Spelbutikskedjan Game försatt i företagsrekonstruktion

Inaktiv

Kanske kan utöka online försäljningen? för när man tittar på deras hemsida så Har väldigt lite att erbjuda jämnt imot konkurenterna,

Medlem
Skrivet av whoo:
Skrivet av Bawzan:
Skrivet av humancentipede:

senaste spelet jag köpte på game va väl rdr för längesen.. skulle köpa det nytt, men när jag kom fram till kassan så sa dom att det nyss kommit in ett begagnat .och fråga om jag ville ha det istället..så fick det mkt billigare ..dom kanske tjänar mer på begagnade än nya.

Visst tjänar dom mycket på att sälja begagnade spel. Då får dom ju hela vinsten själva och slipper betala royalties till utgivare osv. Därför ska man väl igentligen inte köpa begagnat om man vill stödja spelbranschen

Hela vinsten är väl fel sätt stt se det på.
Dom köper ju in begagnade spel från privatpersoner, det är ju en likadan kostnad som när dom köper det nya spelet från utgivaren.

Sen säljer dom båda typerna spel och får en vinst på bägge.

Det som avgör hur stor vinst dom får är ju hur mkt inköp kostar. Finns inget som säger att det är billigare att köpa in från privatperson än från utgivaren, även om det dock är ett rimligt antagande.

Frågan är hur mycket ett spel kostar i inköp från utgivare.

Personligen likställer jag affärsmodeller som dessa med piratkopiering, kanske något värre till och med då någon tjänar på det, och inte är det utgivaren.

Vid piratkopering finns det iaf en chans att spelet införskaffas legit om personen verkligen gillar spelet, men köper man begagnat så räknas det som helt okej ur ett moraliskt perspektiv och därmed köper man helt enkelt inte en kopia som skulle ge pengar till utgivaren.

Nu vet jag inte om Game betalar royalties till utgivarna här i Sverige men som jag har förstått det så är det fortfarande en stor förlust i jämförelse med en ny kopia om man kollar på länder där så är fallet.

Medlem

Utöver det faktum att "ha alla spel samlade på få ställen i digital form" har blivit det nya "självklart ska jag ha en låda och en manual" så är det svårt att sälja en produkt generellt dyrare än andra butiker. Nu är det knepigt att jobba mot en del jättar, tar man elgiganten så säljer de varje Chromecast till ett förlustpris för dem men de ska vara billiga och ska erbjuda den och förhoppningsvis får man kränga nåt mer till kunden.

Konstigt annats att inte konsollerna har räddat Game, det är ju annars lösningen på allt från spelbranschen...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Inte konstigt, överprisat skit som tom säljer beg spel till fullpris om inte mer. När jag var liten så var game sjukt bra butikskedja, senast jag var i en game butik var 50% av sortimentet leksaker och allmänt skit... Synd

Medlem

Inte helt oväntat kanske med tanke på deras ockerpriser. Dryg personal i butikerna runt Örebro dessutom. Rent ut sagt idioter.

Medlem

Folk har kanske börjat använda "Prisjakt"?


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

om det är ngt spel man bara måste ha 'nu' .. och gärna betalar mer för att slippa vänta på posten så kan dom va bra...........;)

Medlem

Webhallen är det enda stället jag handlar på. Game och för den delen gamestop priser är helt galna.
Synd då det finns mycket kunnig och trevlig personal i deras butiker. Det är dom som får lida när dom skär ner.
Farbror "Boss"e med stora plånboken lär inte lida när fotfolket får gå.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Har inte varit inne på spelbutiken.se på rätt länge så gick in där för att kika lite. Till min stora förvåning säljer de numera allt från Chanel läppstift till gräsklippare till "sexiga kostymer". Vad i helvete, går spelbranschen så jävla dåligt?

Medlem
Skrivet av Luftman:
Skrivet av gatzuaa81:

Och tyvärr så tror jag många har sina spel digitalt i dagens läge. Men iofs så antar jag att det är konsol spel som gör att fysiska spel butiker rullar runt. Det kan jag förstå att man väljer att ha en DVD/Bluray av spelet då.

Men vem spelar konsol endå ? ,) -*bleh

Jag spelar mycket konsol och köper nästan jämt fysiskt, PT togs ju bort från PSN och går inte ladda hem igen, även om du har det på ditt konto... En helt digital framtid skrämmer mig..

Hade det varit PC hade PT vart uppe som torrent samma vecka som det släpptes... det lär hamna där oavsett när PS4-emulatorer börjar dyka upp.

