Efter bråken - en tyst revolution?

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av marcus8958:

Definitionen av en "gamer" är någon som spelar. Att du vill ha personligt tolkningsföreträder ändrar inte på den definitionen. Att du vill att den här diskussionen ska utgå från en liten minoritet är bara önsketänkande.

Nej, det är bara en bokstavlig definition som är helt irrelevant och aldrig används.

En bokstavlig definition som inte används? Förutom av de som gör spel, säljer spel och studerar spel.

Ok, eftersom du inte verkar förstå grundläggande terminologi: Spelindustrin (gaming industry), som sedan tjugo år tillbaka är större än filmindustrin, har sina utövare - spelare (gamers). Dessa går att dela in i mindre grupper med hjälp av prefix, så som "casual" eller "hardcore". Observera att båda orden är prefix och föregår ordet "gamer"

Just Casual vs Hardcore har länge varit en företeelse och har uteslutande identifierats med sina prefix. Aldrig någonsin har det, vare sig inom spelindustrin eller akademin, föresvävat att man skulle droppa ett prefix för att plötsligt kalla en minoritet för "gamers". Det som beskriver hela gruppen.

Det du gör är som om filmindustrin plötsligt skulle mena att ordet "publik" egentligen avser filmkritiker, en mycket liten minoritet inom begreppet publik.

Medlem

Ärligt talat så har jag inte märkt denna trend alls, och gör det fortfarande inte efter att ha läst denna krönika. Visst har det släppts en del spel med spelbara kvinnor eller kvinnliga huvudkaraktärer dom två senaste åren, men jag vågar påstå att det gjorde det för mer än två år sedan också. Alis i Phantasy Star, Grace Nakimura i Gabriel Knight, Ayame i Tenchu, Chris Lightfellow i Suikoden III, Kate Walker i Syberia osv. Samus Aran och Lara Croft var knappast dom enda som fanns.

Och även i västerländska rollspel från 80-talet så kunde man skapa kvinnliga karaktärer att spela med, så att nyare rollspel som Pillars of Eternity erbjuder det är inte direkt konstigt eller unikt.

Ovannämnda Chris Lightfellow är nog för övrigt min favorit när det gäller kvinnliga huvudpersoner, detta förklarar varför bättre än vad jag skulle kunna göra.

Medlem
Skrivet av Ender:

Bah, visste att jag skulle formulerat mig annorlunda...jag höll alltså med dig, klart att spelen inte blir sämre för att de blir mer jämställda, lika lite som resten av samhället skulle göra det
Sträcker mig t.o.m så långt att även de som protesterar högst antagligen inte har några större problem med bättre kvinnokaraktärer i spel, utan mest är så upprörda av Sarkeesians träffsäkerhet att dem känner sig tvingade att blir riktigt, riktigt obstinata, och bara måste säga emot.

Tror inte det handlar om hennes s.k. träffsäkerhet alls. Utan hennes ordentliga missar, påhitt och påhopp för att röra upp en debatt.

Tycker alla har rätt till att säga vad de tycker och göra sina röster hörda utan att bli kallade diverse saker. Även de som tycker annorlunda.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Ender:

Bah, visste att jag skulle formulerat mig annorlunda...jag höll alltså med dig, klart att spelen inte blir sämre för att de blir mer jämställda, lika lite som resten av samhället skulle göra det
Sträcker mig t.o.m så långt att även de som protesterar högst antagligen inte har några större problem med bättre kvinnokaraktärer i spel, utan mest är så upprörda av Sarkeesians träffsäkerhet att dem känner sig tvingade att blir riktigt, riktigt obstinata, och bara måste säga emot.

Tror inte det handlar om hennes s.k. träffsäkerhet alls. Utan hennes ordentliga missar, påhitt och påhopp för att röra upp en debatt.

Tycker alla har rätt till att säga vad de tycker och göra sina röster hörda utan att bli kallade diverse saker. Även de som tycker annorlunda.

Oavsett så ligger hennes poäng inte i detaljerna, utan i helheten. Hon visar exempel, och även om vissa av dem inte alltid stämmer till 100% så betyder det inte att slutsatserna gör det.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Ender:

Bah, visste att jag skulle formulerat mig annorlunda...jag höll alltså med dig, klart att spelen inte blir sämre för att de blir mer jämställda, lika lite som resten av samhället skulle göra det
Sträcker mig t.o.m så långt att även de som protesterar högst antagligen inte har några större problem med bättre kvinnokaraktärer i spel, utan mest är så upprörda av Sarkeesians träffsäkerhet att dem känner sig tvingade att blir riktigt, riktigt obstinata, och bara måste säga emot.

Tror inte det handlar om hennes s.k. träffsäkerhet alls. Utan hennes ordentliga missar, påhitt och påhopp för att röra upp en debatt.

