Steam sommarrea drog in 1,6 miljarder kronor

Robot
Steam sommarrea drog in 1,6 miljarder kronor

Vansinniga siffror en av årets största reor sammanfattar - ett spel drog in över 90 miljoner!

#ark-survival-evolved, #the-witcher-3, #borderlands-the-pre-sequel


Medlem
Steam sommarrea drog in 1,6 miljarder kronor

frågan är ju hur mycket av dom pengarna ARK killarna själv får


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Ganska starkt bevis på att man inte behöver sätta ca 600 kronor vid release. Spelföretagen skulle gå i vinst iallafall, men girighet och förtidigt släppta är nog här för att stanna tyvärr.

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

frågan är ju hur mycket av dom pengarna ARK killarna själv får

Runt 60 miljoner.

Medlem
Skrivet av Shleeen:

Ganska starkt bevis på att man inte behöver sätta ca 600 kronor vid release. Spelföretagen skulle gå i vinst iallafall, men girighet och förtidigt släppta är nog här för att stanna tyvärr.

Men titlarna som nämndes här är ju ark och witcher vilka hade rabatter på 10% vilket i det stora hela är ingenting.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem
Skrivet av Shleeen:

Ganska starkt bevis på att man inte behöver sätta ca 600 kronor vid release. Spelföretagen skulle gå i vinst iallafall, men girighet och förtidigt släppta är nog här för att stanna tyvärr.

Nja, Bioshock Infinite sålde flera miljoner men utvecklarna gick i konkurs pga det kostade så mycket utveckla ändå.
AAA-spel kostar en helvetes massa pengar utveckla + marknadsföring utan vilket man inte syns osv.
600kr är inte dyrt för ett spel i dagens läge. Hade de följt inflationen så hade de kostat runt 2000kr istället.

Medlem

Vore intressant med länk till orginal artikeln.

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Shleeen:

Ganska starkt bevis på att man inte behöver sätta ca 600 kronor vid release. Spelföretagen skulle gå i vinst iallafall, men girighet och förtidigt släppta är nog här för att stanna tyvärr.

Nja, Bioshock Infinite sålde flera miljoner men utvecklarna gick i konkurs pga det kostade så mycket utveckla ändå.
AAA-spel kostar en helvetes massa pengar utveckla + marknadsföring utan vilket man inte syns osv.
600kr är inte dyrt för ett spel i dagens läge. Hade de följt inflationen så hade de kostat runt 2000kr istället.

är la inte riktigt sant?
http://www.mcvuk.com/news/read/myths-busted-who-killed-irrati...


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Gnällkuk

Jag köpte inte ett enda spel!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av BeeJac:

Vore intressant med länk till orginal artikeln.

Sorry, fixat!


signatur

dom lär iaf ha råd med den nya returpolicyn

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Shleeen:

Ganska starkt bevis på att man inte behöver sätta ca 600 kronor vid release. Spelföretagen skulle gå i vinst iallafall, men girighet och förtidigt släppta är nog här för att stanna tyvärr.

Nja, Bioshock Infinite sålde flera miljoner men utvecklarna gick i konkurs pga det kostade så mycket utveckla ändå.
AAA-spel kostar en helvetes massa pengar utveckla + marknadsföring utan vilket man inte syns osv.
600kr är inte dyrt för ett spel i dagens läge. Hade de följt inflationen så hade de kostat runt 2000kr istället.

är la inte riktigt sant?
http://www.mcvuk.com/news/read/myths-busted-who-killed-irrati...

Vad som är sant är ju att priserna inte ökat särskilt mycket. MSRP för Super Mario 64 var $69.99 vid release 1996. Första Super Mario kostade mellan $50-60 när det kom ut till NES. $69.99 är förövrigt ca $107 idag med inflation.

Medlem

Och ARK va inte ens nedsatt i pris xD

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

frågan är ju hur mycket av dom pengarna ARK killarna själv får

Valve tar 30%, så ARK-utvecklarna får drygt 63 miljoner av det som såldes, vilket inte är en illa peng då spelet hade sålt riktigt bra redan innan rean började.