Medlem
Skrivet av humancentipede:

om det är ngt spel man bara måste ha 'nu' .. och gärna betalar mer för att slippa vänta på posten så kan dom va bra...........;)

De flesta spel kan du köpa digitalt numera och därutöver finns Elgiganten och butiker som ICA Maxi som ofta har spelavdelningar.

Visst, söker man nåt mindre mainstream och mer udda så kanske men annars finns allt på annat håll till bättre pris.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Senast jag köpte något på Game var nog hösten 2013.
Playstation Vita med 8GB minneskort, Tearaway samt en praktiskt väska för 1300kr.
Det tyckte jag faktiskt var en bra deal.

Annars är det fan sjuka priser dom har på det mesta.

Medlem

O nej!!!
VArt ska jag köpa spel för 699:- nu????
Vart ska jag sälja spelet jag köpte för 699:- en vecka senare för 199:- ??????

Vart??? O VART!??!?!?!?!

NO GAME DON'T GO.

Medlem

Game stängde här i Sollentuna för några år sedan. Nu har vi bara Game-Stop.
Närmaste Game ligger i Kista.
Personalen på Game upplevde jag som kunniga, trevliga och roliga.
Men personalen på Game-Stop verkar tyvärr ibland lite ... förvirrade.
Och det är nu lite som på Hemmakväll, att man märker hur gärna de vill sälja mer än bara det man har tänkt köpa. Känns lite jobbigt att de försöker pracka på en saker man inte vill ha, eller redan har. Men jag förstår, de är väl desperata nu. Stackarna.


signatur

autograph

Medlem

Att det har att göra med en växande digital köpmarknad av spel tvivlar jag på. I regel så är priserna på spel till t.ex. xbox one och ps4 billigare i butik än via deras affärer. Spelen brukar ligga på 699 kr i deras digitala butiker medans affärerna brukar vara 200 kr billigare. Priset regleras också snabbare i fysisk butik än i den digitala. Det som Game skulle ha gjort för att få bättre resultat skulle vara att satsa mer på retrospel, e-handel, begagnade spel och att sluta med pc-spels försäljningen. De flesta köper sina pc-spel idag via steam då de oftast är billigast och smidigast att köp där. Game måste också få en bättre kundkontakt då det är viktigt idag då en fysisk butik omöjligtvis kan konkurrera prismässigt med de som enbart har e-handel. Spelbutiken har t.ex. bara några anställda och ett stort lager där de skickar ut spelen ifrån. Lokalhyrorna blir på så vis mindre och deras administration lättare. En fysisk butik får helt enkelt konkurrera mer med expertis än pris om de vill gå med vinst i dag.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av snubben:

Har inte varit inne på spelbutiken.se på rätt länge så gick in där för att kika lite. Till min stora förvåning säljer de numera allt från Chanel läppstift till gräsklippare till "sexiga kostymer". Vad i helvete, går spelbranschen så jävla dåligt?

nej, spelbranschen går inte så dåligt men de har byggt upp ett sådant stort kundnät nu så att de vill brädda sitt sortiment. De vill sälja så mycket som möjligt av allt och har istället blivit en stor e-handels site för det mesta istället för enbart spel.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Inaktiv
Skrivet av snubben:

Har inte varit inne på spelbutiken.se på rätt länge så gick in där för att kika lite. Till min stora förvåning säljer de numera allt från Chanel läppstift till gräsklippare till "sexiga kostymer". Vad i helvete, går spelbranschen så jävla dåligt?

Måste se snygg ut när man streamar inför publik.
Förövrigt är det väll bara hålla sig till spelhyllan och strunta i det andra joxet om man inte är intresserad.

Medlem
Skrivet av secuda:
Skrivet av snubben:

Har inte varit inne på spelbutiken.se på rätt länge så gick in där för att kika lite. Till min stora förvåning säljer de numera allt från Chanel läppstift till gräsklippare till "sexiga kostymer". Vad i helvete, går spelbranschen så jävla dåligt?

Måste se snygg ut när man streamar inför publik.
Förövrigt är det väll bara hålla sig till spelhyllan och strunta i det andra joxet om man inte är intresserad.

Tyvärr så pushar många nuförtiden så hårt för det andra joxet så att man blir helt trött på det!


signatur

autograph

Medlem

En butik med namnet "Stop-Game" kanske nu kan ha en framtid?


signatur

autograph

Medlem

Va bra!