Tycker alla har rätt till att säga vad de tycker och göra sina röster hörda utan att bli kallade diverse saker. Även de som tycker annorlunda.

Oavsett så ligger hennes poäng inte i detaljerna, utan i helheten. Hon visar exempel, och även om vissa av dem inte alltid stämmer till 100% så betyder det inte att slutsatserna gör det.

Och det ger folk rätt att kalla dem som inte gillar sättet hon gör det på diverse saker?

Medlem
Skrivet av van Uber:

Ok, eftersom du inte verkar förstå grundläggande terminologi: Spelindustrin (gaming industry), som sedan tjugo år tillbaka är större än filmindustrin, har sina utövare - spelare (gamers). Dessa går att dela in i mindre grupper med hjälp av prefix, så som "casual" eller "hardcore". Observera att båda orden är prefix och föregår ordet "gamer

Casual gamers är inte äkta gamers. Detta faktum är vida känt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Oavsett så ligger hennes poäng inte i detaljerna, utan i helheten. Hon visar exempel, och även om vissa av dem inte alltid stämmer till 100% så betyder det inte att slutsatserna gör det.

Faktiskt så gör det det. Hennes slutsatser har inget stöd eftersom samtliga premisser är felaktiga eller feltolkade.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Relic:

Carl, ni verkar tycka om att skriva om andra sidors artiklar här på fz.se, jag föreslår denna artikel på forbes.com
http://www.forbes.com/sites/olliebarder/2015/04/10/new-study-...

Eller direkt till studien:
http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/cyber.2014.0492

Eller skulle det förstöra Sarkeesians narrativ som Thomas med flera försöker berätta för oss?

Så det jag läser i första länken är:
...The study also took a very broad view of videogames and didn’t specifically target games with sexualized content.

That said the fact the study took such a general view helps to appraise the medium of gaming as a whole. Especially as there are those that have been saying that gaming itself is somehow ethically and morally bankrupt as a medium, the results from this study (in Germany at least) don’t back that up.

Vad bra, då vet vi eventuellt att spel som Tetris kanske inte är moraliskt farligt att spela då. Phu, skönt med lite kött på benen där!

Att låtsas att media, oavsett om det är spel, böcker eller film inte påverkar oss på något sätt är att påstå att en Katana eller lasersvärd inte var varje grabbs mest åtråvärda ägodel efter Star Wars och Shogun, på tiden då det begav sig. Skrattretande.

Det är fortfarande en av de mest omfattande studien som har gjorts i ämnet, den visar att under en tre års tid har personer som identifierat sig själva som "gamers" inte fått en försämrad syn på kvinnor och jämställdhet. Om vi ska tro på Sarkeesian så är det inte enskilda spel som är problemet, utan en kultur som genomsyrar hela industrin, om detta är fallet och dom studierna hon lutar sig mot stämmer borde denna studie visa samma sak.
Det gör den inte, den visar att oavsett hur mycket du spelar och vilken typ av genre du föredrar har det ingen negativ påverkan på din kvinnosyn. Vilket går helt i mot vad Sarkeesian påstår.

Jag har inget i mot att vi får bättre skrivna karaktärer i spel, manliga och kvinnliga. Men det är inte det Sarkeesian fokuserar på, hon fokuserar på hur skadliga dom karaktärerna vi har är för oss, och desto mindre du tror att dom "negativa" karaktärerna påverkar dig desto mer gör dom det, detta verkar inte vara sant.

Men alla studier har begränsningar, en seriös rapport belyser även sina egna begränsningar vilket den här gör, inget enskilt papper kommer tala om hela sanningen, men det är en bit av pusslet, fz har tidigare inte haft problem att rapportera om liknande studier som visar att våld i spel inte orsakar verkligt våld, vad är skillnaden nu?

Utan stöd av studier så handlar det bara om en sak, Sarkeesian och andra feminister tycker inte om spel med sexualiserade kvinnor. Det är ok, missionera hur mycket du vill, försök få till en förändring, gör egna spel som vänder sig till en annan publik än den som byggde upp industrin till miljard industrin den är i dag , men säg inte att det är skadligt och har en långsiktig negativ påverkan på dom som spelar spelen när du inte har relevant forskning som stödjer det.

För övrigt tycker jag det är tråkigt att Thomas låter Sarkeesian ta ära för projekt hon inte är inblandad i eller har något att göra med, Life is Strange skaparna och gjort ett fantastiskt spel med bra karaktärer, dom förtjänar all kredd för det själva, inte att hamna i skymundan. Lika löjligt är det att tro att Sarkeesian skulle haft någon påverkan på att det är möjligt att spela kvinnliga karaktärer i Bloodborne eller Pillars of Eternity.