De förtjänar varenda öre. Det är ett team som har haft riktigt bra kommunikation med spelarna. Ja, det var dåligt optimerat när det släpptes, men de var åtminstone öppna med detta innan det släpptes. Nu flyter det på riktigt bra för min del. Har dubbelt så hög FPS idag som jag hade när det släpptes, och har då även kunnat höjt grafikinställningarna från low till high, och fler optimeringsuppdateringar är på väg.

Medlem
Skrivet av DeathRow:

Och ARK va inte ens nedsatt i pris xD

17%

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Shleeen:

Ganska starkt bevis på att man inte behöver sätta ca 600 kronor vid release. Spelföretagen skulle gå i vinst iallafall, men girighet och förtidigt släppta är nog här för att stanna tyvärr.

Nja, Bioshock Infinite sålde flera miljoner men utvecklarna gick i konkurs pga det kostade så mycket utveckla ändå.
AAA-spel kostar en helvetes massa pengar utveckla + marknadsföring utan vilket man inte syns osv.
600kr är inte dyrt för ett spel i dagens läge. Hade de följt inflationen så hade de kostat runt 2000kr istället.

njae


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Saxit:

Vad som är sant är ju att priserna inte ökat särskilt mycket. MSRP för Super Mario 64 var $69.99 vid release 1996. Första Super Mario kostade mellan $50-60 när det kom ut till NES. $69.99 är förövrigt ca $107 idag med inflation.

Donkey Kong Country till SNES kostade 899kr nytt och det är närmare 20 år sen. 600kr idag känns mkt mer prisvärt

Medlem
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av DeathRow:

Och ARK va inte ens nedsatt i pris xD

17%

Det har varit 17% på det sedan det släpptes som early access. Så det var inte nedsatt för sommar rean.

Medlem
Skrivet av DeathRow:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av DeathRow:

Och ARK va inte ens nedsatt i pris xD

17%

Det har varit 17% på det sedan det släpptes som early access. Så det var inte nedsatt för sommar rean.

Ingen aning då det inte är ett spel jag varit intresserad av, men det är iaf inte sänkt pris på det nu.

Medlem
Skrivet av DeathRow:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av DeathRow:

Och ARK va inte ens nedsatt i pris xD

17%

Det har varit 17% på det sedan det släpptes som early access. Så det var inte nedsatt för sommar rean.

De hade först en release-rea i 14 dagar, vilket slutade mitt under sommarrean. De hade redan ansökt om att få delta i sommarrean (ja tydligen är det Valve som avgör vad som får reas ut och inte) innan de visste vilka datum som gällde för sommarrean. Så det var nedsatt för sommarrean, men det var inte förrän efter sommarrean som man var tvungen att betala fullpris.

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Shleeen:

Ganska starkt bevis på att man inte behöver sätta ca 600 kronor vid release. Spelföretagen skulle gå i vinst iallafall, men girighet och förtidigt släppta är nog här för att stanna tyvärr.

Nja, Bioshock Infinite sålde flera miljoner men utvecklarna gick i konkurs pga det kostade så mycket utveckla ändå.
AAA-spel kostar en helvetes massa pengar utveckla + marknadsföring utan vilket man inte syns osv.
600kr är inte dyrt för ett spel i dagens läge. Hade de följt inflationen så hade de kostat runt 2000kr istället.

om vi utgår från super mario bros 3, som jag har för mig kostade runt 500 kr på release -91 så motsvarar det 720 kr om man räknar med konsumentprisindex (traditionellt sätt att räkna på)

alternativt kan man räkna på löneindex. 1991 motsvarade 500 kr betalning för lika lång arbetstid som 1089 kr gör idag.

så även om du tog i i överkant är spelen mycket billigare idag än någonsin innan.

konsolerna har däremot blivit dyrare om man räknar penningvärde... jag har för mig att man köpte ett nintendo för 1500 kronor 1991, det skulle innebära att man med dagens pengavärde gav 2160 spänn för det. det får man inte ens ett wii u för idag.