Hade bara den gamla CD-versionen av Baldursgate 2, ville ha DVD-versionen. Gick in och pyntade 349 för Shadows of Amn och Throne of Baal, (2st DVD). Blev sjukt nostalgisk i bilen på vägen hem så jag nyinstallerade spelet och tänkte spela men möttes av ett problem. Shadows of Amn skivan (med det trycket på även) innehöll Baal-disken och Baal-disken innehöll också Baal. Började granska skivorna noga och jämförde med mina orginal CD-skivor och insåg att det var låg upplöst printat på skivorna och det troligen var något hemmabränt skit. Vart sjukt sne speciellt eftersom jag hade kastat kvittot på vägen ut ur butiken. Har sedan dess inte handlat där och kommer heller aldrig handla där igen.

Betalade 349 för två piratkopior... den största idioten är jag själv

Medlem
Skrivet av IceMan:

Låt fysiska butiker dö ut så att steam kan få sänka sina överpriser på spel.

Seriöst.. Tror du på det själv.. jisses..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Ja med deras priser så är det nog ingen överraskning.

Medlem

Som många har sagt är priserna rent ut sagt skrattretande.
I butiken i Täby Centrum kostar en del PS4spel upp emot 800 spänn.

Sedan Täby Centrum fick Webhallen så måste den Gamebutiken ha tappat otroligt mycket kunder. Prispåslaget är i vissa fall nästan 100%....

Medlem
Skrivet av whoo:
Skrivet av Bawzan:
Skrivet av humancentipede:

senaste spelet jag köpte på game va väl rdr för längesen.. skulle köpa det nytt, men när jag kom fram till kassan så sa dom att det nyss kommit in ett begagnat .och fråga om jag ville ha det istället..så fick det mkt billigare ..dom kanske tjänar mer på begagnade än nya.

Visst tjänar dom mycket på att sälja begagnade spel. Då får dom ju hela vinsten själva och slipper betala royalties till utgivare osv. Därför ska man väl igentligen inte köpa begagnat om man vill stödja spelbranschen

Hela vinsten är väl fel sätt stt se det på.
Dom köper ju in begagnade spel från privatpersoner, det är ju en likadan kostnad som när dom köper det nya spelet från utgivaren.

Sen säljer dom båda typerna spel och får en vinst på bägge.

Det som avgör hur stor vinst dom får är ju hur mkt inköp kostar. Finns inget som säger att det är billigare att köpa in från privatperson än från utgivaren, även om det dock är ett rimligt antagande.

Frågan är hur mycket ett spel kostar i inköp från utgivare.

Med tanke på att andra butiken har mkt lägre priser på nya spel kan ju inte inköpspriset från utgivare vara så hutlöst.

Men det är ganska enkelt: De köper in begagnade spel för några tior (nästan oavsett hur nya/gamla de är) och säljer dem för några tior under deras nypris.
Kommer nån ovetande stackare in så pushar de för begagnade kopior ("Ta denna iställer, den är 50 kr billigare!"), sen tjänar de hela summan.

Jag ser väldigt positivt på att de går i graven.

Medlem

Har flera gånger tack vare deras erbjudanden inte behövt betala då jag bytt in spel. Visst de är dyrare än generella butiker, men i slutänden lönade det sig att handla på Game.

Riktigt tråkigt då det är en väldigt bra butik i hemstaden.

Medlem

Haha! Rätt åt dom. Med deras överpriser, vem fan handlar där? Glömmer aldrig när jag skulle sälja mitt PS3 till dom och jag fick 3 olika priser vid 3 olika tillfällen, från 250 kr till 600 kr sista gången jag var och kollade.

Medlem
Skrivet av tjockisen:

Har flera gånger tack vare deras erbjudanden inte behövt betala då jag bytt in spel. Visst de är dyrare än generella butiker, men i slutänden lönade det sig att handla på Game.

Riktigt tråkigt då det är en väldigt bra butik i hemstaden.

"men i slutänden lönade det sig att handla på Game."


signatur

autograph

Medlem

Mycket överpriser, men ibland hittar man godbitar ur den segrerade begagnatlådan.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Game har 40 % på alla spel och 20 % på spelkonsoller och tillbehör i flera butiker enligt personalen i Game butiken där jag brukar handla.

Medlem

tråkigt att Nordic Games inte lyckades att vända Game's negativa siffror till det positiva. Nu är en konkurs nära om inte kapital kommer in eller rekonstruktionen lyckas. De kan också lägga ned verksamheten om de inte vill försätta sig i konkurs och lämna in en sådan ansökan. Jag tycker synd om de anställda som snart kan bli arbetslösa och att få ett nytt arbete i dag är inte det lättaste. http://www.vf.se/naringsliv/nordic-games-koper-games


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

12
Skriv svar