Thomas får missionerar på fz.se om han vill det, ibland tycker jag han skriver bra artiklar, ibland håller jag inte med, men om hela sidan väljer en politisk inriktning framför en strävan efter objektivitet är det ett problem.

FML
Medlem

Att Anita inte gå på religioner istället för spel om hon nu ska fight the good fight.

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av van Uber:

Ok, eftersom du inte verkar förstå grundläggande terminologi: Spelindustrin (gaming industry), som sedan tjugo år tillbaka är större än filmindustrin, har sina utövare - spelare (gamers). Dessa går att dela in i mindre grupper med hjälp av prefix, så som "casual" eller "hardcore". Observera att båda orden är prefix och föregår ordet "gamer

Casual gamers är inte äkta gamers. Detta faktum är vida känt.

Din högst personliga värdering gör det inte till ett vedertaget faktum. Definitioner förändras inte av enstaka åsikter.

Medlem
Skrivet av van Uber:
Skrivet av disinfect:
Skrivet av van Uber:

Ok, eftersom du inte verkar förstå grundläggande terminologi: Spelindustrin (gaming industry), som sedan tjugo år tillbaka är större än filmindustrin, har sina utövare - spelare (gamers). Dessa går att dela in i mindre grupper med hjälp av prefix, så som "casual" eller "hardcore". Observera att båda orden är prefix och föregår ordet "gamer

Casual gamers är inte äkta gamers. Detta faktum är vida känt.

Din högst personliga värdering gör det inte till ett vedertaget faktum. Definitioner förändras inte av enstaka åsikter.

Faktumet är att gamer används så som jag sagt av de flesta. Din avvikande åsikt är irrelevant. Diskussion över.

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av van Uber:
Skrivet av disinfect:
Skrivet av van Uber:

Ok, eftersom du inte verkar förstå grundläggande terminologi: Spelindustrin (gaming industry), som sedan tjugo år tillbaka är större än filmindustrin, har sina utövare - spelare (gamers). Dessa går att dela in i mindre grupper med hjälp av prefix, så som "casual" eller "hardcore". Observera att båda orden är prefix och föregår ordet "gamer

Casual gamers är inte äkta gamers. Detta faktum är vida känt.

Din högst personliga värdering gör det inte till ett vedertaget faktum. Definitioner förändras inte av enstaka åsikter.

Faktumet är att gamer används så som jag sagt av de flesta. Din avvikande åsikt är irrelevant. Diskussion över.

Nu är du bara fånig och säger emot av hävd. Ordboksdefinitionen håller inte med dig, inte heller så industri eller forskning.

Så om du verkligen menar vad du säger så är det nog dags att du levererar någon form av bevis, någon som helst som kan påvisa att det du säger är vedertaget, inte bara att du och ditt kompisgäng har en annan uppfattning.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Ender:

Bah, visste att jag skulle formulerat mig annorlunda...jag höll alltså med dig, klart att spelen inte blir sämre för att de blir mer jämställda, lika lite som resten av samhället skulle göra det
Sträcker mig t.o.m så långt att även de som protesterar högst antagligen inte har några större problem med bättre kvinnokaraktärer i spel, utan mest är så upprörda av Sarkeesians träffsäkerhet att dem känner sig tvingade att blir riktigt, riktigt obstinata, och bara måste säga emot.

Tror inte det handlar om hennes s.k. träffsäkerhet alls. Utan hennes ordentliga missar, påhitt och påhopp för att röra upp en debatt.

Tycker alla har rätt till att säga vad de tycker och göra sina röster hörda utan att bli kallade diverse saker. Även de som tycker annorlunda.

Oavsett så ligger hennes poäng inte i detaljerna, utan i helheten. Hon visar exempel, och även om vissa av dem inte alltid stämmer till 100% så betyder det inte att slutsatserna gör det.

Och det ger folk rätt att kalla dem som inte gillar sättet hon gör det på diverse saker?

Lika lite som man har rätt att kalla henne för diverse saker för att hon gör på sitt sätt. Ofta riktas en riktigt tråkig ton åt Sarkeesians håll varje gång hennes namn nämns, vilket iallafall retar mig en smula, då hon påpekar en rätt uppenbar sak.

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av van Uber:

Ok, eftersom du inte verkar förstå grundläggande terminologi: Spelindustrin (gaming industry), som sedan tjugo år tillbaka är större än filmindustrin, har sina utövare - spelare (gamers). Dessa går att dela in i mindre grupper med hjälp av prefix, så som "casual" eller "hardcore". Observera att båda orden är prefix och föregår ordet "gamer

Casual gamers är inte äkta gamers. Detta faktum är vida känt.

Är det hur mycket tid man spelar eller vilka spel man spelar som avgör om man är en äkta gamer?