1500 tjänade man 1991 in på samma tid som man idag tjänar in 3270 kr.

källa: Edvinsson, Rodney, och Söderberg, Johan, 2011, A Consumer Price Index for Sweden 1290-2008, Review of Income and Wealth, vol. 57 (2), sid. 270-292 och (http://www.historia.se/Jamforelsepris.htm)

vad som är intressant är att game, som ganska väl har följt KPI (~700 spänn) vad gäller sina priser på spel, nu har gått i konken för att de inte kan sälja dem...

Inaktiv

För 10 år sen köpte man ca 5 titlar och gick igenom dom grundligt. Idag är det mest ett samlande i ett bibliotek för att fylla ut bokstäver A-Z. Nånstans måste de ändå kännas lite märkligt för en indie utvecklare att de är bara 1 på 10 som lirat ut den.. ?

Medlem

ARK är SKIT... asså kan inte fatta att folk köper det! ? : S

Medlem

Titta du på den i soffan med dina polare och två kalla?

Medlem
Skrivet av boota:

1500 tjänade man 1991 in på samma tid som man idag tjänar in 3270 kr.

källa: Edvinsson, Rodney, och Söderberg, Johan, 2011, A Consumer Price Index for Sweden 1290-2008, Review of Income and Wealth, vol. 57 (2), sid. 270-292 och (http://www.historia.se/Jamforelsepris.htm)

Kollade upp priser med som du ett par år sen i nåt tråd här på FZ och tror det var just den om hur lång tid det tog tjäna in pengarna jag räknade efter, eftersom det känns som det vettigaste att räkna efter i mitt tycke. Och då blir 899kr närmare 2000kr idag om man räknar med att lönerna fördubblats på den tiden. Har inga exakta siffror i huvudet just nu dock

Oavsett, hade spelpriset följt inflationen så borde de kosta mkt mer idag. Så att betala 600kr idag anser inte jag vara farligt, det är ca 5 timmars jobb för mig.

Medlem

Men fortfarande ingen 128 tickrate till CS:GO -.-'

Inaktiv
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Shleeen:

Ganska starkt bevis på att man inte behöver sätta ca 600 kronor vid release. Spelföretagen skulle gå i vinst iallafall, men girighet och förtidigt släppta är nog här för att stanna tyvärr.

Nja, Bioshock Infinite sålde flera miljoner men utvecklarna gick i konkurs pga det kostade så mycket utveckla ändå.
AAA-spel kostar en helvetes massa pengar utveckla + marknadsföring utan vilket man inte syns osv.
600kr är inte dyrt för ett spel i dagens läge. Hade de följt inflationen så hade de kostat runt 2000kr istället.

Det du glömmer är ju att även produktionen av varor har ökat 10faldigt under typ samma period, men lönerna har samtidigt i princip stagnerat.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Det du glömmer är ju att även produktionen av varor har ökat 10faldigt under typ samma period, men lönerna har samtidigt i princip stagnerat.

Som boota skrev förut; "1500 tjänade man 1991 in på samma tid som man idag tjänar in 3270 kr."
Lönerna har med andra ord mer än fördubblats sen 1991. Själv fick jag ut runt 13 000kr år 2002 när jag började jobba, nu ligger det runt 21 000, varav kanske 2000kr är pga högre lönegrupp etc, resten är bara de vanliga procentpåslagen man får varje år.
Det är oerhört mycket dyrare göra spel idag än för 20 år sen. Då kunde 5 pers jobba ett år och göra ett spel. Nu kan det vara 50 pers i 3 år, eller mer. Räkna med 500 000kr per anställd i kostnader för företaget per år, ta de gånger 50 och sen 3 gånger det. Lägg till det att alla behöver en dator, kontorsplats, licenser på programvara etc etc så går det bara komma till slutsatsen att spel var för jävla dyra 20 år sen, men idag är det inte orimligt.

Vill vi ha spel som kostar 100 miljoner att göra så får vi snällt betala för det också

Inaktiv

Hade inte Steam haft rea då hade jag inte väntat på nästa rea för att köpa de titlar jag väntar på


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

12
Skriv svar