Arnroths krönika: Hur bra är spelutvecklare på historiska miljöer, egentligen?

Robot
Arnroths krönika: Hur bra är spelutvecklare på historiska miljöer, egentligen?

Spelutvecklare älskar att använda historiska miljöer i sina spel. Men hur bra funkar det? Både lysande, och bedrövligt visar det sig.


Medlem
Arnroths krönika: Hur bra är spelutvecklare på historiska miljöer, egentligen?

Väldigt intressant och välskriven läsning. Personligen stör jag mig nog mer på om spelen innehåller detaljer som nästan stämmer, än om de är totalt felaktiga, eftersom det känns som att utvecklarna försökt men inte riktigt orkade ända fram. Historiska perspektiv är är ju också en väldigt kittlande tanke. Vi är nog alla överens om att 2:a världskriget startade 1:a september 1939, men Japan annekterade ju Manchuriet redan 1937. Säger de ens 2:a världskriget i t.ex. Kina, eller är det bara vi som tar för givet att det är så?


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Skrivet av Priapsi:

Väldigt intressant och välskriven läsning. Personligen stör jag mig nog mer på om spelen innehåller detaljer som nästan stämmer, än om de är totalt felaktiga, eftersom det känns som att utvecklarna försökt men inte riktigt orkade ända fram. Historiska perspektiv är är ju också en väldigt kittlande tanke. Vi är nog alla överens om att 2:a världskriget startade 1:a september 1939, men Japan annekterade ju Manchuriet redan 1937. Säger de ens 2:a världskriget i t.ex. Kina, eller är det bara vi som tar för givet att det är så?

För den som är intresserad av bra och fascinerande skriverier om Japans historia under andra världskriget skulle jag vilja rekommendera Shigeru Mizukis teckande serieböcker om Japans historia under 1900-talet. Har du sett dem? Sjukt ambitiöst, och riktigt bra. Dessutom just det japanska och asiatiska perspektivet på kriget. http://www.amazon.co.uk/Showa-1926-1939-History-Japan/dp/1770...

Medlem

intressant. det där får nog bli sommarens läsning.
men är det inte lite skrämmande att man på universitetsnivå hänvisar till assassins creed?

och hur låter dessa hänvisningar?
"under renässansen var det vanligt att man fasadklättrade på höga byggnader när man kom till en ny stadsdel. på så sätt kunde man få en överblick av staden"

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Priapsi:

Väldigt intressant och välskriven läsning. Personligen stör jag mig nog mer på om spelen innehåller detaljer som nästan stämmer, än om de är totalt felaktiga, eftersom det känns som att utvecklarna försökt men inte riktigt orkade ända fram. Historiska perspektiv är är ju också en väldigt kittlande tanke. Vi är nog alla överens om att 2:a världskriget startade 1:a september 1939, men Japan annekterade ju Manchuriet redan 1937. Säger de ens 2:a världskriget i t.ex. Kina, eller är det bara vi som tar för givet att det är så?

För den som är intresserad av bra och fascinerande skriverier om Japans historia under andra världskriget skulle jag vilja rekommendera Shigeru Mizukis teckande serieböcker om Japans historia under 1900-talet. Har du sett dem? Sjukt ambitiöst, och riktigt bra. Dessutom just det japanska och asiatiska perspektivet på kriget. http://www.amazon.co.uk/Showa-1926-1939-History-Japan/dp/1770...

Ahh, tack för tipset. Ska jag definitivt kolla upp!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Har sedan 2006 varit med och arbetat på en modd för Hearts of Iron som handlar om hur världen hade sett ut om Tyskland vann första världskriget.

Väldigt intressant att arbeta med faktiskt.

http://editthis.info/kaiserreich/Main_Page

Medlem

Mycket intressant och välskriven artikel. Sånt här skulle jag gärna läsa mer om.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

I just leave these here then ... ^^ ...

Medlem

Postad idag 09:00, är det bara jag som inte får upp den på första sidan på fz ?
Lite synd då många förmodligen missar den

Medlem

Bra och intressant krönika herr Arnroth!

