars speltid.
Tyvärr är det knappt några spel som får riktiga expansioner längre, utan allt handlar om dlc's. Civilization serien gör det exempelvis. Civ 5 har ett par makalöst bra expansioner som förändrar spelet totalt och gör det bättre på alla vis, med maffigt innehåll som räcker länge länge. Paradox är ett annat exempel, de agerar lite annorlunda och släpper massvis med mindre dlc's, men även riktiga expansioner. Även om de inte är massiva, kostar de inte heller hundratals kronor.
Sen är dlc's är inte fel i sig, jag gillar dlc's om det get något för pengarna dvs. Men 5-6 timmars nytt gameplay för 150 kr är ett slag i ansiktet och får mig inte att längta efter nya dlc's eller nya spel från utvecklarna.
Undrar hur mycket storförläggarna tjänar på kortsiktig girighet kontra vad CD Project gör på ärlighet i längden?
Jag vet inte riktigt hur jag ska känna för denna nyheten, visst, mer content är ju alltid skoj, men på något sätt så känns det lite som rykten som cirkulerat inbefrias med detta tillkännagivande.
Att spelet är långt ifrån färdigt, även när det nu närmar sig release. Så de skär ur saker som var ursprungligen ämnade att vara i spelet från början.
För mig brukar det aldrig vara en bra nyhet när man annonserar ut flertalet expansioner innan huvudspelet ens är släppt. Då brukar jag hissa röd flagg
Nämen!
Jag vet inte riktigt hur jag ska känna för denna nyheten, visst, mer content är ju alltid skoj, men på något sätt så känns det lite som rykten som cirkulerat inbefrias med detta tillkännagivande.
Att spelet är långt ifrån färdigt, även när det nu närmar sig release. Så de skär ur saker som var ursprungligen ämnade att vara i spelet från början.
För mig brukar det aldrig vara en bra nyhet när man annonserar ut flertalet expansioner innan huvudspelet ens är släppt. Då brukar jag hissa röd flagg
Spelet är färdigt. Allt content de har gjort i spelet har per tvång varit färdigt länge nog för att saker som att börja på en expansion KRÄVS för att inte låta många teams i företaget ha dötid. Du måste tänka på att game development är segmenterat upp över många teams som har många uppdrag, och när ett team är klar med sitt uppdrag är deras del färdig. Snubbarna som gör concept art kan exempelvis inte börja knacka kod bara för att de är färdiga med sitt concept art. De börjar istället på nästa projekt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska känna för denna nyheten, visst, mer content är ju alltid skoj, men på något sätt så känns det lite som rykten som cirkulerat inbefrias med detta tillkännagivande.
Att spelet är långt ifrån färdigt, även när det nu närmar sig release. Så de skär ur saker som var ursprungligen ämnade att vara i spelet från början.
För mig brukar det aldrig vara en bra nyhet när man annonserar ut flertalet expansioner innan huvudspelet ens är släppt. Då brukar jag hissa röd flagg
Spelet är färdigt. Allt content de har gjort i spelet har per tvång varit färdigt länge nog för att saker som att börja på en expansion KRÄVS för att inte låta många teams i företaget ha dötid. Du måste tänka på att game development är segmenterat upp över många teams som har många uppdrag, och när ett team är klar med sitt uppdrag är deras del färdig. Snubbarna som gör concept art kan exempelvis inte börja knacka kod bara för att de är färdiga med sitt concept art. De börjar istället på nästa projekt.
Självklart inte. Men det är inte heller så som du beskriver som det fungerar. CD Projekt har bland annat Cyberpunk 2077 att jobba på. Och är det verkligen det strategiskt smartaste draget av ett företag att bränna av utvecklingstid till 2 expansioner på ett spel man inte ens släppt? Våghalsigt.
Ja, och självklart börjar de på nästa projekt, men en expansion, skiljer sig inte direkt mycket i concept arten de redan gjort från början? Sedan finns det flertalet individer på spelföretag som har multipla uppdrag, så som Concept Artist och 3D Modellör, eller Mapper. Ofta har man flertalet kreativa uppdrag. Och i många fall, säger man upp personerna som slutfört sitt uppdrag.
Allt jag säger är såvitt jag förstått ifrån de förhandstittar och de "rykten" som kommit ut, är att spelet är buggigt, och till stora delar ofärdigt. Till och med här på FZ rekommenderade redaktionen att avvakta och inte förhandsboka spelet. Allt detta sammanlagt med att de går nu ut att de ska släppa två expansioner varav en ger 10 timmar tid och en ger 20 timmar tid, är att de är ganska klara med vad det ska vara för något, och hur det ska vävas in. Vilket ger mig misstankarna att detta var vad som var medplanerat från scratch att vara med i grundprodukten. Nu har man inte hunnit, förmodligen har det dragit ut på tiden och nu skär man istället ut bitar för att det börjar bli ont om pengar på banken. Det är även så, som Game Development funkar.
