Hjälp Evolve överleva, spela det gratis i helgen
Gillade idén, men efter några matcher avslutade jag spelet och återvände aldrig. Kändes som en sån film där huvudpersonen vaknar upp till samma dag om och om igen.
Jag önskar att spelet istället hade varit en liten liten del i ett enormt MMORPG.

Det är ett väldigt välgjort spel i grunden. Problemet är att spelet inte är någonting utan sina spelare. Och det är främst marknadsföringen av spelet som har förstört spelarbasen, inte spelet själv. Det enda felet utvecklarna själva har gjort är att de hade alldeles för långsam process för släpp av sina patchar i början. Uppenbara balansbrister tog på tok för lång tid att åtgärda. Till skillnad från många andra shooters ligger skickligheten inte i reaktionsförmåga och sikte, utan snarare taktisk förmåga och hur man placerar sig i strid.
Nu har dom hunnit lansera ett nytt spelläge, nya kartor, nya karaktärer och monster samt balanserat dessa väldigt mycket bättre. Ovanpå allt detta finns ett nytt matchmaking-system som i mycket större omsträckning än tidigare tar hänsyn till din skicklighet. Problemet är just att det systemet inte funkar särskilt bra med bara 500 spelare och dom behöver verkligen få upp antalet spelare igen.
Jag rekommenderar folk att prova spelet nu under helgen, för då kommer det garanterat vara tillräckligt många som spelar. Förhoppningsvis får spelarbasen en rejäl skjuts även efter helgen också.
Nej! är för upptagen med MGS5!
visste att Evolve skulle glömmas bort.
Samma här. Varför ödsla en massa dyrbar tid på ett enformigt och dött spel när man i stället kan lägga tiden på ett av årets, nej, spelhistoriens bästa spel?
Det fanns helt klart potential i konceptet. Jag älskade Giants: Citizen Kabuto, och hade gärna sett något liknande med Evolve där man bygger upp baser, samlar resurser osv. Hur kul är det i längden när allt man gör är att antingen jaga eller bli jagad?
Spelet är dessutom sjukt obalanserat. Om du inte har utvecklats som monster och blir hittad så är du stekt, men om du utvecklas en enda gång så är jägarna så gott som stekt. Det känns som att hela rundan avgörs av vem som begår första misstaget, och sånt är aldrig kul.
Nej! är för upptagen med MGS5!
visste att Evolve skulle glömmas bort.
Samma här. Varför ödsla en massa dyrbar tid på ett enformigt och dött spel när man i stället kan lägga tiden på ett av årets, nej, spelhistoriens bästa spel?
Det fanns helt klart potential i konceptet. Jag älskade Giants: Citizen Kabuto, och hade gärna sett något liknande med Evolve där man bygger upp baser, samlar resurser osv. Hur kul är det i längden när allt man gör är att antingen jaga eller bli jagad?
Spelet är dessutom sjukt obalanserat. Om du inte har utvecklats som monster och blir hittad så är du stekt, men om du utvecklas en enda gång så är jägarna så gott som stekt. Det känns som att hela rundan avgörs av vem som begår första misstaget, och sånt är aldrig kul.
Går det och lira MGS5 utan att ha lirat tidigare spel i serien?
Nej! är för upptagen med MGS5!
visste att Evolve skulle glömmas bort.
Samma här. Varför ödsla en massa dyrbar tid på ett enformigt och dött spel när man i stället kan lägga tiden på ett av årets, nej, spelhistoriens bästa spel?
Det fanns helt klart potential i konceptet. Jag älskade Giants: Citizen Kabuto, och hade gärna sett något liknande med Evolve där man bygger upp baser, samlar resurser osv. Hur kul är det i längden när allt man gör är att antingen jaga eller bli jagad?
Spelet är dessutom sjukt obalanserat. Om du inte har utvecklats som monster och blir hittad så är du stekt, men om du utvecklas en enda gång så är jägarna så gott som stekt. Det känns som att hela rundan avgörs av vem som begår första misstaget, och sånt är aldrig kul.
Går det och lira MGS5 utan att ha lirat tidigare spel i serien?
Det är ju helt klart roligare om man har spelat de tidigare spelen förut eftersom att man får veta mycket om hur saker och ting blev som det blev, men eftersom att 5:an utspelas innan de flesta spelen (bara Peace Walker och 3:an utspelas innan) så tycker jag inte att det är jätteviktigt att man har spelat de tidigare spelen. 5:an har dessutom en del flashbacks för att underlätta det för nya spelare.
Om du inte har någon lust eller möjlighet att spela de tidigare spelen så kan du titta på det här klippet som är kortfattad men rak på sak om vad som hänt innan 5:an.
