Medlem
Världar

Mitt jobbsökande har inte direkt gått den väg jag hade hoppats att det skulle gå och jag har, för någon månad sedan, blivit tilldelad en jobbcoach via arbetsförmedlingen. Idag var jag på ett möte med min jobb coach och medans jag väntade på att Maria (som min handledare heter) skulle få äta klart sin lunch så satt jag och funderade på någonting som aldrig har slagit mig förut... Hur mycket en värld faktiskt stärker eller stjälper en historia.

Alla historier, stora som små, i både spel, böcker, filmer, ja det mesta faktiskt, behöver en värld den utspelas i. Men beroende på själva historien så kanske en värld inte riktigt behöver utvecklas på samma sätt. Och bara för att göra det klart, en värld behöver inte vara en värld så som i en planet. Det kan lika gärna betyda ett område, stad kanske till och med ett land. Helt enkelt stället där historien utspelar sig.

Jag har nu ett projekt igång (tekniskt sett har jag ett flertal men detta är en av dem) där jag håller på att bygga upp en high fantasy värld. Från då den skapades till en viss punkt då jag är nöjd med vad jag har. Detta har jag nu hållit på med i snart ett år. Tanken med denna värld är att man ska kunna ta ett pen and paper rollspel (vi tar Dungeons and Dragons som exempel här) och integrera de reglerna in i världen utan några problem alls. Detta började jag med då jag själv leder rollspel ibland (nu mindre än förr) och det har inte slagit mig förrns nu att en värld kan ha en så pass stor inverkan på historier och spel även fast jag har arbetat på detta under en längre tid.

Världar har alltid bara funnits där för mig i spel och historier. Jag har aldrig riktigt behövt tänka mig hur mycket jobb som faktiskt kan ha legat bakom att historien i sig har kommit till. Jag har bara suttit där med historien framför mig och tagit del av det som händer utan att ens lägga en tanke på själva bakgrunden till det hela.

Kanske en värld är så pass mycket utvecklat men du egentligen bara få ta del av en extremt liten del av det hela. Eller så är den så pass lite utvecklad att du faktiskt får hela kakan på en gång. Ett bra exempel på en enormt utvecklad värld är Warhammer världen (nu tänker jag mest på 40k då det är den som jag är mest insatt i). Hur mycket sämre (eller bättre) skulle det vara om världen var mindre utvecklad än vad den faktiskt är i dagsläget? Hur mycket skulle man kunna ta bort och fortfarande ha en fungerande punkt att stå på?

Jag tittade precis till höger emot en hylla på mitt skrivbord och jag såg en stor mapp, full med papper. Bakgrundshistorier till mina rollspel, karaktärer, fiender ja, det mesta inom mina spel. Och när jag tänker efter så kanske allt detta är någonting jag har haft i åtanke hela tiden när jag skriver mina rollspels historier utan att helt enkelt tänka på det. Det är inte förrns nu som jag riktigt har kommit underfund med hur mycket av allt detta jag helt enkelt har arbetat med utan att tänka på det. Det har, som jag skrev tidigare, alltid bara funnits där. Aldrig någonting som jag har behövt tänka på.

Jag vet inte riktigt vad jag ville få ut med allt detta. Det kanske helt enkelt ser ut som rapparkalja och ordbajs för de flesta. Men KANSKE har jag fått någon att tänka efter på hur mycket en värld behövs för att få en bra historia att fungera. Även om den bara är liten så behöver den vara utvecklad till en viss del.

Nu när jag har fått dessa tankar ut ur min hjärna så kanske slipper tänka på det då jag går och lägger mig och istället får sova gott inatt.

Vilken är eran favoritvärld? Vilka tankar får ni när ni läst mitt ordbajs?

Hare gött.

#blogg

Medlem
Världar

En spelvärlds jobb är ju att ge händelserna i spelet mark att stå på. Hur utvecklad och invecklad den behöver vara beror på speltypen och historien de vill berätta.

I stora RPG med massor av story så uppskattar jag när utvecklarna skriver ner så mycket historia och lore som de kan. Politik, religion, folktro, gamla legender som berättas för barnen, civilisationernas historia. Allt det kan hjälpa till att ge trovärdighet till spelet. Men det kräver också bra författare för att väva samman en komplex värld så ofta blir det bara en stor hög med klichéer som kastas in i spelet.

Varför Sonic springer genom Emerald Hill är ointressant att veta. Där är det bara utmaningen att ta sig framåt och roligt plattformande som spelar roll.

Medlem

Det du säger är absolut sant. Detta är de saker som jag aldrig har tänkt på utan det har bara funnits där för mig när jag sitter och skapar mina rollspelshistorier.

Jag satt och skrev bakgrunder för karaktärer och världen som spelarna aldrig fick veta om. Men OM de nu skulle börja fråga om det så skulle jag fortfarande ha vetskapen om vad som har hänt/vilka de är där.

Och historien till Sonics värld är rätt så välutvecklad. Det finns en historia bakom allt det han gör. Men man behöver inte veta om den för att utmaningen ska finnas där och spelet ska vara bra. Det var detta jag menade med det jag skrev om att beroende på vad det är så behöver världen inte vara så välutvecklad. Du får bara veta nog för att du ska kunna ta dig från punkt A till punkt B.

1
Skriv svar