Medlem

Trodde att "Space Invaders" och alla andra spel byggde på verkliga händelser. Shit... vilken överraskning - Not.


signatur

autograph

Jag känner mig lite tveksam till att den övergripande kunskapsnivån också. Om du fått intrycket av att Alexander den Stores rike byggdes från Athen så är du mer fel ute än de som lär sig om byggnadsverk från AC skulle jag säga. Alexanders far erövrade staden som gjorde hårt motstånd, det var knappast den första staden i det makedonska riket.

I både det övergripande och det specika fallet handlar det mest om halvfakta som kan inspirera till att lära sig riktiga fakta. Det spel jag lärde mig mest av var nog Europa Universalis 2, särskilt med mods.

Medlem

Måste säga att jag är ganska förtjust i historiskt/samtida korrekta detaljer i spel, förutsatt att det är tydligt att de är relativt tagna ur sitt kontext - alltså att hela spelet inte skall betraktas som någon slags historisk/samtida referens, där kraven blir brutalt mycket större.

Tyckte personligen det var jäkligt kul att se landmärken i Washington D.C. (Lincoln och Jefferson Memorial, Washington Monument, etc. tunnelbanorna kändes dessutom väldigt bekanta) efter att ha spelat Fallout 3, eller att besöka Goodsprings efter att ha plöjt igenom New Vegas. (Goodsprings ser väldigt lik sin postapokalyptiska avbild ut. Däremot var det bra mycket svårare att känna igen något i själva Vegas.)

Lite fler (bra) spel som utspelar sig i en fiktiv variant av vårt avlånga land (där man faktiskt kan känna igen någonting) hade varit jäkligt kul. Euro Truck Simulator 2 och dess uppkommande DLC i all ära, men något lite mer fjärran från verkligheten?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

"Så påpekas att varken Call of Duty eller något annat påkostat spel om andra världskriget ens kommer nära att låta spelaren fälla en atombomb"

Oroväckande påstående med tanke på att en av de bästa spelen för att simulera andra världskriget på högre nivå alltid har inkluderat atombomben som ett vapen ( Hearts of Iron ). Denna finns även kommande version (HoI4) där vi kan se hur de svenska utvecklarna till och med skojar om saken:

https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/dev-di...

Medlem

Problemet är ju inte att spelskaparna bollar lite med fakta. Problemet är att människor idag inte är källkritiska. Står det på wikipedia måste det vara sant och Aftonbladet är sanningarnas apostel.

I det avseendet gör spelskaparna rätt, de tar historia ut ur dammiga gymnasiesalar och får ungarna intresserade. Men som med all media, du måste själv söka och läsa. Vad USAs utrikesminister säger kommer med största sannolikhet inte stämma med Rysslands och det är upp till dig att läsa på vem som har rätt. Om nu någon har det.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Problemet är ju inte att spelskaparna bollar lite med fakta. Problemet är att människor idag inte är källkritiska. Står det på wikipedia måste det vara sant och Aftonbladet är sanningarnas apostel.

I det avseendet gör spelskaparna rätt, de tar historia ut ur dammiga gymnasiesalar och får ungarna intresserade. Men som med all media, du måste själv söka och läsa. Vad USAs utrikesminister säger kommer med största sannolikhet inte stämma med Rysslands och det är upp till dig att läsa på vem som har rätt. Om nu någon har det.

Håller helt med! AC spelens "inforuta" som dyker upp när man närmar sig en känd byggnad har fått mig att leta upp info på wikipedia och lära mig massor av nya saker.

Skrivet av Zerp:

"Så påpekas att varken Call of Duty eller något annat påkostat spel om andra världskriget ens kommer nära att låta spelaren fälla en atombomb"

Oroväckande påstående med tanke på att en av de bästa spelen för att simulera andra världskriget på högre nivå alltid har inkluderat atombomben som ett vapen ( Hearts of Iron ). Denna finns även kommande version (HoI4) där vi kan se hur de svenska utvecklarna till och med skojar om saken:

https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/dev-di...

Fast tror inte ens Paradox skulle gå med på att kalla Hoi påkostat storspel, med vilket jag så klart menar trippel-A.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Fast tror inte ens Paradox skulle gå med på att kalla Hoi påkostat storspel, med vilket jag så klart menar trippel-A.