Det känns som dom bara gör så här för de vill fortfarande ha kvar sitt goda rykte bland Gamers och inte få äta upp sina egna ord om DLC och allt vad Buisness-Modells heter.
Det luktar hund begraven.
Nämen!
Jag vet inte riktigt hur jag ska känna för denna nyheten, visst, mer content är ju alltid skoj, men på något sätt så känns det lite som rykten som cirkulerat inbefrias med detta tillkännagivande.
Att spelet är långt ifrån färdigt, även när det nu närmar sig release. Så de skär ur saker som var ursprungligen ämnade att vara i spelet från början.
För mig brukar det aldrig vara en bra nyhet när man annonserar ut flertalet expansioner innan huvudspelet ens är släppt. Då brukar jag hissa röd flagg
Spelet är färdigt. Allt content de har gjort i spelet har per tvång varit färdigt länge nog för att saker som att börja på en expansion KRÄVS för att inte låta många teams i företaget ha dötid. Du måste tänka på att game development är segmenterat upp över många teams som har många uppdrag, och när ett team är klar med sitt uppdrag är deras del färdig. Snubbarna som gör concept art kan exempelvis inte börja knacka kod bara för att de är färdiga med sitt concept art. De börjar istället på nästa projekt.
Självklart inte. Men det är inte heller så som du beskriver som det fungerar. CD Projekt har bland annat Cyberpunk 2077 att jobba på. Och är det verkligen det strategiskt smartaste draget av ett företag att bränna av utvecklingstid till 2 expansioner på ett spel man inte ens släppt? Våghalsigt.
Ja, och självklart börjar de på nästa projekt, men en expansion, skiljer sig inte direkt mycket i concept arten de redan gjort från början? Sedan finns det flertalet individer på spelföretag som har multipla uppdrag, så som Concept Artist och 3D Modellör, eller Mapper. Ofta har man flertalet kreativa uppdrag. Och i många fall, säger man upp personerna som slutfört sitt uppdrag.
Allt jag säger är såvitt jag förstått ifrån de förhandstittar och de "rykten" som kommit ut, är att spelet är buggigt, och till stora delar ofärdigt. Till och med här på FZ rekommenderade redaktionen att avvakta och inte förhandsboka spelet. Allt detta sammanlagt med att de går nu ut att de ska släppa två expansioner varav en ger 10 timmar tid och en ger 20 timmar tid, är att de är ganska klara med vad det ska vara för något, och hur det ska vävas in. Vilket ger mig misstankarna att detta var vad som var medplanerat från scratch att vara med i grundprodukten. Nu har man inte hunnit, förmodligen har det dragit ut på tiden och nu skär man istället ut bitar för att det börjar bli ont om pengar på banken. Det är även så, som Game Development funkar.
Det känns som dom bara gör så här för de vill fortfarande ha kvar sitt goda rykte bland Gamers och inte få äta upp sina egna ord om DLC och allt vad Buisness-Modells heter.
Det luktar hund begraven.
Ursäkta om jag låter otrevlig nu för det är inte min mening, men det finns svenska och väl fungerande ord för "game development" och "buisness models".
Svengelska är inte alltid nödvändig.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Jag vet inte riktigt hur jag ska känna för denna nyheten, visst, mer content är ju alltid skoj, men på något sätt så känns det lite som rykten som cirkulerat inbefrias med detta tillkännagivande.
Att spelet är långt ifrån färdigt, även när det nu närmar sig release. Så de skär ur saker som var ursprungligen ämnade att vara i spelet från början.
För mig brukar det aldrig vara en bra nyhet när man annonserar ut flertalet expansioner innan huvudspelet ens är släppt. Då brukar jag hissa röd flagg
Spelet är färdigt. Allt content de har gjort i spelet har per tvång varit färdigt länge nog för att saker som att börja på en expansion KRÄVS för att inte låta många teams i företaget ha dötid. Du måste tänka på att game development är segmenterat upp över många teams som har många uppdrag, och när ett team är klar med sitt uppdrag är deras del färdig. Snubbarna som gör concept art kan exempelvis inte börja knacka kod bara för att de är färdiga med sitt concept art. De börjar istället på nästa projekt.
Självklart inte. Men det är inte heller så som du beskriver som det fungerar. CD Projekt har bland annat Cyberpunk 2077 att jobba på. Och är det verkligen det strategiskt smartaste draget av ett företag att bränna av utvecklingstid till 2 expansioner på ett spel man inte ens släppt? Våghalsigt.
Ja, och självklart börjar de på nästa projekt, men en expansion, skiljer sig inte direkt mycket i concept arten de redan gjort från början? Sedan finns det flertalet individer på spelföretag som har multipla uppdrag, så som Concept Artist och 3D Modellör, eller Mapper. Ofta har man flertalet kreativa uppdrag. Och i många fall, säger man upp personerna som slutfört sitt uppdrag.
