Installera Windows 10 med ISO-filer från Microsoft

Medlem

Såvida med "ren" installation inte menas funktionen Reset this PC från Settings > Recovery? Kan då säga att det sker ingen formatering.

Inaktiv
Skrivet av Vercadi:

Hur går man tillväga om man vill installera sin gratis w10 på en annan dator? Var hittar man denna s.k licensnyckel?

Allt fungerar ungefär som tidigare om man har fullversion av Windows, så du behöver inte oroa dig för det. Avinstallera Windows från datorn och använd sen din nyckel med en Windows 10-ISO och koppla den till ny hårdvara.

De kopplar nyckeln med hårdvaran på nåt sätt vad jag har förstått, så man behöver den inte igen förrän man ska flytta över licensen.

Medlem
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Vercadi:

Hur går man tillväga om man vill installera sin gratis w10 på en annan dator? Var hittar man denna s.k licensnyckel?

Allt fungerar ungefär som tidigare om man har fullversion av Windows, så du behöver inte oroa dig om det. Avinstallera Windows från datorn och använd sen din nyckel för med en Windows 10-ISO och koppla den till ny hårdvara.

De kopplar nyckeln med hårdvaran på nåt sätt vad jag har förstått, så man behöver den inte igen förrän man ska flytta över licensen.

Sin win7-8.1 nyckel i Windows 10?

Inaktiv
Skrivet av timpa:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Vercadi:

Hur går man tillväga om man vill installera sin gratis w10 på en annan dator? Var hittar man denna s.k licensnyckel?

Allt fungerar ungefär som tidigare om man har fullversion av Windows, så du behöver inte oroa dig om det. Avinstallera Windows från datorn och använd sen din nyckel för med en Windows 10-ISO och koppla den till ny hårdvara.

De kopplar nyckeln med hårdvaran på nåt sätt vad jag har förstått, så man behöver den inte igen förrän man ska flytta över licensen.

Sin win7-8.1 nyckel i Windows 10?

Som jag förstått blir din 7/8.1-nyckel en 10-nyckel istället.

Medlem
Skrivet av timpa:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Vercadi:

Hur går man tillväga om man vill installera sin gratis w10 på en annan dator? Var hittar man denna s.k licensnyckel?

Allt fungerar ungefär som tidigare om man har fullversion av Windows, så du behöver inte oroa dig om det. Avinstallera Windows från datorn och använd sen din nyckel för med en Windows 10-ISO och koppla den till ny hårdvara.

De kopplar nyckeln med hårdvaran på nåt sätt vad jag har förstått, så man behöver den inte igen förrän man ska flytta över licensen.

Sin win7-8.1 nyckel i Windows 10?

Kolla där, försöker samla allt nyttigt som finns:

http://www.fz.se/forum/pc/den-stora-windows-10-traden-362748


signatur

Niet.

Medlem

Liten footnote: Med windows 8 valde jag att uppgradera och INTE ta bort något, alltså INTE clean install...
...Installationen tog bort ALLT ändå, och kraschade dessutom upprepade gånger under första veckorna. Utgå alltså ifrån att din dator utsätts för en total whipe - alltid - även om det kanske, kanske inte blir så.
Men himla mycket tack för länken, bra att ha ett USB i reserv den dagen skiten träffar fläkten. Har inte haft någon "reserv" till 8.1 och har tack och lov inte behövt det, men...

Inaktiv

"giltig licensnyckel"
Ah ett stort problem för mig då, jag slarvade bort min nyckel för några år sedan.

Medlem

Du behöver inte nyckeln så länge ditt nuvarande OS är aktiverat.
Du kör en upgrade via windows update till Win10, din datorID blir aktiverat hos MS och du kan sedan göra en formaterad installation (på samma dator) och aktiveringen sker då automatiskt.

Medlem

ja här sitter jag och har laddat hem och klart på en usb sticka för att köra en fräsh installation av 10an, men jag måste fortfarande vänta på att det blir min tur att få ladda hem skiten igen och installera det över min windows 8,1 för få produkt nyckeln :/ mitt windows vill inte hitta någon update, på windows update

Medlem
Skrivet av secuda:

"giltig licensnyckel"
Ah ett stort problem för mig då, jag slarvade bort min nyckel för några år sedan.

Ladda hem Speccy, installera, starta, och voila där står din nyckel under operativsystem "fliken".

OM du vill ha reda på den dvs.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Vercadi:

Hur går man tillväga om man vill installera sin gratis w10 på en annan dator? Var hittar man denna s.k licensnyckel?

Jo, då går du in på den andra datorn och uppdaterar Win 7/8 till 10 via Windows Update.

Har inget OS på den andra dator. Den existerar inte just nu. Därför jag undrar om det går att lägga över installationen på USB för sedan installera på en annan dator.

Står ju att man behöver licensnyckel vilket jag inte har.

Naturligtvis inte. Operativsystemet är ju inte gratis i sig, men det är gratis att UPPDATERA för de som HAR en LEGITIM version av Windows 7 eller 8.

Edit. Fast det är klart, din fråga kanske gäller ifall din nuvarande version är en OEM, dvs en (oftast) förinstallerad version av Win på en färdigmonterad dator, där du i bästa fall har en bränd backup, och som är mestadels knuten till datorns hårdvara. Då kan du i värsta fall vara körd. Anledningen till att jag köpte en skarp Win 7 fär ett par år sedan...de där OEM versionerna började kosta pengar när jag böt ut för mycket delar i burken.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Liten footnote: Med windows 8 valde jag att uppgradera och INTE ta bort något, alltså INTE clean install...
...Installationen tog bort ALLT ändå, och kraschade dessutom upprepade gånger under första veckorna. Utgå alltså ifrån att din dator utsätts för en total whipe - alltid - även om det kanske, kanske inte blir så.
Men himla mycket tack för länken, bra att ha ett USB i reserv den dagen skiten träffar fläkten. Har inte haft någon "reserv" till 8.1 och har tack och lov inte behövt det, men...

Skumt - det måste vara en bug. Den gjorde inte så för mig.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skrivet av Theade:
Skrivet av nils45:

Gratis om man har windows 7 säger ni

Ett äkta Windows 7

Eller kanske inte..
http://venturebeat.com/2015/07/29/pirates-are-successfully-up...

Medlem

Är det någon som vet om det blir problem om man installerar på en annan hårddisk vid en ren installation från skiva eller USB? Tänkte uppgradera SSDn och få in win 10 på den nya disken.

12
Skriv svar