Candy Crush antar jag inte räknas som ett riktigt spel men som tidigare nämnt så var ju inte Tetris till Gameboy mycket mer avancerat när det kom, ändras gamer-definitionen med hur avancerade spelen blir och betyder det att man måste "uppgradera" sitt spelande till häftigare spel för att fortsätta vara en gamer?

Ett spel som verkar populärt just nu är ju Blizzards Hearthstone men när jag kollar på det ser det ju inte häftigare ut än när jag spelade Magic för över 10 år sen men ändå så streamas det väldigt mycket och har stor publik så spelarna borde klassas som gamers?

Om man spelar Candy Crush 8 timmar om dagen, är man inte en gamer då eftersom man spelar fel spel?
Om man spelar Call of Duty 2 timmar i veckan, är man en gamer då eller spelar man för lite?

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Ender:

Bah, visste att jag skulle formulerat mig annorlunda...jag höll alltså med dig, klart att spelen inte blir sämre för att de blir mer jämställda, lika lite som resten av samhället skulle göra det
Sträcker mig t.o.m så långt att även de som protesterar högst antagligen inte har några större problem med bättre kvinnokaraktärer i spel, utan mest är så upprörda av Sarkeesians träffsäkerhet att dem känner sig tvingade att blir riktigt, riktigt obstinata, och bara måste säga emot.

Tror inte det handlar om hennes s.k. träffsäkerhet alls. Utan hennes ordentliga missar, påhitt och påhopp för att röra upp en debatt.

Tycker alla har rätt till att säga vad de tycker och göra sina röster hörda utan att bli kallade diverse saker. Även de som tycker annorlunda.

Oavsett så ligger hennes poäng inte i detaljerna, utan i helheten. Hon visar exempel, och även om vissa av dem inte alltid stämmer till 100% så betyder det inte att slutsatserna gör det.

Det stämmer inte ens till 10%. Hon är en lögnare och en betald sådan. Du kan inte förvänta dig att folk köper hennes slutsatser om dem inte köper hennes felaktiga argument - oavsett om du personligen vet annorlunda.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Ender:

Lika lite som man har rätt att kalla henne för diverse saker för att hon gör på sitt sätt. Ofta riktas en riktigt tråkig ton åt Sarkeesians håll varje gång hennes namn nämns, vilket iallafall retar mig en smula, då hon påpekar en rätt uppenbar sak.

Ok, så det är därför du påstår att de som inte håller med henne är obstinata?

Sen när gör två fel ett rätt?

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Ender:

Lika lite som man har rätt att kalla henne för diverse saker för att hon gör på sitt sätt. Ofta riktas en riktigt tråkig ton åt Sarkeesians håll varje gång hennes namn nämns, vilket iallafall retar mig en smula, då hon påpekar en rätt uppenbar sak.

Ok, så det är därför du påstår att de som inte håller med henne är obstinata?

Sen när gör två fel ett rätt?

Ehm, ok, så du hakade alltså upp dig på min användning av just ordet "obstinat". Kanske borde slå upp det ordet någonstans innan du blir så kränkt att du kreverar (som inte heller är ett skällsord). I samma veva går det tydligen bra för dig att bortföra hennes arbete som "ordentliga missar, påhitt och påhopp"?

Får ändå tacka för att du bidrar med ett gott exempel på hur den så kallade "debatten" kring Sarkeesian ofta verkar fastna på och kretsa kring små skitsaker istället för själva budskapet.

Medlem
Skrivet av Relic:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Relic:

Carl, ni verkar tycka om att skriva om andra sidors artiklar här på fz.se, jag föreslår denna artikel på forbes.com
http://www.forbes.com/sites/olliebarder/2015/04/10/new-study-...

Eller direkt till studien:
http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/cyber.2014.0492

Eller skulle det förstöra Sarkeesians narrativ som Thomas med flera försöker berätta för oss?

Så det jag läser i första länken är:
...The study also took a very broad view of videogames and didn’t specifically target games with sexualized content.

That said the fact the study took such a general view helps to appraise the medium of gaming as a whole. Especially as there are those that have been saying that gaming itself is somehow ethically and morally bankrupt as a medium, the results from this study (in Germany at least) don’t back that up.

Vad bra, då vet vi eventuellt att spel som Tetris kanske inte är moraliskt farligt att spela då. Phu, skönt med lite kött på benen där!

Att låtsas att media, oavsett om det är spel, böcker eller film inte påverkar oss på något sätt är att påstå att en Katana eller lasersvärd inte var varje grabbs mest åtråvärda ägodel efter Star Wars och Shogun, på tiden då det begav sig. Skrattretande.