Allt jag säger är såvitt jag förstått ifrån de förhandstittar och de "rykten" som kommit ut, är att spelet är buggigt, och till stora delar ofärdigt. Till och med här på FZ rekommenderade redaktionen att avvakta och inte förhandsboka spelet. Allt detta sammanlagt med att de går nu ut att de ska släppa två expansioner varav en ger 10 timmar tid och en ger 20 timmar tid, är att de är ganska klara med vad det ska vara för något, och hur det ska vävas in. Vilket ger mig misstankarna att detta var vad som var medplanerat från scratch att vara med i grundprodukten. Nu har man inte hunnit, förmodligen har det dragit ut på tiden och nu skär man istället ut bitar för att det börjar bli ont om pengar på banken. Det är även så, som Game Development funkar.
Det känns som dom bara gör så här för de vill fortfarande ha kvar sitt goda rykte bland Gamers och inte få äta upp sina egna ord om DLC och allt vad Buisness-Modells heter.
Det luktar hund begraven.
Ursäkta om jag låter otrevlig nu för det är inte min mening, men det finns svenska och väl fungerande ord för "game development" och "buisness models".
Svengelska är inte alltid nödvändig.
Klockan är/var mycket, och jag försökte bemöta svaret jag fått på samma språkliga nivå. Men kan bara be om ursäkt om det irriterade dig såpass mycket, att du bemödade dig att skriva ett inlägg som påpekar detta.
Ja, jag kan hädanefter istället använda de Svenska orden "spelutveckling" och "affärsmodeller".
Nämen!
Jag vet inte riktigt hur jag ska känna för denna nyheten, visst, mer content är ju alltid skoj, men på något sätt så känns det lite som rykten som cirkulerat inbefrias med detta tillkännagivande.
Att spelet är långt ifrån färdigt, även när det nu närmar sig release. Så de skär ur saker som var ursprungligen ämnade att vara i spelet från början.
För mig brukar det aldrig vara en bra nyhet när man annonserar ut flertalet expansioner innan huvudspelet ens är släppt. Då brukar jag hissa röd flagg
Spelet är färdigt. Allt content de har gjort i spelet har per tvång varit färdigt länge nog för att saker som att börja på en expansion KRÄVS för att inte låta många teams i företaget ha dötid. Du måste tänka på att game development är segmenterat upp över många teams som har många uppdrag, och när ett team är klar med sitt uppdrag är deras del färdig. Snubbarna som gör concept art kan exempelvis inte börja knacka kod bara för att de är färdiga med sitt concept art. De börjar istället på nästa projekt.
Självklart inte. Men det är inte heller så som du beskriver som det fungerar. CD Projekt har bland annat Cyberpunk 2077 att jobba på. Och är det verkligen det strategiskt smartaste draget av ett företag att bränna av utvecklingstid till 2 expansioner på ett spel man inte ens släppt? Våghalsigt.
Ja, och självklart börjar de på nästa projekt, men en expansion, skiljer sig inte direkt mycket i concept arten de redan gjort från början? Sedan finns det flertalet individer på spelföretag som har multipla uppdrag, så som Concept Artist och 3D Modellör, eller Mapper. Ofta har man flertalet kreativa uppdrag. Och i många fall, säger man upp personerna som slutfört sitt uppdrag.
Allt jag säger är såvitt jag förstått ifrån de förhandstittar och de "rykten" som kommit ut, är att spelet är buggigt, och till stora delar ofärdigt. Till och med här på FZ rekommenderade redaktionen att avvakta och inte förhandsboka spelet. Allt detta sammanlagt med att de går nu ut att de ska släppa två expansioner varav en ger 10 timmar tid och en ger 20 timmar tid, är att de är ganska klara med vad det ska vara för något, och hur det ska vävas in. Vilket ger mig misstankarna att detta var vad som var medplanerat från scratch att vara med i grundprodukten. Nu har man inte hunnit, förmodligen har det dragit ut på tiden och nu skär man istället ut bitar för att det börjar bli ont om pengar på banken. Det är även så, som Game Development funkar.
Det känns som dom bara gör så här för de vill fortfarande ha kvar sitt goda rykte bland Gamers och inte få äta upp sina egna ord om DLC och allt vad Buisness-Modells heter.
Det luktar hund begraven.
Ursäkta om jag låter otrevlig nu för det är inte min mening, men det finns svenska och väl fungerande ord för "game development" och "buisness models".
Svengelska är inte alltid nödvändig.
Klockan är/var mycket, och jag försökte bemöta svaret jag fått på samma språkliga nivå. Men kan bara be om ursäkt om det irriterade dig såpass mycket, att du bemödade dig att skriva ett inlägg som påpekar detta.
Ja, jag kan hädanefter istället använda de Svenska orden "spelutveckling" och "affärsmodeller".
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."