Jag tycker inte att man ska vara rädd för att börja spela MGS bara för att man inte har spelat det tidigare eller för att man inte vet vart man ska börja. MGS 5 ser jag som ett perfekt tillfälle för nya spelare att börja. Det utspelas relativt tidigt i seriens tidslinje och det är ett oerhört bra spel för övrigt.
Dem kunde ha utvecklat ett nytt Left 4 Dead istället.
Evolve var bortglömt tidigt för mig, jag såg lite streams på spelet när det kom ut, och det såg helt okej ut - men sen frågade jag mig själv "hur länge räcker livslängden på ett sånt här spel där man bara springer runt och jagar ett monster" och mitt svar på det var 5 matcher ungefär. Sen glömde jag bort evolve.
Jag tror spelet är kört vilket som, hade det däremot varit ett nytt Left 4 Dead så hade det nog varit en höjdare!
Går det och lira MGS5 utan att ha lirat tidigare spel i serien?
*text*
Jag streckspelade MGS5 hela jävla dagen igår och upplevde inga egentliga problem rörande storyn, trots att det enda MGS-liren jag kört tidigare var 1 & 2 för en herrans massa år sen - spel vars story jag inte minns alls längre.
Hur kul är det i längden när allt man gör är att antingen jaga eller bli jagad?
Spelet är dessutom sjukt obalanserat. Om du inte har utvecklats som monster och blir hittad så är du stekt, men om du utvecklas en enda gång så är jägarna så gott som stekt. Det känns som att hela rundan avgörs av vem som begår första misstaget, och sånt är aldrig kul.
Det märks tydligt att du inte vet vad du talar om. Antingen har du knappt (om ens öht?) spelat spelet eller så far du bara med osanning för att du gillar att bojkotta?
Det finns fler spellägen än Hunt (där jägarna jagar monstret), du har bl.a: nest, extraction, defend och det helt nya arena. I Arena börjar monstret på nivå 2 och i Defend på nivå 3. Men för att svara på din fråga - det är väldigt kul! Eftersom det är människor man spelar med och emot blir det en annorlunda upplevelse varje gång - inget monster beter sig likt det andra just pga att det finns en personlighet bakom och olika jägargrupper har olika taktiker av samma anledning.
Du verkar ha en lustig syn på balans. Ja, monstret har tre olika nivåer och givetvis är det som svagast på nivå ett. För att det ska finnas nån som helst balans är det väl rimligt att jägarna har en god möjlighet att plocka ner monstret just då? Eller menar du att det vore som bäst balanserat om monstret alltid är starkare än jägarna? När monstret är på nivå två är det i regel hugget som stucket vem som vinner - utgången beror främst på hur väl jägarna placerar kupolen. Om monstret når nivå tre beror utgången helt och hållet på hur mycket hälsa det har tappat på vägen, men monstret har ändå övertaget.
Jag göra eko på vad som tidigare sagts. Evolve var kul i början men upplevelsen svalnade snabbt av enformighet. Med bara 3 olika monster och en mindre skara överlevare fanns det liksom inget nytt när man väl spelat alla monster och klasser en eller två gånger. Det skulle varit fler monster, fler jägare, mer specialisering och inställningar när man levlar upp samt fler och mer annorlunda maps.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Hur kul är det i längden när allt man gör är att antingen jaga eller bli jagad?
Spelet är dessutom sjukt obalanserat. Om du inte har utvecklats som monster och blir hittad så är du stekt, men om du utvecklas en enda gång så är jägarna så gott som stekt. Det känns som att hela rundan avgörs av vem som begår första misstaget, och sånt är aldrig kul.
Det märks tydligt att du inte vet vad du talar om. Antingen har du knappt (om ens öht?) spelat spelet eller så far du bara med osanning för att du gillar att bojkotta?
Det finns fler spellägen än Hunt (där jägarna jagar monstret), du har bl.a: nest, extraction, defend och det helt nya arena. I Arena börjar monstret på nivå 2 och i Defend på nivå 3. Men för att svara på din fråga - det är väldigt kul! Eftersom det är människor man spelar med och emot blir det en annorlunda upplevelse varje gång - inget monster beter sig likt det andra just pga att det finns en personlighet bakom och olika jägargrupper har olika taktiker av samma anledning.
Du verkar ha en lustig syn på balans. Ja, monstret har tre olika nivåer och givetvis är det som svagast på nivå ett. För att det ska finnas nån som helst balans är det väl rimligt att jägarna har en god möjlighet att plocka ner monstret just då? Eller menar du att det vore som bäst balanserat om monstret alltid är starkare än jägarna? När monstret är på nivå två är det i regel hugget som stucket vem som vinner - utgången beror främst på hur väl jägarna placerar kupolen. Om monstret når nivå tre beror utgången helt och hållet på hur mycket hälsa det har tappat på vägen, men monstret har ändå övertaget.