Det är fortfarande en av de mest omfattande studien som har gjorts i ämnet, den visar att under en tre års tid har personer som identifierat sig själva som "gamers" inte fått en försämrad syn på kvinnor och jämställdhet. Om vi ska tro på Sarkeesian så är det inte enskilda spel som är problemet, utan en kultur som genomsyrar hela industrin, om detta är fallet och dom studierna hon lutar sig mot stämmer borde denna studie visa samma sak.
Det gör den inte, den visar att oavsett hur mycket du spelar och vilken typ av genre du föredrar har det ingen negativ påverkan på din kvinnosyn. Vilket går helt i mot vad Sarkeesian påstår.

Jag har inget i mot att vi får bättre skrivna karaktärer i spel, manliga och kvinnliga. Men det är inte det Sarkeesian fokuserar på, hon fokuserar på hur skadliga dom karaktärerna vi har är för oss, och desto mindre du tror att dom "negativa" karaktärerna påverkar dig desto mer gör dom det, detta verkar inte vara sant.

Men alla studier har begränsningar, en seriös rapport belyser även sina egna begränsningar vilket den här gör, inget enskilt papper kommer tala om hela sanningen, men det är en bit av pusslet, fz har tidigare inte haft problem att rapportera om liknande studier som visar att våld i spel inte orsakar verkligt våld, vad är skillnaden nu?

Utan stöd av studier så handlar det bara om en sak, Sarkeesian och andra feminister tycker inte om spel med sexualiserade kvinnor. Det är ok, missionera hur mycket du vill, försök få till en förändring, gör egna spel som vänder sig till en annan publik än den som byggde upp industrin till miljard industrin den är i dag , men säg inte att det är skadligt och har en långsiktig negativ påverkan på dom som spelar spelen när du inte har relevant forskning som stödjer det.

För övrigt tycker jag det är tråkigt att Thomas låter Sarkeesian ta ära för projekt hon inte är inblandad i eller har något att göra med, Life is Strange skaparna och gjort ett fantastiskt spel med bra karaktärer, dom förtjänar all kredd för det själva, inte att hamna i skymundan. Lika löjligt är det att tro att Sarkeesian skulle haft någon påverkan på att det är möjligt att spela kvinnliga karaktärer i Bloodborne eller Pillars of Eternity.

Thomas får missionerar på fz.se om han vill det, ibland tycker jag han skriver bra artiklar, ibland håller jag inte med, men om hela sidan väljer en politisk inriktning framför en strävan efter objektivitet är det ett problem.

Bra skriver, men jag förstår dig inte. Studien har jag inte läst, då den verkar kostar pengar (51$ för "forskning" känns väl kanske inte så motiverande att punga ut med), men från utdraget så står det ju att det är blandade spel, och inte specifikt utvalda titlar med sexistisk innehåll, vilket innan jag vet mer kan innebära enbart titlar utan sexistiskt innehåll.
Oavsett vilket så har jag aldrig sett Sarkeesian säga att man skulle bli kvinnoförtryckare bara för att man spelar Super Mario Bros. Däremot ser jag henne visa på mönster inom många spel där kvinnan ofta gestaltas som ett objekt, gärna ett sexuellt sådant, för mannen att rädda. Då man i praktiken måste vara antingen blind eller oerhört ignorant för att inte se sådana spel själv så finner iallafall jag att hon har en poäng i det hon säger.

Personligen så tycker jag att det är tråkigt att kvinnan ofta tillskrivs den rollen, i spel, film och reklam, som ett sexigt köpargument för män, och jag skulle gärna se mindre sådant samt mer av en realistisk bild. "Faran" som jag ser med att alltid exponera kvinnor i medier (som ovan nämnda) som ett åtråvärt objekt för mannen är att män antagligen inte kommer se på kvinnor på ett annat sätt än så.

Sarkeesian är den första jag sett som tagit upp detta på allvar, och ser vilken enorm respons det fått. Mest överraskad blev jag av allt hat som kom ögonblickligen. Vartenda ord hon sagt skulle sägas emot, och fel skulle det sökas. Hur kan hon få tillåtas ha åsikter om spel? Hon sa ju i något löst sammanhang att hon inte är "a fan of videogames", vilket kan betyda ungefär vadsomhelst...hon kanske inte gillar de flesta spel då kvinnor målas upp som mansobjekt t.ex? Men nej då, direkt dök det upp "mot"-videor där folk satt och letade fel och angreppsvinklar, för det "riktiga" budskapet, att kvinnor ofta målas upp som sexobjekt var tydligen helt osynligt.

Kolla t.ex på hennes första Damsel in Distress -videor och säg mig vad det är som gör henne till en sådan "rabiatfeminist" som så många ville beskriva henne som.
http://www.feministfrequency.com/2013/03/damsel-in-distress-p...