"Storspel" lade du till själv precis nu, det fanns ej med i citatet.

För mig är det är självklart att spelet är påkostat eftersom det är det mest påkostade spelet i genren av alla, det finns inget annat realtidsstrategispel med liknande skala och historisk förankring som är mer påkostat.

Dessutom är Paradox spelserier också de första väldigt många tänker på när man nämner spel som influeras mycket av eller manipulerar historia, så det är defentivit ett av de största spelen även från detta perspektiv.

I de flesta öviga spel är historian en miljö eller omgivning för att ge lite omväxling, I Paradox spel är historia och möjligheten att ändra den själva spelets själ.

Fanns något av Paradox spel med i de som spelade av historikerna i boken? Väldigt synd annars...

Skrivet av Zerp:
Skrivet av Thomas Arnroth:

Fast tror inte ens Paradox skulle gå med på att kalla Hoi påkostat storspel, med vilket jag så klart menar trippel-A.

"Storspel" lade du till själv precis nu, det fanns ej med i citatet.

För mig är det är självklart att spelet är påkostat eftersom det är det mest påkostade spelet i genren av alla, det finns inget annat realtidsstrategispel med liknande skala och historisk förankring som är mer påkostat.

Dessutom är Paradox spelserier också de första väldigt många tänker på när man nämner spel som influeras mycket av eller manipulerar historia, så det är defentivit ett av de största spelen även från detta perspektiv.

I de flesta öviga spel är historian en miljö eller omgivning för att ge lite omväxling, I Paradox spel är historia och möjligheten att ändra den själva spelets själ.

Fanns något av Paradox spel med i de som spelade av historikerna i boken? Väldigt synd annars...

Borde stått storspel, sorry.

Jo, EU2 finns med och då som ett bra exempel. Annars förvånansvärt lite Paradoxtitlar faktiskt. Bara ett enda kapitel där det behandlas ingående och inte alls något genomgående tema i boken, medan Civ, Total war, Assassins och CoD återkommer väldigt ofta. Är väl viss rim och reson i det eftersom de spelserierna sålt vida mer än EU och Hoi.

Medlem

OK, EU2 är ju ganska litet i förhållande.

Men somsagt synd att de missat de större nyare spelen isåfall såsom, Victoria 2 & CK2 med användarvänliga GUI och lite trevligare grafik. Boken är utgiven 2013, så Eu4 blir ju svårt att klaga på att de missat.

Medlem
Skrivet av Yang_Unchained:

I just leave these here then ... ^^ ...

Även om Unity var uselt optimerat måste jag ge Ubisoft tummen upp för deras verklighetstrogna Paris.

När vi var hemma över julen satt min sambos lillebror och spelade Unity, medan hans mamma stod bakom och berättade om diverse historiska byggnader hon kände igen i spelet medan han skuttade över taken. Hon är inte det minsta intresserad av spel, men desto större kulturnörd i stället.

Det var minst sagt intressant att se hur två personer med så vitt skilda intressen kunde dela kvalitetstid tack vare Assassin's Creed.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Yang_Unchained:

I just leave these here then ... ^^ ...

Även om Unity var uselt optimerat måste jag ge Ubisoft tummen upp för deras verklighetstrogna Paris.

När vi var hemma över julen satt min sambos lillebror och spelade Unity, medan hans mamma stod bakom och berättade om diverse historiska byggnader hon kände igen i spelet medan han skuttade över taken. Hon är inte det minsta intresserad av spel, men desto större kulturnörd i stället.

Det var minst sagt intressant att se hur två personer med så vitt skilda intressen kunde dela kvalitetstid tack vare Assassin's Creed.

Dessutom häftigt (och lite deprimerande) att kunna läsa om alla byggnader som raserades efter revolutionen, t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Temple_%28Paris%29

Medlem

Något jag tycker är riktigt tråkigt är de oautentiska 2-6 meter extra bredd de flesta bilspelvägar har. Jag skyller på handkontrollen som försvårar styrning.
Ett resultat märks också i alla klagomål: "Dåligt.. ingen fartkänsla!"... ja tacka f.. bredden för det.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

1
Skriv svar