Så de är stortsett samma roll som tank hade i Left 4 Dead. Skillnaden är bara att i Evolve så måste alla spelare kunna sina roller som medic/tracker etc annars är resten av laget kört. Så inlärningströskeln är hög och därav dålig balans imo.
Spelade det en del under betan, men köpte det nu för ett tag sedan som först.
(500 spelare vid peaktime).... Så det är därför matchmakingen tar sådan tid ibland. Tyckte ändå att det var väldigt många nya spelare, inklusive jag.
Så mycket potential, så många designmisstag.
Exakt. Personligen tycker jag synd om alla som köpte spelet vid launch till fullpris. Prissättningen i sig var ett STORT misstag. Ett lägre initialpris hade lockat även de som var tveksamma. Sen kunde man med en större spelarbas åtgärdat de designmissar som stoppat spelet från att bli en överlevare.
Själv planerar jag att testa Killing Floor 2 i helgen. Det räckte gott med en alpha-helg för att vända Evolve ryggen permanent.
Cptn BaseballBatBoy!
Nej! är för upptagen med MGS5!
visste att Evolve skulle glömmas bort.
Samma här. Varför ödsla en massa dyrbar tid på ett enformigt och dött spel när man i stället kan lägga tiden på ett av årets, nej, spelhistoriens bästa spel?
Det fanns helt klart potential i konceptet. Jag älskade Giants: Citizen Kabuto, och hade gärna sett något liknande med Evolve där man bygger upp baser, samlar resurser osv. Hur kul är det i längden när allt man gör är att antingen jaga eller bli jagad?
Spelet är dessutom sjukt obalanserat. Om du inte har utvecklats som monster och blir hittad så är du stekt, men om du utvecklas en enda gång så är jägarna så gott som stekt. Det känns som att hela rundan avgörs av vem som begår första misstaget, och sånt är aldrig kul.
Går det och lira MGS5 utan att ha lirat tidigare spel i serien?
Nog kan du det men du kommer inte förstå något av vad som händer. Spelet är byggt för sina fans och kommer inte förklara SÅ MYCKET för nya spelare.
Där igen så utspelas spelat före nästan alla tidigare spel i serien och diverse flashbacks hjälper dig att förstå. Det är en bra början men du lär nog inte uppskatta det på samma sätt om man inte spelat det tidigare.
Kort och gott: Spela!
Det är ett väldigt välgjort spel i grunden. Problemet är att spelet inte är någonting utan sina spelare. Och det är främst marknadsföringen av spelet som har förstört spelarbasen, inte spelet själv. Det enda felet utvecklarna själva har gjort är att de hade alldeles för långsam process för släpp av sina patchar i början. Uppenbara balansbrister tog på tok för lång tid att åtgärda. Till skillnad från många andra shooters ligger skickligheten inte i reaktionsförmåga och sikte, utan snarare taktisk förmåga och hur man placerar sig i strid.
Nu har dom hunnit lansera ett nytt spelläge, nya kartor, nya karaktärer och monster samt balanserat dessa väldigt mycket bättre. Ovanpå allt detta finns ett nytt matchmaking-system som i mycket större omsträckning än tidigare tar hänsyn till din skicklighet. Problemet är just att det systemet inte funkar särskilt bra med bara 500 spelare och dom behöver verkligen få upp antalet spelare igen.
Jag rekommenderar folk att prova spelet nu under helgen, för då kommer det garanterat vara tillräckligt många som spelar. Förhoppningsvis får spelarbasen en rejäl skjuts även efter helgen också.
Själv köpte jag det inte för att de visade stark EA varning redan innan släppet. Köp monster redan innan de lanserat spelet, förboka inte och du får ingen komplett spel. Det är just det här som Dues Ex håller på att göra om. Helt vanlig jäla greed bara och spelet kan brinna enligt mig, de borde göra det f2p på en gång istället om de vill rädda titeln. Pröva på kampanjer är typ det tråkigaste som fins, man sätter sig lixom alldrig in i spelet annat än testar framraten för skojjs skull.
Går det och lira MGS5 utan att ha lirat tidigare spel i serien?
MGS 5 är rätt lätt på story men när väl storyn börjar kommer det finnas många frågetecken om man inte spelat tidigare spel. Finns även moment och objekt i bakgrunder som direkt relaterar till äldre spel som en helt ny spelare missar.
Men visst går det att spela MGS5 utan att ha spelat tidigare spel då spelet är nog lätt på story och öppet för att funka som ett casual open world bond/rambosimulator.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U