Jag har sett igenom den, och några klipp till, och jag har aldrig märkt att hon anklagar alla som spelar spel för att bli "sexistiska", eller automatiskt bli "mansgrisar". Att hänvisa till en studie där folk spelar lite random-spel under tre år känns därför som ganska irrelevant i mina ögon. Spel med sexistisk innehåll samlas bara upp i alla andra medier där kvinnan framställs som ett sexobjekt. Finns det någon studie på att det inte finns sexistiska män? Finns det någon studie som visar att mäns övergrepp mot kvinnor inte är särskilt mycket större än kvinnors övergrepp mot män?

Jag har ingen aning om ifall Sarkeesian någonstans säger att sexism i spel direkt leder till sexism i verkliga livet, och skulle antagligen avfärda det som strunt utan riktigt goda grunder eller underlag. Däremot har jag sett henne påpeka att kvinnor ofta målas ut på ett sådant sätt, och jag förstår inte hur man inte kan hålla med det då det är ganska uppenbart.
När man dessutom är så van vid den kvinnobilden att man inte längre reagerar, eller ännu värre, inte ser den alls så kan jag förstå henne ifall hon sagt det du sa om "negativa" kvinnokaraktärers påverkan.

Jag förstår vad du menar med att man gärna vill se underlag för kopplingen mellan fantiserat våld och sexism med verklig, men var ligger då den egentliga så kallade bevisbördan? Att det förekommer negativa saker som våld, sexism, ojämlikhet och rasism runt oss i samhället råder det väl inga större tvivel om, men varför är det inte t.ex den del av samhället, de medier, som envisas med att måla upp kvinnan som ett objekt som ska bevisa att det inte leder till att kvinnor därefter behandlas som ett sådant?

Ifall vi levde i ett samhälle där människor "genomskådade" allt runt omkring med ett generellt sunt, fredligt och rättvist perspektiv så skulle vi inte ha några större problem med någonting. Men nu vet vi ju alla att det inte funkar så...då hade inte vi inte haft krig, religion och orättvisor. Människan generellt är otroligt korkad, och köper tydligen vad som helst.
- Lägg inte nycklarna på bordet, det betyder otur.
- Noshörningshorn botar cancer.
- Folk blir dummare ifall dom har mörkare hy.
- När du dör kommer du till en gammal farbror uppe i molnen, det är han som gjort allt och alla, det står i en bok.
- Sjukvården blir bättre genom effektivisering, d.v.s mer arbete med mindre personal.
- Tomten!
- Djugården/Hammarby/AIK är bäst, fast bara en av dem!

Visst, jag tror inte heller att vi har enbart Sarkeesian att tacka för jämställdare spel 2015, men debatten som följde hennes videoserie har nog gjort en hel del för att få upp ögonen på många, något som jag också tolkade att Arnroths krönika handlade om.

Medlem

Verkligen tråkigt att se FZ ha en sådan negativ inställning till jämndställdheten och ett så dåligt bemötade från självaste redaktören.

Hursomhelst:
Rebooten av Lara Croft hade ju varit ett utmärkt tillfälle att introducera en postitiv manlig förebild istället för den gamla stereo typen "alla män är onda och bara våldtar"
Tyvärr så lär ju det aldrig hända.
Men man kan ju ändå hoppas att någon spel studio vågar ta det steget inom några år.

För att inte nämna mera kvinnor som "bad guys"

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Burtas:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Burtas:

Så männen i spel framställs helt realistiskt ?

Trött fråga men läste du ens texten du bemödade dig att kommentera med en helt irrelevant kommentar?

Så trevligt bemött man blir av FZ Crew här då, känner sig helt välkommen...
Du får gärna peka på vart i artikeln det står något om det.

Va? Ska jag hitta relevans för ditt inlägg i texten du kommenterade. Det skulle vara lika konstigt som att välkomna ett helt irrelevant inlägg.

Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Burtas:

Så trevligt bemött man blir av FZ Crew här då, känner sig helt välkommen...
Du får gärna peka på vart i artikeln det står något om det.

Handlar texten om hur män framställs i spel?

Så hur männen framställs i spel spelar(heh) ingen roll menar ni ?
Jag tänkte artikeln också handlade om jämställdhet, men det var det tydligen inte ?

Skrivet av Ender:

Tacka fan för att ni kränkta män inte grinar, det är ju ni som får allt serverat på ett silverfat när era våta "pojkdrömmar" konstant uppfylls!

PS, ber nästan om ursäkt för språket.

Vad pratar du om ?
Du får gärna ta några exempel.

Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Aftonbladet, är du här?!

Medlem
Skrivet av Burtas:
Skrivet av Ender:

Tacka fan för att ni kränkta män inte grinar, det är ju ni som får allt serverat på ett silverfat när era våta "pojkdrömmar" konstant uppfylls!

PS, ber nästan om ursäkt för språket.

Vad pratar du om ?
Du får gärna ta några exempel.

Läs gärna hela inlägget, och kanske några av de ovanför ifall det fortfarande inte är uppenbart.

Medlem
Skrivet av Ender:

Aftonbladet, är du här?!

Känner du dig kränkt när jag drar fram fakta om Anita som alla hipsters och 3e vågs feminister blundar för?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag tycker ju lika som du när det gäller hur könen visas i media,(lite mera verklighetstroget) men till skillnad från dig så vill jag ha rättvisa åt båda hållen.

Skrivet av Ender:

Finns det någon studie på att det inte finns sexistiska män? Finns det någon studie som visar att mäns övergrepp mot kvinnor inte är särskilt mycket större än kvinnors övergrepp mot män?

Så du menar att alla män är sexistiska ?
Finns många studier om du söker, men det är mycket möjligt att flera män är våldsamma, men det är väl ingen anledning att förstöra för alla män ?

Du bör också veta att medierna talar om hur dåliga den vita mannen är flera gånger om dagen på dom flesta TV och radio kanaler.
Uppepå det så har du bilden av hur en man ska vara, vilket är det du talar om fast för kvinnor.
Men det kanske är okej enligt dig ?

Låter som du verkar ha ett stort manshat, får man fråga varför, man kanske kan hjälpa till ?

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:

Aftonbladet, är du här?!

Känner du dig kränkt när jag drar fram fakta om Anita som alla hipsters och 3e vågs feminister blundar för?

Kränkt? Njäe, möjligtvis förvånad över att någon som upprepade gånger försökt vinkla det till att jag sysselsätter mig med slutshaming kommer med ett sådant lågvattenmärke. Här har vi ju ett meme från internet som tydligt visar vilken hemsk människa Sarkeesian är. Hur kan denna ondskefulla kvinna observera ojämlikheter i spel, nu när marcus8958 har presenterat Bevis A för rätten!?

Kan vara bland det pinsammaste inlägg jag sett i debatten kring Sarkeesian.

Medlem
Skrivet av Burtas:

Jag tycker ju lika som du när det gäller hur könen visas i media,(lite mera verklighetstroget) men till skillnad från dig så vill jag ha rättvisa åt båda hållen.

Skrivet av Ender:

Finns det någon studie på att det inte finns sexistiska män? Finns det någon studie som visar att mäns övergrepp mot kvinnor inte är särskilt mycket större än kvinnors övergrepp mot män?

Så du menar att alla män är sexistiska ?
Finns många studier om du söker, men det är mycket möjligt att flera män är våldsamma, men det är väl ingen anledning att förstöra för alla män ?

Naturligtvis är inte alla män sexistiska och våldsamma, men fler än kvinnor, vilket är den enda poängen. Det kanske kan vara bra att iallafall försöka förändra vad som ibland verkar vara en generell attityd; att kvinnor är något som existerar för att tillfredsställa mannen.
Jag vet att jag överdriver när jag säger det sista, men många män har en jävligt dålig kvinnosyn, även om inte du eller jag har det, och jag ser det inte som ett "straff" att lära mig att kvinnor är lika mycket värda som män, oavsett i vilken miljö.

Skrivet av Burtas:

Du bör också veta att medierna talar om hur dåliga den vita mannen är flera gånger om dagen på dom flesta TV och radio kanaler.
Uppepå det så har du bilden av hur en man ska vara, vilket är det du talar om fast för kvinnor.
Men det kanske är okej enligt dig ?

Låter som du verkar ha ett stort manshat, får man fråga varför, man kanske kan hjälpa till ?

Som jag sagt tidigare, ifall du som man känner dig kränkt över något, så ta upp det på något sätt, skriv om det, gör en film kanske, eller bara prata om det, det är OK. Men säg inte att någon annan inte ska känna sig kränkt bara för att inte du gör det.

Har för övrigt inget större manshat är kvinnohat. Som det slumpar sig så har jag inte hört kvinnliga vänner eller kollegor skryta över hur de ska åka till något varmt, trevligt land och "knulla horor". Någon som säger något sådant är fan inte rätt i skallen, oavsett kön, i min bok.

Medlem

quote="Ender: "vilket är den enda poängen."

Så det är det enda som spelar roll alltså.
Snarare är det kvinnorna som behöver lära sig att mannen är mera än en arbetare, sperma bank, bara till för deras nöje.

"Som jag sagt tidigare, ifall du som man känner dig kränkt över något, så ta upp det på något sätt, skriv om det, gör en film kanske, eller bara prata om det, det är OK."

Protestera emot könsdiskriminering tänker jag definitivt göra bara jag inte blir för stor.
Skulle man bli det är det ju lika med att säga hej då till sitt liv här i Sverige där manshatet är så stort som det är.

resa och "knulla horor"

Har inte hört något sånt från mina mans vänner.
Med för vissa är det enda sättet att få något över huvudtaget om än bara någon att prata med eller kramas. (tänker så klart på singlar)
Är det verkligen så dåligt ? Skulle ju inte behövas om kvinnorna inte hade så höga förväntningar som kommer ifrån att dom får höra hur mycket bättre dom är och dom är minsann värda så mycket mer.

"Någon som säger något sådant är fan inte rätt i skallen, oavsett kön, i min bok."

Men att kvinnorna kan skryta med hur många dom får/kan/har ligga med är helt okej ?

"Har för övrigt inget större manshat är kvinnohat."

Det håller jag definitivt inte med om, bara att gå tillbaka och läsa vad du har skrivit, Det enda du har skrivit om är hur kvinnorna är kränkta och männen dåliga.

Medlem

Min inkörsport till TV-spel

Metroid 1986 - Samus Aran

I min speluppväxt har det funnits starka kvinnliga karaktären.
Men jag kanske inte växte upp på samma planet som Thomas Arnroth.

Tycker hela diskussionen är töntig, det har alltid funnits bra spel för båda könen.
Men både kvinnliga så som manliga karaktärer.

Medlem
Skrivet av Ender:

Kränkt? Njäe, möjligtvis förvånad över att någon som upprepade gånger försökt vinkla det till att jag sysselsätter mig med slutshaming kommer med ett sådant lågvattenmärke. Här har vi ju ett meme från internet som tydligt visar vilken hemsk människa Sarkeesian är. Hur kan denna ondskefulla kvinna observera ojämlikheter i spel, nu när marcus8958 har presenterat Bevis A för rätten!?

Kan vara bland det pinsammaste inlägg jag sett i debatten kring Sarkeesian.

När du objektifierade Quiet pågrund av hennes klädval som inte följer din standard är det slut shaming.

Jag har inte lagt upp ett enda meme i tråden och alla inlägg har varit citat från Anita Sarkeesian som visar sin rasistiska sida bland annat. Du borde kanske kolla hennes twitter med jämna mellanrum där hon ofta gör övertramp. Så sent som den här veckan gjorde hon en retweet åt en religiös grupp som aktivt jobbar för att motverka den framfart ateism har i USA och speciellt personer som Richard Dawkins.
Ganska ironiskt att hon jobbar för "feminism" i spel men samtidigt kämpar för att behålla sin religion med konservativa värderingar som skadar många kvinnors uppväxt i USA. Inte heller att glömma att över hvuudtaget stödja en religiös grupp som vill motverka religionsfrihet.

Än så länge har du aldrig klarat av att hålla en diskussion på en vuxen nivå. Du väljer alltid att börja med pajkastning när du saknar argument. Gång på gång samma översittarattityd och tror att det medför något. Är det inte dags för dig att växa upp?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

FML
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:

Kränkt? Njäe, möjligtvis förvånad över att någon som upprepade gånger försökt vinkla det till att jag sysselsätter mig med slutshaming kommer med ett sådant lågvattenmärke. Här har vi ju ett meme från internet som tydligt visar vilken hemsk människa Sarkeesian är. Hur kan denna ondskefulla kvinna observera ojämlikheter i spel, nu när marcus8958 har presenterat Bevis A för rätten!?

Kan vara bland det pinsammaste inlägg jag sett i debatten kring Sarkeesian.

När du objektifierade Quiet pågrund av hennes klädval som inte följer din standard är det slut shaming.

Jag har inte lagt upp ett enda meme i tråden och alla inlägg har varit citat från Anita Sarkeesian som visar sin rasistiska sida bland annat. Du borde kanske kolla hennes twitter med jämna mellanrum där hon ofta gör övertramp. Så sent som den här veckan gjorde hon en retweet åt en religiös grupp som aktivt jobbar för att motverka den framfart ateism har i USA och speciellt personer som Richard Dawkins.
Ganska ironiskt att hon jobbar för "feminism" i spel men samtidigt kämpar för att behålla sin religion med konservativa värderingar som skadar många kvinnors uppväxt i USA. Inte heller att glömma att över hvuudtaget stödja en religiös grupp som vill motverka religionsfrihet.

Än så länge har du aldrig klarat av att hålla en diskussion på en vuxen nivå. Du väljer alltid att börja med pajkastning när du saknar argument. Gång på gång samma översittarattityd och tror att det medför något. Är det inte dags för dig att växa upp?

Vad var de för tweet om Dawkins som hon skrivit? Nyfiken

Skriv svar